ASW22 3,5/3,9m

PH_AJH

Forum veteraan
Tadaa

120317_ASW22009.jpg

Maar nou weet ik nog niet wat het is. Het lijkt verdacht veel op een ASW22 gezien de vorm van het kielvlak, maar van welke fabrikant....?

Afmetingen:
spanwijdte met extended tips 390cm
koorde wortelrib 22cm
met korte tips en winglets 350cm
neus tot einde richtingsroer 144cm (zonder richtingsroer 134cm)

Nog wat details

120317_ASW22006.jpg

120317_ASW22007.jpg

120317_ASW22008.jpg

120317_ASW22010.jpg

En de romp:

120317_ASW22002.jpg

Best wel opvallend denk ik: de aanvorming van het profiel is aan de onderzijde geheel vlak met de romp.

120317_ASW22003.jpg

Richtingsroer is afneembaar, geen idee of dat een eigen oplossing van de bouwer is of dat het zo voorzien was.

120317_ASW22004.jpg

Vleugelpennen zijn van staal rond 10mm

120317_ASW22005.jpg

Aplaus!

Je hebt weer een zeer mooie kist opgeduikeld! Ben nu al weer benieuwd naar de actie filmpjes van deze kist die er ongetwijfeld gaan komen.

Veel happy flying gewenst!

----------------------
Sent from iPhone.

Het kielvlak, de cijfers op de staart en de vorm van de cockpitkap doen inderdaad erg aan een ASW22 denken. Geen idee van de fabrikant.

Toch is het erg jammer dat deze 'schaal'zwevers uit vroegere tijden zo erg niet-schaal zijn. Deze zwever spreekt mij persoonlijk minder aan, omdat de afwijkingen met de echte ASW-22 behoorlijk zijn (veeeeel minder slanke vleugels, iets minder spitse neus, te groot stabilo). De ASW-22 vind ik één van de mooiste gebakjes uit het glasvezel tijdperk, daarom is dit voor mij meer dan 'net-niet'. Maar als 'gewone' zwever is het wel een mooi model!

Raymond,
Helemaal mee eens. Het is zeker geen schaalzwever. Maar een schaal-ASW22 zie je niet veel, juist vanwege de waanzinnige afmetingen. Ik zag op Youtube een schaal 1:2 ASW22 en die doet recht aan het origineel. Maar als 3,5m zwever werkt dat natuurlijk niet, ik denk dat je dan een wortelkoorde van 15cm zou hebben....

Maar - het is een mooi toestel. Hij heeft een aantal maanden geleden hier op het forum te koop gestaan en Gerrit heeft hem toen opgehaald. Hij heeft er héél veel mee gevlogen (nou ja....0 keer :-) ) dus het werd ook wel tijd om hem aan een jeugdig iemand over te doen.
Wij gaan er lekker mee slepen. Zal hem zo eens even wegen, misschien past het nog wel achter de Taxi.

Ik dacht even dat het die van Krause was vanwege de profiel aanvorming. De maten kloppen echter niet. Wel een mooie kist, lekker formaat ook, niet te onhandelbaar en ook niet te klein. Geluk ermee!

Maak eens een foto van de wortelrib?
Als we er niet uitkomen zou ik ff een foto op RC-network posten. Dan is het zo raak.
Multiplex heeft ook een ASW22 van 4 meter gehad maar die had vlakstaal verbinders. Romp is ook anders.
Hmm

ja, die had ik al bekeken. Ik denk dat de oorspronkelijke spanwijdte 350cm is. De tips zijn (hele mooie) verlengers. Met 390cm is de verhouding tot de romplengte trouwens precies schaal 1:5,6, aangezien de eerste ASW22 een lengte van 8,1m had bij een spanwijdte van 22m.

120317_ASW22.jpg

Wat een onwijs gaaf toestel heb je weer Arjan!! En zeker met die twee vleugel variaties een erg hebbe hebbe hebbe hebbe gehalte :). Mocht je hem ooit kwijt willen.... ;)

Ik vind die winglets er op erg gaaf! Het blauw daarentegen heeft m.i. een beetje 'beschuit met muisjes' gehalte ;)

Ga je nog een 'overhaul' of 'pimp my glider' rondje uitvoeren Arjan? Of blijft ie vliegen zoals ie is?

----------------------
Sent from iPhone.

Ik vind die winglets er op erg gaaf! Het blauw daarentegen heeft m.i. een beetje 'beschuit met muisjes' gehalte ;)

Ga je nog een 'overhaul' of 'pimp my glider' rondje uitvoeren Arjan? Of blijft ie vliegen zoals ie is?

----------------------
Sent from iPhone.

Of die muisjes nou rood, roze of blauw zijn.... Vindt het wel een frisse kleur en mooi aangebracht!

Of die muisjes nou rood, roze of blauw zijn.... Vindt het wel een frisse kleur en mooi aangebracht!

Ik ben benieuwd of dat blauw goed zichtbaar is op hoogte, is de onderzijde van de vleugel ook helemaal blauw?

Mooie kist Arjan, helemaal schaal of niet, is een mooie vervanger voor je ASW 20

succes met invliegen

groet

Terence

Hij is veel te strak en netjes om er van alles aan te gaan doen. Ik vind het ook wel mooi hoor. Aan de onderkant is hij gewoon wit, enkel bij de romp zit een klein strookje blauw.

Hij is een heel stuk kleiner dan mijn ASW20 maar inderdaad een mooi formaat.
Vliegklaar weegt hij 3370 gram, dat lijkt me ook niet verkeerd. Ben benieuwd....

Volgens mij is het de ASW 22BE Vario (ik denk van Graupner), zoals ik er zelf eentje heb gekocht en gebouwd rond ergens 1994. Hij ziet er alleszins identiek uit, en ik heb hem toen met electromotor gebouwd (een ultra 1600).
Bij mijn laatste vlucht heb ik met de vleugeltip de grond geraakt en toen is de stalen vleugelpen lichtjes gebogen.
Prachtig vliegbeeld, ik kan niet wachten om hem terug luchtwaardig te maken. Heb geweldige vluchten ermee gemaakt, ook in de bergen in Oostenrijk. Ooit zo hoog geraakt in thermiek dat ik een extra paar ogen nodig had om hem terug te vinden aan de hemel.
De vleugelbelasting mocht van mij nog iets lager, om de snelheid iets omlaag te halen. Met Lipo en brushless zou dat wel moeten lukken.
Ik overwoog even om de stalen vleugelpen te vervangen door carbon, maar las, onder andere op dit forum, dat dat geen goed idee is in verband met schuifspanningen.
Zeer benieuwd naar jouw ervaringen !

Hallo Phaedra,
Helemaal correct. Het is absoluut een Graupner ASW22BE-Vario. Hartelijk dank!
Ik heb op een Japanse site de afmetingen gevonden (denk ik :-) en die kloppen exact met die van mij.
En al zoekende kom je er meer tegen: Was ist das für ein Modell ?
Nou...dat is leuk voor het Vintage Glider Treffen denk ik, is dus ook al een oudje.

Back