Automatische piloot (return to home)

Hallo Allemaal,

Wie weet of het mogelijk is om een soort auto piloot of return to home functie in een boot te bouwen?
Volgens mij is dit bij de vliegtuig modellen wel mogelijk maar is dit ook mogelijk in een boot? dat hij zelf terug vaart naar de zender?
En wat heb ik daar voor nodig?

grt

Theoretisch zou het best mogelijk moeten zijn. Groot verschil met een vliegtuig is natuurlijk wel, dat deze over het algemeen in een rechte lijn terug kunnen keren naar hun thuisbasis. Met een boot zal dat al iets lastiger worden. Tenzij je er dus te allen tijde voor zorgt dat er zich geen obstakels tussen jou en je boot bevinden. En dan heeft zo'n RTH functie niet meer zoveel nut.

Aangezien die RTH functie voor vliegende modellen hoofdzakelijk bedoeld is bij autonoom en buiten het gezichtsveld vliegende modellen (wat in NL overigens niet mag, maar dat terzijde)
en je bij schepen die niet meer thuis komen over het algemeen te maken hebt met bijvoorbeeld averij aan de voortstuwing maar zelden buiten zichtbereik vaart, heeft het inderdaad weinig nut....

Wat je er volgens mij voor nodig hebt is een GPS, en een stuurautomaatje wat in staat is GPS coördinaten te volgen.... Of dat op bootjes gebied al te koop is, geen idee....

Groet, Bert

Of er kant en klare oplossingen zijn weet ik niet, maar dit zou je vrij eenvoudig kunnen maken met een Arduino met gps module. Leuk project! :)

Met alleen een GPS en stuurautomaat ben je er nog niet.
Je RTH besturing zal naast de GPS coördinaat nog fysiek moeten weten waar hij zich bevindt.

Je zal op de een of ander manier je vaargebied in kaart moeten brengen en dat zien te koppelen aan de stuurautomaat, dit dus i.v.m. de eerder genoemde obstakels en veelvormigheid van het vaargebied.

Andere optie zou kunnen zijn dat de reeds gevaren route opgeslagen wordt in de GPS en wanneer het RTH-commando gegeven wordt het model deze route omgekeerd weer terug volgt.
Dit lijkt me eenvoudiger te realiseren dan de kaart optie.

Ik ben benieuwd of dit iemand zal lukken.

Groet,
Mathieu

GPS

Is het niet zo dat je met zo'n autopiloot met GPS eerst je "home" positie vastlegt voordat je weg vaart?

Ik heb nog niets gekocht want wil er nog 1 vinden welke ook waypoints kan vastleggen tijdens het varen en daar dan ook weer automatisch heen kan varen. MAar moet ook wel leuk blijven qua kosten, dus als iemand een idee heeft?

grt

Niets nieuws en bestaat reeds een 25 tal jaren zonder GPS
het zit in een 6 tal duikboten ingebouwd bij een duitser
duiken ,een bepaalde tijd onder blijven (op diepte)dan een rondje varen en boven komen en water spuiten dan weer onder gaan en onder de stijger gaan liggen voor een X aantal tijd.
en dan nadien naar de kade varen en daar aan meren .
en dit met 6 duikboten tegelijk die naar de kade komen varen maar mooi allemaal in kiel linie
angedockt.jpg

hier is er eentje van de 6(dien witte vooraan)

Hallo bertus

da werkt perfect en reeds vele jaren lang.
Hoe het in elkaar steekt ???? maar ik of Hein hebben der nog ergens foto's van
Na maken kun je vergeten want zelfs tot de zender hebben ze zelf gemaakt.
Eens opzoek gaan naar de foto's

gr raf

foto gevonden
Helmuts%20UBoote%2002.jpg

Technik
hier de site en je kunt een paar filmpjes bekijken
dit wat Helmut Huhn hier gebouwd heeft is voor 99.99% van de modelbouwers een klein beetje te hoog gegrepen.
gr raf

@Raf,

In de beschrijving staat dat de boten een circuit varen dat van te voren is ingegeven. Als je één van die boten tijdens het varen oppakt en in de andere kant zet, zak deze niet automatisch zich weer bij de groep voegen. Zeker niet zoals je zegt, er zit geen GPS in, dan heeft hij geen plaatsbepaling meer.

@Berster
Wat is het nut van het automatisch terugkeren van je boot? In welke situatie is dit wenselijk?

Hans

Hallo Hans

nee je veronderstelling is onjuist
wat er gebeurt is het volgende
de boten worden geprogrammeerd waar ze ook liggen maakt niet uit
en dan word het bevel gegeven om het programma uit te voeren.
de boten weten echt wel waar ze liggen hoor omdat ze weten waar de andere zitten
het hoeft niet altijd GPS te zien om een plaats bepaling te doen.
deze boten waren reeds gebouwd nog voor er sprake was van GPS
met de knopjes op de zender (het zijn er veel)kan hij dus de boten groep commando's sturen die ze dan allemaal na bevestiging uitvoeren.
BV allemaal naar punt X, in noordelijke richting met de boeg ,en 1 meter naast elkaar
dan bevel uitvoeren en dan gaan al die boten mooi daar liggen wachten .
dus het is niet zo dat die boten op voorhand allemaal een voorgestelde geprogrammeerde koers gaan varen.
pak je een uit het water (detecteerd die zelf dat hij + diepte zit)en je plaatst hem omgekeerde richting terug dan gaat die dus een bochtje maken en gaat alsnog naar de aangegeven plaats en zoekt zijn plaats op tussen de andere in het rijtje

gr raf en als je naar keulen gaat zal je ze wel zien want normaal zijn ze altijd alle twee daar.
1904015_715672288484923_118744380_n.jpg

de boten weten echt wel waar ze liggen hoor omdat ze weten waar de andere zitten
Kun je een héél klein tipje oplichten hoe ze dat dan weten?
het hoeft niet altijd GPS te zien om een plaats bepaling te doen.
Ik probeer me dat voor te stellen, ik kan geen andere manier bedenken (wel: op een kaart kijken, zonnetje of sterren schieten etc maar dat zie ik een duikboort nog niet doen). Welke andere methode is er dan om plaatsbepaling te doen?

Ik ben ook wel benieuwd. Ik ken wel systemen die gebruik maken van een voorgeprogrammeerde kaart van de omgeving waarin zij zich bevinden (of deze zelf "optekenen" door m.b.v. sensoren data te verzamelen en deze samen te voegen. Maar dan heb je alsnog een methode nodig waarmee je kunt meten waar het model zich bevindt en welke kant het opgaat.

hoe het allemaal juist werk kan helmut zelf beter uit leggen dus een ritje naar keulen en je word daar echt veel wijzer van.
wat ik wel allemaal weet is dat er een compas in de boot zit dus de richting waar hij in vaart weet hij daardoor reeds
een diepte meter dus hij weet op welke diepte hij zit
een water sensor zodat hij weet dat hij in het water ligt
en de sterkte van het verzonden signaal word ook gemeten dus hij weet hoever hij van de zender af zit.
onderling praten de boten ook met elkaar maar hoe ze dat doen (met geluiden????)

Kijk deze mensen zijn geen domme rikken en hebben reeds boeken vol geschreven over duikboten
als je daar met een boot afkomt en er zit 1 vlakke kant aan dan is het reeds over met praten .(weich boot )komt er dan uit en dat is it
ze zijn steeds met 2 en hebben een aquarium bij
daar hangt dan een boot in en die blijft exact in positie heel de dag zonder dat er iemand ook maar iets bij stuurt.en toch heeft ook die boot geen GPS aanboord
trouwens GPS heeft een enorme afwijking voor modelbouw dus daar moet je zowiezo niet op betrouwen
en nee niet afkomen dat het wel werkt want de mensen in hamburg miniatuur welt die echt wel wat meer letter hebben gevreten dan jullie ;hebben enorme problemen om hun schepen door het basin te loodsen en aan te meren .
en hun werken met een combinatie van GPS ,laser en sonar en nog werkt het niet naar behoren.

dus kindjes naar keulen en daar met helmut een babbeltje gaan slaan zou ik zeggen
1904015_715672288484923_118744380_n.jpg

hier meteen de datum wanneer het door gaat.
hun bereken zelfs tot in het absurde problemen die ontstaan en ze zijn er maar je merkt ze niet
BV
je hebt een duiktank van 1 liter (maakt eigenlijk niet uit)
je trekt de tank vol en er gaat juist 1 liter in de tank
je leegt de tank en er komt maar 999.99 terug uit.
waar is die 0.01 gebleven ????en hoe word het verschil veroorzaakt.
ik weet waar het probleem zit (ik heb het door met hun te praten gevonden)dus zoeken maar
en het vochtig worden van de cylinder wand is het niet

gr raf

dit is de boot die in het aquarium gaat
P5210016.jpg

maar je kan der ook gewoon mee varen
hier een foto van de duiktank sturing
P1140002.jpg

er wel een denken dat reeds meer dan 20 à 30 jaar geleden gebouwd is geworden
gr raf

Dat systeem met een vast referentiepunt is ook de jongste niet meer maar in de scheepvaart achterhaalt.
In het begin van de elektronische plaatsbepaling waren er systemen als DECCA en LORAN-C.
Dit waren ketens van een aantal radiostations waarvan de posities bekend waren, er waren zelfs kaarten en boekwerken waar deze stations exact in waren aangeven. Hoe het allemaal precies werkt moet ik weer even in mijn studieboeken duiken maar het is behoorlijk nauwkeurig, misschien toch iets voor die jongens in Hamburg?

Waarom bestaat het dan niet meer? Simpel, het bereik van de radiostations is niet voldoende om de oceaan mee over te steken. Het zijn eigenlijk kustnavigatie systemen.
Maar goed, naast een goede referentie is het goed in kaart hebben van je vaargebied ook een voorwaarde.

Hey Raf
Ik lees op die site dat de boten een voorgeprogrammeerde koers kunnen varen, met behulp van een dieptemeter en een kompas.
Daarnaast kunnen ze met de hand bestuurd worden
Dat op zich is inderdaad een knap staaltje maar er wordt met geen woord gesproken over plaatsbepaling. En dat was nou net de vraag.

Het is niet dat ik het niet geloof, mijn vraag is juist hoe het werkt.
In vliegtuigen heb je wat dat betreft ook twee verschillen; ten eerste een automatische piloot die kompaskoers, hoogte en snelheid regelt maar de navigatie zul je dan nog steeds zelf moeten doen. Als de wind draait of van kracht verandert corrigeren die systemen niet uit zichzelf. Ten tweede GPS gestuurde systemen die zich daadwerkelijk kunnen orïenteren en dus onafhankelijk van wind etc naar van tevoren vastgestelde plekken kunnen sturen.

Maar je hoeft je niet aangevallen te voelen, ik was gewoon benieuwd of jij wist hoe zijn systeem werkt. Het is jammer dat het op zijn site niet wordt beschreven en om er nou helemaal voor naar Keulen te rijden is ook zo wat :-)

Hallo Arjan

je moet er aan denken dat helmut zijn systeem een 30 tal jaar oud is
hij is een inginieur en heeft dit in die tijd allemaal ontwikkeld en toen stonden wij hier in vergelijking nog nergens .
het GPS probleem is dat het voor geen meter onderwater werkt dus dit valt gewoon weg.
hij werkt met TOON besturing dus er zijn zelfs geen radio golven.
zijn zender is dus eigenlijk zender loos buiten de piepjes die de zender uitzend.
de boten LUISTEREN naar de zender .
dit stamt dus af uit die tijd want de zenders die te maken waren toen waren allemaal toon gestuurd.
Als je helmut zijn boten ziet dan zie je wel een evolutie in de electronica die er in zit
in de laatste zitten meer ic's en in de eerste zitten deze der niet in maar normale componenten (transistoren en stappen relais gelijk een telefoon centrale)
de HECHT (zilveren boot)is het nieuwste product en ook reeds een 8 tal jaren oud en deze zit echt helemaal vol met schakelingen .
deze boot ZIET de kant van de vijver of aquarium en bepaald zo zijn positie.
leg je op die boot een euro dan zakt hij een beetje en komt daarna weer mooi terug op diepte liggen (compenseert het gewicht)
Ik weet maar een klein beetje hoe de boten werken omdat ik ze reeds verschillende keren ben tegen gekomen en ook de beide heren maar converseren is niet altijd even makkelijk met hun.
niet vanwege het duits maar meer van wat ze WILLEN zeggen LOL
wat vliegtuigen aan gaat en het vliegen op automaat is het veel gemakkelijker
er zijn in de lucht geen eilanden waar je tegen aan kunt vliegen.
en een volledig navigatie platform voor vliegtuigen werkt wel zonder dat je als mens moet ingrijpen alleen het is nogal prijzig .en het GPS probleem is dat de apperatuur die verkocht word steeds een afwijking geeft (wettelijk bepaald)omdat je der anders aanslagen mee zou kunnen plegen en dus wijkt de gps een paar meter af

en nee ik voel me niet aangevallen want ik kan alleen maar de info geven die ikzelf heb gekregen maar soms is het niet evident om dit allemaal begrijpbaar op papier te zetten zeg maar.
en het systeem is zo complex dat alleen de bouwer er eigenlijk het beste over kan vertellen hoe het werkt
hun nieuwste boten hebben ze een nieuwe uitdaging en dat is zover mogelijk komen met de energie die in de accu zit en dit dus in de tijd.
BV de hecht kan nu 24 uur aan eens tuk in het aquarium stabiel blijven met X aantal ampere verbruik uit de accu
nu willen ze dat met de zelfde X aantal ampere's dit langer word dus de boot moet minder gaan gebruiken
dat is dus hun nieuwe gestelde uitdaging
gr raf

GPS is inderdaad te onnauwkeurig om een modelschip in een haven te laten manuvreren, mijn project heeft de bedoeling om bij het uitvallen van RC het zeilschip terug naar start te brengen.

Als je onderstaande link bekijkt krijg je een idee van de moeilijkheid en buget van zo een project

The Microtransat Challenge

Back