Auster B4 ambulance.

Zo een beetje de smaak te pakken gekregen van oude modelletjes, gaan we weer aan de slag met eentje van 1953.
Er komen wat wijzigingen, instelhoek vleugel dient veranderd, het was bij dit model stijgen naargelang de snelheid door het dieseltje ontwikkeld.
Vast hoogteroer, moet werkend worden.
Richting kan met gewone scharniertjes en niet uit zijde zoals toen gebruikelijk.( gebruikte daar vroeger stukjes laken voor, mijn CL toestelletjes hadden toch een kort leven.)
01.jpg

Zo is het op Sim te vinden.

Scan_20160613.png

Om het richingroer te sturen werd een servo met rubber aandrijving gebruikt, deze was ingebouwd in de dakconstructie. Wat zijn wij nu toch verwent.

2016-06-14 14.14.13.jpg

Met wat zaag en snijwerk, valt de vleugel van mijn overleden Bever te gebruiken, heeft deze al gelijk rolroeren.
Plan zijn samen gekleefde A4 tjes.

Johan.

Vleugel op lengte verzaagd en aanpassingen maken.

2016-06-14 22.41.50.jpg

Gelijk kaal gemaakt, komt toch ander folie op.

2016-06-15 23.48.47.jpg

Nu nog een rib tegen de buitenwant, dan kan het middendeel er tussen gemaakt worden, dit is onderdeel van de cockpit.

2016-06-15 17.27.36.jpg

Vleugel heeft lichte V en word een geheel, maar zelf buisjes gemaakt met schuurblaadje en epoxy.

Johan.

Stabilo ruwbouw, wat gewijzigd om bewegend te maken.

2016-06-16 16.43.29.jpg

Vleugels met elkaar verbinden, V loopt door tot midden, vandaar dat R vleugel wat verhoogt ligt.

2016-06-16 18.17.23.jpg

Johan.

Nog maar wat verder bewerkt.

2016-06-20 16.55.58.jpg

Soms is een plan wat onduidelijk, maar als je het dan bij elkaar fixt zeg je, natuurlijk, zo simpel.

2016-06-20 18.41.07.jpg

Het begint al wat te worden, stabilo moet wel nog hoger geplaatst worden en vleugel nog wat versterkt, we gaan hem met vleugelbouten bevestigen en niet met rek.

Johan.

Het begint stilaan vorm te krijgen.

2016-06-24 16.57.13.jpg

De ronde opening bied met nog iets uit te halen, plaats voor een Boost 15 el.motor.

2016-06-24 22.33.01.jpg

Beplanking plaatsen, achteraan nog even openlaten voor het landingsgestel nadien te kunnen plaatsen.
Tot zover.
Johan.

Rotweer, dan maar wat solderen.

2016-06-25 17.12.59.jpg

Het is eens wat anders, twee stuks achteraan, benieuwd of het gaat wringen bij de start of landing.

2016-06-25 19.19.23.jpg

Dan maar verder met de beplanking, had het balsa blokje in het middendeel wat meer naar buiten mogen plaatsen, nu moet er nog een plankje op om rond te schuren.

Johan.

Leuk projekt !
Het model heb ik nog nooit gezien, unieke verschijning straks op het veld.
Echt modelbouw projekt, zelfbouw, Ik zie het steeds meer terug komen.

Succes met bouwen, ik blijf het volgen, ben benieuwd naar het resultaat.

Mvrgrt,

Arnoud.

Het is dat ik weet dat het een vliegtuigje wordt, zou anders denken dat ik aan een old timer aan het werken ben, een Fort T of zo.

2016-07-04 16.52.09.jpg

Maak het mijzelf weer makkelijk om voor veel schuurwerk te zorgen.
Motor word een Boost 15 en komt deels in het neusblok, van oorsprong was het een 1,5 ccm dieseltje.
Heb in de tussentijd de vleugel omgelopen, het middendeel mag dus opnieuw gemaakt worden, voordeel: weet nu wat een zwakke plek was.

2016-07-05 17.42.12.jpg

Neuskapje en kielvlak zijn de laatste werkjes, dan het hoofdlandingsgestel maken en plaatsen.

Johan.

Bij mij mag deze in het rijtje Wilga, Porter: oftewel vliegtuigen die mooi zijn door lelijkheid

Weer een heel mooi bouwproject! De ronde achterkant ziet er goed uit (voor een vliegtuig)

Niets zo prettig als ongekende modelletjes bouwen, inderdaad mooi door lelijk te zijn.
Geeft wel wat denkwerk, dat van brandstof naar electro ombouwen, vooral omdat de motor eens in de neus bevestigd, niet meer zonder breken te verwijderen is.

2016-07-07 19.02.11.jpg

Kap en richting.

2016-07-07 23.07.05.jpg

Neus aangepast, kan altijd wel beter.

2016-07-07 23.26.58.jpg

Zo word de motor ingebouwd, maar eerst eens eventjes een nieuwe propmeenemer aanschaffen.

Johan.

Dat is een geweldig toestel, en erg mooi gemaakt dat doet mij aan vroeger denken......
is de tekening nog te verkrijgen??????

Aan het werk met Oratex.

2016-07-12 16.50.43.jpg

Het is natuurlijk weer de Max, daarmee bedoel ik de piloot uit de vernielde Ka-8b, die deze kist kan bemannen.
Raampjes zijn met de Oratex geplaatst, voor mij de eerste maal dat ik deze werkwijze toepas, mogelijk nog een drupje CA op de binnenzijde aanbrengen.

2016-07-13 16.20.28.jpg

Nog enkel het neuskapje, dan is de romp geheel overtrokken, nog het landingsgestel opvullen en dan is de romp aan verven toe.

Johan.

Laatst bewerkt:
Dat is een geweldig toestel, en erg mooi gemaakt dat doet mij aan vroeger denken......
Klopt helemaal.
Het lijkt wel of huidige ontwerpen in eerste instantie moeten opvallen door een aggressief gestroomlijnde lelijkheid.
Vooral personenauto's en full size composite kisten lijken soms nog het meest aan het brein van boosaardige mangastriptekenaars te zijn ontsproten. Brrr....
web_main_XBus.jpg

Gelukkig heeft JR eindelijk weer apparaten in zijn programma die er als een echte modelbesturingszender uitzien....
07432.jpg
00681.jpg

Bezig met verf.

2016-07-15 16.02.11.jpg

Wit is maar wit, vandaar het blauwe tintje, uit ervaring heb ik de wieltjes iets meer vooruit geplaatst dan op het plan aangegeven.
Als de verf gedaan is, gaan we verder met de vleugel.

Johan.

Het heeft eventjes niet direct met de bouw te maken.
Maar letters maken mag ook wel bij de bouw geteld worden.
Staat zulks machientje in afslag moet je niet twijfelen er eentje aan te schaffen.

SAM_2433.JPG

Met gewone folie om te bekleden, wel eerst de beschermlaag verwijderen, gaat een stuk vlotter om van het klevende matje af te halen.

SAM_2435.JPG

Om de letters van het matje te halen, heb ik gewoon brede schilderstape gebruikt, goed aandrukken en tape terug verwijderen, de letters blijven dan aan de tape kleven.

SAM_2436.JPG

Door de tape is het eenvoudig om de letters op hun plaats te brengen, eventjes verwarmen met het boutje op de tape en deze rustig verwijderen, de letter nog eens nastrijken en klaar.

Johan.

Back