Baitsweeper (voer)boot aanpassingen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door rob737, 8 jun 2016.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Overigens: het gebrek aan beleefdheid komt van beide kanten (iets met hand in eigen boezem enzo;))
     
  2. Theo Meg

    Theo Meg

    Lid geworden:
    5 apr 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Bennekom
    :banana:Durf te vragen.

    Mooie artikels kan ik.een hoop van leren ben een leek echt geen ervaring.
    Maar wil mij toch verdiepen omtrent deze onderwerpen.

    En klasse als deze leden antwoord geven.
    TOPPIE

    Maar door mijn onervarenheid ben ik toch terug houdend om vragen te stellen.

    En een aparte Forum specifiek bedoelt voor zou wel mooi zijn dan word de gerespecteerde leden van model.er niet mee lastig gevallen.

    Maar wat ik vind moet ik.naar het politie Bureau brengen

    Leden bedankt.

    En S6 KWW.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Theo, een visser is een visser. Heeft verstand van haken, soorten vis, hengels enfin, noem maar op.
    Alleen is daar de laatste jaren wat bij gekomen: voerboten. Heeft de doorsnee visser géén verstand van en zal dus moeten zoeken en vragen.
    Nu heb ik met vragen nul komma nul problemen.
    Zoals ik al eerder heb aangegeven: als ik iemand kan helpen met mijn (bescheiden) kennis, doe ik dat.
    Alleen de pest is:
    1) Voerboten is een lucratieve handel. De fabrikanten/importeurs frotten iets in elkaar (de goeie niet te na gesproken, maar het algemene beeld van het interieur van voerboten doet mij griezelen) en vragen daar de hoofdprijs voor. Slecht gesoldeerde elektronica, een dradenbende overal, slechte schroefaskokers met dito lagers, verkeerde schroeven, die niet passen bij het toerental van de motoren en de functie van een voerboot, enz enz enz.
    De doorsnee visser ziet toch de werkelijke waarde niet. Boejuh!
    Ik heb ooit eens uitgerekend wat een doorsnee voerboot kost qua componenten: hoofduit 100 euro.
    En de dingen gaan de deur uit voor het zesvoudige. Nu weet ik ook wel dat er personeelskosten zijn, transport, men moet er ook op verdienen en zo, maar een marge van 500%... Ik vind daar iets van.

    2) Dan de wijze van vragen stellen: daar heb ik het hierboven al over gehad. Ga ik niet herhalen. Overigens is er de laatste jaren een lichte verbetering merkbaar.

    3) Wij (scheepsmodelbouwers) werken met losse componenten in onze schepen. Ontvanger, regelaar(s) servo's, schakelprintjes voor bijzondere functies. Bij de meeste voerboten zit dat allemaal op één print samengeperst. Dat is moeilijker om te repareren, en wij kunnen niet zien welke deel van de print wat doet.
    Ik tenminste niet. En dat maakt het lastig.

    Mijn advies aan een voerbootschipper die (elektronische) panne heeft is: haal het interieur er uit en vervang dat voor betrouwbare RC-componenten.
    Kijk naar je schroeven: passen die bij (een rustig varende) voerboot?
    Kijk naar je schroefaskokers en je schroefassen: loopt dat allemaal lekker soepel of moet de motor wringen om de as rond te krijgen?

    En een apart forum voor voerboten...
    Tja... Ik vrees dat de 'normale scheepsmodelbouwer' (Zijn die er überhaupt??;)) daar niet zo vaak zal vertoeven...

    Maar... Op vissersforums zullen de problemen met voerboten toch ook wel een issue zijn?

    Edit: ik ben m'n motto vergeten.
    "Echte vis komt uit een blikje en zwemt in tomatensaus"
    (Mijn buddy tijdens mijn uitzending in Bosnië, een fervent amateurkok, wilde me bijna vermoorden toen hij het hoorde...:frustie:)
     

Deel Deze Pagina