B-17G Flying Fortress 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door pieteralje, 2 nov 2009.

  1. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Gefeliciteerd met je dochter
     
  3. Saxxon

    Saxxon

    Lid geworden:
    31 okt 2011
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Zoetermeer, Nederland
    Gefeliciteerd!

    Helaas dit site bestaat het niet meer.. ook niet www.cdscaledesign.com.

    Maar ga ik binnenkort bij Jan Hermkens een bouwtekening bestellen ;)

    Over dit mallen, goed idee van je. maar ik probeer ook zelf mallen maken, als mijn mallen niet lukt dan vraag ik wel aan je.

    Tot volgende jou verhaal ;)
     
  4. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    zo... weer een tijdje verder.
    Ik heb een setje vacuumdelen uit engeland binnen voor 50 pond. (25 pond voor het setje en 25 pond voor het versturen.. grrrrr...) Maar goed. zal wel ff een fotootje posten binnenkort.

    Ook ben ik bezig met het landingsgestel. Uit hongkong heb ik een paar motortjes laten komen met aangebouwde vertraging. geeft circa 230 omw/min op 12V. Verder via mijn werk uit de afvalbak genoeg aluminium en brons gehaald om er 10 te bouwen...
    Maar nu wil ik de stuts maken met veerwerking. Hoe kom ik er achter hoeveel kracht de veren nodig hebben om in te drukken. De B-17 weegt ongeveer een kilo of 15. zijn er vuistregels voor?
    Hetzelfde probleem heb ik voor mijn bronco. ik wil deze struts maken: bronconov05

    Wat voor veren bestel je daar dan voor? Hier is de wereld aan veren te krijgen: www.alcomexveren.nl
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Lastig te zeggen welk type veer precies goed is.
    Mijn ervaring is dat de poten het liefste net niet moeten inveren als de kist normaal stilstaat.
    Je wilt zoveel mogelijk kracht over hebben om de klappen op te vangen zonder dat de poten tegen hun eindpunt gaan. (bij een normaal veld)
    E.e.a. hangt dus ook af van de voorspanning die je op de veer zet en de veerweg. Meestal is dat zo'n 1,5cm
     
  6. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Zoveel modelbouwers zoveel meningen ;)
    Als de veren niet ingedrukt worden door het gewicht dan vangen ze idd de klap op van een harde landing maar vervolgens lanceren ze hem weer terug de lucht in. en bij het taxien krijg je dan ook zo'n stug gezicht (niet gedempt) en hetgeluid van het slaan tegen de eind stops
    Bij mijn D-18 zakt hij net iets in zijn veren en bij het taxien zie je de wielen mooi inveren en uit veren en de kist blijft redelijk rustig. en dat bevalt mij prima. bij de D-18 heb ik ook wel special vet (dik stroperig) van uni tracks gesmeert .

    Succes met de rest van de bouw en hou ons up to date :p
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hehe, hier exact hetzelfde als Eric zegt, inclusief het vet.


    Even heel simpel kijkend naar de grotere (en kleine 1:1) luchtvaart.
    Ooit daar wel eens poten gezien die volledig uit geveerd zijn als de kist op z`n wielen staat?

    Geloof me dat worden dan geen lekkere landingen :nooo:


    Bij mijn F-15 net zo, met de originele veren waren deze niet ingedrukt met het volle take off gewicht van 15 kg.
    Nou als er dan 3,5kg brandstof verstookt is dan zullen ze bij een landing helemaal niet meer inveren (mits ik hem heel hard tegen het dek aan klap).

    Dus heb deze veren aangepast, met lege tanks veren de poten net in, met volle tanks (zo'n 4ltr kero) zijn ze bijna volledig ingeveerd.

    Je ziet het gewoon terug in het taxiën en landen dat de veren nu hun werk doen.

    Dus mijn mening is ook dat ze zeker ingeveerd moeten zijn.


    Hoeveel de sterkte moet zijn? tja, dat is denk ik even testen.

    Succes.

    Grt,
    Berto.
     
  8. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ik hou ook altijd de vuistregol aan dat de veren bij ledig gewicht net iets ingeveerd moeten zijn
    Bij mijn spit komt er zelfs een veer in met 2 windingdiktes
    eerste deel licht tweede deel zwaar
     
  10. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    aha. dus eigenlijk betekend het circa 15kg delen door 2 = 7,5 per poot en dan iets minder. Dat zal zo'n 6-7 kg per veer zijn? (bij de B-17 zijn het rechte poten...) en bestellen we er 2 van 6, 2 van 6,5 en 2 van 7 bv. Kijken wat het wordt...
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Ja dat kan wel aardig kloppen
    maar de pooten bestellen
    waar ga je dat doen
    Ik maak al mijn pooten zelf
    en ik doe ook wel is een opdrachtje
    Op men werk in de pauze
    Heb ik lekker wat te studeren
     
  12. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    He Jeroen,
    de veren ga ik bestellen bij Alcomex uw veerkrachtige partner in veren De poten wil ik in principe zelf maken. Alleen even een keer de tijd vinden om achter de draaibank te gaan staan. Maar ik zal je ook eens wat tekeningen toesturen, kunnen we even sparren over hoe zaken aan te pakken.
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Geen probleem
    Ik heb kwa pooten maken best veel ervaring opgedaan
    En ik heb geen gehijmen
     
  14. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    een veer is nooit alleen 6 of 7 kg, maar een veer heeft een veerconstante die de kracht/indrukking is
    (daarom gebruikt Jeroen ook 2 veren dan eheftie 2 karakteristieken in 1 poot)
    die kg zijn de kracht als ie op zijn einde is tegen het opspringen

    dus; van bijv 6.5 kg heb je nog steeds allerlei verschillende veren

     
  15. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Voor de geïnteresseerden van de B-17G: ik ga dit project verkopen. Er is een tweede op komst, we hebben wat andere prioriteiten gesteld en daardoor ga ik flink inkrimpen. Bij belangstelling graag een pb'tje. Complete set: motorkappen, doorzichtig plastic delen, alle gezaagde houten ribben, half gebouwde romp, tekeningen en evt ook een groot deel voor alle beplanking. Mag weg voor de spotprijs van 250 euro. Kan opgestuurd worden.
     
  16. wilcodelaat

    wilcodelaat

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Boxtel
    B 17 heeft sins vandaag een nieuwe eigenaar gekregen.........
     
  17. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb er fff over getwijfeld...maar jij hebt m nu dus!
    Gefeliciteerd!
    Lancaster nu van de baan?
     
  18. wilcodelaat

    wilcodelaat

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Boxtel
    nee nee ben daar ook nog mee bezig .....maar nu dat ik nu werk en dat het mooi weer is en ook dat we nog een netstje puppy,s hadden ,heb ik het bouwen op een laag vuurtje gezet..maar heb ondertussen wel de Lancaster in het echt gezien....
     
  19. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Ahhh, bij dezelfde gelegenheid als ik waarschijnlijk :rolleyes:
    Ik was er op zaterdag, samen met 160.000 anderen.:D
     
  20. wilcodelaat

    wilcodelaat

    Lid geworden:
    9 okt 2012
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Boxtel
    Idd ook de piloten van de lancaster en de spitfire gezien en gesproken en natuurlijk ff op de foto met de crew
     

Deel Deze Pagina