Baja 5b topic part 2: (hier verder)

Conjo! Die Baja is viessss! :p

Mooie auto Ian! Vanmiddag lekker ingereden?
Die kap verdiend wel een leuk kleurtje! ;)

Baja is gespot op een meeting van de RCfunrijders. Wat heb je er "voorzichtig" mee gereden ;)

Even 3 leuke actie foto's:

Op 2 wielen:

DSC_2069.JPG

Op zijn achterwielen:
DSC_2063.JPG

Op vier wielen

DSC_2105.JPG

Laatst bewerkt:
Conjo! Die Baja is viessss! :p

Baja is gespot op een meeting van de RCfunrijders. Wat heb je er "voorzichtig" mee gereden ;

Voorzichtig gereden?????
Ik heb al 1 gebroken stuur stang en me menemer van me wiel is al half door gedraaid!
Ik plaats zo nog even wat foto's!

Lucky me!

Jongens, wat een dag.

Op zich prima gereden, eindelijk oplaad probleem van acu opgelost maar na ongeveer drie uur gereden te hebben stond ik dan stil

Een hoop gerammel uit de auto en hij kon niet meer voor- of achteruit. :-(

Waar het op lijkt, is dat maar één koppelingsklauw aangreep en is doorgesleten en oververhit.
Van het vliegwiel zijn beide lagers uit elkaar gelopen doordat de koppelingshouder gesmolten is... :-(
Spurgear natuurlijk ook naar de kl@#$? en mijn pignon zit ook niet lekker rond meer.

Na een liter of 5 vind ik dit wel veel schade eigenlijk. Iemand ervaring?

se9mrm.jpg

2mywva9.jpg

66g7c8.jpg

kaocn5.jpg

2agumj9.jpg

2ldiqex.jpg

oqg41i.jpg

wvshm8.jpg

Laatst bewerkt:
Hoei, ds erstig te heet geworden. 8O Kennelijk is die ene koppelingsschoen helemaal niet losgekomen (zo te zien maar één keerthe). Kun je de schoenen wel goed vrij bewegen? Het lijkt erop dan die ene schoen te vast zit doordat je een te dikke veerring hebt gebruikt.

Ik zou ermee terug gaan naar de winkel en ghet probleem en het probleem melden. Het is inderdaad dat door oververhitting je clutchbell-houder en spur gear zijn gesmolten. :evil:

Nou ja, in ieder gevaal een mooi moment om aan een alu clutchbell-houder en Elcon teflon koppeling te gaan denk. :? ;)

Jongens, wat een dag.

Op zich prima gereden, eindelijk oplaad probleem van acu opgelost maar na ongeveer drie uur gereden te hebben stond ik dan stil

Een hoop gerammel uit de auto en hij kon niet meer voor- of achteruit. :-(

Waar het op lijkt, is dat maar één koppelingsklauw aangreep en is doorgesleten en oververhit.
Van het vliegwiel zijn beide lagers uit elkaar gelopen doordat de koppelingshouder gesmolten is... :-(
Spurgear natuurlijk ook naar de kl@#$? en mijn pignon zit ook niet lekker rond meer.

Na een liter of 5 vind ik dit wel veel schade eigenlijk. Iemand ervaring?

se9mrm.jpg

2mywva9.jpg

66g7c8.jpg

kaocn5.jpg

2agumj9.jpg

2ldiqex.jpg

oqg41i.jpg

wvshm8.jpg

Dat is niet mooi!
maar zijn nou ook je krukas lagers kapot?

Dat is niet mooi!
maar zijn nou ook je krukas lagers kapot?
Nee, dat denk ik niet. Ik zou wel de oliekeerring controleren of het rubber niet is gaan korrelen door oververhitting. Maar ik denk dat de meeste warmte afgevoerd is via de clutchbell. Hoierdoor zijn de lagers in de clutchbell-houder te heet geworden en losgesmolten. Daarna is de pinion gaan slingeren (kun je ook zien aan de kras boven de pinion) en die heeft alle tanden van de spur gear afgevreten.

Nou Sleur, daar zat ik ook aan te denken. Beetje schade kan gebeuren maar dit zijn geen grappen. Koppeling zit voorgemonteerd; ik verder niet aan de veer gezeten.

Ian, ik ga er vanuit dat het krukaslager nog goed is. Motor loopt in ieder geval nog goed.

Laatst bewerkt:
Das flink balen man! Hoeveel liter had hij al gelopen tot dit gebeurde? Komt dit enkel door je koppeling welke aan 1kant vast zat? Want dan zou ik gaan denken dat hij in onbelans zou gaan draaien.

Is de eerste ss met dit probleem vermoed ik. Hoop dat ik niet de volgende ben.
Wat is het voordeel van zo een alu clutchbell houder?

Das flink balen man! Hoeveel liter had hij al gelopen tot dit gebeurde? Komt dit enkel door je koppeling welke aan 1kant vast zat? Want dan zou ik gaan denken dat hij in onbelans zou gaan draaien.

Is de eerste ss met dit probleem vermoed ik. Hoop dat ik niet de volgende ben.
Wat is het voordeel van zo een alu clutchbell houder?
Is geen SS probleem. Die koppeling is universeel. Zoals ik ook al eerder zei heeft één kant klem gezeten. Dat schoentje heeft maar één keer in zijn hele bestaan het koppelingshuis geraakt. Dus die zit inderdaad klem of het rode veertej kan niet vrij bewegen. Reden te meer om van die standaard koppeling af te stappen. Daar ga je arm van worden. Ik heb mijn Elcon's nu een jaar waarvan één intensief *kuch* wordt misbruikt in het zand. En die is pas 1,5mm versleten en kan nog zeker een jaar mee. Dus die heb je snel terugverdient (€ 89,00 tegen elke twee weken € 20,00 want zo snel slijten ze echt wel). En als de teflon koppeling slipt, wordt die lang niet zo heet als zo'n normale koppeling. Dus ook voor het behoudt van je andere onderdelen een must. :yes:

De line-up (exlusief al het nitro-spul van deze week).

bash-080210_line-up.jpg

En zoals beloofd, wat misdragingen van vandaag met als HoogTij-punt sensatie op 7:06 min. (hebben we allemaal wel eens meegemaakt en anders krijg je dat nog wel ;)).

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig is mijn teflon koppeling al onderweg. Ga hem eerst inrijden (2 a 3 tankjes) met de standaard koppeling en dan monteer ik de elcon koppeling.
De mijne zit bijna in elkaar, nog een uurtje of 10 denk ik. Hoop volgend weekend klaar te zijn.

Hoogtij ligt dit in Zaanstad? Want dan denk ik dat ik toch niet eens ga afkomen. Is namelijk bijna 300km van bij mij.

Gelukkig is mijn teflon koppeling al onderweg. Ga hem eerst inrijden (2 a 3 tankjes) met de standaard koppeling en dan monteer ik de elcon koppeling.
De mijne zit bijna in elkaar, nog een uurtje of 10 denk ik. Hoop volgend weekend klaar te zijn.

Hoogtij ligt dit in Zaanstad? Want dan denk ik dat ik toch niet eens ga afkomen. Is namelijk bijna 300km van bij mij.
Als ik jou was, zou ik gelijk voor de Elcon koppeling gaan. Waarom eerst met de gewone koppeling inrijden (met misschien alle risico's van dien :?).

En ja, HoogTij is een industriegebied van de gemeente Zaanstad en ligt in Westzaan. En dat is inderdaad voor jou een flink stukje rijden. ;)

Nog 10 uur???
die van mij zat in nog geen 9 uur in elkaar!
Die van Egbert zat nog sneller in elkaar. ;) :oops:

Ik doe het liever rustig aan, en bestudeer alles goed, verwijder alle braampjes etc.
Ik moet toch nog wachten om ermee te rijden totdat ik men servos en outerwears binnen heb.

Ben een watje he? :)

Ik doe het liever rustig aan, en bestudeer alles goed, verwijder alle braampjes etc.
Ik moet toch nog wachten om ermee te rijden totdat ik men servos en outerwears binnen heb.

Ben een watje he? :)
Nee hoor. Maar de gewone koppeling is veel lastiger om af te stellen (eigenlijk dus gewoon niet). Hij slijt razendsnel en als-ie eenmaal flink vast zit is het een hels karwei om hem los te krijgen (nou ja, met twee bouten of pulleytrekker redelijk eenvoudig).

Bij ons rijden alle Baja's met Elcon's en ook de nieuwe SS-en hebben vanaf dag één al een Elcon. Zoals gezegd is dat na de Baja zelf de beste investering die zichzelf snel terugverdient.

Wij doen het ook altijd rustig aan, maar dat had je al in de filmpjes gezien. :rolling:

Zo, mijn waslijstje met beschadigde onderdelen gemaild naar de leverancier, kan hij lekker bakkeleien met Merrit Racing.

Sleur, kun je die teflon koppeling bij rcspeedworld krijgen? ik zie deze niet op hun website?

Laat maar, al gevonden onder Elcon. Aardig prijsje zeg?! Even installatiefilmpje gekeken bij rcfun.tv maar dat gaat allemaal niet vanzelf zeg dat installeren!

Is het niet een heel gedoe om dat ding afgesteld te krijgen?

Laatst bewerkt:
Laat maar, al gevonden onder Elcon. Aardig prijsje zeg?!
Yep, 89 eurootjes. Maar zoals gezegd heb je die snel terugverdient. Mocht je hem aanschaffen, dan heb ik alvast een zelfgemaakte handleiding met voornamelijk plaatjes hoe je de Elcon in elkaar zet.

Als hij in elkaar zit, de messing schoteltjes zover indraaien dat je ze door het gaatje net aan de hele zijkant van het schoteltje kunt zien (niet vragen hoeveel slagen). Dan staat de koppeling op zo'n 6000-6500 toeren afgesteld. Draai de stelbout half in de koppeling en draai het geheel met de hand op de krukas tot je hem niet meer met de hand verder kunt draaien. Als de clutchbell gemonteerd is, even starten en een paar keer rustig gas geven, dan een paar keer flink gasgeven en je koppeling zit goed vast. Je hebt in principe geen thread lock nodig*. De eerste 10 minuten rijdt hij beroerd omdat de schoenen zich moeten zetten maar daarna zul je merken dat het een prettigere koppeling is dan de standaard koppeling (vast is vast en niet nog tot 3/4 gas doorslippen).

* Mijn hele Baja zit in elkaar zonder thread lock en als ik een boutje los moet halen, hebt je behoorlijk wat kracht nodig. Dus thread lock is een overbodig iets. Kwestei van goed vastdraaien maar net niet zo dat het boutje breekt of doldraait. ;)

Ik geef het nog eens een gedachte.. ik zie enigszins op tegen de installatie. Is de aluminium koppelingshouder nodig of een 'nice to have'?

baja ss kopen? wat nog meer?

Ik wil dit jaar ook een baja SS kopen.
Sleurhutje raadt aan om meteen een Elcon koppeling d'r op te monteren. En ik zie vaak op foto's/filmpjes de Outerwares hoesjes voor luchtfilter en trekstarter voorbij komen...Maar wat zijn nog meer noodzakelijke/nuttige/goede veranderingen om te zorgen dat een Baja beter rijd en hufterproof is?

Bij ons rijden alle Baja's met Elcon's en ook de nieuwe SS-en hebben vanaf dag één al een Elcon. Zoals gezegd is dat na de Baja zelf de beste investering die zichzelf snel terugverdient.

Wij doen het ook altijd rustig aan, maar dat had je al in de filmpjes gezien. :rolling:

Nou, in mijn Baja zit nog geen Elcon koppeling. Vorige week uit elkaar gehaald maar de koppelingsschoenen zagen er nog prima uit. Ook met mijn FG MT had ik dat. Koppeling gaat bij mij altijd erg lang mee. Als hij versleten is dan komt er wel een Elcon op.

Niels, ik ben toch ook naar jou komen rijden om de Baja op te halen? Kan je best een keer terug bij ons komen :D
Trouwens jammer dat jij jouw oude Baja (nu die van mij dus) niet voorzien had van een Elcon koppeling :mrgreen:

Back