Bae Hawk schaal 1 op 3,5

Haha, da's zeker zo... Scheelt dat jij 'm nog moet spuiten ;)

Zo even mn koffer inpakken (met de kerst naar Lissabon :D ) en daarna misschien nog even bouwen...

Heerlijk die kerstdagen:x-mas:

Je kan zo veel doen op een hele dag.

Ben nu eerst begonnen met de flap servo.
Ook daar gebruik ik weer een 8811 servo.
In de (zeer beperkte tot geen) handleiding staat dat je voor de flap een grote hevel nodig hebt.
Hun lossen dat op door een gfk plaatje op de kunstof hevel te schroeven met 2 m2 boutjes om hem te verlengen.
Daar ben ik geen voorstander van.
Ik heb de grootste alu hevel gepakt die ik had.
Moest hem alleen wel inkorten aan 1 zijde omdat het een dubbele hevel was.
Er zit een kwiklink m3 bij , waar een pennetje doorheen gaat die geborgd word met een klipje.
Ik heb gekozen om daar een m3 boutje daar doorheen te doen met een borg moertje (voor mijn gevoel beter al slaat het nergens op:mrgreen:)
heb het niet zo op klipjes , al zit het wel zo op mijn kingcat:confused:

Ik heb vandaag ook de 2e vleugel zo ver gekregen als de eerste vleugel(gaat altijd sneller zo'n 2e.

De vleugels zijn voor 80% ruwbouw klaar
ik moet alleen de retract er in schroeven met 3 leidingen en een gear deur monteren,
dat kan alleen als de vleugels gesteld zijn op de romp omdat daar de hoofd deur in de romp begint
verder alles alleen vastlijmen.

ga morgen maar eens beginnen met het voorste gedeelte van de romp.

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
de spantjes in de vleugel zijn wel heel netjes gelijmd
daar kunnen de chinezen nog veel van leren.

remke

Ja dit is wel een andere kwalitijd, het enige wat er een beetje in de buurt komt kwa lijmen en enz is BVM.
Maar dit spantenwerk heb ik nog nooit in andere productie kisten gezien
ook alle naden waar bijvoorbeel de rompdelen en vleugelhelft delen aan elkaar gezet zijn ,zijn super mooi en dun(wijnig plamuur werk nodig)

ook bijvoorbeeld composite arf kisten komen hier nog niet eens in de buurt kwa naden al zijn die al aardig netjes

gr maikel

Heerlijk die kerstdagen:x-mas:
Er zit een kwiklink m3 bij , waar een pennetje doorheen gaat die geborgd word met een klipje.
Ik heb gekozen om daar een m3 boutje daar doorheen te doen met een borg moertje (voor mijn gevoel beter al slaat het nergens op:mrgreen:)
heb het niet zo op klipjes , al zit het wel zo op mijn kingcat:confused:

Hoi maikel.

Je bent heel goed bezig zie ik, wat kan jij doorbouwen zeg! :-)
Over het m3 boutje door het alu heveltje......
Ik raad je ten zeerste aan om het bijgeleverde pennetje te gebruiken.
Dit is zuiver 3mm. Een 3mm boutje (zeker op schoefdraad gemeten) is ongeveer 2,8mm.
In eerste instantie denk je, waar heeft Didier het over, voel geen speling.
Geloof me, met die grote hevels is die .2 mm speling ineens een paar millimeter aan het roer. Just my 2 cents, verder gaat ie super.
Berry Stevens says: Forrall dorgan!!!

Hoi maikel.

Dit is zuiver 3mm. Een 3mm boutje (zeker op schoefdraad gemeten) is ongeveer 2,8mm.
Geloof me, met die grote hevels is die .2 mm speling ineens een paar millimeter aan het roer. Just my 2 cents, verder gaat ie super.

je kunt ook "shoulderbolts"gebruiken
dit zijn pasmaat din bouten die een draad hebben van bijv m3 en een buitendikte van 3,99.
mm wij gebruiken deze ook voor sommige van onze poten.

Je kunt er ook een ietsje "moervast" tussen doen... dat is er speciaal voor om eventuele ruimte op te vullen. En het blijft instelbaar. Doe ik overigens met al dergelijke schroefdraadverbindingen.
Ook just my two cents.

Hoi maikel.

Dat hoor ik graag ,goed advies.

ik zet dan toch maar het originele pennetje er weer in.
Alles moet gewoon 100 % zijn op deze kist.
Het is in een fluitje van een cent gebeurd.

@Maikel

Ik vindt dat klippie ook ma niks hoor, ze hadden beter in dat pennetje een gaatje kunnen boren en dan afzekeren met een plaatje en dan een splitpennetje erin.

Dus ik ga voor dat din boutje, is voor mijn gevoel zekerder.

Gr Japiooooooo

Vandaag is het gaten maken dag:mrgreen: en o ja 2e kerstdag.

Ik heb maar besloten om nu eerst alle gaten te maken.
Anders blijf ik maar bezig met de dremel.

Heb nu eerst het voorste deel van de romp gedaan.
Dat is zo gebeurt omdat ik alleen de neus verlichting , nasa inlet en het voorraam eruit moest halen.

Het achterste gedeelte van de romp is wel even een beetje meer werk.
Ik vermoed een uitsparingkje of 30:mrgreen:

Zo de hawk is nu op liposuctie.

full

full

op naar het grote gedeelte.

Ik heb nog 3,5 uur voordat ik naar mijn schoonouders moet:evil:

Laatst bewerkt door een moderator:
innige deelneming.

Een goei mop: wat moet je doen als je schoonmoeder op het raam tikt?
....

....De oven harder zetten :mrgreen:

Zo op zijn Bels "op naar mijjn Trou-Ma" al ben ik niet getrouwd:mrgreen:

Morgen geen vorderingen , omdat ik lekker bij mijn vlieg maatjes 3e kerstdag ga vieren:xmas:

gr maikel

He Maikel,

Over die pennetjes, die ggebruik ik ook gewoon. Drupe sec.lijm erop, weer los breken en helemaal geen speling meer ;)

(Ik mag dinsdag weer bouwen ;) )

hoi maikel,

mooie kist hoor , krijg zelf ook terug zin om mijn skygate hawk verder te bouwen , als ik zo naar de jouwe kijk merk ik eigenlijk nauwelijks verschil tss deze en die van skygate , het lijkt me sterk dat deze firmas samenwerken .

heb je al een kleurenschema in gedachten? is ook altijd leuk om weten.

veeel succes met de bouw

gtjs
wim

hoi maikel,

mooie kist hoor , krijg zelf ook terug zin om mijn skygate hawk verder te bouwen , als ik zo naar de jouwe kijk merk ik eigenlijk nauwelijks verschil tss deze en die van skygate , het lijkt me sterk dat deze firmas samenwerken .

heb je al een kleurenschema in gedachten? is ook altijd leuk om weten.

veeel succes met de bouw

gtjs
wim

Hey hallo Wim,

inderdaad lijkt deze erg veel op de skygate versie.
hij heeft een paar modeficaties, het enige echt grote verschil is dat deze nog een maatje groter is.

hij word Red Arrows kwa kleurenschema , is wel echt schaal vergelijkbaar zoals er straks mee gevlogen word:mrgreen:

Het is een genot om deze kist te bouwen.
Alles past perfect en is goed compleet en van super kwalitijd.

Prachtig werk daar Maikel, indrukwekende machine wordt dat! Je bent lekker op dreef zo, geen feest te vieren in deze dagen??? Ik moet eerlijk toegeven dat ik als schaalbouwer af en toe moeite heb met al dat pre-fab spul maar ik geloof er zelf ook steeds meer aan....:oops: / :mrgreen:... én het tis ook wel errug mooi spul ook, daardoor schiet je al aardig op. Ben erg benieuwd om die grote bak straks te zien vliegen. (daarbij is mijn nieuwe F16 maar weer een kleintje geworden ha ha ha...;))

Groetjes,
Gerald

Prachtig werk daar Maikel, indrukwekende machine wordt dat! Je bent lekker op dreef zo, geen feest te vieren in deze dagen??? Ik moet eerlijk toegeven dat ik als schaalbouwer af en toe moeite heb met al dat pre-fab spul maar ik geloof er zelf ook steeds meer aan....:oops: / :mrgreen:... én het tis ook wel errug mooi spul ook, daardoor schiet je al aardig op. Ben erg benieuwd om die grote bak straks te zien vliegen. (daarbij is mijn nieuwe F16 maar weer een kleintje geworden ha ha ha...;))

Groetjes,
Gerald

Hey hallo Gerald,

Voor mij is dit de eerste echte schaal kist.
Ik vind het al een vracht werk , maar wel erg leuk om te doen.
het moet wel een beetje prefab wezen voor mij .
ik beschik niet over een draai of freesbank zoals jij.
Daarom bewonder ik ook altijd dat jij alles zelf maakt.
Ik zou er persoonlijk ook niet dat geduld er voor kunnen opbrengen:mrgreen:

moet wel zeggen dat ik nu genoeg sportjets heb en wel over ga op schaalkisten
een keertje leuk om tegen jou te strijden op schaal wedstrijden in nederland als deze af is(proberen het lijstje een keertje te veranderen):mrgreen:

een keertje leuk om tegen jou te strijden op schaal wedstrijden in nederland als deze af is(proberen het lijstje een keertje te veranderen):mrgreen:

Cool, éindelijk eens wat meer zielen en concurentie aldaar :D.

Daar komt trouwens voor de jets een mogelijkheid voor iedereen om mee te doen/oefenen maar daar zal ik binnenkort effe een nieuw draadje over openen. Komt er op neer dat er binnen FAI een klasse F4G is met large scale tot 20kg. (huidig F4C gaat maar tot 15kg, gaat jou niet lukken ;)) Zo kan iedereen meedoen met de al bestaande wedstrijden met dezelfde organistatie structuur (gebruik veld, jury puntentelling etc.) , hoeven er geen apparte wedstrijden georganiseerd te worden, net zo makkelijk! Ik had vernomen dat er al meerdere gegadigden zullen zijn, laten we het hopen!

Grt,
Gerald

schaal ?

@Maikel.

Je hebt die Mirage III toch ook nog? Brasilia Aeroforza.

Lekker doorbouwen aan die Hawk, kan hij mee naar Stadskanaal???

Ger.

Back