Autonoom Vliegen?

Voor diegene die het interessant vinden: www.ppzuav.com
De paparazzi shop. Hun setjes zijn ook vrij mals in de prijs,
350 dollar en daar zit dan nieteens een IF sensor bij.

@Ernst: als je het originele linkje nog hebt.. in de wayback machine ermee.. dikke kans dat je dan je info weer hebt..

Helaas niet Hezik. Heel misschien nog in m'n oude computer maar het gaat me te ver om die weer op gang te brengen. Misschien "later" wel eens een keer.

Ik zal voor het slapengaan nog even een receptje ardupilot zoeken met prijsjes, die prijs van jou Sven leek me echt wat aan de hoge kant. Of ik heb mijn uitgavenpatroon achteraf in gedachten wat bijgesteld... :)
(wacht op edit...)
ardupilot itself 25 dollar
ftdi breakout (usb->uart) 14 dollar
Sirf GPS of deze locosys 5Hz GPS of deze venus chipset 10Hz en losse connector Allemaal 60 dollar.
kabeltje voor gps 3 dollar
headers" 2 dollar is echt te duur, maar ja...
useless bus kabeltje heb je vast nog wel liggen, anders 4 dollar
verzendkosten Sparkfun: 3 dollar geloof ik.

fma thermopiles, 2 maal 2x 42.50 + 10 dollar verzendkosten. Tzijneikels, maar dat terzijde. Misschien kan 4 sensors ook, de copilot kan het iig wel...

Het ardupilot schild heb ik niet gekocht, beetje te duur naar mijn smaak, zie niet wat het nou echt toevoegt behalve een airspeed meter. Het kost geloof ik 50$ + 10 verzendkosten, vandaar.

dus alles bij elkaar: 244 dollar (of 180 zonder airspeed) =165 pleuro. Hmm wat had ik eerst voor schatting gegeven...?

Laatst bewerkt door een moderator:
hmmm, toch nog later dan gepland.. :(
Maar denk er aan, eigenlijk is UAV speelgoed (en FPV) in Nederland hartstikke verboten, en misschien ook wel met reden. Nu zal niemand (snel?) de pliesie achter je aansturen, maar toch... Die 5 kilo zwever die je naar Engeland wilde sturen moet niet ineens op het binnenhof terecht komen, dan heb je wel wat uit te leggen.

FPV is niet verboden, daar kun je over discusseren en ik gok dat een rechter zal oordelen dat het mag, mits je je maar aan een paar voorwaarden houdt.

UAV is zonder meer verboden. Terecht ook, als je hoort wat voor plannen men hier heeft.

Ik vind UAV zelf ook erg interessant, maar raak mijn tijd/geld al makkelijk ergens anders kwijt, maar zou je willen aanraden UAV alleen te gebruiken op je modelvliegveld en dan ook alleen in zichtgebied en met een backupmogelijkheid.

Je stuurt wel een 'onbestuurbaar' iets een druk luchtruim in, moet je je voorstellen dat jouw UAV ergens onbedoeld een Cessna sportvliegtuig tegenkomt ofzo.. brr..

Moet zeggen dat de prijs mij ook erg meevalt.. de ontwikkelingen staan niet stil :)

UAV: er op je modelvliegveld mee spelen in gecontroleerde omstandigheden en met een backup mogelijkheid; prima wat mij betreft. UAV om je toestel rucktsichlos de lucht in te sturen en km's verderop foto's van iets te laten maken (wat overigens ook verboden is), is gewoon totaal onverantwoord.

Zolang die dingen onder de 200m blijven, wat is et probleem dan?
Dat is toch de vlieghoogte toegestaan voor modelbouw?

Johan, als jullie modelvliegveld in een aanvlieg route ligt waarbij die fullscale dingen in jullie "vaarwater" zitten,
dan zit et toch iets niet goed met jullie club lijkt me.
Je mag toch per definitie niet in een straal van wat was et? 20km? in de buurt van vliegvelden zitten met je modellen?

Natuurlijk moet je met die UAVs niet lekker op een kilometer hoogte gaan rond peuren,
maar dat doe je (eigenlijk) ook niet met handmatig bestuurde modellen.

Bovendien lijkt het me stug dat lucht fotografie VERBODEN is.
Er zal bezwaar op gemaakt kunnen worden, maar per definitie verboden? :?
De google streetview kar komt daar toch ook mee weg?

Die van TU delft is wel erg bijzonder!
Dat is namenlijk VISUAL GUIDANCE.
Kortom hun spul ZIET echt waar het heen moet.
Dat zou in principe gewoon van pion naar pion kunnen, enkel op zicht.
Ook heel erg leuk om mee te klooien natuurlijk, maar past niet helemaal in dit straatje.

Laatst bewerkt:
hoi,
ik werk bij een "defensie bedrijf" waar we veel met uav's te maken hebben
heb er 2 weken geleden nog 1 mogen vast houden
denk aan een easy star model met veel lipo accu's, het propje is het enigste onderdeel wat we bij onze hobbyboer kunnen vinden, een apc
kan en mag er niet veel over vertellen,maar veel model vliegtuigen zien er strakker en mooier uit, ;-)
er mocht helaas niet gevlogen worden, omdat er geen toestemming was van de rld
de gene die er mee vliegt moet ook nog eens speciaal vlieg brevet hebben, mede omdat Nederland 1 groot gecontroleerd vlieg gebied is, en je dus goed op de hoogte moet zijn van de vlieg gebieden.

Johan, als jullie modelvliegveld in een aanvlieg route ligt waarbij die fullscale dingen in jullie "vaarwater" zitten,
dan zit et toch iets niet goed met jullie club lijkt me.
Je mag toch per definitie niet in een straal van wat was et? 20km? in de buurt van vliegvelden zitten met je modellen?

Wij zitten aan de A50 tussen een traumaheli basis en een ziekenhuis .

Hij komt dus regelmatig in de buurt voorbij .
Door de bomen die rond ons veld staan hoor je hem vaker eerder al dat je hem ziet .

zou de straal 20 km zijn hat je bijna geen model vliegveld meer in nederland .

FPV en AUV zijn in Duitsland niet verzekert bij de modelvliegverzekering van de DMFV , aangegeven reden : heeft niks met de modelvliegsport te doen .

Mvg Johan

Ik denk dat je hier mee heel voorzichtig moet zijn, want je kon juridisch gezien wel eens op glad ijs komen.
Het is waar, dat je met een modelvliegtuig ook niet op de meter nauwkeurig kunt zeggen hoe hoog je zit, maar er is in elk geval nog een piloot aanwezig met "directe" controle en een veronderstelde hoeveelheid gezond verstand. Bij een autonoom vliegend object is dat niet het geval, en ik denk dat daar wel een heel vervelende juridische consequenties aan vast kunnen zitten als het mis gaat. Per slot van rekening: als je op straat loopt, kun je ook door een idioot die zijn rijbewijs op de kermis gewonnen heeft, van de sokken gereden worden, maar je ervaart het denk ik anders, als die idioot niet een mens blijkt te zijn, maar een of andere voorgeprogrammeerde robot die gewoon blind doorrijd omdat zijn sensors hem vertelden dat hij op de juiste weghelft zat....

Luchtfotografie zal wellicht niet verboden zijn, maar toch wel aan strenge regels gebonden, waarvan een vergunning wel een van de lichtste maatregelen is, denk ik zo. En ook op Google streetvieuw is een hoop onzichtbaar gemaakt. Je vind er geen gedeatailleerde afbeeldingen van militaire installaties bijvoorbeeld. De overheid wil dit soort dingen natuurlijk wel graag een beetje onder controle houden, dus nee, ik denk dat je daar echt mee in d problemen kunt komen. En dan is Nederland nog maar een mild landje. Moet je bijvoorbeeld in Norfolk, USA, eens gewoon met een camera om je nek in een roeibootje door de haven varen (veel marine daar) dan heb je al behoorlijk de poppen aan het dansen.

Wat de vlieghoogte betreft: als piloot weet je niet exact hoe hoog je zit, maar je merkt het gauw genoeg als je te hoog zit, en komt geheel vrijwillig naar beneden. dus daar zal je eigenlijk door praktische omstandigheden nooit te hoog vliegen. Een autonoom toestel is daarvoor van instrumenten afhankelijk, en als daar wat mis gaat, dan kun je nog met de beste bedoelingen onder de 200 meter willen blijven, maar daar heeft de sportvlieger die jouw model tegen komt, niet zoveel aan. En dan heb je levens op je geweten, hoe dan ook. Toegegeven, heet is een kleine kans, maar persoonlijk zou ik die niet willen lopen. Dan hoover ik bij wijze van spreken liever een heli dicht bij publiek, dat heb ik tenminste zelf in de hand, en er valt niemand wat te verwijten als het fout gaat, behalve mijzelf.

Er is niks op tegen om te expirimenteren met deze techniek, maar ook al rek je willens en wetens de grenzen van het toegestane op, ik denk wel dat je je goed bewust moet zijn wat de mogelijke consequenties kunnen zijn. Dom voorbeeld: jij stuurt een zelfstandig vliegend model het kanaal over en laat het daar foto's maken, alleen om te bewijzen dat het model daar geweest is. En toevallig neem je foto's van een nieuw militair iets waar ze daar mee bezig zijn. Ik denk dat je je wel kunt voorstellen, dat dat een enorme rel gaat geven (zou best leuk kunnen zijn), maar JPB zal niet blij met je zijn, en het gaat op die schaal ook nog eens zijn weerslag op de modelvliegerij hebben.

En om dat wat in respectief te plaatsen: de Aeroclub Drachten is een jaar of vijf geleden een mogelijke veldlocatie kwijtgeraakt, omdat één gezin het bezwaar in bracht, dat ze vermoedden dat wij camera's in onze modellen hadden zitten (ze zaten meer dan 500 meter van ons veld, maar hadden een Jacuzzi in de achtertuin) en die bezwaren hebben de club een mislukte vergunnings-aanvraag procedure gekost. En dat is dus geen geintje, die aanvraag is echt mislukt vanwege een gezin met wat paranoïde gedachten....

Groet, Bert

PS: ik wil dus absoluut niet zeggen dat je dit niet moet doen, verre van dat. Maar als je er mee bezig gaat, wees je dan bewust van de mogelijke consequenties....

Laatst bewerkt:
Ikzelf zou zon autonoom nooit uit het zicht laten vliegen, dat lijkt me ook dom van 2 kanten.
Als dat apparaat bijvoorbeeld door plots slecht weer (GPS signaal weg) op de loop gaat,
ben je EN je peperdure toestel kwijt EN je brengt een boel mensen in gevaar omdat zon machine vaak een enorme reikwijdte heeft.
Als ik al autonoom zou gaan vliegen, dan toch wel altijd met de vinger op de knop en binnen bereik.

Ergens heenvliegen met een volgwagen is mischien wel leuk, over de stille polderweggetjes rondom de vliegclub.
Een lekker rustig vliegend airframe nemen (slowflyer), dan heb je ook veel tijd om in te grijpen.
Het is in principe net zo gevaarlijk als vliegen met een hetelucht ballon lijkt me.

Wat heb je dr aan? Niks. Maar wat heb je aan rondjes vliegen op et veld?
Het lijkt me gewoon lollig om daarmee te experimenteren. ;)

En ja, als je namen en gezichten uitveegd mag je ze gewoon publiceren,
dat doet google dus ook met hun fotos, kijk maar eens, geen enkel gezicht of kentekenplaat te zien.
Maar een foto van een vijver ofzo, daar zeurt volgens mij geen kip om.
Een kleine rustige zwever oplaten boven een prachtig natuurgebied bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt:
Even de zaak van een andere kant bekijken. Zijn vrije vlucht modellen verboden? Is een geschopte natte voetbal verboden? Ik denk dat op beide vragen het antwoord nee is, en beide kunnen ongeveer evenveel schade veroorzaken. Vanuit dat oogpunt is een micro UAV (van het formaat foamie) dan ook niet verboden, het is gewoon een vrije vlucht model dat wat meer engineering in zich heeft. Met andere woorden, gewoon speelgoed. En daar zijn gelukkig heel weinig regeltjes voor, voetballen mag bijna overal.

brutus zei:
En om dat wat in respectief te plaatsen: de Aeroclub Drachten is een jaar of vijf geleden een mogelijke veldlocatie kwijtgeraakt, omdat één gezin het bezwaar in bracht, dat ze vermoedden dat wij camera's in onze modellen hadden zitten (ze zaten meer dan 500 meter van ons veld, maar hadden een Jacuzzi in de achtertuin) en die bezwaren hebben de club een mislukte vergunnings-aanvraag procedure gekost. En dat is dus geen geintje, die aanvraag is echt mislukt vanwege een gezin met wat paranoïde gedachten....
Sorry, maar dat snijd geen hout. Als je zelf al aangeeft dat de klagers irrationeel waren, dan is dat geen rationeel argument. Ik ben het met je eens dat gemeente politiek soms erg raar kan overkomen, maar je hebt het over een menselijk probleem en dat moet je met mensen oplossen. Bijvoorbeeld een goede band met de ambtenaar die daar over gaat hebben, dat hebben de succesvolle klagers namelijk ook.

Even voor de duidelijkheid: luchtfotografie zonder vergunning daarvoor is in Nederland gewoon verboden.

Ook moet je het model zelf besturen en moet het model en het luchtruim om het model goed zichtbaar zijn.

Met FPV kun je wegkomen, juridisch gesproken, alhoewel dat ook al een hele discussie zal zijn. Dat kan alleen met een 2e persoon er naast. Dan maak je geen opnames vanuit de lucht (immers, je neemt het niet op), is het luchtruim zichtbaar, het model ook, enzovoort.

Bij UAV bestuur je het model niet zelf. Dan is het geen modelvliegen meer, juridisch gesproken en is dus ook de regeling modelvliegen niet van toepassing. UAV mag dus officieel gewoon domweg niet, tenzij je daarvoor, uiteraard, de benodigde vergunningen hebt.

Ons vliegveld ligt ook in de vlieglijn van een traumaheli, en ook sportvliegtuigjes komen bij ons regelmatig over, alsmede politie-heli's.

Het is zo dat wij (modelvliegers) bij ons tot 300m mogen, en de normale luchtvaart mag tot 150m.

Er is dus een gebied (tussen de 150 en 300m) waar beiden legaal mogen vliegen.

Het is echter nog altijd zo dat de reguliere luchtvaart voorrang heeft en op geen enkele wijze hinder mag ondervinden. Dus zodra er een sportvliegtuig bij ons op 150m overvliegt, houdt dat effectief in dat wij onder de 150 moeten blijven, en zo ver mogelijk uit de buurt van het 1:1 toestel.

Sorry, maar dat snijd geen hout. Als je zelf al aangeeft dat de klagers irrationeel waren, dan is dat geen rationeel argument. Ik ben het met je eens dat gemeente politiek soms erg raar kan overkomen, maar je hebt het over een menselijk probleem en dat moet je met mensen oplossen. Bijvoorbeeld een goede band met de ambtenaar die daar over gaat hebben, dat hebben de succesvolle klagers namelijk ook.

Het spijt me dat ik het met je oneens moet zijn. Irrationele mensen en irrationele argumenten, zijn nog steeds mensen waar naar geluisterd worden, en argumenten die gehoord worden. We hadden alle medewerking van de ambtenaar, maar als dergelijke irrationele mensen gewoon een grotere kudde kunnen mobiliseren dan jij, dan is het afgelopen. Dat heeft, zo heb ik gemerkt, heel weinig te maken met proberen dingen als mensen onder elkaar op te lossen. Sommige mensen valt nu eenmaal niet mee te praten. En het heeft zelfs helemaal NIETS met al dan niet rationeel zijn te maken.

Ik ben zelf ook een mooie vlieglocatie min of meer kwijt geraakt voor het lesgeven, op grond van hele domme regeltjes. Regeltjes die er toe leiden, dat ik zelf als wildvlieger nog steeds volledig legaal op die lokatie kan vliegen, zonder me te hoeven storen aan geluidslimieten (letterlijk, ik mag dan net zoveel geluid maken als de wettelijke verkooplimiet van bijv. een kettingzaag, ofwel 100 dB), maar waar ik zelfs met electromodellen toch geen les meer mag geven. Heeft gewoon te maken met mensen die de kop dwars hebben staan, en regeltjes oneigenlijk gebruiken. En ze kennen de regels. Niets aan te doen. Een welwillende ambtenaar staat dan ook machteloos, ook al wil hij je een vergunning verlenen, hij kan niet anders....

Wat vrije vlucht modellen zijn, zijn geen UAV's. Een vrije vlucht model is een model wat op geen enkele wijze beïnvloed word, niet door een piloot op de grond, en ook niet door een autonoom systeem aan boord, en dat is een heel groot verschil. Het tijdsklokje (of gloeikousje wat een elastiekje doorbrand) word niet gezien als vluchtbeïnvloeding maar slechts als beperking van de vluchtduur. Daar word echt weer wel onderscheid in gemaakt.

Het gaat er ook niet om hoeveel schade een kleine UAV kan veroorzaken t.o.v. een voetbal die ook niet verboden is. Als de regelgeving op dergelijke principes zou zijn gebaseerd, dan had men mij niet (met als argument natuurbescherming, maar gebruikmakend van andere regelgeving, namelijk die voor bedrijfsvoering) verboden te lessen met electromodellen, en had men mij niet tegelijkertijd toegestaan om als wildvlieger zonder geluidslimiet te vliegen op diezelfde lokatie. Het gaat om de regelgeving:
(citaat Han Veldhuis: )
"er mocht helaas niet gevlogen worden, omdat er geen toestemming was van de rld
de gene die er mee vliegt moet ook nog eens speciaal vlieg brevet hebben, mede omdat Nederland 1 groot gecontroleerd vlieg gebied is, en je dus goed op de hoogte moet zijn van de vlieg gebieden."

Lijkt me vrij duidelijk.

Het maakt me verder niet uit wat we allemaal doen, maar beweer niet dat : "een voetbal mag, en kan meer schade aanrichten, dus dan mag dit ook", want zo werkt het niet. We weten net zo goed, dat een fiets voor alle leeftijden is, maar een Spartamet is toch echt een brommer en pas vanaf je 16e toegestaan, daar kun je ook niet redeneren dat het "ook een fiets is". Hetzelfde geld voor die gemotoriseerde stepjes of minibikes op de openbare weg, da's ook speelgoed, net als die natte voetbal....

Sven mag van mij best zijn toestel autonoom maken, moet ie zelf weten. Sterker nog, als hij er daadwerkelijk aan begint, ben ik techniekliefhebber genoeg om te hopen dat hij succes heeft, voor een zo laag mogelijk budget. En ik snap ook best wel dat hij er geen kwade bedoelingen mee heeft.
Het expirimenteren ermee kan ik echt de uitdaging wel van inzien, maar ik denk dat iedereen zich gewoon eens af moet vragen: Als iets kan (technisch mogelijk is) betekent dat dan dat ik het ook maar moet gaan doen? En als het dan ook nog feitelijk verboden is, dan denk ik dat je helemaal op moet passen. Want vroeg of laat zal er door de authoriteiten een beslissing genomen moeten worden: staan we het toe of gaan we optreden. Die beslissing kan dan twee kanten op, maar meestal niet de kant die wij willen.

Mischien ga ik er wat lang op door, maar het is wel een ding, wat net als FPV vliegen, behoorlijke impact op de regelgeving kan hebben als er iets misgaat, en persoonlijk zit ik er niet op te wachten dat door onverantwoordelijk bezig zijn van een paar mensen, een hele hobby mogelijk de dupe wordt....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
...
Ook moet je het model zelf besturen en moet het model en het luchtruim om het model goed zichtbaar zijn.

Met FPV kun je wegkomen, juridisch gesproken, alhoewel dat ook al een hele discussie zal zijn. Dat kan alleen met een 2e persoon er naast. Dan maak je geen opnames vanuit de lucht (immers, je neemt het niet op), is het luchtruim zichtbaar, het model ook, enzovoort.

Bij UAV bestuur je het model niet zelf. Dan is het geen modelvliegen meer, juridisch gesproken en is dus ook de regeling modelvliegen niet van toepassing. UAV mag dus officieel gewoon domweg niet, tenzij je daarvoor, uiteraard, de benodigde vergunningen hebt.
...
Dat klopt volgens mij niet.
UAV is zelde onbestuurd, in de meeste gevallen zijn de piloten gewoon in de buurt naar het model aan het kijken met een vinger op de "manual" schakelaar.
Een passagiers vliegtuig met automatische piloot is in principe hetzelfde, de piloot kan onderweg naar de turkse riviera op zijn gemak zijn bammetjes zitten eten,
maar daarmee is zon apparaat niet even gevaarlijk als een hxo5KvvTzXY[/media] automatische boeing zonder piloot aanboord.

..
Het is zo dat wij (modelvliegers) bij ons tot 300m mogen, en de normale luchtvaart mag tot 150m.

Er is dus een gebied (tussen de 150 en 300m) waar beiden legaal mogen vliegen.

Het is echter nog altijd zo dat de reguliere luchtvaart voorrang heeft en op geen enkele wijze hinder mag ondervinden. Dus zodra er een sportvliegtuig bij ons op 150m overvliegt, houdt dat effectief in dat wij onder de 150 moeten blijven, en zo ver mogelijk uit de buurt van het 1:1 toestel.
Dat wist ik niet. Ik dacht dat vliegtuigen buiten de vliegveld grenzen ruim hoger moesten blijven dan 300m.
Ik heb nog nooit buiten de stad iets zo laag zien vliegen, maargoed, ongeluk zit in een klein hoekje zeggen ze..
Ik vraag me af of een autonoom toestel onder de 150m kan blijven vliegen zonder gevaarlijk laag te komen.
Hoe nauwkeurig werken die barometer/GPS instrumenten?

Ik vind ook dat er over UAV/FPV nogal dramatisch gedaan wordt.
Waarom vind men dit gevaarlijker dan bijvoorbeeld een pylonracer, een scheermes dat met dik 300km\u rond jankt,
of een fijne jetcat met idioot snelle turbine motor die met zijn flinke gewicht gewoon dwars door een huis kan stampen,
of een levensgrote 5 meter zwever die zo de andere provincie in vliegt en vaak ook nog RUIM boven de kilometer gevlogen wordt,
of... kortom je ziet waar ik heen ga.. genoeg andere dingen om je druk om te maken in de "gewone" model vliegerij.

Hoi,

Er staan al meer draaidjes over dit onderwerp op dit forum:

autonomous-soaring

autonome-vlucht

wat mij betreft: altijd meekijken en vingers bij de sticks. Verder is het gewoon leuk om naast het vliegen ook software te schrijven en die dan ook zijn werk te zien doen. Ikzelf ben bezig met microcontrollers en Jal in een E-zwever...

Back