Axarmodel: Sukhoi SU 26 - DA50cc

Al staan er 100 sterren........

Van de 5 die er in een toestel van een clublid zaten, waren er in ieder geval (gelijk al) 2 niet in orde:rolleyes:

En hoeveel hitec 7xxx zijn er al doorgebrand? -ik heb wat verhalen gehoord, lagere deadband instelling oid...:???:

Maar idd, 5sterren zegt helemaal niks... :(

Denk toch dat een DA50 deze kist ook wel aardig rond zal sleuren hoor :P

(en kapot zal trillen)

Dan bestaan er kennelijk geen goede ARF's.. :)

Heb vorige week nog een DA50 tekeer zien gaan op een 86" Somenzini Yak.. die kist gaat niet oud worden..

Duizende mensen vliegen met ARF kisten met DA50 er op .

Als je een beetje kunt bouwen en alles volgens de regels in elkaar zet en vooral de prop goed gaat balanceren is er niks aan de hand .

Maar als ik dan af en toe hoor hoe ze gaten in een prop boren loop ik het liefst een heel eind weg . :(

Mvg Johan

Duizenden mensen doen ook niet veel langer dan 1 seizoen met een kist..

De houten prop op de kist die ik zag, was netjes geboord en gebalanceerd.. de motor star gemonteerd. Zeker bij stationair en bij de transitie van stationair naar volgas, zag je de bok behoorlijk torderen, als je je bedenkt dat het star gemonteerd zat. Slagen van 2~3 graden zeker wel.

Dat gaat idd wel goed als de kist nieuw is, maar als je er een half jaar intensief mee gevlogen hebt, wil ik het nog wel een keer zien..

Die Quiqui Yak was typisch een 'moderne bouwwijze' toestel, dus voornamelijk heel veel gaten met daar omheen wat dun licht triplex. Dat zie je steeds meer en meer bij ARF-jes, ze worden steeds lichter en mooier gebouwd.. maar of ze een DA50 nog lang zullen overleven.. we gaan het zien :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat gaat idd wel goed als de kist nieuw is, maar als je er een half jaar intensief mee gevlogen hebt, wil ik het nog wel een keer zien..

Ik heb ruim 200 vluchten gemaakt met een Laser 200 met star gemonteerde ZG62 met resopijp, geen centje pijn:D (ook de electronica was nog als nieuw)

Ik ken de laser 200 verder niet, maar vermoed dat dat nog een 'vorige generatie-ARF' was?

Het gaat mij er juist om dat de huidige generatie ARFjes, erg mooi en licht gebouwd zijn.. en ik denk _te_ licht om erg lang te leven met een DA50 erop.

Hoe dan ook, dat is in dit topic niet aan de hand en Spijker z'n kist gaat echt wel prima vliegen met die DA-50.

De DA-50 die ik gezien heb liep verder wel mooi en betrouwbaar en startte ook makkelijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
De verstelling maar het initiele moment toch niet? Of zit er een sensor op de zuiger?

Het ontstekingstijdstip verandert naarmate het toerental daalt of stijgt:) Vaak kun je nog wel de sensor verschuiven, dit heeft alleen nauwelijks effect meer.

@Hezik; De QQ yaks hebben de reputatie om uit elkaar te vallen, misschien is het dat :-) (Een fransman die met een 3m QQ vliegt vertelde mij dat, andere mensen bevestigden, verder geen eigen ervaring)

Vaak kun je nog wel de sensor verschuiven, dit heeft alleen nauwelijks effect meer.

Als je hem op vroeger draait brengt het niks .
De E- ontsteking van de merk motoren halen al het maximale uit een motor .

Je kan hem wel op later gaan draaien als je het maximale vermogen niet nodig hebt .

Bij de kleine Zenoah,s kan je al door sensor iets scheef te zetten het stationaire toerental om 100 U/min terug brengen waardoor hij nog rustiger word bij de lage toeren .

De max. toeren gaat dan ook 100 U/min terug .

Dit heeft zijn voordeel bij lichte modellen .;)

Mvg johan

@Hezik; De QQ yaks hebben de reputatie om uit elkaar te vallen, misschien is het dat :-) (Een fransman die met een 3m QQ vliegt vertelde mij dat, andere mensen bevestigden, verder geen eigen ervaring)

Dat verbaast mij niets, ik vond het er eng uitzien. Het ding is echt schitterend gebouwd, voor een electroaandrijving zeker voldoende en erg mooi en licht gedaan allemaal, maar toen ik het met een DA50 zag lopen, vond ik dat er niet vertrouwenswekkend uitzien.

Vind ik overigens ook van veel EF en Sebart kisten. Erg mooi en licht gebouwd, ik zou er dan ook eerder electro opzetten, daar zijn ze gewoon beter voor geschikt naar mijn mening.

Back