pompebled
Forum veteraan
Hallo Cor,
Ik gebruik voor m'n stuntvliegers Dyneema, vanwege de extreem lage rek, op m'n zeilboten is dat niet zo van belang en geef ik de voorkeur aan het soepeler Dacron, dit kun je ook beter knopen zonder dat de sterkte er noemenswaardig onder lijdt, Dyneema is daar veel gevoeliger voor, dat moet je bij vliegerlijnen splicen wil je voldoende breeksterkte overhouden.
Een ander punt om rekening mee te houden is de dikte van de draad; de 30lbs uit mijn link is maar 0,5 mm dik, de lijnen met lagere breeksterkte zijn tussen de 0,3 en 0,4 mm dik.
Voor mijn grote handen begint dat al behoorlijk op haar te lijken en is lastig te verwerken.
Ook worden de lijnen soms (bij een ongelukkige manoeuvre) aan aanzienlijk grotere krachten blootgesteld dan wat de zeilen er op kunnen uitoefenen, een dikkere lijn geeft dan meer headroom.
De schoten op mijn 1M Voyager zijn 0,8 mm Dyneema, daar vaar ik al een jaar of tien mee tot windkracht 5 zonder een centje pijn (of noemenswaardige slijtage).
Groeten, Jan.
Ik gebruik voor m'n stuntvliegers Dyneema, vanwege de extreem lage rek, op m'n zeilboten is dat niet zo van belang en geef ik de voorkeur aan het soepeler Dacron, dit kun je ook beter knopen zonder dat de sterkte er noemenswaardig onder lijdt, Dyneema is daar veel gevoeliger voor, dat moet je bij vliegerlijnen splicen wil je voldoende breeksterkte overhouden.
Een ander punt om rekening mee te houden is de dikte van de draad; de 30lbs uit mijn link is maar 0,5 mm dik, de lijnen met lagere breeksterkte zijn tussen de 0,3 en 0,4 mm dik.
Voor mijn grote handen begint dat al behoorlijk op haar te lijken en is lastig te verwerken.
Ook worden de lijnen soms (bij een ongelukkige manoeuvre) aan aanzienlijk grotere krachten blootgesteld dan wat de zeilen er op kunnen uitoefenen, een dikkere lijn geeft dan meer headroom.
De schoten op mijn 1M Voyager zijn 0,8 mm Dyneema, daar vaar ik al een jaar of tien mee tot windkracht 5 zonder een centje pijn (of noemenswaardige slijtage).
Groeten, Jan.