Aurora als studieproject

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Ronald Vis, 4 jan 2017.

  1. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi, ik ben Ronald en nieuw lid op dit forum. De laatste tijd wordt mijn interesse in modelbouw weer wat aangewakkerd, en wil ontdekken wat ik zou kunnen doen zonder een standaard bouwdoos. Mijn grootste prestatie tot nu toe is de San Juan Nepomuceno van Artesania Latina.

    Al voor wat langere tijd lees ik dit forum, en ben erg onder de indruk van wat er zelf door de bouwers gerealiseerd wordt zonder gebruik te maken van standaard sets, en ik wil gaan kijken hoever ik kan komen om een model van scratch te maken. Als studieproject heb ik gekozen voor de Aurora, een militair schip van begin 20e eeuw. Hier heb ik een aantal reden voor, namelijk: de vorm van de romp, het tijdperk van het schip, en een aantal specifieke realisatie-eigenschappen.

    4309599953_f5ba5ccf03_z.jpg

    Ik hoop dat er een aantal van jullie zullen zijn die dit forum gaan volgen, en mij kunnen voorzien van tip's en truc's om dit project te laten slagen. Ik ben reeds begonnen met het middenspant en zal snel wat laten zien!
     
    Laatst bewerkt: 4 jan 2017
    PJVR69 vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Ronald, Welkom op het forum. Zoals ik ergens anders heb gelezen heb je al eens iets gebouwd. Laat daar eens een plaatje van zien, dan hebben we enig idee hoe dat schip er uit ziet.
    Om iets uit de "vrije hand" te bouwen heb je op z`n minst goede tekeningen nodig en een stevige rechte plank om op te bouwen. Ook moet je voor je begint een ei leggen of je rechtop of op z`n kop bouwt. Ieder heeft zijn eigen voorkeur. Ook een punt van overweging is: statisch of varend. Het eerste scheepje dat ik vanaf tekening bouwde is op z'n kop gebouwd. Op die manier kan je in één keer door met beplanken en is er de minste kans dat de boel krom trekt. Neem de moeite om bouwverslagen in z'n geheel door te nemen en noteer wat voor jou belangrijk is. Op die manier ontstaat er een plaatje in je hoefd hoe je de boel wilt en kunt aanpakken. Niets zo frusterend dan te ontdekken dat je op dood spoor zit. Er zit een hoop kennis op het forum en men is bereid om je te helpen. Neem ook de FAQ's goed door. Daar zit, dank zij mensen die dat allemaal hebben verzameld, een hoop basiskennis. Succes verder met de bouw en deze mooie hobby. Gr. Klaas.
     
  3. ejb61

    ejb61

    Lid geworden:
    13 jan 2009
    Berichten:
    713
    Locatie:
    Maassluis
    Welkom Ronald,
    Er zitten hier zat kunstenaars, ook met het type schip wat je gaat bouwen.
    Ik zou zeggen, laat de foto's maar komen.;)
    Succes met de bouw!!
     
  4. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Klaas, dank voor je advies! Ik ben blij te kunnen vertellen dat ik reeds enig voorwerk hierin gedaan heb. Heb gelezen over de voordelen van het op de kop realiseren van de romp, een advies dat ik heb overgenomen. De dwarsspanten bestaan nu alleen nog op papier, maar zijn voorbereid op deze methode. Een werkplank moet ik nog maken, maar dat is de volgende stap. Ben alleen nog bezig geweest met de middenspant die ik uit hardhout triplex gemaakt heb (ben pas sinds enige dagen begonnen). Een keuze die ik achteraf misschien ga betreuren maar dat zien we wel. Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik wat foto's hierop zetten, en wat foto's van de san juan nepomuceno (mijn trots tot nu toe ;)
    Wat betreft het geheel doornemen van bouwverslagen, ook en goede tip. Het is gemakkelijk om hier wat sneller doorheen te gaan omdat sommige al enkele jaren lopen en erg veel berichten bevatten, maar het is noodzakelijk voor een goede voorbereiding....

    Wat betreft of het een varend model gaat worden, dit was ik wel eerst van plan. Echter, voor zover ik kan beoordelen is het een nogal lastig model om dit te doen. Ik hou de lengte op ong. 1 meter, en dan is de boot niet erg breed. Met drie schroeven neemt dit denk ik wat meer uitdagingen mee. Daarnaast, het is een studieproject die ik met name wil richten op het modelleren zelf, de romp, verouderen, accentueren van rompplaten, dekbeplanking, klinknagels, en vooral glad afwerken. Als dit lukt ben ik al erg gelukkig. Om een model varend te maken is natuurlijk ook erg mooi, en heeft z'n eigen uitdagingen. Ik denk echter dat het in dit geval beter zou zijn om hier een kunststof romp van te maken, en dat kan wellicht beter ee ander project worden;)
    Wat ik mooi vind aan dit schip is de opbouw, die gaat ook veel aandacht krijgen. Belangrijk onderdeel is hetgeen wat gesoldeerd moet worden. Ik kan dit wel, maar nu moet het ook mooi worden. Ik heb er erg veel zin in, nu nog de noodzakelijke tijd ervoor vinden, maar dat is denk ik een uitdaging voor veel van de leden van deze forum ;)

    Ik ben erg blij met al het advies wat ik krijg! Ik zit nog steeds te twijfelen hoe ik de romp ga bedekken. Indien mogelijk wil ik als uitdaging proberen het model te maken met 'normale' producten die gewoon in de bouwmarkt te verkrijgen zijn. Omdat het naar alle waarschijnlijkheid niet een varend model wordt (ik sluit het nog niet helemaal uit) zit ik eraan te denken om dun buigbaar MDF in latjes te zagen en als beplanking te gebruiken. Dit is eenvoudig te verwerken. En als ik deze dan behandel met MDF-impregneer en daarna G4/plamuur haal ik wellicht het gewenste resultaat. Dit resultaat moet een spiegelgladde romp worden die daarna goed gedetailleerd kan worden. Heb jij of iemand anders ervaring met de combinatie MDF/G4/plamuur? Ik heb al wel het nodige gelezen over combinatie G4 en verschillende soorten plamuur, maar heb nog niet gezien of er ergens al gebruik is gemaakt van MDF als beplanking....

    Groet, Ronald
     
  5. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je! Ik ga mijn best doen en heb er erg veel zin in :)
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb geen ervaring met MDF, maar of dat een goede keuze is om de romp te beplanken betwijfel ik. Lijkt me erg kwetsbaar en snel te breken. Maar er moeten wel cracks in het beplanken zijn, die hun voorkeur kunnen toelichten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een soort hout met een mooie rechte nerf. Nat maken of stomen en dan op de spanten fixeren. Maar dat is meer gevoelsmatig. Heb alleen maar ervaring met balsa-beplanking. Daarmee is het ook oppassen. Kan voordat het is gefixeerd ook niet veel hebben. Succes verder. Gr. Klaas.
     
  7. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Ronald,
    Welkom op het forum. Zo als je al weet zijn slepers en werkschepen meer mijn ding, neemt niet weg dat ik bouwverslagen van andere schepen ook graag volg. Dus zal zeker regelmatig kijken. Wat betreft het beplanken van je romp. Ikzelf heb de plug van mijn Sovereign gemaakt van MDF spanten en vervolgens beplankt met balsa latjes. Deze daarna bekleed met epoxy en matjes. Is wezenlijk anders dan een blijvende romp maken. Kan dus geen ervarings advies geven welk hout je het beste kunt gebruiken. Maar is zeker beschreven in de FAQ's. Succes.
     
  8. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik zou nog wat laten zien van het laatste model wat ik gemaakt heb, of eigenlijk nog wel af moet maken... De tuigage is nog niet af (zoveel knoopjes.......)
    20170105_105610.jpg
    20170105_110622.jpg
    20170105_105809.jpg
    20170105_110641.jpg
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 5 jan 2017
  10. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald , als je het model varend wil maken wat ik wel zou doen zou ik de schaal vergroten 1 meter is erg klein voor een model waar zoveel op komt.
    je moet dan erg rekening houden met het gewicht het model komt dan erg diep te liggen .
    ook is het makkelijker om de vele details te maken .
    De romp beplank ik met berkentriplex deze zijn er in verschillende diameters kleinere modellen doe ik met 1,5 mm de zeven provinciën is geheel beplankt met 3mm
    de plankdikte is va de spanten afgetrokken. een mooie eigenschap is met de nerf mee kan je deze plankjes buigen als een wokkel zonder dat ze breken , tegen de nerf in kan je ronde schoorstenen of andere vormen bekleden of maken ( schoorstenen bekleden doe ik wel met dunnere plaat )
    Zodra de romp geschuurd is en voor de 1e x is behandeld met epoxyhars en daarna weer geschuurd bekleed ik deze met keperdoek 180 gram per m2 .
    Als eerst behandel ik 1 zijde weer met epoxy hars waarna het doek in ongeveer repen van 25 cm word aangebracht (eerst alle repen op maat maken en in volgorde leggen) ik duw deze in de epoxy met een smal verf rollertje , hierna breng ik direct nog een laag epoxy aan zodat de structuur van het doek verdwijnt , dit doe ik met een kwast doormiddel van tamponneren met de kwast. er zullen delen zijn die je nog een x extra moet doen .
    Soms kom je luchtbellen tegen , doormiddel van met een scherp mesje het doek in te snijden kun je deze verwijderen.
    Bij het schuren zie je ook kleine plekjes , verwijder het losse doek en plamuren met epoxyplamuur /polyester plamuur kan ook natuurlijk.
    voor meer info kun je op mijn website kijken www.vl-modelbouw.nl
    je moet voor jezelf kijken wat je het beste past natuurlijk , er zijn meerdere mogelijkheden en ieder vind zijn eigen manier het prettigst.;)
     
  11. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Vergeet ik weer wat natuurlijk.!!!!:hammer:
    gezien de foto's van je schip denk ik wel dat het goed gaat komen de romp ziet er strak en verzorgd uit .
     
  12. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Erwin, dank je voor het compliment! Was mijn eerste houten romp en zeker foutjes gemaakt maar ik ben erg tevreden.
    Je hebt gelijk dat ik de schaal moet vergroten om deze varend te maken. Ik beschouw dit model als een studieproject waarbij ik voor het eerst van scratch een model maak. Voor de fun wil ik dit zo goedkoop mogelijk doen. Gewoon om te kijken of het mogelijk is hiermee een strak model te maken. Varen is geen primair doel. Met hetgeen ik hier leer kan ik later een mooier model maken
     
  13. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    En Ron, ook bedankt voor de tips! Had zelf ook al gekeken maar zaten toch een paar stukken tussen die interessant waren en ik nog niet gezien had
     
  14. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Nog een korte stavaza.
    Bezig met spanten uitzagen uit 5.5mm hardhouttriplex. 1483705782284.jpg
     
  15. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    We zijn weer een paar dagen verder...
    Zoals ik had aangegeven beschouw ik dit als een studieproject met als doel het oefenen van nieuwe werkzaamheden, gebruik makende van 'normale' materialen. Ik twijfelde of ik dit model varende wilde maken maar ondertussen heb ik besloten dit niet te doen. De reden is de schaal en de vorm van de romp. Zowel de voor als de achterkant is erg slank dus veel draagkracht gaat ie niet hebben...
    Ik vind het niet erg dat het model niet varend wordt. Het gaat mij om het modelleren, niet om het varen. Dit komt wel later in een model waarbij ik andere vaardigheden wil aanleren, specifiek voor een varend model, zoals een kunststof romp maken. En bij dat model kan ik hetgeen in praktijk brengen wat ik hier geleerd heb.

    Wat ik ondertussen heb geleerd is dat ik inderdaad een verkeerde keus heb gemaakt door hardhouttriplex te kiezen. Natuurlijk weet de ervaren Modelbouwer dit al maar voor een beginnende modelbouwer is het wellicht interessant. Redenen: lastiger te bewerken, zeker met een handfiguurzaag, hout is niet overal even dicht (wat ik bedoel is dat er onverwacht slechte stukken tussen kunnen zitten), en later denk ik last te hebben van het feit dat je er niet even met een tangetje een spijkertje in kan drukken, van belang voor het planken....

    Ondertussen moet ik nog 3 van de 22 spanten maken en ben bijna zover voor het volgende stadium, het samenstellen van de spanten.

    Nadenkende over de volgende stap denk ik aan de verlichting die ik in de romp aan wil brengen t.b.v. de patrijspoorten. De bovenbouw is redelijk complex voor een toegangsluik dus ik wil ergens 1 klein luik maken om bij de verlichting te komen. Nu heb ik hierover een vraag.... Ik heb een idee om door de hele romp van voor tot achter een transparante buis van 1cm doorsnede te monteren om daar later een string van led's in te drukken. Nu heb ik geen ervaring met led en heb de volgende vragen.
    A - kan ik iets van 20 ledjes (1 tussen elke 2 spanten) in een string achter elkaar vastmaken zonder al teveel last te hebben van weerstandjes?
    B - het is een kleine afgesloten ruimte waar ze in komen. Zou het kunnen dat er toch teveel warmte ontstaat?
    C - zijn er al ledjes die een warme kleur hebben en niet dat kille blauwwitte?

    Hoop op een paar goede tips!
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor twintig LEDs in serie heb je een erg hoge spanning nodig, meer dan zestig volt. Het zal een aantal strings parallel worden.Wat voor spanning wil je gaan gebruiken?
    Een handige LED calculator
    www.led.linear1.org
    → LED series parallel array wizard

    LED uitleg door o.a. @Ernst Grundmann in deze sticky
    LED calculators en veel LED-info, -uitleg en -voorbeelden
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  17. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Rob, dank voor de info! Weer veel geleerd... Als ik kijk naar de vermogens dat hoef ik ook niet bang te zijn dat het te warm wordt. Ik ga trouwens gebruik maken van een pvc slang. Een transparante buis is wel mooier maar lastiger te verkrijgen in de diameter die ik wil, en de slang past beter binnen de doelstellingen.

    Ondertussen zijn alle spanten gezaagd en geschuurd....
    IMG_0099.JPG
    Bij de middelspant aan de achterkant is nog te zien dat ik rekening gehouden heb met een schroefas, ondertussen is dat niet meer nodig maar het zit niet in de weg.

    IMG_0100.JPG
    Hier zie je nog een probleem van het hout wat ik gebruikt heb. Heeft 1 probleemspantje veroorzaakt.

    IMG_0097.JPG
    Hier zie je dat het dek al op de spanten uitgevijld is. Omdat ik de romp omgekeerd bouw zit er nog een rand bovenop die later verwijderd wordt.

    De volgend stap is nog openingen boren in de spanten. Één voor de lichtslang, en één voor de stroomdraadjes voor de overige verlichting zoals in de opbouw, masten en boordlichten.

    Daarnaast heb ik nog twee rondhoutjes van 4mm. Hiervoor wil ik ook gaten boren in de spanten. Dan de spanten fixeren op de bouwplank, de rondhoutjes door de spanten duwen en daarna verlijmen. Doel hiervan is de romp wat stijver maken zodat deze niet krom trek. Ik weet dat dit niet nodig zou zijn als deze op een bouwplank vastzit, maar ik heb nog een kip en het ei probleem. Om de romp aan de bovenkant af te werken moet eigenlijk eerst het dek erop zitten. Dit dek is een steun voor de bovenkant van de romp. Echter, voordat het dek erop kan wil ik eerst de binnenkant van de romp afwerken met g4 en verf....
    Ik denk niet dat ik nog voldoende toegang heb tot de binnenkant van de romp als het dek erop zit, vandaar...
    Ik zit nu te denken aan: fixeren op de plank, rondhout aanbrengen en fixeren, en dan de romp beplanten vanaf de kiel tot vlak onder het dek.. daarna het dek en dan de romp afmaken.

    Wordt vervolgd...
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    Hoi Ronald ,Ik zou de spanten tot bijna onderop uitzagen dit is veel makkelijker met het beplanken van je romp.
    Als je dit niet doet moet je gaan spijkeren met als gevolg dat je spanten scheuren , als je ze uitzaagt kan je lijmklemmen
    gebruiken.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Heb nog een batterijsetje van 20 leds liggen. Werkt op 2 penlights in een batterijdoosje. Is over gebleven van Kerst. Of de streng in een 1 cm dikke buis gaat is te proberen. Grootste vraag is of de leds voldoende licht uitstralen naar de zijkanten. Zal komend weekend eens kijken of ik een proefopstelling kan maken in een stukje slang en daarvan een foto plaatsen. Waarschijnlijk heb ik ook nog wel een 20-tal losse leds, die gelig licht uitstralen. Voordeel daarvan is dat je die precies op lengte kunt samenstellen. Gr. Klaas.
     
  20. Ronald Vis

    Ronald Vis

    Lid geworden:
    2 jan 2017
    Berichten:
    389
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hoi Erwin,
    Je hebt gelijk, dat moet ik nog doen! Zeker met dit hout zullen spijkers problemen geven. Had al wel gedacht om de spijkers voor te boren maar lijmklemmen is beter. Nog meer zagen dus
    Bedankt voor de tip!
     

Deel Deze Pagina