Axial scx10 honcho van TimV

Voila, hierbij mijn verslag van mijn honcho :)


Dus, wat ik al heb:
=> De zender (€85):
spectrum_zender.JPG

=> De esc (€51,90):
esc.JPG

=> De servo 20kg/cm (€69,90)
servo%2020kgpercm.JPG

=> De motor (+/_ €25)
motor.JPG

=> De kit (€295+ €17verzending) alles uitgeladen
doos%20uitgeladen.JPG


Het begin:
eerste%20stapje%2C%20en%20een%20beetje%20volgende.JPG

Een update:
De achteras die bijna klaar is:
achteras%20bijna%20af.JPG

Klein ding onderaan moet ik het kleine gaatje in het midden van de as, onderaan
achteras%20probleem.JPG

Weergegeven op de handleiding (hoe moet ik het doen?) Ik krijg het er dus niet ingeduwd, innijpen met een tang lukt ook niet...
achteras%20probleem%20handleiding.JPG

Oplossing: duw het er langs de andere kant in :banana:
Verder gegaan met achteras :? (jaja, foutje even rechtzetten, het is dus de vooras die af is :lol: )
vooras%20klaar.JPG

Next:
De achteras die af is (jaja, de echte achteras)
P1010124.JPG


Kom ik dit tegen:
Hoe hebben jullie die cardan in elkaar gekregen?
cardanprobleem.JPG

Probleem opgelost, je steekt de pin er langs 1 kant in, schuin dus, maar je moet wat wringen, dan pak je de tang, en duwen maar :lol: klik, tzit er in en zonder schade
Foto: :D
Cardans.JPG

Dag 2:
Een mooie en lange update 8-)
De cardan op de achteras met 2 links:
achteras%20met%202link%2Bcardan.JPG

Hetzelfde op de vooras:
vooras%20met%202%20link%20%2B%20cardan.JPG

Daarna begonnen met de vering:
schokdempers%20half.JPG

Gedeeltelijk vullen met olie, door besparingen :oops: maar zelf een steun uitgevonden:
Nadat ik wat op en neer heb liggen spelen heb ik het een uurtje zo laten staan.
schokdempers%20gevuld.JPG

Daarna tot de top gevuld, half ingedrukt, de olie vanboven afgestreken en de top opgevezen.
En dit is het resultaat:
vering%20af.JPG

De vering op de achteras monteren met de laatste 2 links:
Op een gegeven moment ontdek je dat de linkeinden van het opgegeven nummer op zijn. Oplossing: gebruik dan dezelfde linkeinden die op nummer AX80005 zitten, daar heb je er zo'n 10 van te veel :lol:
achteras%20met%204link%20en%20cardan.JPG

En ook de vooras:
vooras%20met%204link%20en%20cardan.JPG

Volgende stap, de reductiekast met motor:
reductiekast%20met%20motor.JPG

Daarna een dik probleem...
Ik open zak E, de eerste 2 vijsjes die ik nodig heb, zitten er al niet in :?
2vijsjes%20te%20kort.JPG

Dus ik kon de servobevestiging niet doen... Dan alvast de sturing een beetje verder afgewerkt.
stuurstang%20geinstalleerd.JPG

Dan begonnen met het bouwen van het chassis:
tip: laat 1 van de 2 metalen chassisbalken liggen, vijs eerst alles op 1 kant, en vijs daarna de andere kant vast.
(Bij mij ligt de voorste balk er los tegen, dat oogt mooier ;)
begin%20chassis.JPG

Dag 3:
Weer eens een beetje verder gedaan:
Een paar vijsjes van een zakje verder "gestolen", nu kon de servo dus geïnstalleerd worden:
Ik heb de servoheuvel er nog niet opgevezen, dit omdat ik niet weet of de servo al in zijn midden staat.
servoplaat%20en%20servo%20gemonteerd.JPG

Daarna het chassis verder afgewerkt:
frame%20chassis%20af.JPG

Bijde assen op het chassis gemonteerd: (mijn kodac wil ni meer scherp trekken??? heb 5 foto's getrokken, dit zijn de 2 beste)
bijde%20assen%20volledig%20aangesloten%20op%20chassis.JPG

chassis%20met%20links%20en%20ontvangersbak%20met%20begin%20batterijplaat.JPG

We gaan verder :lol:
Batterijplaat en front bumper geïnstalleerd.
batterijplaat%20en%20front%20bumper%20geinstalleerd.JPG

Nu de banden...

Het is uiteindelijk goed gekomen. Ik dacht dat als de gaatjes voor 100% overeenkomen goed is, maar de vijsjes zullen alleen in de velg gaan als de gaatjes 200% :twisted: overeenkomen :lol:

Foto's:
zijaanzicht%20chassis%20met%20bandne.JPG

vooraanzicht%20flex%20chassis%20met%20banden.JPG


De voorste en achterste kap is uitgeknipt, alsook de rolkooi in elkaar gestoken... Maar foto's zijn voor een andere keer :D
 
Wow, goed bezig zeg. Ik heb de AX10, en ik heb ook al een paar probleempjes ondervonden met de handleiding aldaar. Misschien toch iets waar Axial iets meer aandacht aan moet besteden denk ik.
 
Gisterenvoormiddag ben ik samen met iemand van turnhout gaan rijden in het bos bij mij in de buurt, toevallig of niet, die heeft dezelfde auto, alleen had hij voor de RTR gekozen. Ik voor de KIT.

Foto's:
De honcho zonder voorbumper (afgehaald om de servoheuvel te installeren) en met ongespoten voorkap en zonder achterkap/rolkooi is van mij.
DSC00349.jpg

DSC00350.jpg

DSC00352.jpg

DSC00355.jpg

DSC00356.jpg

DSC00359.jpg

DSC00361.jpg

DSC00364.jpg
 
Linkje heb je mij al gegeven gehad,
Olie zit er nu al in en voor mijn maatstaaf veert het goed :)
Na een eerste bijeenkomst (is op 27 maart) kan ik eventueel kijken wat ik meer moet aanpassen. Zoals wat het doet als ik enkel een paar druppels gebruik, plaklood in de wielen, en noem maar op.
Wat de vering nog betreft, da rubber ga ik er nog afhalen.
 
Laatst bewerkt:
Helaas niet genoeg tijd voor de vering, dus doen we maar iets anders:
Een doosje voor men elektronica te beschermen.

Hiermee ben ik begonnen:
beginstuk.JPG

Opnieuw geplooid, 4 gaatjes in geboord en even gemonteerd als test (het beschermd nu mijn motor en vertraging tegen vallende objecten :lol: :
zij-bovenaanzicht.JPG

Bevestiging:
bevestigingspunt.JPG

Dan het toekomstig doosje los erop gezet om te kijken hoe het staat:
met%20toekomstig%20doosje.JPG

Even de kap erop, jawel, het past 8-) :
doosje%20onder%20kap.JPG


Dat was het voor vandaag, geen tijd meer :oops:
 
Even verder gegaan met de veren, zorgen voor meer standaard flex.
Wielen eraf gehaald:
wielen%20af%20voor%20veren.JPG

Verschil in uitslagbereik (wordt ook bijna volledig gehaald, met gewichten in de wielen zal het ook volledig gehaald worden)
verschil%20veren.JPG

oude flex: 7cm vooraan, 8cm achteraan.
Nieuwe flex: 9cm vooraan, 10cm achteraan => 2cm GRATIS winst.

Hoe: vijs de veer terug uiteen, haal dat zwarte rubbertje eruit, giet een deel olie eruit, lucht heeft een lagere compressie.
Trek de veer helemaal uit, vijs dicht, plaats de metalen ringveren. Vooraan zal je wel de veer wat kleiner moeten draaien omdat die anders halfdoor zakt.

Maar voor de rest: geweldige verbetering :D

Dan verder gegaan met mijn doosje :lol:
Doosje zo ver mogelijk naar achteren vastgevezen:
doos%20ge%C3%AFnstalleerd.JPG

Steun solderen:
steun%20elektronica.JPG

Steun in het doosje:
steun%20in%20de%20doos.JPG

Ontvanger en regelaar plaatsen en kijken waar de aan-uit-schakelaar moet komen en mijn buzzer die aangeeft wanneer mijn lipo "leeg" is:
elektronica%20op%20de%20steun.JPG

Schakelaar en buzzer geïnstalleerd:
schakelaar%20vast.JPG

alles%20aangesloten.JPG

Zijaanzicht, dat toont hoeveel de elektronica van de bodem is verwijderd. Dit om ervoor te zorgen dat de elektronica nooit met zijn/haar voetjes in het water komt te staan:
waterhoogte.JPG

Deksel bevestigd:
deksel%20vast.JPG

Even de kap erop om te zien of alles nog steeds past, yep 8-)
Jammer dat het op de foto niet zichtbaar is, maar je kan de buzzer aflezen door de voorruit als je op +/_ 1,5meter afstand staat.
onder%20de%20kap.JPG


Dat was het :)
Volgende update zal de paintjob zijn :lol:
 
Dank u :)
In totaal heeft de steun, doosje, bevestiging en plaatsing elektronica ongeveer een uurtje of 4 geduurd. :?
Maar volgens mij loont het wel :cool:
 
Goed nieuws!
Donderdagavond om 17:50 ga ik mijn kap spuiten!
Er is ondertussen al goed over nagedacht welke kleuren ik wil gebruiken.
Ik heb al 2 van de 3 kleuren. (Heeft er iemand nog Tamiya grijs voor een goedkoop prijsje? Het moet dienen om de achterste kap te spuiten.)
Over hoe de voorste kap gespoten moet worden, daar heb ik al een goed idee van, maar zal woensdag in de namiddag verder uigewerkt worden.

De 2 kleuren die ik heb blijven nog even geheim :mrgreen:
 
Wat ik merkte, was dat als ik de auto oppakte en terug neerzette, de voorvering niet inveerde, geen ene millimeter...
Waarschijnlijk de stelmoer te veel naar beneden gedraaid. Dus even teruggedraaid en hopla weer meer flex 8-) :mrgreen:

Geloof je mij niet?
Blikje is 11,5cm hoog ;)

Blikje achteraan geplaatst: (mijn kap raakt links vooraan de wielen??? :o :shock: :cry: )
blikje%20achteraan.JPG

Blikje vooraan geplaatst: (raakt juist wel/juist niet alle 4 wielen de grond, leg ik 2 vingers op het achterwiel, staat ie wel op de grond, dus kleine gewichtjes in de wielen is de oplossing, alleen nog geen budget, eerst eens kijken hoe die presteert op een meeting zonder de gewichtjes.)
blikje%20vooraan.JPG
 
een blikje frisdrank is een goed gemiddelde qua flex voor een honcho.

als je gewichtjes nodig hebt voor in de wielen, moet je gewoon ffkes langs een autogarage gaan en vragen of je een handje plaklood mag hebben. met een beetje mazzel krijg je het wel gratis mee

ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat van je kap.

ikzelf heb ondertussen met succes afgerond:

  • gebogen upper en lower links aan de achterkant
  • relocatie van servo naar chassis
  • panhardbar
 
een blikje frisdrank is een goed gemiddelde qua flex voor een honcho.

als je gewichtjes nodig hebt voor in de wielen, moet je gewoon ffkes langs een autogarage gaan en vragen of je een handje plaklood mag hebben. met een beetje mazzel krijg je het wel gratis mee

ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat van je kap.

ikzelf heb ondertussen met succes afgerond:

  • gebogen upper en lower links aan de achterkant
  • relocatie van servo naar chassis
  • panhardbar

Goed idee, ik zal dat volgende week ergens doen. Deze zondag is de meeting, dus kan ik direct eens kijken hoe snel deze gaat koprollen. Dan kan ik bepalen hoeveel gewicht ik ongeveer nodig zal hebben.

Ziet er goed uit man!

Bedankt :)
 
ik weet niet of er een "regel"is of er teveel of te weinig gewicht in de wielen horen.

maar als je om 400 tot 600 gram vraagt moet je genoeg hebben.

mijn 4 wielen + gewichten + banden zijn totaal 1,2 kilo :o


oja. boor een heel klein gaatje in de velg van de honcho.
je wielen moeten kunnen ventileren, rijd ook stukken beter
 
Laatst bewerkt:
Eergisteren heb ik de achterste kap gespoten.

Allé tis te zeggen... Ik zeggen en dirigeren, mijn nonkel (die officiële spuiter is) heeft de kap gespoten.

Gisteren de voorste kap gedaan. Ik afplakken en den beste heeft het gespoten.

Ik moet zeggen, toen de kap vers gespoten was: hééél goed geslaagd!

Vandaag de 2 kapjes terug aan elkaar gevezen. Vlak daarvoor heb ik alle plakkers eraf gehaald. Ook de beschermfolie voor tijdens het spuiten. Die kap blijft mij verbazen: die blinkt nu, :D

Ook een paar plakkertjes erop gehangen. Heel beperkt. Niet teveel... De plakkers die je over de ramen moet hagen komen niet echt uit met de plakkers voor de ramen af te plakken van het spuiten... Met gevolg, geen plakkers op de ramen :lol: .

Nu laat ik nog geen foto's zien. Dit omdat de kap pas morgen wordt onthuld bij een evenement van een ander forum. Maar geen paniek, morgenavond post ik foto's van de kap (deze foto's zijn genomen voor de meeting :-P ).
 
Zoals beloofd, de foto's:

Achterste kap gespoten en rode plakkers op de "mazoettank" geplakt:
achterkap%20gespoten.JPG


De voorste kap die gespoten is, alleen hangen de plakkers er nog op:
gespoten_afgeplakt.JPG


De plakkers eraf en de 2 kapjes achter elkaar gelegd:
plakkers%20eraf_voorproefje.JPG


De kapjes aan elkaar gevezen:
voor_zij_kap_af.JPG

kap%20ap%20zij.JPG


En even op de auto geplaatst:
kap%20op%20auto_zij_voor.JPG

kap%20op%20auto_achter_zij.JPG
 
Back
Top