B17-C : de 'test flight !!!'

Hee Frank,

dat is nog eens zonde van die extra kilo :-(

Maar je komt er niet snel onderuit, onze Hercules moet ook nog +/- 500 gram in de neus hebben voordat die een beetje op het goede punt balanceert.
Da`s weer een nadeel van die motoren zo dicht bij het zwaartepunt, de neus is dan weer veelste licht :lol:

Maar dat lood in de schoenen zal wel mee vallen, de kist kan dat volgens mij best trekken :yes:

Succes in ieder geval en hopenlijk kunnen wij erbij zijn als mijn planning het toelaat :roll:

Werd de kist tijdens het draaien van de motoren slechts door een (1) schroevedraaier in de grond op z'n plek gehouden? 8O

't Is blijkbaar goed gegaan, maar toch . . . :?
De klank is inderdaad fantastisch! :music:

jan.

jan brilman zei:
Werd de kist tijdens het draaien van de motoren slechts door een (1) schroevedraaier in de grond op z'n plek gehouden? 8O
't Is blijkbaar goed gegaan, maar toch . . . :?
Nee dat is een echte tentharing gestoken in dikke klei en hard aan getrokken om te testen, is bij ons op de club gebruikelijk om modellen altijd vast te zetten,

Frank

Hoop voor je dat het weekend goed weer gaat worden. Is nu nog erg wisselvallig weer. Motoren lopen in ieder geval mooi!

Frank Hartog zei:
Jan Hermkens zei:
Een 0,5 kg zou ik niet van te staan kijken! Liever neuslastig dan staartlastig!!!Jan.

balance01.jpg

En dus kijken we hier naar het accu pack + ruim 1kg (één Kilo !) Lood!!! in de neus.
Met dank aan Jan voor het ter beschikking stellen van zijn berekeningen van het zwaartepunt,
kon ik mooi mijn eigen calculaties narekenen maar hoe dan ook d'r moest echt een kilo bij :cry:
(Ik heb gebalanceerd op 28% van de gemiddelde koorde)
De kist weegt nu ruim 17.5 kg.......

Frank
(volgend weekend met lood in de schoenen èn in de kist naar het veld :roll: )

Hallo Frank,

mijn toenmalige B-17 uit de midden-jaren 80 (ook van eigen tekening, schaal 1:10, spw.3,16m) woog 16,5 kg, inclusief brandstof, met ook een flinke blok lood (6 ons geloof ik), ik schrok daar toen ook al van, maar het model vloog verder uitstekend (4x 6,5cc webra tweetakt, later Osmax) Ik zou me me daar niet druk om maken!

Zoals ik al eerder schreef wegen onze modelmotoren in verhouding met de echte helemaal niets! bovendien is de romp achter het zwaarpunt ontzettend lang (bijna 3:1, normaal is dat ongeveer 2:1), dus elk grammetje in de staart worden er 3 in de neus!!

Mijn huidige B-17 (ook van eigen tekening, schaal 1:8, spw. 4m. 4x Laser 11,5cc viertakt) heb ik dan ook zo mogelijk nog lichter gebouwd, vooral achter het zwaartepunt, met als gevolg verhoudingsgewijs veel minder lood in de neus (500gr.), komt op een vlieggewicht (inclusief brandstof) van slechts 19,5 kg.

veel succes met de maidenflight!!

groetjes,
Jan

Ha die Frank.

Hoop snel ook zp'n foto tezien.
Krijg hier al de kriebels.
Succes met de maiden.

DSC_2632_jpg.jpg

Groeten Han.

Ik neem aan de landing wel wat soepeler verloopt dan deze...auw..da's poetsen... veel crosswind tijdens topgun geloof ik...
Dus...veel succes..en alleen met goed weer....

DSC_2915_jpg.htm

Inderdaad, die bedoelde ik...ik moet nog wat leren met posten geloof ik.... :roll:

Volgens mij ziet het er erger uit dan het is... Veel aarde die rondvliegt..weinig onderdelen...

Weet je in ieder geval hoe je het niet moet doen, Frank.

Heb er de volste vertrouwen in dat het goed gaat, aan de piloot ligt het niet, de kist zal ook in orde zijn, de motoren lopen goed heb ik gehoord.

Als het weer dus goed is, dan komt het helemaal goed :yes:

Vrienden! :D ,
bekijk gerust de onderstaande foto's,
verder commentaar overbodig maar Chris en ik zijn in ieder geval zeer zeer blij.............

Testflight008.jpg

Testflight009.jpg

Testflight010.jpg

Airborne!!!!
Testflight012.jpg

Testflight013.jpg

Testflight014.jpg

Testflight015.jpg

Testflight016.jpg

Testflight017.jpg

Testflight018.jpg

Testflight019.jpg

Testflight020.jpg

Testflight024.jpg

Testflight025.jpg

Testflight026.jpg

Testflight028.jpg

Testflight029.jpg

Testflight030.jpg

Testflight031.jpg

Testflight033.jpg

Testflight034.jpg

Testflight035.jpg

Met dank aan Ray Struik die me bijstond tijdens het vliegen, en Martin Barbier voor de mooie foto's en natuurlijk Jan Hermkens voor het bepalen van het juiste zwaartepunt,

Frank en Chris

Gokje zetten dat er zo 'breaking news' komt, hier? :wink:

jan.

En ja, daar zijn ze. :)

Mooi hoor. :D

Mijlpaal! 8)

jan.

Back