Auto-rotatie

Gisteren gaan vliegen met min Rappie 50,

Eerste vlucht vlieg ik wat rond, motortje opwarmen :-)
Daarna zet ik mijn switch om en heb ik flat gascurve van 90%, motortje brult lekker en knallen maar.
In volle vlucht en snelheid valt motor uit op 30m+ hoogte, serieus schrikken
Geland op auto rotatie en koppeken koel gehouden.
Hier ben ik dus ook blij dat ik me reeds scheel geoefend hebt met auto rotatie landen op Realflight.
Ik probeerde de motor weer aan de praat te krijgen maar noppes.
Eerst dacht ik dat hij vast gelopen was.
uiteindelijk bleek het om een kapotte bougie te gaan.
Vervangen en weer gevlogen.
Wat een Kick dat Raptor vliegen, ik ben echt verliefd op mijn heli.

Gefeliciteerd met de eerste echte Autorotatie.
Verstandig dat je dit vaak hebt geoefend want het komt altijd eens van pas :p

Komt het trainen toch goed van pas. In Phoenix heb ik inmiddels ook alle mogelijk orientaties geoefend links/recht en inverted. Aan het begin veel crashes maar nu vrijwel altijd heel op de grond :)

Hopenlijk heb ik het nooit echt nodig maar het is wel een lekker gevoel als je weet dat je hem nog kan redden.

nice job!
ik heb ooit in volle vlucht een bougie die losgekomen was...:$:$:$:$
landing was redelijk, maar toch e skidje kapot...
Simmen brengt op! zoveel is duidelijk!

Hier identieke ervaring (Al een tijdje geleden, dat wel). Loop inzetten en tijdens het inverted deel valt ie uit... Rustig flippen, headspeed op laten bouwen, en uitflaren.
Hoewel de heli nog heel was ben ik een middagje bezig geweest mijn onderbroek uit mijn bilnaad te peuteren ;)

ik stond daarna nog na te trillen op mijn benen,
ben wel na het vervangen van de bougie onmiddelijk weer de lucht ingevlogen om de schrik eraf te vliegen.
Het rare was dat ik door de schrik bijna geen bochten naar rechts meer vlot kon uitvoeren.
Wat een spanning toch soms om een heli te bedwingen ;-)
Daarna was ik weer ontspannen en ben ik lekker verder gaan knallen.

Zelf heb ik het genoegen van een echte autorotatie zelf nog niet gehad, maar ik kan me erg goed voorstellen hoe vervelend de onderbroek dan gaat zitten :rolleyes:

En de meeste mensen hebben "een goede kant", dat de bochten rechtsom bv minder goed gaan als linksom.
Je traint je rot om dat eruit te krijgen, maar op dat soort momenten komt het weer terug

idd Student, je hebt gelijk,
Bochten naar rechts gaat soms bij mij gepaard met schrik.
Als ik wat gevlogen heb gaat dat over maar als het terugkomt....
Bibber...bibber... lol

Een auto rotatie valt nog mee hoor, gisteren viel ie niet naar beneden met throttle dicht, door de nog draaiende schroeven was het best makkelijker dan dat ik al geoefend had op de sim.
Natuurlijk is de timing om hem aan de grond te zetten cruciaal, de schroeven blijven niet draaien.

Gefeliciteerd!

Zoals ze zeggen,na een ongeval moet je zo snel mogelijk weer in het zadel:mrgreen:

Wat is me dat toch kicken om heli te vliegen.
ik hou ervan om heel rustig achtjes te vliegen en dan de gas volledig open hem de lucht in te jagen :-)
Als je dan ook nog eens de wind door de blades hoort snijden.

Grrrrrr......daar ben ik verslaafd aan :-)

@crazykuki !
Daarna zet ik mijn switch om en heb ik flat gascurve van 90%, motortje brult lekker en knallen maar

?? Zit je met een revmax of iets dergelijks, zoniet gaat je motor niet in hogere toeren bij niet belasting van de rotordisk ?

wat Steloe bedoelt is dat als je omlaag gaat tijdens het vliegen, je een soort autorotatie effect krijgt. Oftwel dat de bladen harder willen dan de motor gaat, en dus trekken de bladen de motor omhoog in de toeren.

Wat dus kan leiden tot een kapot motortje.

Als jij zegt dat je een flat curve hebt in de zender, is dit bij jou waarschijnlijk het geval.

Ja inderdaad , er word op verschillende forums de vraag gesteld wat de idiale gascurves zijn (minder belang indien je werkt met revmax of governer) in de verschillende standen en logisch gezien staan ze altijd in een V-curve, ofwel in een platte V of een scherpe (bij nitro motoren hé). En nog te bekijken wat je vliegstijl is , gewoon sportief of 3D , staat die in negatief ook verschillend .
In het begin was ik ook op zoek naar de idiale curve omdat bij die onbelastng mijn motor in hogere toeren ging , en het is iets dat je bijna nooit goedkrijgt en daarmee zitten in al mijn heli's een soort van governer . Voorwat denk je dat ze dat op de markt gebracht hebben !:cool: Er is zelf een governer (merk ontsnapt me) die bij te zware belasting ,waardoor je motor "inkakt", automatisch de pitch naar beneden trekt om die op toeren te houden .

Een van de vereisten van een heli is een constante toerental .

Wat jij zegt van een platte curve van 80 of 90 % ,hoe kan je motor dan zijn volle vermogen geven bij volle pitch als de gasschuif niet 100% openstaat !!?? Ik denk dat je dat die regeling overgenomen hebt voor een electro heli waar die platte curves wel van toepassing zijn . Terug eventjes het forum afschuimen over instellen gascurves bij nitroheli's .;)

Wel om eerlijkt te zijn was het de eerste keer dat ik die gascurve gebruikte,
Normaliter vlieg ik met een gewone curve waar het toerental van de motor wordt bepaald door de throttle die ik geef.
Zo ben ik nou eenmaal gewend te vliegen en voldoet het prima, ik doe immers geen 3D.
toen ik daar de eerste maal die gascurve activeerde begaf mijn bougie het na 50 seconden.
Sindsdien ben ik nog verschillende malen gaan vliegen maar flip ik mijn schakelaar niet meer om.
Mijn motortje brulde nogal met die curve.

Ik heb nog wel een nieuwe governor te koop die bij mijn Trex 700 zat, en aangezien ik electro vlieg heb ik alle brandstof onderdelen over.

Als je met de pootjes omlaag vliegt en een V-curve vliegt, en je geeft vol negatief, ga je dus headspeed opbouwen door het dalen EN door de V-curve = plof. Vooral plastic bladhouders en mindere carbon/houten bladen nemen bij hoge headspeed afscheid van je heli, en vaak op momenten dat je het niet wil hebben...
Governers kosten niet zo veel, en je hoeft dan niet echt meer een curve te vliegen...

ik vlieg nu 2.5 jaar en heb nog nooit blades of bladhouders "afscheid" zien nemen in de vlucht ;-)
jij blijkbaar wel???

Back