Axiale Turbojet

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 9 jul 2014.

  1. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Super gaaf. Die balancer waar komt die vandaan?
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Heel mooi om mee te kunnen kijken in de keuken van een turbine bouwer
     
  3. Blitske

    Blitske PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2011
    Berichten:
    470
    Locatie:
    Kontich / belgie
    Dit is inderdaad een heel andere tak van modelbouw maar inderdaad High tech en super om te zien dat er iemand tot zulke dingen in staat is .
    Het geeft echt wel een boost aan iedere bouwer , waar een wil is is een weg en zo zijn er hier op het forum wel een deel met een heel grote wil .
    Respect en ik blijf je volgen !! Grtjs Blitske
     
  4. Phobos77

    Phobos77

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Oss
    Ik heb nu net pas alles gelezen en net zoals velen ben ik erg onder de indruk. Ken je trouwens ook de axiale turbine motor van The Bladon Brothers?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  5. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Erg leuk om alle positieve reacties te lezen! Nu maar hopen dat hij ook echt gaat werken straks, dat blijft nog even spannend. Ik zag wat vragen voorbij komen en zal proberen deze te beantwoorden.

    Het las toestel (PUK 4.1) is van een Duitse firma, Lampert. Het is een las toestel eigenlijk speciaal ontworpen voor juweliers. Ik moet zeggen het was een behoorlijke uitgave, maar het werkt echt perfect. Het is een serieus alternatief voor laserlassen. Ik heb hem gekocht bij Bijoux Moderne.

    Ik gebruik inderdaad Dynams Pro om te balanceren. Tot nu toe gaat het redelijk met balanceren maar ik heb al wel door dat het een heel gevoelig systeem is. Het vreemde is dat de lichtere compressorwielen makkelijker te balanceren zijn dan het veel zwaardere turbine wiel. Het is ook belangrijk om het signaal van je sensoren te controleren, Ik moet best vaak de tacho sensor bij stellen omdat deze af en toe twee signalen geeft per omwenteling. Maar dat kan ook heel goed aan mijn opstelling liggen. Ik heb trouwens het idee dat het het beste werkt als je ook de software weer de nul positie laat zoeken na elke keer dat je wat materiaal hebt weg geslepen.

    Het mechanische gedeelte is zelf gemaakt. De sensoren en de software zijn gemaakt door Miklós Koncz.

    Ik heb inderdaad wat filmpjes gezien van de axiale turbine van de Bladon Brothers. Werkelijk een prachtige motor. De steun waar de motor op staat heb ik eerlijk van hun "geleend" zal ik maar zeggen.

    Groeten,
    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    Phobos77 en crins vinden dit leuk.
  6. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Jos
    Ik hoop zo vurig voor jou dat je op de goede weg zit voor wat betreft de verbrandings kamer configuratie, ik weet wel wat af van de 'conventionele' verbrandings kamers maar dit is iets geheel anders zeg maar.
    Op gas zal dit goed functioneren vermoed ik maar met kero wordt het en ander verhaal.
    Enne mooi dat je de motivatie weet vast te houden.

    Succes.
     
  7. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hoi Ger,
    Dat ben ik helemaal met je eens. De verbrandingskamer is inderdaad de grote onbekende factor. Ik had geen enkele referentie en eigenlijk is het ontwerp zo geworden door steeds maar weer nieuwe dingen bedenken en dan maar simulaties draaien op de computer. Uiteindelijk gaf dit het beste resultaat. Het nadeel is dat ik geen simulatie kon maken waarin de verdamping of verneveling van de brandstof in was verwerkt, dat blijft dus spannend. In vergelijking tot de conventionele verbrandingskamers is deze ook veel kleiner. Hierdoor zijn uiteindelijk de "coolducts" geplaatst. Het idee er achter is dat deze de verbranding terug moeten drukken naar de voorzijde van de verbrandingskamer. In de simulaties was er een groot verschil te zien tussen de kamer met "coolducts"en zonder. Maar feit is dat de werkelijkheid soms iets anders kan liggen, het word dus nog even spannend.
    Maar los van de verbrandingskamer ben ik al heel erg blij als de compressor en turbine goed op elkaar zijn afgestemd.

    Groeten,
    Jos
     
  8. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    De laatste loodjes wegen het zwaarst zeggen ze wel eens, Zo ook in dit geval. De laatste week toch flink bezig geweest om alles goed passend te krijgen. Vooral de exacte positie van de lagers was nog even een werkje. Maar voor zo goed als ik het kon meten moeten alle lagers nu ongeveer de zelfde voorspanning hebben. Verder nog wat kleine problemen gehad met een paar olie leidingen die niet netjes genoeg geplaatst waren en gingen aanlopen, maar dat is ook opgelost..

    Wat me opviel is dat de as van de motor zwaarder draait dan ik had verwacht. Ik hoop dat dit goed gaat komen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De motor zit op dit moment bijna helemaal in elkaar. De ontbrekende delen zijn nu nog de uitlaat conus, de aansluiting op de brandstofleiding en uiteindelijk de steun.

    Gr.
    Jos
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Schitterend! Het is nu al een kunstwerk, daar hoeft hij niet eens voor te lopen, mooi werk hoor!

    Ja, de voorspanningen zorgen in eerste instantie voor wat weerstand, zeker voor de éérste run is mijn ervaring. Die eerste start gaat dan ook vaak gepaard met een hotstart en vlammen. Daarna gaan de lagers soort van 'zitten' en gaat het beter. Echter jij hebt meerdere lagers met voorspanning wat weerstand extra verhoogd. Daarnaast zit je met een experimentele motor waarvan je nog niet weet wanneer en bij welk toerental hij gaat overnemen wat het extra lastig maakt om te onderscheiden of hij wilt lopen of dat er té véél weerstand is.

    Mocht je daar de eerste run tegenaan lopen is het volgende wel een idee; gebruik standaard stalen lagers zónder voorspanningen..... Ik heb in het prille verleden ook getest met stalen lagers en dat gaat best zolang je beneden 80.000rpm blijft voor maximaal 25 runs. (Je hoort ze vanzelf slechter worden en beneden 80k valt de kooi nog niet uit elkaar) Zodoende kun je weerstandloos kijken of hij überhaupt wilt oppikken, keramische lagers zijn van het type hoekcontact lager en die kunnen niet voorspanningloos draaien.

    Grt,

    Gerald
     
  10. vwspeedster

    vwspeedster

    Lid geworden:
    3 jun 2008
    Berichten:
    292
    Locatie:
    houthalen
    Hallo zeg wat een mooi stuk techniek.
    Ik reageer niet dikwijls maar kijk toch elke dag of er geen nieuwe updates zijn.
    Heel knap en ben benieuwd als die helemaal in elkaar op zijn steuntjes staat.
    Wat gaat het uiteindelijke gewicht zijn?
    En het verwachte duwvermogen?
    Groetjes Jurgen
     
  11. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Hoi Gerald,

    Ja als kamer versiering doet hij het zeker al goed! haha.
    Ik heb een beetje gezocht op YouTube naar filmpjes van andere turbines, vooral het gedeelte dat ze uitlopen en hoe ze dan tot stilstand komen. Het lijkt er op dat ze allemaal wat weerstand ondervinden van de voorspanning. Het is redelijk te vergelijken met hoe mijn motor nu tot stilstand komt. Je idee van de stalen lagers is inderdaad een goede optie, ik heb alleen niet dezelfde maat lagers in staal liggen, alleen smallere. Ik zat er daarom aan te denken om eerst de startmotor van de oude turbine af te halen en deze te monteren op de nieuwe.

    Ik heb gisteravond een poging gedaan om de motor aan de gang te krijgen met gas en perslucht. Het nadeel is dat ik één compressor heb met een 5L tank (echt te weinig) en één hele oude compressor met een 25L tank die bijna versleten is. Maar ik had wel de indruk dat ik vlak voordat de perslucht tank leeg was de motor er toch wel zin in begon te krijgen. Maar eigenlijk was het moment net te kort om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.


    Hoi Jurgen,

    Het gewicht op dit moment is 1880 gram. Ik denk dat de motor wel onder de 2 kg kan blijven als hij helemaal af is.
    En als de motor werkt zoals hij is bedacht dan moet hij zeker 180 N gaan leveren. De turbine zou in dat geval dan ongeveer 0,9 Nm aan koppel over hebben. Het is een beetje afhankelijk van de lagers, maar als de uitlaat conus dan nog iets geknepen kan worden dan zou de motor misschien nog bij de 190 of de 200 N in de buurt kunnen komen. Maar dat is allemaal theoretisch. Eerst maar eens afwachten als ik hem aan de gang kan krijgen.

    Groeten,
    Jos
     
  12. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    Hai Jos

    Das een mooi stukje vakwerk en techiek en een hoop nowhow van het bouwen van een axiale turbine.
    je zal toch van goede huize moeten komen om zoiets te kunnen vrezen draaien en in elkaar te knutselen kunnen bij de comerciele turbine bouwers wat van leren die een hoop financiele en technische middelen tot zich hebben

    Petje af Jos
     
  13. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Volgende week een video Jos met de eerste start.

    Grt Jan
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik ben blij dat je er na de vorige motor niet mee bent opgehouden
    Ik vond het zo een gaaf project en dat er stilte viel miste ik het wel
    ik zag nu pas dat je weer terug bent met een tweede poging

    en net zoals de eerste vind ik het zeer interessant en mooi

    interesante motor voor een projectje van mij hehehehege

    bij deeze een abotje
     
  15. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bedankt allemaal voor de complimenten :koud:
    Ik heb inmiddels de startmotor van de oude turbine afgehaald en pas gemaakt voor deze, daarnaast ben ik nog een beetje bezig geweest met de steun voor de motor en nog het één en ander aangesloten zoals pompjes accu's snelheidsregelaars enz. enz.
    Vanavond heb ik een klein erg slordig filmpje gemaakt van een voorzichtige eerste test met alléén gas, bij een laag toerental, gewoon om te zien wat er allemaal gebeurd.



    Ik heb de startmotor op ongeveer 5000 toeren draaien in dit filmpje (naar schatting). Als het gas verder word opengedraaid gaat inderdaad het toerental omhoog. Hoeveel omhoog weet ik niet precies omdat de startmotor nogal stoort op de toeren sensor van de ecu, daar moet ik nog iets op verzinnen van de week..

    Maar in ieder geval het begin is er, nu maar hoop dat de rest ook goed komt!

    Groeten,
    Jos
     
    J.B en Bart83 vinden dit leuk.
  16. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    echt heel vet jammer dat de start motor zo gilt want de motor loopt mooi stil heb ik het id.
     
  17. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Ziet er veelbelovend uit Jos gefeliciteerd met je eerste run.
     
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ben dit al een tijdje aan het volgen.
    Geweldig mooi stuk werk en ik heb het vertrouwen dat hij met vloeistof ook goed gaat draaien.
    Kan niet wachten op een film waarin hij rond vliegt met een mooie ombouw.:feli:
     
  19. johnvm

    johnvm

    Lid geworden:
    23 mrt 2013
    Berichten:
    259
    :worship: nice

    Wanneer komen ze in produktie:D;)
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    als dat al gebeurt dan zijn ze niet betaalbaar kwa uuren die in dit ontwerp zitten kan je een nieuwe auto kopen denk ik zo.
     

Deel Deze Pagina