Auto van clublid

Allereerst een heel fraai model.
Over de bouwer.
Hij is van huis uit een meubelmaker, timmerman.
Door een eerder herseninfarct, is hij veel mogelijkheden kwijt.
Hij vond mijn stoomsleepboot uit messing mooi en wilde ook een auto bouwen uit messing.
Dit is met veel moeite en ondersteuning gelukt.
De elektronica heb ik gemaakt, nu nog het vinden van een accu, o.i.d. waarmee hij kan omgaan.
Henk

De beschikbare ruimte is ca. l x b x h: 80x50x50mm
 
Laatst bewerkt:
Over de bouwer.
Hij is van huis uit een meubelmaker, timmerman.
Door een eerder herseninfarct, is hij veel mogelijkheden kwijt.
Hij vond mijn stoomsleepboot uit messing mooi en wilde ook een auto bouwen uit messing.
Dit is met veel moeite en ondersteuning gelukt.
De elektronica heb ik gemaakt, nu nog het vinden van een accu, o.i.d. waarmee hij kan omgaan.
Henk

De beschikbare ruimte is ca. l x b x h: 80x50x50mm

Kijk dat verklaard veel, dan hoeven we daar niet over te discussieren, en dan moet er echt een simpele oplossing gezocht worden. De NiMh accu die Roelof heeft gelinkt zou wel eens prima kunnen werken, hele lange rijtijden zal je er niet mee halen maar dat lijkt me hier ook helemaal niet het doel, je wil een werkende auto.

Wanneer de motor om wat reden dan ook te gretig met stroomverbuik is zou je hier nog naar een betere oplossing kunnen zoeken, maar de prijs van de accu is niet onoverkomenlijk om te kijken of deze voldoende levert.

Een simpele lader die NiMh kan laden met 40 á 50watt is ruim voldoende. Eén keer de laadstroom instellen en daarna is het op start drukken. Ik heb hier nog een Ansmann ladertje liggen dat je tegen verzendkosten mag hebben. Ik gebruik hem niet en hij ligt stof te vangen, hij verdwijnt anders bij de gemeente in de bak. Ik heb hem iemand anders hier op het forum aangeboden maar die reageert niet. Als je interesse hebt, stuur dan even een PB.
 
hele lange rijtijden zal je er niet mee halen maar dat lijkt me hier ook helemaal niet het doel, je wil een werkende auto.
:D als een 2A zekering heel blijft, dan kan er minimaal een uur gereden worden, lijkt mij...
 
Als we weten wat voor zekering het is kunnen we die conclusie pas trekken. Een trage glaszekering heeft veel tijd en een forse overbelasting nodig voordat die gaat, dan zegt de waarde 2A op zichzelf nog niet zoveel, tijd en hoeveelheid overbelasting spelen dan ook een rol.
 
Als we weten wat voor zekering het is kunnen we die conclusie pas trekken. Een trage glaszekering heeft veel tijd en een forse overbelasting nodig voordat die gaat, dan zegt de waarde 2A op zichzelf nog niet zoveel, tijd en hoeveelheid overbelasting spelen dan ook een rol.
Ik begrijp je theoretische benadering, maar je zou wel kunnen stellen dat een half uur rijden er toch zeker wel inzit.

Een glaszekering van 2A die continue 4A doorlaat lijkt min ver buiten de toleranties te liggen.
 
Ik begrijp dat de rijtijd op basis van de belasting van de zekering wordt gerekend door @brutus , en dat is de verkeerde benadering, omdat zekeringen, zeker de trage, gewoon een hele grote marge hebben.

Ik weet niet welke soort zekering hier gebruikt wordt, en hoe de eventuele piekbelasting van de motor een rol speelt. Dat is natuurlijk ook de originele vraagstelling geweest, omdat de AA accu’s het niet aan konden.

De rijtijd is nog steeds ondergeschikt aan het werkend krijgen, maar een half uur tot een uur als inschatting is zeker realistisch. En ook zeer acceptabel denk ik.
 
Nu heeft de Conrad in een dergelijke vorm alleen 2000mAh maar dit soort cellen kan je tot 5000mAh kopen dus je kunt altijd bij een betere batterij-boer kijken of zelf cellen solderen/puntlassen.
 
Beste volgers.
Over de stroom, gezekerd met een 2A zekering.
Ik heb de bouwer laten rijden met mijn 2S lipo.
Met volle snelheid over vele meters van een parkeerplaats met tegels.
De aandrijving bleef heel, 2A zekering.
Door met hoge snelheid vast lopen in een diepe groef brak de kunststof stuurstang naar de voorwielen.
De adviezen in #22 en #24 ga ik volgen om zijn kosten zo laag mogelijk te houden.
Bedankt voor jullie bijdrage. Henk
 
Vandaag had ik een heel blij clublid.
Dankzij vooral de adviezen van @Roelof en de lader van @Trilliwilli werkt de auto perfect.
Na het aansolderen van de XT60 connectoren de NiMH cel geladen, wel de stroomsterkte op de lader en cel capaciteit aangepast, laadstroom nu 1A.
Mijn clublid vond deze lader heel fijn, daar ook met 12V, accuspanning, geladen kon worden.
Bij deze bedank ik allen, die advies of commentaren hebben gegeven, maar in vooral de beide genoemde forumleden.
Groet. Henk
 
Hallo Henk,

Dat doet mij goed om te lezen. Fijn om iemand die pech heeft gehad in zijn leven blij te kunnen maken met iets dat ik niet meer gebruik.
 
Vandaag had ik een heel blij clublid.
Dankzij vooral de adviezen van @Roelof en de lader van @Trilliwilli werkt de auto perfect.
Na het aansolderen van de XT60 connectoren de NiMH cel geladen, wel de stroomsterkte op de lader en cel capaciteit aangepast, laadstroom nu 1A.
Mijn clublid vond deze lader heel fijn, daar ook met 12V, accuspanning, geladen kon worden.
Bij deze bedank ik allen, die advies of commentaren hebben gegeven, maar in vooral de beide genoemde forumleden.
Groet. Henk


1A is te weinig voor een Delta peak lader. Ik dacht dat je de laadstroom dan op 80a90% van de Capaciteit zou moeten instellen als. Anders kan het zijn dat de lader niet goed detecteert wanneer de accu vol is.

1A is ook weer te veel als zijnde 'domme' druppellader. Dan zou je moeten laden op 1/20e van de capaciteit.

Aangezien de eigenaar van de auto wat beperkingen heeft, weet ik niet of je kunt verwachten dat hij telkens gaat voelen hoe warm de accu is geworden tijdens het laden.

Een delta peak lader is overal wel te verkrijgen(mits deze die hij nu heeft dat niet is). Aangezien tegenwoordig iedere goedkope lipo lader die functie ook al heeft.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft van mij de Ansmann xBase Deluxe gekregen. Deze lader beschikt over een “minus delta peak”.
Tevens heeft deze lader een max timer waarna hij afslaat.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Nu had ik @Trilliwilli al bedankt.
De lader kan veel meer, maar na instellen perfect voor mijn clublid.
Als aanvulling op bericht #35, de tekst van pagina 6 van de handleiding.
Ik heb de lader afgesteld volgens de rest van de handleiding.
Groet. Henk.
 

Bijlagen

1A is te weinig voor een Delta peak lader. Ik dacht dat je de laadstroom dan op 80a90% van de Capaciteit zou moeten instellen als. Anders kan het zijn dat de lader niet goed detecteert wanneer de accu vol is.
Normaal gesproken is het laden van een NiMH accu met 0,5C prima mits de lader geschikt is en ingesteld is voor het laden van NiMH cellen. Wanneer je een ouder type lader hebt die alleen nog maar geschikt is om NiCd cellen te laden dan is een laadstroom van rond de 1C wel noodzakelijk om een voldoende grote delta piek te krijgen zodat de lader hem kan detecteren.
De Ansmann lader is geschikt voor het laden van NiMH cellen dus is laden met 0,5C geen enkel probleem.
 
Back
Top