Fotor
Forum veteraan
Een paar dagen voor oud&nieuw wordt er door bouwclub Icarus traditiegetrouw een oliebollenbouwavond georganiseerd. We hebben dit jaar werpvliegtuigjes gemaakt van depron waar aan het eind van de avond een wedstrijdje mee gedaan werd. Een toren bekertjes op een tafel, en wie over een aantal ronden de meeste bekertjes omkrijgt wint.
Ik won.
De prijs: een deels gebouwde Austria Elefant. Heel toevallig kende ik het model al omdat ik de tekening heb liggen en deze heb gekopieerd voor Berrie. De romp en staartsectie zijn vrijwel klaar. Alles is prachtig gebouwd. Alleen de vleugels missen nog. Hier is dus een schone taak voor mij weggelegd.
Over het origineel: er is één Elefant gebouwd in 1930. Destijds was het met 30 meter spanwijdte het grootste zweefvliegtuig ter wereld. Hij heeft een aantal vluchten gemaakt op de Wasserkuppe. In 1932 is het vliegtuig in een actieve cumulus terecht gekomen die de spanwijdte wat ingekort heeft. De vlieger heeft zich met een parachute kunnen redden, het vliegtuig ging verloren.
Het model is schaal 1:6, de spanwijdte komt dus uit op 5 meter. Opgegeven gewicht is 4200 gram, wat een vleugelbelasting geeft van 38,8 gram/dm2. Lijkt me niet veel voor een vliegtuig van 5 meter. De slankheid van de vleugels is enorm.
Paar fotootjes:
De echte:
Mocht iemand de tekening in willen kijken heb ik hem hier neergezet.
Ik heb dit draadje gemaakt om af en toe wat vragen te kunnen stellen die ik ongetwijfeld ga tegenkomen. Mijn bouwhistorie is nog niet zo lang, mijn inzicht in vliegtuigconstructies is wel goed (ik ben ingenieur vliegtuigbouwkunde en verkeersvlieger).
Ik won.

De prijs: een deels gebouwde Austria Elefant. Heel toevallig kende ik het model al omdat ik de tekening heb liggen en deze heb gekopieerd voor Berrie. De romp en staartsectie zijn vrijwel klaar. Alles is prachtig gebouwd. Alleen de vleugels missen nog. Hier is dus een schone taak voor mij weggelegd.
Over het origineel: er is één Elefant gebouwd in 1930. Destijds was het met 30 meter spanwijdte het grootste zweefvliegtuig ter wereld. Hij heeft een aantal vluchten gemaakt op de Wasserkuppe. In 1932 is het vliegtuig in een actieve cumulus terecht gekomen die de spanwijdte wat ingekort heeft. De vlieger heeft zich met een parachute kunnen redden, het vliegtuig ging verloren.
Het model is schaal 1:6, de spanwijdte komt dus uit op 5 meter. Opgegeven gewicht is 4200 gram, wat een vleugelbelasting geeft van 38,8 gram/dm2. Lijkt me niet veel voor een vliegtuig van 5 meter. De slankheid van de vleugels is enorm.
Paar fotootjes:


De echte:

Mocht iemand de tekening in willen kijken heb ik hem hier neergezet.
Ik heb dit draadje gemaakt om af en toe wat vragen te kunnen stellen die ik ongetwijfeld ga tegenkomen. Mijn bouwhistorie is nog niet zo lang, mijn inzicht in vliegtuigconstructies is wel goed (ik ben ingenieur vliegtuigbouwkunde en verkeersvlieger).
Laatst bewerkt door een moderator: