AM 14 Trudy Vinke

Goede morgen Foumleden,

Sinds kort heb ik de tekeningen van de Amerikaanse US navy sleper ATF 67 , Apache ontvangen.
En ik ben al een beetje begonnen , naast de walvisjager AM 14.
In de periode 1939 - 1945 zijn er dik 60 stuks van deze marine slepers gebouwd op diverse werven in de Verenigde Staten. Op internet is veel informatie en foto's te vinden van deze schepen.
Dit ging dus in rap tempo , evenals de Liberty en Victory schepen.
Qua afmetingen zijn deze slepers ongeveer gelijk aan de legendarische Zwarte Zee 3.
Meestal probeer ik een schip te bouwen , waarvan de historie mij aanspreekt, of waaraan ik zelf heb meegewerkt aan het origineel.
Ik ben begonnen met de spanten uit te zetten, de huid maak ik van houten roerstaafjes.
Later komt hier plamuur en epoxy over heen.
Het plan is om ook dit een varend model te maken.
Bijgaand enkele foto's van het begin , en hoe het moet worden.

Gr. Menne Osinga
ATF 67 12-10-2019 a.jpg
ATF 67 12-10-2019 c.jpg
lf.jpg
 
Leuk om te zien hoe je bouwt Menne! Ga je later als de romp in de epoxy zit (een deel van) de spanten verwijderen? Het model van de romp zal wel niet geschikt zijn om als plug te gebruiken om een epoxy romp af te trekken. Geeft wel een zee aan ruimte, maar heeft toch weer wat bevestigingsmateriaal nodig voor de apparatuur. Succes met de bouw en het bijhouden van een bouwverslag. Voor jezelf ook leuk om later het proces nog eens te doorlopen. Bij mij heeft het verslag tot gevolg gehad dat de lat toch nog iets hoger kwam dan bedoeld. En tijdens het schrijven van het verslag komen vaak goede ideeën naar boven. Althans zo werkt het bij mij. Succes met de bouw. Gr. Klaas.
 
Wat een idee om roerstaafjes te gebruiken! Is het veel werk om het later bij te werken? Schuren, plamuren, etc.?
Groet, Leendert

Groet, Leendert
 
Dag forum leden,
Ik heb de naam van dit Topic veranderd: AM 14 Trudy Vinke , toegevoegd.
Ben met 2 modellen bezig , kan ik mooi van beide voortgang laten zien.
@ Leendert , mijn vrouw had deze roerstaafjes bij de A... zien liggen, kosten 1/2 Euro of zo iets.
Als je plankjes koopt in de modelbouw winkel ben je in verhouding veel mee kwijt.
Ik probeer trouwens zo veel mogelijk materiaal te gebruiken wat je gewoon hebt liggen i.p.v. te kopen.
Sloop bijvoorbeeld eens een ballpoint , zitten veel onderdelen in welke je kunt gebruiken.
De lier en het harpoenkanon , evenals de harpoenen , zijn helemaal gemaakt van stukjes hout , plastic of metaal. Zie bijgaande foto.
Ook probeer ik zo weinig mogelijk metaal te gebruiken, metaal is immers vaak zwaarder dan plastic of hout.
Dit in verband met gewichtsbesparing , daar ik meestal mijn modellen varend probeer te maken.
3D printer heb ik niet , dan wordt de uitdaging veel minder , denk ik persoonlijk.

Gr. Menne Osinga

Lier en kanon.jpg
 
Schitterend Menne! Jij kijkt door eenzelfde soort bril als ik; kopen kan altijd nog. Maar die benadering geeft op den duur wel een heel "magazijn" met spullen die je ooit nog eens denkt te gebruiken. Althans zo werkt het hier. Als het maar een goed ogend en werkend schip oplevert en zo te zien lukt je dat best. Is geen 3D printer voor nodig. Succes verder met de bouw en we blijven je volgen. Gr. Klaas.
 
Dag Forum leden,
Afgelopen weekend naar de hobby & vrije tijd beurs geweest in Leeuwarden.
Was veel scheepsmodelbouw , dus weer veel inspiratie opgedaan !!
Erg mooi model van de 2e weeldoorlog sleper Resolve, ga ik misschien ook nog wel eens bouwen.
De schepen uit die tijden zeggen mij meer , dan het moderne spul , zal de leeftijd zijn . :)
De AM 14 zit nu in de 1e laag epoxy , met daarover een laag spuitplamuur , (grijs) , het lijkt nu wel een marine schip !!
Komt nog 2e laag epoxy op , dan weer primer en dan de definitieve zwarte en rode eindlaag.
Intussen ook de kimkielen en de 1/2 rond profielen aangebracht.
Ook zijn de houten dekken gemaakt, even als de klauwen voor het vastmaken van de gevangen walvissen.
De AM 14 werd veel gebruikt al boeiboot , deze boten brachten de gevangen dieren naar het fabrieksschip, vandaar.
Ook de vlonders , zittingen en roeispanen voor de sloepen gemaakt.
Nu bezig met verlichting en voortstuwing , dus alles wat in de romp komt .
Ik heb al even gepast , en het past :yes:
Gr. Menne Osinga
PS , Apache ligt voorlopig even stil .
Bijgaand 4 foto's van de AM 14 en 1 van de Resolve.
 

Bijlagen

  • 12-11-2019 (1).JPG
    12-11-2019 (1).JPG
    174,5 KB · Weergaven: 367
  • 12-11-2019 (2).JPG
    12-11-2019 (2).JPG
    170,4 KB · Weergaven: 386
  • 12-11-2019 (3).JPG
    12-11-2019 (3).JPG
    161,7 KB · Weergaven: 370
  • 12-11-2019 (4).JPG
    12-11-2019 (4).JPG
    168,4 KB · Weergaven: 370
  • 20191109_145717.jpg
    20191109_145717.jpg
    227,3 KB · Weergaven: 359
  • Like
Reactions: ozy
Bijgaand 4 foto's van de AM 14 en 1 van de Resolve.

Waarom je foto's in postzegel formaat?
Aan het aantal klikken op je foto's kan je zien, dat enkelen al voortijdig hebben afgehaakt.
Om dit te voorkomen, plaats de foto's in volledig formaat, scheelt veel doorklikken.
Daar ik niet de moeite heb genomen om op elke foto te klikken, hoop ik deze toch op volledig formaat te kunnen zien.
 
Dat schiet lekker op Menne! Kun je ook uit de doeken doen wat er in de MK komt te staan? Ben altijd wel benieuwd hoe een ander zoiets opbouwt. Zet je in die tweede laag epoxy ook nog glasweefsel of een ander versterkend/vullend middel? Is de laag spuitplamuur meer bedoeld om te zien of je een gladde romp hebt? Succes verder met de bouw en ja het is inderdaad gemakkelijker om naar grote(re) afbeeldingen te kijken. Maar als het interessant genoeg is zoomen we wel in. Gr. Klaas.
 
Hoi Forumleden,
Hierbij foto van wat erin komt:
  • Vaarregelaar ; Jomaco , gekocht via Marktpl....
  • Motortje , Matsushita , 1,2 V , uit oud cassetteradio of zoiets.
  • Servo voor roe , had ik ook nog liggen.
  • Ontvanger , Multiplex.
  • Accu , 9,6 V , 800 mAh. (nog niet gekocht)
Het houten bakje op de foto , heeft de afmetingen , van de accu welke ik op het oog heb.
Als de romp waterdicht is , ga ik dit bakje vullen met lood , net zoveel als geplande accu weegt.
Dan bootje in badkuip , en kijken of het stabiel is en niet te diep steekt .
Voldoet het niet aan de verwachtingen , dan moet ik andere keuzes maken.
@ Klaas, Spuitplamuur doe ik inderdaad om gladde romp te krijgen.
En door het kleurverschil kun je mooi zin , dat er overal epoxy zit.
Komt geen versterkend lag meer tussen , romp is immers van hout , dus sterk genoeg.
Ook wordt d romp inwendig nog behandeld me blanke lak.
Gewoon volgieten , en terug gieten in de pot.:).
Ook nog een paar detail foto's van voordek met walvis klauwen , bolders , lier enz. Met loopbrug erboven.
En van B-dek met bijboten en MK kap, met bordes erboven.
Inmiddels de diverse dekhuisjes in de definitieve , bruine , kleur gespoten.

Tot zover, groeten Menne Osinga
17-11-2019 (4).jpg
17-11-2019 (5).jpg
17-11-2019.JPG
17-11-2019 (2).jpg
17-11-2019 (3).jpg
17-11-2019 (1).jpg
 
Menne, Bedankt voor de gegevens en de plaatjes. Nostalgische onderdelen uit de vorige eeuw in de machinekamer. Past wel bij zo'n oud modelletje. Niets mis mee zolang het werkt. Sluit de regelaar wel zo aan dat bij vooruit varen het omkeerrelais is afgevallen. Dan heb je minimaal stroomverbruik en houdt je kleine accu het iets langer vol. Leuk schip geworden zo! Ga je met die Multinaut nog wat vragen gesteld dingen schakelen? Succes verder met de afbouw. Gr. Klaas.
 
Hallo Forum,
@ Klaas , Je opmerking :" Sluit de regelaar wel zo aan dat bij vooruit varen het omkeerrelais is afgevallen" , begrijp ik niet.
Elektrisch ben ik nogal een leek. Kun je uitleggen hoe ik moet aansluiten?
Misschien is het accu pakket , wat ik voor ogen heb , aan de kleine kant , qua vermogen , maar veel ruimte heb ik niet.
En varen doe ik toch niet zo veel .
De getoonde Multinaut komt er niet in , maar wel mijn ontvanger , welke nu nog in de Antar zit. Afmetingen zijn identiek, vandaar.

@ Stoom pomp , ik heb even onder het groen stickertje gekeken , en inderdaad de grote TO3 transistor is een 2N3055.

Denken jullie beiden , dat deze combinatie gaat werken?

Gr. Menne Osinga
 
Hallo Menne, Voor zover ik begrijp zit er in de betreffende regelaar een relais om de motor de andere kant op te laten draaien. Bij een bepaalde pulslengte uit de ontvanger trekt dat relais aan om de motor om te polen. De spoel van het relais onttrekt dan stroom uit de ontvangeraccu. Omdat je meestal meer vooruit vaart dan achteruit is het belangrijk dat de stand met aangetrokken relais voor achteruit is. Is een kwestie van de motordraden op de regelaar te verwisselen. M.b.t. de ontvanger stuur ik je een PB-tje. Gr. Klaas.
 
@ Stoom pomp , ik heb even onder het groen stickertje gekeken , en inderdaad de grote TO3 transistor is een 2N3055.

Hier was ik benieuwd naar.
De dikke 2N3055 regelt de stroom naar de motor.
In het doosje zitten waarschijnlijk aan de zijkanten 4 stuks transistors met TO 66 behuizing.
Deze transistors vormen een zogenaamde H-bridge. Door het juist aansturen van 2 transistors kan je de polariteit op de elektromotor omkeren.
Overigens het ompolen/aansturen wordt gedaan door het signaal van je zender.
In de uitgave van het maandblad "De modelbouwer" 2019, nr. 9, blz. 39 staat een duidelijke uitleg van deze snelheidsregelaars.
Voor informatie heb ik pag. 39 bijgevoegd en je kan op foto 2 ook aan de bovenkant de zwarte TO66 behuizing van de transistors zien.
Vaak zijn de informaties/artikelen heel toepasbaar.
 

Bijlagen

Henk en Menne, Ik verwacht niet dat er in deze Jomaco regelaar een H-brug zit. Vooruit en achteruit regel je daarbij door de stroom "linksom of rechtsom" door 2 van de 4 de eindtorren te sturen.
Een regelaar met één zware eindtor zoals hier de 2N3055, maakt gebruik van een relais om de stroom naar de motor om te polen. Ongeveer net als bij de regelaar waar HB Busking een poosje geleden info over vroeg.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/simprop-contest-vaarregelaar-info-gezocht.268191/
Bij die regelaar zit de eindtor op een aparte koelplaat. Ze beschikken niet over een BEC voorziening om een ontvangeraccu uit te sparen. Op zich zijn het vrij simpele dingen, maar goed afgeregeld doen ze het prima. Bij een lagere spanning van de vaaraccu hebben ze het nadeel dat de spanningsval over de eindtor ongeveer 0,7 volt is. Heb jaren met zo'n regelaar in mijn Bugsier 3 gevaren. Ook wel eens zelf eentje gebouwd uit het Digit 5 boek. Als ik het goed heb zitten er 2 potmeters in. Eentje om de karakteristiek van de regelaar wat te regelen en de ander om het relais bij de neutraalstand net af te laten vallen. Kijk maar eens in de smalle zijkant van het huis. Pas wel op dat je deze oude regelapparatuur niet combineert met nieuwere. In mijn oude regelaar zat de + van de ontvangeraccu op de print gecombineerd met de + van de vaaraccu. Toen ik deze regelaar samen met een nieuw BEC exemplaar aansloot kwam er witte rook uit de servo. In de nieuwe regelaar zitten de - - aan elkaar en kreeg de servo 12 Volt voor zijn kiezen. De regelaars bleven gelukkig heel. Het servomechaniek komt nog wel eens van pas voor andere doeleinden. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ze beschikken niet over een BEC voorziening om een ontvangeraccu uit te sparen.

Deze vaarregelaar heeft 3 x 2 aansluitdraden, Van boven naar onder.
Boven, 2 draden rood en zwart voor de aansluiting op de ontvanger. Destijds in de vorige eeuw aangesloten op een 6V accu. Geen BEC.
Onderkant links, de draden van de motor, hierbij staat geen + of -. Aan de rechterkant de aansluiting voor de accu, tussen 6V en 24V.
Het stuursignaal van de zender geeft de richting en de snelheid aan.
Destijds werd gebruik gemaakt van zenders en ontvangers in het MHz bereik. Ik weet niet of de huidige zenders en ontvangers in 2,4 GHz bereik deze oude vaarregelaars kunnen aansturen.
Indien wel, dan ga ik er een aantal slopen uit oude schepen. Misschien ben ik dan verlost van het fluiten van de oude borstelmotoren veroorzaakt door de schakelfrequentie van de huidige HF regelaars.
 
Henk, Aan de bovenkant zijn het 3 draadjes voor de ontvanger. De witte draad (puls) zie je haast niet. Dat er linksonder geen + en - bijstaat komt omdat de draairichting in de regelaar kan worden omgepoold. Het maakt niet uit op welke frequentie zender en ontvanger werken. De regelaar en servo's "zien" alleen maar de pulslengte op (in dit geval) de witte draad en stellen zich daarop in. Als je al met dat oude spul aan de gang gaat Henk, lees dan de laatste 4 regels van mijn vorige posting nog eens aandachtig door. Verder zal ik Menne zijn draadje er niet mee vervuilen. Wil je meer weten stuur dan maar even een PB-tje. Gr. Klaas.
 
Als je al met dat oude spul aan de gang gaat Henk, lees dan de laatste 4 regels van mijn vorige posting nog eens aandachtig door. Verder zal ik Menne zijn draadje er niet mee vervuilen.

Toch een reactie. Tot mijn scha en schande was ik ook hierachter gekomen. De "oude" servo stekkers hebben de min, kleur zwart, op de middelste pen.
Onlangs een verbinding gemaakt door solderen van de nieuwe servo stekker, min. zwart aan de onderkant, gesoldeerd kleur op kleur met de "oude" uitvoering.
Resultaat, aansluitsnoeren gingen roken. Ook in mijn geval geen schade aan de electronica.
Praktijk is een harde leermeester.
 
Dag Forumleden,

Afgelopen weekend de romp vol met blanke lak gegoten.
En er weer uit in de pot.
Helaas door werking een scheur in de huid.:(
Dus gedeelte wegsnijden , opnieuw schuren , plamuren en weer schuren.
Gisteren 4 laag epoxy aangebracht, International , zie foto.
Nu eerst maar een hele poos drogen , dan weer schuren , primer en definitieve kleuren.

Gr. Menne Osinga
20191127_203018.jpg
20191127_203048.jpg
 
Misschien je sleepboot toch maar een paar laagjes glasweefsel geven Menne. Die Interprotect ken ik wel om polyester boten een dampdichte laag te geven op het onderwaterschip. Het blijft enigszins ruw aan het oppervlak. Prima voor het hechten van een volgende laag en uiteindelijk (voor een echt schip) antifouling. Zelf heb ik voor een model liever gladde en heldere epoxy. Geeft minder schuurwerk en je ziet beter of je weefsel overal pakt. Het weefsel geeft een hoop sterkte en voorkomt scheuren. En de epoxy even dof schuren is niet zoveel werk. Succes verder met je walvisjager. Gr. Klaas.
 
Back
Top