Atom 500

dat is normaal,

Hoera mijn Gaui 200 vliegt nu, op 60% gain nog wel.
Dit was dus presies andersom bij mijn gaui.
Ik heb even het imbusje van de tailbladehouders losgehaalt, en hem iets verder terug gezet, zodat het overeenkwam met de Atom 500.

Dat betekent dat de Atom weer 100+ euro duurder gaat worden,
ik wou de GY520 uit de Gaui 200 halen.
Ik zag wel dat de quark gyro's 75 euro waren op het moment bij fast-lad.

Gyro + staartservo + 3 swashservo's, dat word nog duurder dan de helikopter zelf.

Oja, nog even een vraagje :
Hoe doe je dat met de pinion bij zo een grote heli,
vast niet een papiertje ertussen, maar wat meer ruimte tussen de main gear en de pinion?
 
Hoi Molen,

ik heb al atlijd mijn gear mesh gezet met een papiertje tussen de pinioin en de maingear, dus ook bij de Atom. Dit werkt perfect.

Meeste grote heli's hebben een mod1 gear, dan heb ik het over 600 en 700 size heli's. Maar Compass heeft ook op zijn 500 model een mod1 gear gezet. Bij mod1 mag de pinion gerust wat dichter op de maingear aansluiten dan bij een mod 0.7 of mod 0.5 gear. Maar hou er altijd rekening mee dat de maingear altijd wat uitzet tijdens de vlucht en dit door de warmte van de wrijving tussen pinion en maingear. Daarom is het altijd verstandig om wat "mesh" te hebben tussen pinion en maingear bij het instellen ervan. Dus gewoon het papiertje gebruiken !

Grtz,
Dirk
 
Gear mesh stel je af door eerst het hoogste punt op te zoeken in de maingear, en dan de pinion op het hoogste punt strak zetten, en dan een haartje terug zodat je net wat speling voelt tussen de maingear en pinion. FF de motor can tegen houden en de maingear wat heen weer schommelen.

Beetje onhandig uitgelegd misschien is gewoon kwestie van gevoel zo min mogelijk speling op het hoogste punt van de maingear en klaar!

Kijk ook ff hier zeeeer veel info van Finless Bob!!

Compass Atom 500 Build Videos - HeliFreak

De speling op de tailblade holders hoort zo hoef je je geen zorgen om te maken.
 
nog ff een tip, ik zou de esc gewoon aan de zijkant monteren, maak je geen zorgen voor storing , bijna alle Atoms vliegen zo en balanceren ook goed!!!
En het zorgt voor een mooiere cleanere setup

Ik heb er iig nooit problemen mee gehad !
 
Deze plastieken gyro mount is niet recht, ik ga op zoek naar een vervanger van wat beter materiaal, en vooral recht!
De garantie vervalt door 1 onderdeeltje van een ander merk erop te zetten staat in de handleiding,
dikke onzin voor dit onderdeeltje.
Tegenwoordig heeft Compass daar zelf al een nieuw plaatje voor gebakken van carbon, deze is wel loodrecht.
 
Mooi zo, die gyro mount heb ik nodig!

En trouwens, die KBDD tail blades zijn 72mm en geen 70mm.
Is dat niet te lang?, ik wil vanuit gras opstijgen en landen.
Zoiezo zitten er ook geen skid-nuts bij, dus zal ik eerst wel vanuit gras moeten opstijgen.

Ik zat even te kijken, ik zie maar 1 motor mount, en er staat niet bij dat ie van carbon is :
Gyro Mount 06-0843  - RIGIDHELI MODELSTORE
Ziet eruit als de plastieken.
 
Ok, ook zat ik te kijken bij die BEC :

14361220.JPG


Er staat bij :
PINFLAG SWITCH IS NOT INCLUDED AND CAN BE PURCHASED SEPERATELY
Hoe werkt dat, heb ik dat nodig, een pinflag switch ?
 
nee heb je niet per se nodig.

De pinflag switch zit in je BEC, je sluit de lipo aan op je heli, doet de kap erop en als je helemaal ready to fly bent trek je de pinflag eruit en dan pas gaat de BEC de stroom afgeven.

eigenlijk een soort on/off switch dmv een pin die je in de bec steekt.

Gryphon maakt top electronica en ook de service is uitstekend. Neem anders eens contact op met Rogiér van Rigidheli hij kan je alles vertellen over Compass en Gryphon.
 
Dat probleem met die tailuitslag komt omdat de grips offset hebben en je ze verkeerd erop heb zitten..(leading,trailing edge).
 
Bie BEC is voor niks nodig, je kan gerust de BEC van de Hobbywing ESC gebruiken.

Mwha, ik gooi straks 700 euro de lucht in, denk dat ik tog die BEC erbij ga halen voor de zekerheid.
+ ik had ook hier op MBF een discussie gelezen, dat met die 10A bec er nog maar 5A over zou blijven op 6 cellen ?
Hoe zit dat dan met die 3A ingebouwde BEC ?
Ik kon de betreffende pagina zo niet meer vinden.
 
+1 Dirk
Ik vlieg mijn Atom 500 ook zonder externe BEC gewoon die van de ESC maar goed als je die toch perse wil bij installeren is dat extra veiligheidsmarge die je inbouwt.
 
Als iedereen zonder BEC vliegt, denk ik er nog eens over na,
eerst maar kijken hoe die balanceren gaat.
 
Ik geen het op met mijn Gaui 200, ding werkt niet goed.
De GY520 komt dus op de Atom 500, daarmee heb ik dus alleen swash servos nodig.
Oja, en een gyro mount en tail blades,
er staat al een week lang : verwachte levertijd 5 dagen bij die ridig heli voor de tail blades.
Ook staat er al een week lang verwachte levertijd : 3 dagen, voor die savox 1250mg servos.

Dat word dus bij Fast-lad bestellen deze week.
 
Wat ik niet snap van die Gryphon Solaris BEC :

Bij Fast lad staat er :
Output voltage : 5.6V, 6.0V, 6.8V, 7.4V Selectable

Bij Rigidheli staat er :
Output voltage Range : 5.2V, 6.0V, 6.8V, 7.4V, 8.4V Selectable
Voltage ADJ : 4.8V~7.7V ADJ (Potentiometer)

Dat is dus 5,6 of 5,2 volt,
hebben ze geen 4,8v ?
Is het niet beter voor servos om op 4,8v te draaien ?

Oh, ik zie dat de stock esc ook 5,25v of 6v switchable heeft.
 
Ik zou alles gewoon op 6V draaien.

Ik denk dat je de BEC tussen 4,8 en 7,7 V in kan stellen op een waarde die je zelf wilt met de potmeter. Of uiteraard op de waardes die je kunt selecteren 5.2V, 6.0V, 6.8V, 7.4V, 8.4V Selectable.

4,8 V is aan de lage kant naar mijn mening, zo worden je servo's ook een stuk minder sterk en trager uiteraard.
 
Back
Top