Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Ik wil dit jaar ook een baja SS kopen.
Sleurhutje raadt aan om meteen een Elcon koppeling d'r op te monteren. En ik zie vaak op foto's/filmpjes de Outerwares hoesjes voor luchtfilter en trekstarter voorbij komen...Maar wat zijn nog meer noodzakelijke/nuttige/goede veranderingen om te zorgen dat een Baja beter rijd en hufterproof is?

De Baja is standaard al redelijk hufter proof.

Als je echt nog wat delen wil vervangen dan kan je voor de alu clutchbell houder gaan en een alu diff.

Neem ook weel extenders. Eventueel andere banden voor meer grip afhankelijk van de ondergrond.

Thats it!!

1 van de beste aankopen van mij is dit: DL Engines and Hobby Australia - ZKILL Ignition Kill Switch - Magneto Ignitions (Powered by CubeCart) ,lekker veilig op afstand de motor afzetten,en mocht de stroom wegvallen,valt de motor ook uit..gewoon in je derde kanaal pluggen,en een draad op het rode knopje.
2:de beste aankoop vind ik de wielschrapers,geen kilo`s zand meer aan de binnenkant van de velg.
3:de beste aankoop is mijn bumper voorop,heeft al schade voorkomen.
4:de beste koop,K&N filter met hoes,orgineel is goed,maar een onding.
5:de vulringen,pinion
Verder:
6:hoesje trekstarter/vering/luchtfilter.
7:Raampies op mijn kooi,veel schoner luchtfilter etc.
8:zijkanten frame dichtgemaakt.
9:draagarmen achter verstevigd met rc-fun stuf( RC Fun: )
10:metalen tandwieltjes in servo
11:dikke 4600 nihm accu
12:rear&front schock tower alu.
13:alu. diff. case
14:carbon rem,eindelijk een blokkerende rem..
15:alu.koppelinghouder.
Koppeling gelijk vervangen,dus geen ervaring met orgineel..

Wat komt er niet op:
1:Lichtjes en toeters ed.

Laatst bewerkt:
1 van de beste aankopen van mij is dit: DL Engines and Hobby Australia - ZKILL Ignition Kill Switch - Magneto Ignitions (Powered by CubeCart) ,lekker veilig op afstand de motor afzetten,en mocht de stroom wegvallen,valt de motor ook uit..gewoon in je derde kanaal pluggen,en een draad op het rode knopje.
2-de beste aankoop vind ik de wielschrapers,geen kilo`s zand meer aan de binnenkant van de velg.
3-de beste aankoop is mijn bumper voorop,heeft al schade voorkomen.
4-de beste koop,K&N filter,orgineel is goed,maar een onding.
5-de,wordt vervolgd,ff bekijken.
Voor wat betreft optie 4: Het K&N filter is geen luchtfilter zoals bedoelt voor offroads, het is een ontluchtingsfilter voor oliehoudende tanks. Het dubbele filter van een Baja mag dan niet het handigste zijn maar de combinatie van een nat en een droog filter zijn ideaal voor stoffige omgevingen. Het buitenste filter houdt grof stof tegen en het fijne stof blijft in het geoliede gedeelte plakken aan het filter.

Mijn beste "hop-ups":
- Outerwears op luchtfilter en trekstarter
- Asverbreders op de achterassen (ik heb Vertigo's)
- Knappe uitlaat (Dominator=wat lawaaiig, JetPro v3 met demper=minder dan de Dominator maar zeker stiller, HPI Tuned Pipe is op zich ook niet verkeerd maar ook best lawaaiig ;))
- Dikke accu (ik heb 3700mAh GP Batteries en 4200mAh Intellect)
- Kill Switch (ik heb hem zelf geknutseld)
- Elcon koppeling (zoals besproken :D)
- Vulringen Z897 tussen wielhubs en de clutchbell/pinion

Mijn andere "nice to have":
- Walbro 813 carburateur (sneller optrekken vanuit stationair/laag toerental)
- Alu clutchbell houder
- Alu Motorsteun (stelboutstukje linksachter tussen brug en motorblok)
- HD Dogbones (standaard op Baja SS)
- Dikkere motor (ik had een 23cc RtR en die is nu 30cc met +2mm krukas)
- Andere banden (hangt af van ondergrond maar de Proline Badlands lijken een goed compromis tussen de standaard Dirt Busters en de absurde MX-Knobs van Hostile Hobby)
- 18 Tands pinion (omdat ik 30cc heb en anders alleen maar wheelis maak)
- Alu diff cases (standaard op Baja SS)
- Raampje voorop de rolkooi (houd al veel troep tegen)
- Achterbrug van dik alu (ik heb de PhatDaddy naast de standaard brug, beiden zijn al een keer krom gegaan maar samen redden ze het wel)

Dingen die ik niet hoef:
- Alu draagarmen (die zijn rap krom bij ons :oops:)
- Carbon dingen (die buigen teveel door dus alles gaat wringen bij het stuiteren)
- Dikke dure alu dingen die geen enkel doel dienen (hop-ups moeten functioneel zijn, anders hoeven ze van mij niet)

Laat maar, al gevonden onder Elcon. Aardig prijsje zeg?! Even installatiefilmpje gekeken bij rcfun.tv maar dat gaat allemaal niet vanzelf zeg dat installeren!

Is het niet een heel gedoe om dat ding afgesteld te krijgen?

Valt wel mee, handleiding van Sleur erbij en vergeet de Z897 vulringen niet, indien je speling op je clutchbell hebt, anders loopt hij tegen je Elcon aan.

clutchbellfl1.jpg

Je kan een klein gaatje in je clutch bell boren ter hoogte van de stel schroefjes om hem af te kunnen stellen. Ik heb het zelf niet gedaan, in 2 keer stond ie goed afgesteld en daarna nooit meer wat aan veranderd.

Zo, mijn waslijstje met beschadigde onderdelen gemaild naar de leverancier, kan hij lekker bakkeleien met Merrit Racing.

Ben benieuwd of je zo nieuwe onderdelen krijgt, bij Merrit zijn ze niet de makkelijkste. Bij de eerste Baja ook een hoop ge-ahoe met die verpulverende inserts en ingesleten achter wiel ophanging. Gelukkig werkte de winkel Verspaget goed mee en deed hij niet moeilijk.

Zit de koppeling trouwens al voorgemonteerd bij de SS op het motor blokje. Anders krijg je denk ik toch het verhaal dat het je eigen schuld is en de boel te vast hebt gezet, te lang doorgereden enz, enz.

De koppeling zit inderdaad al voorgemonteerd. Ben net bij de winkel geweest en die dacht dat hij stationair iets te hoog had gelopen.
Maar even gezegd dat hij veel humor had voor de maandagmorgen ;-). Probleem is alleen dat de Elcon niet bij mij in de buurt te krijgen is. Bij PKRACING hebben ze onderstaande maar ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft; is in ieder geval ook teflon.
Search

Aardige waslijst Sleurhutje! ;) Bedankt!

Gelukkig heb ik nog niet genoeg geld voor alleen een Baja SS en daardoor heb ik alle tijd om te studeren (en een beetje met mijn truggy rijden :cool:)

Heb net ook eens het filmpje bekeken op rcfun.tv hoe die koppeling te monteren.
Lijkt me niet zo evident om dat te doen. Moet daarom het hele koppelingshuis eraf? En van zodra ze gemonteerd is, wat moet je daar dan nog aan afstellen?

Heb net ook eens het filmpje bekeken op rcfun.tv hoe die koppeling te monteren.
Lijkt me niet zo evident om dat te doen. Moet daarom het hele koppelingshuis eraf? En van zodra ze gemonteerd is, wat moet je daar dan nog aan afstellen?
Nee, eenmaal goed afgesteld hoef je weinig af te stellen. Misschien dat je na een tankje of 3 rijden vindt dat de koppeling wat later op moet pakken, maar dan houd het wel op. Ik heb die van mij na 8 maanden eraf gehaald omdat ik een ander motorblok gemonteerd had. Vanwege de wat grotere cilinderinhoud een beetje strakker gezet maar dat was eigenlijk niet eens nodig (en dus te lui om hem weer terug te zetten :oops:). ;)

Vevangen jullie ook vaak de stuur/fuseekogels? Vind dat er standaard al veel speling op de kogels zit.
En zouden jullie me tips kunnen geven welke wielverbreders de beste zijn? Lees nog wel eens dat bij de één schroefjes afknappen en zulk soort verhalen of maakt het gewoon niks uit?

Heb vandaag men elcon koppeling ontvangen samen met al de andere meuk (outerwears, accu, axle extenders van rcfun?,...).

Draai ik eerst men 4 boutjes volledig in van men koppeling, en nadien 2.5 toeren weer uit? Hoe blokkeer ik het beste men zuiger? Volstaat het om een bout in men gloeiplug gat te draaien? Of is dit niet nodig? en kan ik men motor laten staan, of demonteer ik hem uit men baja? Is een hele klus. Maar ga het nu toch onmiddelijk doen, nu dat alles nog niet zo vast zit (hoop ik).

Zuiger blokeren met zuiger stopper of door een stuk touw, alla trekstarter koort in de cilinder laten zakken, tot je hem niet meer rond kan draaien. Anders krijg je de oude koppeling niet los.
Ik heb motor gewoon op baja laten staan en koppelings huis er ook niet afgehaald. Koppelings meenemer voorzichtig 2 bouten in draaien, zodat hij los komt. Elcon in elkaar zetten.
Elcon koppeling trek je met de imbus dan vast over konisch deel van krukas.

Heb vandaag men elcon koppeling ontvangen samen met al de andere meuk (outerwears, accu, axle extenders van rcfun?,...).

Draai ik eerst men 4 boutjes volledig in van men koppeling, en nadien 2.5 toeren weer uit? Hoe blokkeer ik het beste men zuiger? Volstaat het om een bout in men gloeiplug gat te draaien? Of is dit niet nodig? en kan ik men motor laten staan, of demonteer ik hem uit men baja? Is een hele klus. Maar ga het nu toch onmiddelijk doen, nu dat alles nog niet zo vast zit (hoop ik).
*kuch* Twee pagina's terug staat de uitleg al.

Niels, maak graag even een paar fototjes en een mooi verslagje; ik ben morgen namelijk aan de beurt! alvast ongelooooooooflijk bedankt!

@sleurdinges

Bij je lijstje met nice to haves heb je het over een motor bevestigings brug. Bedoel je daarmee dit? Zo ja, wat is hier dan juist het voordeel van?

Ok, thx. Heb jij je motor hiervoor los moeten halen? Eventueel nog een tip om de cilinder te blokkeren? Of hoeft dit niet echt als je hem monteert op jouw manier?
Nee, waarom zou je de motor moeten demonteren om de koppeling te vervangen? Inderdaad met een zuigerstopper of als je die niet hebt een stuk schone scheerlijn (bij voorkeur katoen) via het gat van de bougie erin laten zakken als de zuiger beneden staat. Daarna gaat het prima. Je kunt ook een lange bout of een stuk draadeind gebruiken, zorg alleen wel dat het uiteinde dat op de zuiger komt mooi glad is zonder scherpe randen.

Haal eerste je koppelingsschoenen los (de schroefgaten ga je nodig hebben als je koppeling er vast zit). Draai vervolgens de centrale bout van de koppelingsschoenhouderdinggevalvlinder los. ;) Let op, die bout kan enorm vast zitten. Geef met de achterkant van een schroevendraien even een tik op de vlinder en kijk of deze los schiet. Zo niet, dan met een pulleytrekker lostrekken. Als je geen pulleytrekker hebt, twee bouten in de gaten waar de schoenen mee vast zaten. Met de hand vastdraaien tot ze tegen je koppelingshuis aan komen. Dan een halve slag aandraaien (of minder als het voor je gevoel al te ver is). Herhaal de tik met de achterkant van de schroevendraaier. Nog niet los? Dan de twee bouten een kwart slag aanhalen en nogmaals proberen. Opeens zal de vlinder losspringen. Dit komt omdat de krukas conisch is.

Dan zoals beschreven de Elcon met de hand erop draaien etc. Clutchbell en clutchbell-houder monteren, de rest monteren klaar. Het motorblok is dus niet van zijn plaats geweest (wel de hele plaat achter spurgear en de twee lange bouten waarmee de aandrijfas waar je rem op zit).

Succes :thumbsup: ;)

Back