axi motor (warmliner ) en looptijd motor / accu

  • Topicstarter Topicstarter add
  • Startdatum Startdatum
A

add

Guest
Ik ben in het bezit van een aantal kisten.

oa :
Sirius ( jet en speed models )
Shogun ( jet en speed models ) ( nee, geen aandelen )
Ariane V10 ( RFM )

Dit zijn allemaal vlotte kisten, tussen de 1.8 a 2.5 meter spanwijdte, en een gewicht van rond de 2 kilo.

Hiervoor zit ik te denken aan een wat vlottere motorisering.
Voorheen vloog ik deze met een robbe 420/8 met 10 cellen.
(motor gewicht : 230 gr) , of een speed 600 met 4:1 vertraging.

Dat is echter vrij zwaar en niet heel erg vlot te noemen.

Nu wil ik het volgende doen : Niet scheuren maar met een lekker tempo omhoog om vervolgens flink de thermiek te gebruiken. Dus niet als hotliner maar eerder als soft/warm liner gebruiken.

Qua motor zit ik te denken aan een axi 2820/08 /10 /12 waarbij de gedachte het meest sterk naar de 2820/10 gaat vanwege het cellen bereik
(gewicht : 161 gram )
Of de 2826/08 ( gewicht 181 gram )

Voor het aantal cellen wil ik in de buurt van de 8 a 10 cellen blijven.

Ik ben benieuwd wat qua accu's aan te raden is, om op een redelijk laag gewicht te blijven (of welke ideeen daarover spontaan naar voren komen)

Omdat ik er een tijdje uit ben geweest, niet goed op de hoogte van de laatste accu soorten en mogelijkheden. En of het zin heeft om eventueel naar LIPO's over te stappen (ik heb een geschikte schulze lader)

Wat de prop aangaat, ben ik nog een beetje aan zoeken, maar het idee is zo rond de 250 a 300 Watt te blijven plakken.

Dus wat is aan te raden om lang lang lang te blijven zweven zonder er een scheurijzer van te maken? ( axi motor of iets anders, en wat voor accu's )

Grtz, Ed
 
Oef.....lastig verhaal. Ik doe een voorstel:

We willen toch wel graag 10.000 rpm blijven draaien, en je wil onder de 300 Watt blijven.

Mega ACn, 22/20/4 op een Graupner CAM Folding prop 8 x 6 @ 12.520 rpm, 10 cellen, 983 gram stuwkracht, 27,4 A, 300 Watt, 10,8 V.

Mega%2022-20-4.jpg


22/20/4 1480rpm/v 50Amp 165gr 10 cells 9*6 11700rpm 32A 40Amp € 95.-

Samen met een brushless 40A regelaar.

Daarbij kun je een 3S lipo pack gebruiken zoals deze:

68578_a.jpg


Details

3s1p-3000mAh
11.1V-3cells
Capacity:3000mAh
Weight:265gr
Lenght:140mm
Width:45mm
Thickness:23mm

Prijs € 75.00

http://www.tarabat.com/cat1nl.htm

Ik vrees alleen dat je met 300 watt en 983 gram stuwkracht gewoon tekort hebt op een "speed" toestel van 2500 gram.

De AXI 2820/10 doet het ook helemaal niet slecht:
op een Graupner CAM Folding prop 10 x 6 @ 9.800 rpm, 10 cellen, 1322 gram stuwkracht, 26,9 A, 291 Watt, 10,7 V.

Minder speed, maar wel meer stuwkracht.
 
Hallo,

Ik zou ook voor de 2820-10 gaan...Dit is een zeer degelijke en flexibel in te zetten motor, voor een compleet overzicht kijk een op "the great motortest":

http://www.flyingmodels.org/index_en.htm

Ik vlieg deze motor met 7 cellen op een 2 meter zwever met een 13x8 aeronaut klapprop. Amperage in de buurt van de 40 bij 7,5 volt onder belasting > 300 watt. Loodrecht omhoog zit er niet in; 70 graden wel!

Ik ga de 2820-12 met 12 cellen vliegen in een 3,5 meter zwever, moet ook goed gaan (statisch bijna 2 kg bij een behoorlijke pitchsnelheid).

Voor de kleinere kist kun je denken aan de Typhoon 29, voor het geld een zeer indrukwekkend krachtpakketje! Een clublid vliegt de 29-18-10 , met 9 cellen en een 13x7 klapprop en gaat dus wel loodrecht omhoog met zijn Omei van 1,90 meter.

Succes!

Hans
 
die omai gaat zelfs meerdere keren lood recht om hoog. zit dus ook voor mijn zwever om hem zelf af te kunen gooien aan een tyfoon te denken
 
Kijk eens aan, daar kunnen we wat mee.
zeventig graden vind ik wat te veel , maar het maakt wel duidelijk wat er dan mogelijk is. Eventueel een ander propje, dat maakt de looptijd weer boeiender. Dat is het streven in dit verhaal. Lange tijden, veel thermiek.

Eens even gluren naar hummels motortest.

En de lipo/motor informatie uit belgie, daar ga ik eens even op studeren wat daar de mogelijkheden en prijzen doen.

Tip voor marco bosch, vergeet die Tyfoon, die is niet bijster bijzonder, en dan druk ik me politiek uit.

Overigens ben ik benieuwd of mijn idee zo apart is, want ik vind op dit forum niet veel terug over lange tijden. Wel veel speed geweld, en piepschuim plankjes met stroom-sleurders. Maar het edele lang-tijd zweven en thermiek met elektrieke hulpmotor, kom je niet veel voor hier.

Of is dit mijn oude V4 (electro/zweef) club gevoel wat boven kwam drijven :P
 
http://www.espritmodel.com/accesories_axi2820.html


Zoek naar een set-up/propcombi waarmee je onder de gewenste hoek zo vaak mogelijk naar 250mtr kan

Neem 10cellen GP3300shd mee naar boven, of nog beter, een kokam 3200-20C; dan heb je zeker 14-16 stijgvluchten naar 250mtr met een 11x6prop. 13x7 kan zelfs met de kokam. Goedkoop alternatief, kan2000/10cell (acw-japan)

We hebben al veel geexp met de axi's, en ik vind ze top! (....voor zwevers, niet voor hotliners uiteraard)

vlieg-ze, rz
 
Een clublid vloog met een langzame zwever van 3kg en dat ging goed omhoog met een 2820/12, 10 cellen en 13x6 prop.

De 2820/10 moet ook goed gaan met een iets kleinere prop.

Je wilt 8-10 cellen, maar je zou ook een snellere motor kunnen kiezen om met minder cellen te gaan vliegen. 6 of 7 cellen GP3300 of 2S lipo en dan wel flink stroom trekken (40A).
Lichter en ook nog goedkoop (2brothersRC heeft GP3300 voor leuke prijs nu)
Je noemt een 2820/08, Die zou mooi zijn, maar bestaat volgens mij niet.
Een 2814/10 is wel bruikbaar. voor deze toepassing met 12x6:
http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&kategorie=m_neodym_ac&id_rady=axi_28&id_produktu=axi_2814_10&nazev_rady=Series%20AXI%2028&hmotnost_rady=(78%20-%20161%20g)

Opmerking omrekenen naar ander cellen gebruik:
Ankerlengte of wikkelingen in verhouding met aantal cellen.
20mm met 10 wikkelingen (van 2820/10) bij 10 cellen.
voor 6 cellen dan 20mm x 6 wikkelingen of 6/10 x 20 = 12mm en 10 wikkelingen. Natuurlijk wel hogere stroom voor zelfde vermogen.
300 watt uit een 100g motor dat kan nog net.

Graupner verkoopt deze axi's ook met een andere sticker. De axi 2820/10 is dan #7714: Graupner COMPACT 480 9,6 V 9,6
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=188872
 
Back
Top