Fotor zei:
En hoe zit het met de accu die nog in mijn auto zit? Hoeveel vlieg-accu's zou ik daarmee op kunnen laden, oftewel hoeveel mAh zou ik daar veilig uit kunnen trekken en na afloop nog wegrijden?
De meeste snelladers stoppen op tijd om de auto nog te kunnen starten.
Een autoaccu is ontworpen om in een korte tijd een hoge stroom te kunnen leveren.
Even mijn eigen turbodieseltje pakken 10Sec 500A = zo'n 1.4Ah wordt er uit de accu getrokken tijdens het starten.
Om de levensduur van de autoaccu niet versneld te verkorten.
Is het verstandig om er niet meer dan 20% van de capaciteit uit te trekken.
Stel de accu heeft een capaciteit van 60Ah dan kun je er maximaal 12Ah uit trekken zonder dat de levensduur dramatisch wordt verkort.
Er zijn speciale loodaccus ( tractie / semi tractie ) op de markt, die je tot zo'n 60-80% kunt ontladen zonder dat de levensduur wordt verkort.
Voorwaarde is wel dat de accu na gebruik weer wordt bijgeladen, (niet dagen leeg laten staan).
De levensduur van een loodaccu als ze gebruikt worden voor het doel waar ze voor ontworpen zijn is zo'n 3 tot 5 jaar.
Stel je gebruikt een normale auto accu en je gaat die elke week belasten alsof het een semi tractie is (60-80% van de nominale capaciteit er uit trekken).
Nog voor het eind van het jaar is de accu versleten.