Wel, 't moest er eens van komen, de tweede jet is een feit.......
was al een tijdje op zoek naar een 'trainer', of een toestel dat iets 'makkelijker' inzetbaar is dan m'n F-15. Die is z'n eerste seizoen zonder noemenswaardige kleerscheuren doorgekomen, maar heeft toch wel wat aandacht nodig gehad, geplooide of afgebroken neuspoot, één van de platen van de hoofdwielen uitgescheurd, gepruts aan de deuren, gebroken scharnieren... kortom, op zich geen erge dingen, maar die er wel voor zorgen dat't vliegen voor die dag erop zit... Ik wou dus voornamelijk een toestel dat iets steviger én eenvoudiger is, en moest't dan ook nog vanop ons eigen plein kunnen vliegen, zou dit érg meegenomen zijn...
't was geen makkelijke opgave, vooral ook naar keuze qua turbine: P-80's vind je nog vrij vlot, maar is in verhouding een zware turbine....P-60 is al een stuk moeilijker te vinden, en een 120, tja, maar dat schiet m'n doel dan ook weer voorbij... gelukkig heb ik een recente P-100 kunne op de kop tikken, en die lag dus al snel bij me thuis....maar nu nog een toestel....Ik had m'n ook op de Jetmach lijn (volledig houtbouw), is heel betaalbaar, maar niet echt mooi te noemen.... ook de Elan, en de nieuwe Avanti van Sebart heb ik overwogen, maar die zijn dan weer qua budget vrij hoog...
En dan kwam ik op een bevriend(?) forum een oude advertentie tegen voor een Scorpion... eerst bleek't toestel niet meer te koop te zijn, maar dan later toch nog wel... dat ding dan maar een gegoogled, op youtube bekeken, wat meer info ingewonnen, en dan maar de knoop doorgehakt.....
Ondertussen staat'ie in mijn hangar, en ondergaat z'n D-check en MLU... oftewel, back to kit-form....
net als bij m'n F-15 gaat deze ook volledig verbouwd worden, en start ik eigenlijk terug van de kit af...
Eerste wat me opviel was't gewicht van dit ding.... niet moeilijk als er een halve boom lite-ply inzit....
Alles krijgt dus net een iets andere plaats, met de nadruk op lightweight! ik wil'm graag droog op max 10kg..........en dat moet denk ik wel haalbaar zijn.
verslagje volgt, hierbij al een eerste foto van hoe 'ie was....
Wim
was al een tijdje op zoek naar een 'trainer', of een toestel dat iets 'makkelijker' inzetbaar is dan m'n F-15. Die is z'n eerste seizoen zonder noemenswaardige kleerscheuren doorgekomen, maar heeft toch wel wat aandacht nodig gehad, geplooide of afgebroken neuspoot, één van de platen van de hoofdwielen uitgescheurd, gepruts aan de deuren, gebroken scharnieren... kortom, op zich geen erge dingen, maar die er wel voor zorgen dat't vliegen voor die dag erop zit... Ik wou dus voornamelijk een toestel dat iets steviger én eenvoudiger is, en moest't dan ook nog vanop ons eigen plein kunnen vliegen, zou dit érg meegenomen zijn...
't was geen makkelijke opgave, vooral ook naar keuze qua turbine: P-80's vind je nog vrij vlot, maar is in verhouding een zware turbine....P-60 is al een stuk moeilijker te vinden, en een 120, tja, maar dat schiet m'n doel dan ook weer voorbij... gelukkig heb ik een recente P-100 kunne op de kop tikken, en die lag dus al snel bij me thuis....maar nu nog een toestel....Ik had m'n ook op de Jetmach lijn (volledig houtbouw), is heel betaalbaar, maar niet echt mooi te noemen.... ook de Elan, en de nieuwe Avanti van Sebart heb ik overwogen, maar die zijn dan weer qua budget vrij hoog...
En dan kwam ik op een bevriend(?) forum een oude advertentie tegen voor een Scorpion... eerst bleek't toestel niet meer te koop te zijn, maar dan later toch nog wel... dat ding dan maar een gegoogled, op youtube bekeken, wat meer info ingewonnen, en dan maar de knoop doorgehakt.....
Ondertussen staat'ie in mijn hangar, en ondergaat z'n D-check en MLU... oftewel, back to kit-form....
net als bij m'n F-15 gaat deze ook volledig verbouwd worden, en start ik eigenlijk terug van de kit af...
Eerste wat me opviel was't gewicht van dit ding.... niet moeilijk als er een halve boom lite-ply inzit....
Alles krijgt dus net een iets andere plaats, met de nadruk op lightweight! ik wil'm graag droog op max 10kg..........en dat moet denk ik wel haalbaar zijn.
verslagje volgt, hierbij al een eerste foto van hoe 'ie was....
Wim
Laatst bewerkt door een moderator: