aviodrome failliet

Dat liep toch al even?
ruimt wel weer lekker op dat oude spul. ;)
 
waar zal de boeing eigenlijk heen gaan?
lijkt me een beetje prijzig om die te laten afvoeren naar een vliegtuig ''kerkhof'' , die zijn hier ook niet direct in de buurt.
 
dit krijgt wel een doorstart van enkele duistere rijke miljionairs,
die o zo hard voor die centen werken :D:D:D
 
Was het niet zo dat veel van die (bijzondere) vliegtuigen zijn ondergebracht in aparte stichtingen en slechts gebruikt maakten van stalling bij het Aviodrome? De DC3, Fouga Magister, Lockheed Constellation, Grumman Tracker etc. zijn toch van private clubs die regelmatig evenementen houden en vliegen? Meest betreurenswaardige is dat een mooie verzameling uiteindelijk uit elkaar gaat en niet meer als zodanig getoond zal worden. Een puik stukje Nederlandse luchtvaarthistorie zal dan verloren gaan. :(
 
Kan nu niet echt zeggen dat ik het Aviodrome zo geweldig vond... een keer geweest en nooit meer de drang gehad om er weer heen te gaan. Heb gelukkig beter gezien!
 
Ik zeggen omsmelten die oude zooi, en er wat moois van maken.
 
Ik zeggen omsmelten die oude zooi, en er wat moois van maken.

En daar gaat Nederland dus van naar de bliksem...
Als we dat met alles doen wat "oud" is, kunnen we de molens van Kinderdijk ook afbreken en in de open haard gooien, de nachtwacht van Rembrand versnipperen, en alle musea opheffen...

Ooit gehoord van "cultureel erfgoed"?
 
Kan nu niet echt zeggen dat ik het Aviodrome zo geweldig vond...
Grappig...ik juist wel. Maar ja wat zoek je in een museum natuurlijk. Ik ga vooral om naar oude vliegtuigen te kijken, ze te ruiken....en dat kan er heel goed. Mooie collectie ook. De enige reden dat ik heel weinig in het Aviodrome ben geweest is dat ik de toegangsprijs erg hoog vond. Ik ga heel vaak naar het (gratis) militaire luchtvaart museum in Soesterberg. Als dat een paar euro zou kosten zou ik nog steeds gaan. Misschien is dat wel het probleem van musea als het Aviodrome; bij lagere toegangsprijzen komt er misschien wel meer geld binnen?
 
De enige reden dat ik heel weinig in het Aviodrome ben geweest is dat ik de toegangsprijs erg hoog vond. Ik ga heel vaak naar het (gratis) militaire luchtvaart museum in Soesterberg. Als dat een paar euro zou kosten zou ik nog steeds gaan. Misschien is dat wel het probleem van musea als het Aviodrome; bij lagere toegangsprijzen komt er misschien wel meer geld binnen?
Feit, en dat geldt voor veel andere musea. :yes: Even op bezoek met vrouw en kinderen (2 stuks) en je bent al gelijk 60 euro achteruit. Dan wil je nog wel een bak koffie en wat fris, in de loop van de dag een patatje of een broodje en *hopla* een dag kost dik 100 euro. Dat is niet leuk meer.

Eigenlijk zou dit soort dingen stijf van de subsidie moeten staan, het gaat toch om nationaal erfgoed en heeft een educatieve waarde. Musea, of het nu schilderijen of techniek betreft, zouden gratis moeten zijn of hooguit zo'n 5 eurp p.p. moeten kosten.
 
Eigenlijk zou dit soort dingen stijf van de subsidie moeten staan, het gaat toch om nationaal erfgoed en heeft een educatieve waarde. Musea, of het nu schilderijen of techniek betreft, zouden gratis moeten zijn of hooguit zo'n 5 eurp p.p. moeten kosten.
Dat staan ze ook, tenminste, nog wel. Het is van de gekke hoe er in grote (lees: ex-rijks) musea over geld wordt gedacht en hoe er mee wordt omgegaan.
Ik ben het volledig met je eens dat het goed zou zijn om de toegang tot dit soort instellingen veel laagdrempeliger te maken, maar pas nadat het financiele beleid ervan behoorlijk is gemoderniseerd en gecommercialiseerd. Ik denk dat het huidige beleid een goede "wake up call" is voor veel culturele instellingen. We moeten er alleen wel voor zorgen dat ze de kans krijgen om hun zaken op orde te krijgen voordat ze falliet gaan.
 
Hoe dan ook, erg jammer allemaal. De Aviodrome (voorheen Aviodome) stamt uit de jaren 60 van de 20e eeuw. Ze hebben geen rijkssubsidie dus zijn ze afhankelijk van sponsoren.
In deze tijden van recessie en laagconjunctuur houden ook de sponsoren de hand op de knip. De Rabobank zag er ook geen brood meer in na een studie van het businessplan, de kosten en de opbrengsten zouden niet meer binnen korte tijd goed gaan komen.

Ze hebben desondanks best veel dingen 'gratis' gehad, die omgebouwde 747-200 (naar type 300) heeft hun 1 euro gekost, het vervoer naar Lelystad vanaf Schiphol was duurder, maar ook hier weer: sponsors (zelfs DutchBird de ex 3e chartermaatschappij in NL).
Ruim 350 vrijwilligers (nagenoeg geen kosten) en veel liefdewerk oud-papier, maar: nieuw pand en gas/licht/huur en 65 betaalde medewerkers in loondienst, en dat kost dus wel veel geld.

Lelystad is best een mooi veld, ik vlieg er graag. Nu is er een gigantisch parkeerterrein met slagbomen (de parkeerautomaat zit in het Aviodrome, en dat is nu dicht).

De 747 zal nog wat meer groene aanslag krijgen op de staart vrees ik...
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Schandalig als dit park dicht gaat. Als de overheid dit laat gebeuren is dat de grootste afgang van het jaar. Haal liever wat geld weg bij ontwikkelingshulp en red daarmee het avidrome.
 
Dat staan ze ook, tenminste, nog wel. Het is van de gekke hoe er in grote (lees: ex-rijks) musea over geld wordt gedacht en hoe er mee wordt omgegaan.
Ik ben het volledig met je eens dat het goed zou zijn om de toegang tot dit soort instellingen veel laagdrempeliger te maken, maar pas nadat het financiele beleid ervan behoorlijk is gemoderniseerd en gecommercialiseerd. Ik denk dat het huidige beleid een goede "wake up call" is voor veel culturele instellingen. We moeten er alleen wel voor zorgen dat ze de kans krijgen om hun zaken op orde te krijgen voordat ze falliet gaan.
Langzamerhand gaat alles naar de kl**e door dat privatiseren. Het werkt zeker niet concurrentie in de hand, alleen maar corrupt geharrewar tussen de partijen. Dan zijn er weer controlerende overheidsorganen nodig die extra kosten (die hebben over het algemeen nog meer mensen in dienst dan ooit ervoor het bedrijf had). Uiteindelijk snaaien de witte borden alle het geld weg en heeft "de eindgebruiker/consument" het maar te slikken. :( Bepaalde voorzieningen moeten de taak van de overheid zijn, en dan niet eens de lokale overheden maar juist landelijk. En nee, ik ben niet voor één of andere heilstaat, zo erg hoeft het nu ook weer niet.
 
Yup, ik ken nog wel een voorbeeld van een museum met een (net geopende) tentoonstelling waarvoor "niet zoveel" budget was (praat je alsnog over een aanzienlijk bedrag hoor)
Zonder de inzet van vele vrijwilligers en bedrijven die bijna tegen kostprijs hebben gewerkt, was de tentoonstelling er nooit gekomen.
Alleen jammer van die extern ingehuurde projectleider waar een aanzienlijk deel van dit budget uiteindelijk naartoe is gegaan.
 
ben er drie keer geweest.
eerste keer zat aviodrome daar maar een paar weken, toen het eerste publiek
naar binnen mocht...

de laatste keer echter was het doodsaai, omdat veel dingen in m'n eerste twee bezoeken buiten werking waren gezet, de kosten waren hoger, en er was minder te kiezen.

naast die vliegende CAT, hadden ze ook een ''uiver'' replica voor de rondvluchten, maar die was alleen op m'n eerste bezoek te bewonderen...
ze hadden de dakota half gedemonteerd in stalling gezet voor de rest van de tijd...:mad:

denk ook dat de veiling niet al teveel vliegtuigen zal wegdoen, want al die stichtingen halen nu natuurlijk hun kistjes daar weg :)
wel jammer van de 747 en de fokker 100, die voor een eurie waren ''gekocht''...
 
Erg jammer dat het zo moet aflopen met aviodrome.
Het idee van het themapark is erg leuk, met denk ik nog meer potentie dan soesterberg.
De locatie is erg mooi, als je in het bezit bent van een PPL dan... met de auto of OV is het al een stuk lastiger te bereiken. Ik ben er dan ook 2x met het vliegtuig geweest en 1x met de auto maar dan ben je daar echt de héle dag aan kwijt.
Zo gaat het langsaamerhand wéér een stukje slechter met de luchtvaart in Nederland... Jammer
 
Back
Top