auto-accu, hoever ontladen?

Ik wil een oude auto-accu gaan gebruiken om op het veld te laden. Tot hoever mag ik deze leegtrekken? Gewoon tot ie de gevraagde stroom niet meer kan leveren? Of is dat slecht voor een accu? Iemand vertelde me dat ik tussendoor ff moest meten of de spanning niet onder de 12V zakte... Klopt dat?

Awol zei:
Ik wil een oude auto-accu ...
Om een oude auto-accu zou ik mij niet zo'n zorgen meer maken die zit toch al aan het einde van zijn levenscyclus.
Op zich is echt leeg trekken en dan ook leeg laten staan niet goed voor een auto-accu. Maar als jij een oude auto-accu op het veld gebruikt totat je lader aan geeft dat de input onvoldoende is en je thuis de boel weer op laadt zal dat niet veel effect meer hebben op het rest-leven van een oude autoaccu.

Awol zei:
Ik wil een oude auto-accu gaan gebruiken om op het veld te laden. Tot hoever mag ik deze leegtrekken? Gewoon tot ie de gevraagde stroom niet meer kan leveren? Of is dat slecht voor een accu? Iemand vertelde me dat ik tussendoor ff moest meten of de spanning niet onder de 12V zakte... Klopt dat?

Je lader zal vanzelf aangeven wanneer de spanning te laag wordt van de accu.
Die oude accu krijgt daar niks van.

En hoe zit het met de accu die nog in mijn auto zit? Hoeveel vlieg-accu's zou ik daarmee op kunnen laden, oftewel hoeveel mAh zou ik daar veilig uit kunnen trekken en na afloop nog wegrijden?

Fotor zei:
En hoe zit het met de accu die nog in mijn auto zit? Hoeveel vlieg-accu's zou ik daarmee op kunnen laden, oftewel hoeveel mAh zou ik daar veilig uit kunnen trekken en na afloop nog wegrijden?
De meeste snelladers stoppen op tijd om de auto nog te kunnen starten.

Een autoaccu is ontworpen om in een korte tijd een hoge stroom te kunnen leveren.
Even mijn eigen turbodieseltje pakken 10Sec 500A = zo'n 1.4Ah wordt er uit de accu getrokken tijdens het starten.

Om de levensduur van de autoaccu niet versneld te verkorten.
Is het verstandig om er niet meer dan 20% van de capaciteit uit te trekken.
Stel de accu heeft een capaciteit van 60Ah dan kun je er maximaal 12Ah uit trekken zonder dat de levensduur dramatisch wordt verkort.

Er zijn speciale loodaccus ( tractie / semi tractie ) op de markt, die je tot zo'n 60-80% kunt ontladen zonder dat de levensduur wordt verkort.
Voorwaarde is wel dat de accu na gebruik weer wordt bijgeladen, (niet dagen leeg laten staan).

De levensduur van een loodaccu als ze gebruikt worden voor het doel waar ze voor ontworpen zijn is zo'n 3 tot 5 jaar.

Stel je gebruikt een normale auto accu en je gaat die elke week belasten alsof het een semi tractie is (60-80% van de nominale capaciteit er uit trekken).
Nog voor het eind van het jaar is de accu versleten.

Autoaccu's hebben weliswaar een hoge capaciteit maar dat is slecht een 'bijprodukt', nodig omdat ze een hoge stroom moeten kunnen leveren.

Back