ASW28 - ST Models

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 15 jul 2022.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Prop adapter uitboren, of de motor-as afdraaien.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    De motoras is behoorlijk lang, omdat het kunststof yoke er op geschroefd is. De motor is dusdanig ingebouwd, dat die niet demontabel is zonder destructieve maatregelen, dus afdraaien valt af.
    De alu propadapter op de foto heeft maar een ondiepe boring voor een 2,5 mm motoras, de rest is schroefdraad om de spinner vast te schroeven.
    Zonder (toegang tot) een draaibank krijg ik dat niet voor elkaar.

    Groeten, Jan.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zo een prop adapter is los verkrijgbaar maar het is opletten met de hoek die de adapter vastklemt, verschild van model merk en spinner .
    Kijk ook eens of de originele prop de zelfde spoed heeft, want die bladen hebben een afwijkende vorm.
    Normaal koop je de spinner , hub voor de bladen , het klemstuk samen en de moer samen.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt René,

    Het heeft, zoals gebruikelijk, weer méér voeten in de aarde...
    Ik zal de specificaties eens opzoeken, nameten en voorlopig eerst testen met de originele prop.

    Groeten, Jan.
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Vanmiddag leek het mee te vallen met de wind, dus naar het veld voor een testvlucht.

    3Bft WZW is op het randje van waar je op de motor nog tegenin kunt komen op 2S en de turbulentie over de bebouwing maakte de start allesbehalve een mooie rechte lijn de lucht in.
    De rolroeren zijn fors, maar richting en hoogte zijn vrij klein en dus niet super effectief, maar ik kon tenminste hoogte winnen en weer terug zweven.
    Vreemd genoeg vliegt de ASW-28 rustiger als zwever, dan op de motor, hoewel ik ook zwevend continue input moet blijven geven om rechtuit te kunnen vliegen en op hoogte te blijven, iets waar de turbulentie natuurlijk ook aan bijdroeg.

    Ik heb een vijftal starts gedaan, dat is een eitje, driekwart tot vol gas en ik hoef maar weinig hoogte te geven om vrij te blijven van de grond om vervolgens te stijgen.
    Het kan aan de omstandigheden hebben gelegen, maar een rustige stijgvlucht zonder te moeten corrigeren, zat er niet in, de wind wil de zwever het liefst meenemen en vóór de wind laten vliegen. Maar ook vóór de wind geen rechtuit vliegen, zonder correcties.

    Landen is ook eenvoudig, maar wel behoorlijk snel, de smalle lange vleugels zullen daar ook mee te maken hebben. En het feit dat er geen spoilers of flaps op zitten.

    Ter vergelijking de Albatross zwever mee genomen en een aantal starts aan de lijn gedaan.
    Nu heb ik meer vlieguren met deze zwever, maar wát een verschil met de ASW-28 in de lucht, veel rustiger in de lijn start (logisch natuurlijk), maar ook in de vlucht véél stabieler, de enige correcties die ik maak, zijn ten behoeven van koerswijzigingen.

    Is dit het verschil tussen de rechte ASW-28 vleugel en de dihedral van de Albatross?
    In posts op de Amerikaanse fora is sprake van een 'dihedral mod', waarbij de vleugel buis in tweeën gezaagd wordt en de helften gekoppeld worden met een tussenstuk met een lichte knik.

    Mocht het ooit eens windstil(ler) worden, dan ga ik het nog eens proberen, de eerste vluchten waren niet overtuigend...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2022
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Klinkt alsof je veld niet echt obstakelvrij is...
    Als je zender het kan, is het misschien nuttig om voor landingen een flapstand voor te bereiden, ailerons allebei maximaal omhoog en hoogteroer wat omlaag. Op veilige hoogte uitproberen!
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Op de video zie je het veld op zich en de rij bomen en de boerderijen bij 2:27 in de onboard.
    Vandaag zat de wind precies in de tegenovergestelde hoek, dus al die dingen leveren flink wat turbulentie (en ook lift, als ik over de boerderij vlieg, van de wind, die omhoog gedrukt wordt door het grote dak).


    De ontvanger is een vierkanaals, dus de beide rolroeren zitten met een Y-kabeltje op één kanaal.
    Met deze ontvanger dus geen flaps.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    De gebruiksaanwijzing lezen wil ook nog wel eens helpen, daar staat 2Bft als bovengrens.
    En dat klopt; vanmiddag begonnen te vliegen met heel weinig wind, en dat ging al een stuk beter, toen de wind wat aanhaalde, was er 'geen houden meer aan' en was het gezwabber weer terug.

    Landen en wat anders gaan vliegen, dus.

    Iets anders dat mijn aandacht nodig heeft, is de speling op de roeraansturingen; de gaten in de hoorntjes op met name het richtingsroer zijn redelijk ruim t.o.v. de dunne stangetjes, daar komt wat beter passends aan.
    Ook nog uitvogelen waarom beide rolroeren niet dezelfde uitslag hebben (Y-kabel maakt het individueel afstellen in de zender onmogelijk), dat vliegt vreemd...

    Gisteren had ik de vleugels voorzien van een laag tape, dat maakt de zaak een stuk stijver, maar het angstwekkend slingeren van de T-staart is daarmee niet opgelost natuurlijk.
    Ik denk dat ik een paar stukken carbon 5 x 1 mm in het laatste rechte deel van de staartboom lijm in een poging die stijver te maken.
    Was ik nét zo blij, dat ik het zwaartepunt goed had zonder lood in te hoeven zetten...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Slecht weer klusje: twee stukken carbon staf van Ø 1,5 mm in de staartboom tot midden onder de vleugel gelijmd.
    Het schuim van deze zwever is niet de soort, die zich na het in de snede duwen van het carbon, weer terug veert, dus daar komt een sierstripje overheen ter camouflage.

    Eens kijken wat dit doet voor de stabiliteit van de zwabberstaart.

    Groeten, Jan.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Afgelopen week de extreem slappe winglets voorzien van een laagje glasweefsel en watergedragen lak, dat verstevigt de boel ongemeen.
    Aansluitend rood gespoten, dan valt het de gelige lak niet meer op.
    Ook de neussectie tot en met de vleugel van een glasweefseltje en lak voorzien, dat dekt dat rommeltje mooi af.

    Gisteren getest op het recent gemaaide veld; op 2S kom ik amper tegen de heersende 4Bft in, dat is eigenlijk ook teveel wind volgend de gebruiksaanwijzing, maar de zwever was redelijk te vliegen.
    De verstevigingen in de staartboom en de neus doen blijkbaar hun werk, want er was aanzienlijk minder gezwabber ondanks de harde wind.
    Uit voorzorg maar één start gemaakt en na daling op de motor weer hoogte (en afstand tegen de wind in) gewonnen, want positie houden tegen de wind in, door heen en weer te vliegen, was maar nét haalbaar.
    Landen ging sub-optimaal (vleugeltip haakte), maar de verstevigingen hielden de boel heel...

    Ik denk er over om de ASW-28 mee te nemen naar de camping volgende week, als er minder wind staat, is starten op de motor handiger dan een lijnstart, gezien de beperkte ruimte bij de camping.

    Groeten, Jan.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Meer dan meenemen is het niet geworden; de wind was alle dagen rond de 4 Bft en vlagerig, met de relatief kleine veldjes, omzoomd door houtwallen. Ik heb het risico niet genomen. Wel elke dag twee Lipo's LOS leeggevlogen met m'n tricopter, soms de Mobius of de Osmo Action er op; die beelden zijn door de turbulentie redelijk angstwekkend en absoluut niet cinematografisch...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina