Auto doet vreemd met nieuwe accu.

• Topicstarter Topicstarter Tommy Nova
  • Startdatum Startdatum
T

Tommy Nova

Guest
Hey bouwers,

Ik heb sinds vorige week een rc auto. Echt helemaal super!!! :p:p
Een buggy van HSP, die standaard komt met een 7.2V 2000 Nimh accu.

Zoiets als deze.
HSP XSTR Off-Road Buggy (1/10 Black & Orange Flame Pro Edition) [ HSP-CAR-94107Pro-10700 ] - Helipal.com, RC Helicopter, Mini helicopter, Micro helicopter, HSP-CAR-94107Pro-10700 HSP XSTR Off-Road Buggy (1/10 Black & Orange Flame Pro Edition), Walker

Nu heb ik sinds gister een extra accu gekocht, en dat gaat niet helemaal zoals het hoort. Ik heb een 8.4V 4600 Nimh gekocht, die ik oplaad met een snellader.

Als ik de volledig volgeladen accu in de auto stop, kan ik heel kort op topsnelheid rijden, en dan gaat ie ineens half gas... Dan laat ik de hendel helemaal los, laat hem ff 'bijkomen' en dan kan ie weer even op top snelheid.
Het komt ook weleens voor dat ie na heel even op topsnelheid gereden te hebben helemaal niet vooruit gaat, en dan knippert het rode lampje van de ESC met een seconde tussentijd. Als ik hem dan aan en uit zet, doet ie het weer, heel even.

Ik rij er maar even niet mee, ben bang dat er misschien iets doorbrandt. (omdat het misschien een zwaardere accu is?)

Kan iemand me misschien vertellen wat hier aan de hand zou kunnen zijn, en hoe ik dit kan verhelpen.

Ik weet niet of het nut heeft om te melden, maar de accu heeft een Tamiya stekker en de auto een Dean. Er zit dus een verloop tussen als ik de accu gebruik.
Verder is de auto helemaal standaard, dus met bijgeleverde ESC, en de fan is ook standaard.

Ik hoor graag van jullie, en bedankt alvast voor de info.

gr Mark

Op de gelinkte site stond dat je een lipo batterij erbij kreeg. Ik weet niet of je dat kon aangeven ofzo. maar dat is het misschien. Omdat je er dan dus een nimh opdoet terwijl de regelaar staat ingesteld op lipo
Joris

Ahum, kijk daar heb je me al hahaha... Je kan zien dat ik rookie eerste klasse ben hahahaha

Kun je hier iets meer over uitwijden?

je heb bij je auto een 6cell nimh accu gekregen, en je heb een 7cell accu gekocht. Misschien kan de regelaar het voltage nie aan?

Op de gelinkte site stond dat je een lipo batterij erbij kreeg. Ik weet niet of je dat kon aangeven ofzo. maar dat is het misschien. Omdat je er dan dus een nimh opdoet terwijl de regelaar staat ingesteld op lipo
Joris

GEEN lipo, het is gewoon een nimh accu wat er bij zijn auto zit.

Nou, ik kan wel iets gaan gokken maar dat laat ik liever over aan iemand die hier echt wat van weet over want ik ga pas binnenkort lipo rijden. Maar je kan even kijken in je esc manual. Maar als ik een suggestie mag doen: kijk even op de hobbyking.com site koop daar lipo's met grotere cappaciteit dan de originele. Je kan kijken voor in plaats van de originele 2s voor 3s dan rijd je harder( van 7.4 V naar 11.1 V) wel in je esc manual kijken of de esc dit houden kan!!!
Joris

EDIT: ik zie nu pas dat het bij upgrades stond STOM!! Maar lipo's lijkt me alsnog niet stom.

Laatst bewerkt:
@mikeking111
Hoe kom ik er achter of de regelaar het voltage aankan of niet?

De auto komt indd standaard met een 7.2v accu en gebruik nu een 8.4V

Zou het voltage verschil ook voor het euvel zorgen?

Ik heb hier de handleiding voor me en daar staat een tabel in.

Ik maak er uit op dat je zowel een 7.2V als een 8.4V op deze motor kan zetten, en ook een Lipo van 7.4V of 1 van 11.1V...

Dus volgens mij ga ik niet buiten het boekje... ?!

Het enige verschil in de tabel is dat er bij de 8.4V staat dat je een ESC met fan nodig hebt, nou, en die zit er gewoon op. :-)

Misshien is de fan standaard niet aangesloten dat het erbij staat??? Maar dan zou ik gewoon eventjes rustig lezen door je handleiding of je niet iets kan zoeken voor instellingen ofzo??

Het komt ook weleens voor dat ie na heel even op topsnelheid gereden te hebben helemaal niet vooruit gaat, en dan knippert het rode lampje van de ESC met een seconde tussentijd. Als ik hem dan aan en uit zet, doet ie het weer, heel even.
Dat klinkt mij als de thermische beveiliging in de oren..

@Mike, nee heb nergens aan gezeten. Alleen de aan en uit switch, verder alleen de accu erin en eruit. Ik waag me nog even aan niets anders.

Beide accu's worden met dezelfde lader geladen.

@Dudderie, vertel!! :-) En hoe voorkom ik dat? Andere ESC? Fan?
Je gaat me toch niet vertellen dat ik alleen met die trage slome suffe 7.2V kan rijden hè ;-)

@Dudderie, vertel!! :-) En hoe voorkom ik dat? Andere ESC? Fan?
Je gaat me toch niet vertellen dat ik alleen met die trage slome suffe 7.2V kan rijden hè ;-)

Ze claimen 40 km/h met een 2s lipo, denk ook niet dat het autotje voor veel grotere snelheden geschikt is. Is toch al best hard.

Zou het eens proberen met een lipo en kijken wat het doet. Een lipo is zoiezo al beter dan een nihm batterij.

@Stewie. Ik las deze tekst die bij de buggy staat. Er staat toch echt in dat je verschillende accu's kan aansluiten. Of houdt het dan altijd in dat je ook aanpassingen aan de auto moet doen?

"""Deze strakke 1:10 Buggy is 4 wiel aangedreven en uitgerust met een brushless moter en speciale snelheidsregelaar waardoor de Buggy extreem hoge snelheden kan bereiken oplopend tot wel 95 km/uur! De Brushless buggy is dan ook zeer stevig gebouwd en uitgevoerd met sterke impact resistente onderdelen zoals 4 aluminium olie gevulde schokdempers, een stevige bumper en een body dat gedeeltelijk uit aluminium is opgebouwd. De Buggy is volledig geassembleerd, Ready to Run en u kunt nu uw eigen pakket samenstellen en zelf kiezen welk type accu en lader u voor de Buggy wilt gebruiken. De relatief Lage tandwielratio geeft de buggy een hoge topsnelheid. Er wordt een stijlvolle, hoog frequente pistoolzender met een bereik van meer dan 100 meter meegeleverd. De auto heeft een duurzame body, dat gedeeltelijk opgebouwd is uit aluminium en hierdoor beter bestand is tegen crashes dan standaard PVC bodies. Verder kan deze Truck volledig geupgrade worden met aluminium onderdelen om hem nog robuuster te maken. Door de hoge acceleratie van dit model kunnen er met gemak wheelies mee worden gemaakt. De Brushless Motor kan worden aangesloten op verschillende spanningsbronnen, van 7,2-12 Volt accu's, zowel NiMH als LiPo. De hoge ontlaadstroom tot wel 100 Ampere van hoge capaciteit LiPo accu's maakt het mogelijk het beest in de motor los te maken en de auto sneller te laten accelereren dan welke nitro auto ook. Kortom een aanrader voor iedereen die houdt van extreme krachten en snelheden. De auto wordt standaard geleverd met pistoolzender, BASISLADER EN 7,2V 2000 mAh NiMH ACCU, maar u kunt tevens hieronder uw pakket samenstellen en profiteren van bijzonder hoge kortingen op accu's en laders."""

Maximum snelheid 95 km/h en dan een zender met een reikwijdte van 100 meter? Dat betekent binnen 3 seconden buiten bereik. Lijkt me niet erg praktisch.

De motor kan worden aangesloten op spanningen tussen 7,2 en 12 Volt. Maar hoe zit dat met de ESC? Probleem lijkt toch wel heel erg op het ingrijpen van de thermische beveiliging van de ESC.

Back