Avanti Freewing Red standaard setup voldoende ??

Discussie in 'EDF forum' gestart door Adop, 2 sep 2019.

  1. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Ik wil de Avanti van Freewing aanschaffen de rode uitvoering alleen zit te twijfelen of de standaard setup wel voldoende power geeft , is de 1900kv met 9blads zo verbeterd en efficiënt dat hij echt verticaal blijft gaan zoals beweerd wordt.
    Heb namelijk ook nog een 2000kv FMS 12 blads fan liggen .
    dus wat is wijsheid

    mvg André
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.661
    Locatie:
    Woerden
    Je zal met beide EDF's waarschijnlijk wel verticaal omhoog kunnen gaan mits je er een voldoende sterke motor op zet. Daar zeg je niets over behalve dan dat de ene kennelijk voor een motor is bedoeld met een kv van 1900rpm/V en de andere heeft een kv van 2000rpm/V. De kv factor van een motor zegt namelijk niets maar dan ook echt helemaal niets over het vermogen wat die motor kan leveren. Je kan twee motoren hebben met dezelfde kv factor maar de ene kan 10Watt leveren en de andere 1000Watt of 5000Watt of...... vul maar in.
    Wat je moet weten is bij welk toerental de fan optimaal presteert dus het grootste rendement heeft. Dan ga je kijken hoeveel cellen je wilt of kunt gebruiken. Door het gewenste toerental te delen door de accuspanning weet je de benodigde k
    v factor.
    Nu moet je nog weten hoeveel vermogen de fan opneemt bij dat optimale toerental. Je moet daar wel zo'n 25% bij optellen om de verliezen te compenseren. Geen enkele motor en regelaar hebben een rendement van 100%. Als je dat vermogen deelt door de accuspanning dan weet je hoeveel stroom er door de motor moet gaan lopen.
    Je weet nu welke accuspanning je gaat gebruiken, welke kv factor de motor moet hebben en hoeveel stroom er nodig is. Nu kan je de juiste regelaar erbij gaan zoeken.

    Op de site van Freewing vindt je overigens bedroevend weinig informatie die je eigenlijk nodig hebt. Ze hebben het over een "3530-1800KV Brushless Outrunner Motor". Maar daar heb je niets aan zonder dat je weet welk toerental het beste is en wat het benodigde vermogen is voor die EDF. Je hebt die informatie toch echt nodig om de voor jouw beste keuze te kunnen maken. Het valt me steeds meer op dat de informatieverstrekking bij veel online winkels erg slecht is. :(:(
     
  3. BertVecht

    BertVecht

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    hoofddorp
    Hoi Andre,
    De standaard aandrijving van de Avanti (Red) laat vrijwel niets te wensen over. Verticaal komt hij hoog genoeg voor dat het gewicht het wint van de stuwkracht. Een accu pakket met HV cellen geeft net dat kleine beetje extra stuwkracht om nog hoger te gaan. Hier een leuk filmpje van de mijne bij "Wings over Europe" van een paar weken geleden in noord Frankrijk.
     
    Adop, miko1979 en Jan Weststrate vinden dit leuk.
  4. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    16
    Wow! Gaaf gevlogen!
    Wat is je gemiddelde vluchttijd? En met welke accu?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Ernst bedankt voor je uitgebreide info, ik weet inmiddels dat er heel veel verschil in zit wat betreft motors enz de ene is de andere niet en helaas de informatie is echt bedroevend maar omdat de 1900kv een upgrade is lijkt me het ook een betere combinatie dan de ''oude'' die heb ik al eens vervangen namelijk omdat deze te weinig power gaf om fatsoenlijk los te komen, is de F5 van Freewing, maar omdat er zodanig weinig info van te vinden is dan is de praktijk de beste info die ik maar kan krijgen, de fan's die ze momenteel ontwikkelen worden steeds beter het gaat erg snel , de Wemotec was 2 jaar gelden misschien wel de beste maar die koop ik al een jaar niet meer , niet omdat ze slecht zijn maar er zitten weinig nieuwe ontwikkelingen bij en prijs kwaliteit zit te groot verschil in .
    Nu ik Bert zie vliegen ga ik hem gewoon bestellen , erg gaaf filmpje ,wat kun jij er netjes en goed mee vliegen TOP ik ga ook oefenen , bedankt voor de moeite alvast.
    zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten ? dan hoor ik het graag
    de HV cellen bedoel je daar mee de hogere voltage lipo's of een hogere C rate.

    mvg Andre
     
  6. BertVecht

    BertVecht

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    hoofddorp
    De 1900kV motor is geen update maar zit standaard in de rode Avanti samen met de 9 blads fan, de gele Avanti heeft een wat lagere kV maar dan weer met de 12 blads fan. Het verschil is niet waarneembaar, zowel stuwkracht als geluid is identiek. Wel is de 9 blads fan behoorlijk lichter, door de kunststof behuizing in tegen stelling tot de metalen behuizing welke gebruikt wordt met de 12 blads fan.

    De HV cellen mag je laden tot 4,35V. Je pakket heeft dus 6x0.15V extra. Deze 0,9V extra is goed te zien in de prestaties. Heel populair is de Hobbyking Bolt accu 6s 5400mAh HV. Deze gebruik ik dan ook.
    De piloot in het filmpje ben ik niet zelf, maar mijn neef Derk, zoals je kunt zien doet hij als veelvoudig Nederlands Kampioen kunstvlucht het model alle eer aan.

    Met deze Bolt accu's bedraagt de vliegtijd ongeveer 4 minuten volgas, met wat gespaar onderweg kom je snel aan 5 minuten.
     
  7. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    De HV cellen is natuurlijk leuk maar erg prijzig vind ik , wel bijzonder dat het toch merkbaar is die 0,9 volt , dat de fan lichter is scheelt uiteraard weer , de FMS 80mm met 2000kv inrunner die ik heb liggen is ook van kunstof en heeft beduidend meer kracht en snelheid dan de standaard fan van Freewing indien er dan toch geen waarneembaar verschil in zit in de 9 0f 12 blads dan wacht ik toch wel even op de ARF heb ik ook geen HV cellen nodig ,en wordt het starten op ons grasveld toch iets makkelijker, dus erg bedankt voor deze info.

    mvg Andre
     
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Toch maar besteld de ARF komt eind van de maand pas misschien , ik lees wel op forums dat er toch verschil in zit in de 9 en 12 blads versie , ga het gewoon proberen en anders komt zoiets wel weer van pas
    laat het hier wel even weten .

    mvg André
     
  9. BertVecht

    BertVecht

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    hoofddorp
    Ik heb in het verleden alle mogelijke fans geprobeerd in deze Avanti en het verschil is niet merkbaar. Er vliegen er zo'n stuk of zeven rond op de club waar ik vlieg en de meesten zijn heel tevreden. De FMS 80mm met 2000kV inrunner heb ik ook geprobeerd en doet, ingebouwd, precies het zelfde als de freewing.

    Nog even een tip, het neuswiel zit erg hoog ingebouwd in de romp. Het trekt naar voren toe in, waar de neusbodem al naar boven loopt en bovendien is het voorzien van een flink formaat neuswiel. Dit kan leiden tot het snel ontwikkelen van speling op de neuswiel strut, vooral bij hoog gras. Het is dan ook aan te raden om de neuswiel strut nog wat te ondersteunen. Hier voor plak je gewoon een stukje balsa van 6mm in de rompbodem, voorzien van een inkeping welke de strut opvangt in de gear down positie.
     
  10. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Heb je eventueel een foto ervan want ik weet niet precies wat je bedoelt , de FMS heb ik juist wel goede ervaring mee maar ligt er misschien ook aan in welk vliegtuig hij zit in mijn F5 van Freewing scheelde het zeker 10-15% meer vermogen.

    Mvg Andre
     
  11. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.562
    Locatie:
    leidschendam
    Gewoon kopen en vliegen , t is een topding voor die centen .
    Loop wel alles even goed na , want sommige tjineesjes vergeten wel s wat vast te draaien , bijv een servohoorntje .
     
  12. BertVecht

    BertVecht

    Lid geworden:
    3 sep 2019
    Berichten:
    6
    Locatie:
    hoofddorp
    De F5 van freewing werd geleverd met de oude 12 blads fan met een outrunner die 1750kV deed. Je hebt nu de keuze uit de gele Avanti met niewe 12 blads fan en outrunner met1850 kV, of de rode Avanti met 9 blads fan en 1900 kV. Deze 2 doen elkaar niets wat prestaties aangaat. Hier een foto van wat ik bedoel. https://www.thingiverse.com/thing:2627712
     
  13. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Hallo Bert

    Oke dus toch verschil ik ben erg benieuwd nu, bedankt voor je foto en printfiles zal op de club app even vragen of iemand die wil printen voor mij , de ''oude versie'' is niet echt zo slecht want ik heb hem op een Funjet gezet en daar is hij erg goed voor ruim boven de 200km op 6S

    Funjet EDF.jpg
     
  14. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Eddie bedankt voor je Tips, zo te horen heb je hem zelf ook :yes:

    mvg Andre
     
  15. eddie

    eddie

    Lid geworden:
    5 apr 2004
    Berichten:
    2.562
    Locatie:
    leidschendam
    Klopt , ding vliegt top .
    Goed accupakket erin en knalluhh maar , wel ff goed t zwaartepunt nakijken , dan vliegt ie t lekkerst als dat echt klopt .
    Succes ermee .
     
  16. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Gisteren de maiden gehad met de Avanti , en ik moet zeggen hij vliegt fantastisch , erg strak , (wel met gyro) het geluid is erg gaaf (boven verwachting) en power inderdaad voldoende
    heb er toch een aparte 20A bec ingezet je weet maar nooit, en alles even nagelopen volgens de tips hier , de ESC is er een van Hobbywing want deze is te programmeren met de kaart ,staat op middle dus in theorie zou hij nog iets meer power kunnen geven .
    ook gelijk het gas ingesteld
    Ook de stut ingebouwd bij het frontwiel die iemand voor mij geprint heeft en de ''uitlaat'' beide van https://www.thingiverse.com/ gehaald , staat net wat mooier allemaal
    en tevens strobe verlichting opgezet ipv het kleine ledje bovenop
    Het enige minpuntje is misschien wel de deurtjes bij het frontwiel die niet helemaal netjes sluiten vind ik,
    de grote wielen rollen erg goed over het veld en met de flaps half is hij vlot los .

    mvg Andre
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.579
    Locatie:
    Oordegem
    Wel met werkloze gyro bedoel je ;-) Dit kistje vliegt sowieso snaarstrak. Zoals een goed sportjetje hoort te doen.
     
  18. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Hij is niet echt nodig inderdaad maar met het landen gaat het net wat strakker , en met Windkracht 4-5 is het ook een uitkomst ,
    ik kan hem minder of meer zetten met de slider aan de zijkant dus traploos van 0 naar 100% ,met harde wind gaat hij op 70% ongeveer
    dus ik kan bijna altijd vliegen nu wat ik voorheen niet zo snel zou gaan doen.
    het is de ingebouwde van Frsky de S8R heb deze nu op 3 jets zitten gaat top.

    mvg Andre
     
  19. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    16
    Waar heb je de ontvanger geplaatst? Misschien een foto? Bedankt alvast.
    Vlieg zelf ook de avanti maar dan met een gewone frsky ontvanger


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.007
    Locatie:
    Putten
    Zal morgen of woensdag avond even een foto maken , op zich maakt het niet uit waar hij zit want je kunt in de zender
    aangeven hoe je hem hebt geplaatst op zijn kop zijkant enz.
    heb je al wel eens een keer zo'n gyro ingesteld ?

    mvg Andre
     

Deel Deze Pagina