Aviation Design Scorpion

Wel, 't moest er eens van komen, de tweede jet is een feit.......

was al een tijdje op zoek naar een 'trainer', of een toestel dat iets 'makkelijker' inzetbaar is dan m'n F-15. Die is z'n eerste seizoen zonder noemenswaardige kleerscheuren doorgekomen, maar heeft toch wel wat aandacht nodig gehad, geplooide of afgebroken neuspoot, één van de platen van de hoofdwielen uitgescheurd, gepruts aan de deuren, gebroken scharnieren... kortom, op zich geen erge dingen, maar die er wel voor zorgen dat't vliegen voor die dag erop zit... Ik wou dus voornamelijk een toestel dat iets steviger én eenvoudiger is, en moest't dan ook nog vanop ons eigen plein kunnen vliegen, zou dit érg meegenomen zijn...

't was geen makkelijke opgave, vooral ook naar keuze qua turbine: P-80's vind je nog vrij vlot, maar is in verhouding een zware turbine....P-60 is al een stuk moeilijker te vinden, en een 120, tja, maar dat schiet m'n doel dan ook weer voorbij... gelukkig heb ik een recente P-100 kunne op de kop tikken, en die lag dus al snel bij me thuis....maar nu nog een toestel....Ik had m'n ook op de Jetmach lijn (volledig houtbouw), is heel betaalbaar, maar niet echt mooi te noemen.... ook de Elan, en de nieuwe Avanti van Sebart heb ik overwogen, maar die zijn dan weer qua budget vrij hoog...

En dan kwam ik op een bevriend(?) forum een oude advertentie tegen voor een Scorpion... eerst bleek't toestel niet meer te koop te zijn, maar dan later toch nog wel... dat ding dan maar een gegoogled, op youtube bekeken, wat meer info ingewonnen, en dan maar de knoop doorgehakt.....

Ondertussen staat'ie in mijn hangar, en ondergaat z'n D-check en MLU... oftewel, back to kit-form....

net als bij m'n F-15 gaat deze ook volledig verbouwd worden, en start ik eigenlijk terug van de kit af...

Eerste wat me opviel was't gewicht van dit ding.... niet moeilijk als er een halve boom lite-ply inzit....

Alles krijgt dus net een iets andere plaats, met de nadruk op lightweight! ik wil'm graag droog op max 10kg..........en dat moet denk ik wel haalbaar zijn.

verslagje volgt, hierbij al een eerste foto van hoe 'ie was....

full


Wim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Wim,

mooi kissie hoor en ze schijnen heel lekker te vliegen.

Veel plezier met de her opbouw.

Grt,
Berto.
 
Proficiat met deze kist Wim! Ziet er goed uit en de scorpioen vliegt erg goed heb ik mij laten vertellen.
Je hebt in ieder geval even de tijd om 'm gereed te maken voor het nieuwe seizoen.
Ik hoop zelf ook tegen die tijd mijn nieuwe L-39 gereed te hebben voor zijn maiden.
Grtz, Hans
 
Qua looks is het in ieder geval een prachtig ding (vind ik dat hè..)
Ik heb verder geen weet van de vlieg-eigenschappen..
 
thx guys.....
't vliegen moet denk ik wel goedkomen, lekker dikke vleugel, veel span, romp zal zelf ook wel veel dragen, grote flaps, remklep op de rug....

bij de filmpjes die ik ervan gevonden heb lijkt't telkens wel of 'ie vanzelf loskomt, zonder al teveel trek-en sleurwerk.....
kijk er in ieder geval enorm naar uit om ermee te gaan vliegen, maar eerst maar es goed onderhanden nemen, was nodig....

W.
 
As built....

iedereen heeft natuurlijk zijn manier van bouwen, hierbij enkele foto's van hoe 'ie was....

full


zo ziet't er nog relatief goed uit....

full


hier wordt't al iets duidelijker....

full


vind de manier dat die kleppen aangestuurd worden niet leuk, en dan nog met standaard (zware) servo's....kan beter (en lichter....)
dit is op zich nog maar't btopje van de ijsberg... de hoogteroerservo's achteraan (Futaba 3010, 8kg....)waren helemaal ingepakt in een houten structuur, die minstens evenzwaar was als de servo's zelf, én bovendien, verbonden met de hevels op de pendelroeren met een draadstang M4, die rechts helemaal geplooid was (push = up...) a disaster waiting to happen.....

more to follow........
Wim
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja Leuk!

Ja! Leuk!

Weer een draadje om te volgen!

Wim van harte met de nieuwe aanwinst (en veel herbouw plezier)
 
Nu, sommigen vragen zich misschien af, waarom zou je een vliegklare kist helemaal strippen en opnieuw beginnen.... wel, hier twee voorbeelden waarom:

full


hier de twee stangen waarmee de pendelroeren werden aangestuurd.....commentaar overbodig denk ik?

full


hier al 't hout dat ik eruit gesloopt heb....

om een idee te geven: 't kastje wat zichtbaar is, zat ingebouwd helemaal voor in de neus, en hierin zaten de flight-packs: 2 Lipo's 2S 4000 Mah 35-70c. (overkill in my mind, de F-15 heeft de originele packs van powerbox, en dat zijn 2500's dacht ik...). De servo's achteraan waren helemaal ingepakt in een houten -zware- constructie waarvan't nut me helemaal ontgaat... deze zullen trouwens vervangen worden door Savöx 20kg's, die op de rolroeren door Savöx 10kg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hierbij al een begin van de wederopbouw.

De nose-gear servo zit origineel ingebouwd op de radioplaat. nu ligt die een héél stuk hoger dan de retract, waardoor de kabels onder een grote hoek naar boven lopen... dit vind ik niet zo lekker, dus die servo alvast een plaatsje gegeven op de bodem, dan lopen die kabels zo goed als recht...

full


Er zat op die servo trouwens een gigantisch grote hevel... gezien de uitslag die je maar nodig hebt op een neuswiel ook weer geen goed idee lijkt me....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hee Wim,

Overduidelijk die aanpassingen zo te zien.
En je bent weer lekker bezig zo :D

Grt,
Berto.
 
hier ook al een begin van de radioplaat.........
op dit stuk komen de pomp, ECU, powerbox, en de 3 kleppen + servo's: wielen, remmen, luchtrem. allen aangestuurd door mini-servo's natuurlijk. (waren hiervoor standaard servo's...). klep voor de wielen moet nog gemonteerd worden.

full


hier de onderzijde... had ik al gezegd dat ik'm lightweight wil?? gatenkaas heeft er niks aan, haha!!!

full


en zo komt deze in't toestel.....

Hopper komt vlak naast de hoofdtank te zitten, en staat rechtop....

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kabelboom

Dit weekend maar een werk gemaakt van de kabelboom voor de Scorpion.
Alle sevokabels zitten netjes verwerkt in één "boom", netjes omwonden met kabelkous... niet makkelijk om'm op z'n plaat te krijgen, maar wel héél netjes zo...

full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Aaahh mooi!! AD Scorpion is 1 van mn favoriete kisten, staat heel hoog op mn verlanglijstje.
Erg netjes hoor, die herbouw, top.
 
Bah bah wim! Wat maak je er weer wat moois van! Zie ik t goed dat je de kabelkous met krimpkous op zn plek houd? Of zit er nog lijm onder? Ziet r strak uit!
 
Bah bah wim! Wat maak je er weer wat moois van! Zie ik t goed dat je de kabelkous met krimpkous op zn plek houd? Of zit er nog lijm onder? Ziet r strak uit!


Hey Melvin, thx!! doe m'n best.....
ja, aan de kabelkous zit telkens een stukje krimpkous, die is telkens nog vastgezet met een druppeltje zap...
 
wouw prachtig belijning mooi model!

Om te volgen.....

Minpuntje de cockpitkap....niet doorzichtig?

Groet Edwin

Edwin,

De cockpitkap die erbij zit is inderdaad niet doorzichtig, er is er wel eentje beschikbaar, met interieur en piloten.
Ik blijf bij deze voorlopig, gezien de P-100 die erin komt, wil ik 'm zo licht mogelijk, zoals't er nu voorstaat komt 'ie op 10kg droog...
 
Back
Top