Austria Elefant

Had je niet eerst een laagje spuitplamuur aangebracht?
Nee, heb ik niet gedaan. Ik verwachtte dat de verf goed op de glas/G4 zou houden (en dat doet het ook), en voor dit soort kleine gaatjes vertrouw ik het toch niet. Ik heb eens een loden kielgewicht voor een zeilbootje met spuitplamuur behandeld, maar daar bleven de kleine gaatjes na enkele lagen plamuur nog steeds vrolijk invallen. Ik zag de noodzaak voor spuitplamuur op mijn kist dus niet.

Hoi Raymond,

Beetje achteraf geklets van mijn kant, ik weet het....:(

Mijn ervaring met spuitplamuur op een romp is dat je, wanneer deze opgedroogd is, veel beter de evetuele oneffenheden ziet en deze nog weg kunt werken voordat de definitieve laklaag erop komt.
Ook zal de uiteindelijke laag beter hechten waardoor je dus geen 4 lagen hoeft te spuiten en zo gewicht bespaard.

Raymond,

Ik weet dat je op dit soort foto's echt alles ziet, maar krijg toch wel sterk het gevoel "Dit moet beter kunnen". Spuiten doe je maar 1 keer, als het nu niet naar het zin is, zul je je er misschien nog lang aan storen.

Ik heb ook het gevoel dat de oplossing relatief eenvoudig is, en niet veel tijd kost. Omdat je er zo'n hekel aan hebt (Het is trouwens ook niet mijn favoriete hobby) kunnen we misschien een oproep doen aan een ervaren iemand die je met dit specifieke klusje kan assisteren?

Ik beschik over diverse airbrushes en verfspuiten, spuitplamuur, verf en natuurlijk compressor, en ben altijd bereid je hiermee te helpen, maar ik besef me ook dat er ongetwijfeld mensen meelezen die op dit gebied veel meer ervaring hebben dan ik.

Ik zou het spuitwerk vrij grof nat opschuren met zo'n flexibel 3m schuurschuimblokje korrel 180. Vervolgens goed reinigen, en spuitplamuur erop. Even laten drogen (föhn erover om te bespoedigen kan ook), en zodra het uitgehard is nat schuren met korrel 600 naar 1200 naar 1500 tot en met 2000. (is zo gepiept).

Vervolgens reinigen en verdachte plekjes opnieuw in de spuitplamuur. Nog een keer nat schuren tot korrel 2000, reinigen, en een laag of drie licht spuiten in de gewenste, zelf gemengde kleur.

Eventueel een laatste krasvaste blanke PU lak (parketlak) erover. Deze geeft ook een mooie gele gloed aan je romp.

Hmmm, daar heb je mij weer met mijn wijsheid achteraf.:mrgreen:
Het had mij ook overkomen, maar ik had wel eerst een proefje gedaan op een hoekje aan de onderkant van de vleugelaanvorming of zo ....

Wat je zou kunnen doen: spuitplamuur op een spons of doekje en dan smeren .... Goed de gaatjes volwrijven, zachtjes zo schoon mogelijk vegen (alleen die poriën moeten vol). En laten drogen. En dat een paar keer (3?!) herhalen, met extra aandacht voor die randen van het doek.

Daarna zachtjes nat schuren met korrel 300-400 (voorzichtig! je bent er zo doorheen, ook met 400).

En dan spuiten.

Tot slot: in spuitbussen autolak kun je honderden kleuren krijgen. Daar moet de door jou gewenste kleur tussen zitten. Maar het is wel een ongebruikelijke kleur voor auto's. :(

Succes,
Dirk.

Raymond
over het kleur verhaal met het spuiten, forumlid HB Busking heeft een f5b kist gerepareerd en daarvoor een spuitbus verf op kleur laten mengen. dus dat is ook mogelijk en misschien een optie voor jou?

(en ik blijf het volgen)

Raymond
over het kleur verhaal met het spuiten, forumlid HB Busking heeft een f5b kist gerepareerd en daarvoor een spuitbus verf op kleur laten mengen. dus dat is ook mogelijk en misschien een optie voor jou?

(en ik blijf het volgen)

Klopt, dus als je je stabilo meeneemt naar een goede autolakmenger dan maken ze de kleur zo op maat.

Ik heb vroeger een paar brommers gespoten met specifieke kleuren die ik op maat liet mengen en in spuitbus liet zetten, ook in 2K te krijgen, mocht je dat willen.

De mooie Elefant heeft inderdaad wel een mooie finish nodig. Het zijn de zware laatste loodjes, maar ik ben het er mee eens dat als je het nu niet echt mooi vindt dat je je er waarschijnlijk aan blijft ergeren.

Succes!

Maandag ga ik met Prop-er proberen de romp opnieuw te spuiten. Ik hoop voor die tijd al wat schuur- en plamuurwerk te kunnen doen, maar t/m zondagmiddag zit ik al goed volgepland met verjaardag (vanmiddag kinderfeestje, zondag familie), trouwerij, theater en 2x Spanje op en neer.
Hij gaat mooier worden! (en ik heb dan weer veel geleerd)

Vandaag ben ik bij de verfwinkel geweest, en ik heb een mooie kleur uitgezocht: RAL1001.
RAL_1001_big.jpg

De kleur op het scherm komt misschien niet helemaal overeen. Het lijkt goed bij de kleur van de folie te passen. Ik vind het een erg mooie antieke kleur, passend bij dit vliegtuig. De verfman heeft dit in een spuitbus kunnen doen voor mij. Ik ga het dus gewoon zelf spuiten, Prop-er blijft thuis. Eerst het oppervlak goed glad zien te krijgen met jullie tips, en dan weer met de spuitbus aan de gang. Het zal niet voor maandag worden, daarvoor ben ik te druk met van alles. Folien van het laatste vleugeldeel is ook nog niet gedaan. Vandaag ben ik op zoek geweest naar het huis van kabouter Kluns (heerlijk zo'n kind dat 6 wordt :mrgreen:).

Hele mooie kleur Raymond!!

Heel veel succes met het spuiten, hoop dat het nu naar tevredenheid gaat!!

Louis

Mooie kleur. Goed om te zien dat je nogmaals aan de slag gaat. Dat verdient deze dame. Heel veel succes!

Gr,

Johan

Da's wel een erg vette close-up van het toestel Raymond.
Maar het is wél mooi glad geworden! ;)

Met welke kleur ga je deze kombineren Raymond?
Ik had deze kleur(ongeveer jute wit van Histor) een hele tijd geleden al aan je voorgestelt.
Gekombineerd met chocolade bruin.
Dit worden in ieder geval (net als mijn Cirrus) de kleuren van mijn schuim-Olifantje.

Succes met spuiten/kwasten/rollen

Combineren? Met het gelig dat al op de vleugels zit. Verder niets.
Ik dacht al dat het getal me bekend voorkwam. Toch heb ik deze kleur gewoon op een kleurkaart uitgezocht, zonder getalletjes te zien (ik zag hem het eerst als hard geel van Flexa....). Ik dacht meteen: die is gaaf! Blijkbaar hebben we dezelfde smaak.

De gaatjes gaan blijven. Ik heb geprobeerd ze dicht te krijgen met 3 lagen dik opgespoten spuitplamuur, maar ze blijven erin vallen. Vanavond geprobeerd met wat balsaplamuur. Ik heb het idee dat het minder gaatjes geworden zijn, maar helemaal weg is het ook niet.
Als ik de hele romp moet gaan behandelen ben ik voor mijn gevoel alleen maar gewicht aan het toevoegen. Ik laat het lekker zoals het is. Bovenop, waar de gaatjes het ergst waren, is het minder geworden, op de rest van de romp was het sowieso maar minimaal aanwezig. Wat je nog ziet is de structuur van het linnen ;). Op meer dan een meter afstand zie je helemaal niets meer.
Morgen ga ik opnieuw spuiten. Hopelijk wordt het zo gaaf als ik verwacht.

Ik heb net een schaats in elkaar gelijmd. Hij bestaat uit 2 stroken 3mm multiplex. Deze zijn licht bevochtigd, en dan in een kromming op elkaar gelijmd. Een deel van de kromming zal eruit lopen als de spanning eraf gaat, maar de kromming zal deels blijven bestaan (hoop ik...).
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
De kromming in de schaats zal wel blijven, al zal die iets afnemen na het loshalen. Vroeger maakte ik de tail-kick van mijn skateboards op dezelfde manier (maar dan in drie lagen) en dit werkt prima.
Groeten, Maarten

Het einde nadert.....

Het 'einde' in de titel slaat op het bouwproces, hopelijk niet over het leven van dit toestel.

De romp is opnieuw gespoten. Er vallen nog steeds wat kleine gaatjes, maar de erge plekken zijn wel verdwenen. Nu stoort het niet meer. De overgangen van het glasweefsel zijn ook minder zichtbaar, maar niet helemaal verdwenen. Ze vallen niet echt meer op. Ik ben tevreden. Spuiten ging super, na 2 lagen was het al helemaal egaal gedekt. De kleur is supermooi!

De schaats is mooi in vorm gebleven.
Ingelijmd scharnier (30 min epoxy):
full

Oplijmen van de schaats op het scharnier (30 min epoxy):
full

full

Ik moet nog iets verzinnen voor de bevestiging van de veer. Daar moet een bout de romp in zakken. Als ik de veer met slechts een ringetje tegenhoudt drukt dat bij een landing natuurlijk een keer door de beplanking heen. Misschien komt er een klosje hout of stukje triplex tussen. Even de tekening erbij pakken waar een stevige plaats zit, net naast een spant of zo.

Verder heb ik de rolroerservo's van de binnenvleugeldelen ingebouwd en afgedekt.
full

full

Net één aangesloten, nu voor de rest van de roeren nog stuurstangen maken.
full

Vanavond gaat de Elefant mee naar Valkenburg. We gaan stickers maken voor op de zijkant, net als het origineel. Dus 'AUSTRIA' en een grote 'D' op de zijkant, meer niet. Misschien zet ik hem even helemaal in elkaar. Foto's volgen uiteraard.

Laatst bewerkt door een moderator:
Die servo-afdekplaatjes ga ik op mijn Sirion gewoon met cellotape vastplakken. Bij mij (op glimmend Oracover) zie je daar nog het minste van... zou dat bij jou ook niet mooier zijn dan die twee schroefjes? Zolang er geen servo de geest geeft hoef je er eigenlijk nooit meer bij...

is zo'n Olifant alleen maar te slepen? vanwege z'n rompvorm?? of is er ook de mogelijkheid om de Olifant te "hoogstarten"?
Ik denk dat de starthaak dan meer naar voren komt te liggen in de zelfde hoek als een "normale "zwever.
Het moment zit in iedergeval een stuk lager

Back