Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Hoi,

Men balanceerbank schiet erg hard op en denk dat hij deze week af is.

Dank aan Gerald Rutten voor het sturen van de tekeningen en de foto`s
van zijn balanceerbank op het forum, zodat ik een prof balanceerbank heb kunnen maken, met hier en daar een wijziging.

Foto`s van mijn project zullen eerdaags hier te zien zijn en ik zal ook tekeningen hier van maken, zodat anderen hier ook hun voordeel er mee kunnen doen.

Tis een must zo`n bank voor iedere turbine vlieger.

Hoi,

Hier de eerste foto van mijn balanceerbank, er zit meer werk in als ik dacht, maar ik heb er veel plezier in om hem te maken.

balanceerbankforum.JPG

Hij is grotendeels klaar, maar nu de laatste dingen nog afwerken.

De grootste klapper komt nog, als hij klaar is en hier een foto zal staan.
Maar ik wil het gewoon goed voor elkaar hebben.

THX Gerald, je hebt dus niet voor niets de moeite gedaan om mij de tekeningen te sturen, ik maak er iets moois van, as week is ti af.

Dus moet het voor jouw een hele voldoening wezen dat ik er iets moois van maak, ik zal je niet teleurstellen.

Hallo Jaap,

Wat betreft de electronica:

2 piezo speakertjes
2 optische sensoren (1 voor het toerental en 1 voor het triggerpoint)
Electronische toerenregeling
2 kanaals scoop

Het is alweer een tijdje geleden maar ik weet me nog te herrineren dat er ook nog een heel eenvoudig schematje in verwerkt is met een aantal weerstanden waar de sensor in verwerkt is. Als je wil kan ik die nog wel ergens opsnorren maar ik denk dat je die ook al van Gerald ontvangen hebt.

Groetjes Robert

Cnv0012%7E1.jpg
Cnv0011%7E0.jpg

Cnv0012%7E0.jpg

Hoi,

Oeps wat ben je snel zeg en ook nog foto`s geplaatst mooi hoor.

Maar jij meet de rpm en dat wil ik ook heel graag en je gebruikt hele andere piezo opnemers als ik, dus bij deze graag meer info daarover en over rpm meting.

Ik kan veel en weet ook nog wat elktronika ma ook ik heb men grenzen.

khoop wat van je te vernemen.

Alvast bedankt

Hoi Jaap,

allereerst wil ik ff vermelden dat mijn vader dit vervaardigd heeft en dat wij beiden ook absolute electronica analfabeten zijn. :oops: Maar om met de Piezo te beginnen, dit zijn standaard piezo speakers met op het luidsprekertje zelf (het plaatje wat trilt) een messing stift gelijmd die op zijn beurt door veertjes gekoppeld is aan de as-oplegging. Als de as nu gaat draaien zal die door zijn onbelans gaan schudden waardoor in de piezo kleine stroompje worden opgewekt. Deze stroompjes kunnen uitgelezen worden mbv een scoop. De RPM regelaar is een normaal bouwsetje zoals die in elke electronica-winkel te koop is ik geloof van het merk Vollerman!

Groetjes Robert

Da´s allemaal mooi spul zeg, petje af!!!

Zelf ben ik ook helemaal geen electronica guru maar de schakelingen die hier gebruikt zijn zijn helemaal niet moeilijk. Ik weet alleen niet waarom Robert twee optische sensoren heefd gebruikt, ik heb er maar één. (Setje dan tenminste, infarood ledje en ontvanger in één blokje van Conrad. Hetzelfde principe als supermarkt poortjes systeem.) Die ene sensor bepaald triggerpunt van de scoop en vond het niet echt belanrijk bij welk toerental dat gebeurde. Voor gelijk effect gebruik ik iedere keer dezelfde spanning op de aandrijfmotor die afstelbaar is. Bij een hoger toerental kun je wel preciezer meten daar de centrifugale (centriputale voor de experts..) krachten dan groter worden en dus meer uitslag op de scoop.

Die piezo sensor van Robert is trouwens precies dezelfde als die van jou Jaap, zit alleen een plastic huisje omheen. Heb ze alletwee thuis liggen en geven exact dezelfde pulse af. Op die scans staan trouwens wat schema´s maar licht ze graag als je wilt. (Moet er ook weer effe induiken)

Ontzettend leuk om te zien dat er meerdere zijn met dergelijke creaties, heb ik tenminste het idee dat ik niet de enige getikte ben....
:hammer:

Hieronder nogmaals een foto van mijn bankje, daar kun je zien dat ik dezelfde piezo sensor heb als Robert zijn vader, alleen het plastic buiten kapje is er af. Ook hier op de binnenste trilplaat een messing busje gelijmd.
P4160005.JPG

P4160006.JPG

Groet,
Gerald

k weet alleen niet waarom Robert twee optische sensoren heefd gebruikt

De andere is voor het toerental te meten

en vond het niet echt belanrijk bij welk toerental dat gebeurde

Dat is nu juist net dat getikte waar jij het over hebt! :lol: Tis ook wel een beetje de sport om er een aantal accesoires op te bouwen ook al is dat niet echt noodzakelijk. Voordeel is wel dat je de optimale onbelans van de as kunt afregelen in verhouding tot de scoop.

Ontzettend leuk om te zien dat er meerdere zijn met dergelijke creaties

Dat komt omdat we gelukkig het wiel niet opnieuw hebben hoeven uit te vinden. Zonder de info van oa. jou en enkele andere doorgewinterde turbine bouwers zou het onmogelijk zijn zoiets te vervaardigen. Het vervaardigen van zoiets is goed te doen maar om het van nul af aan te bedenken is een veel grotere stap. Daarom moet de tam tam gewoon zijn werk blijven doen........... :wink:

Groetjes Robert

Hier even de mijne, hij is nog niet af hoor.

Ik heb ook 2 piezo`s gemaakt 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant te meten, of het zin heeft weet ik niet maar het zit erop

balanceerbankforum1.JPG

wil je ook even vertellen hoe je een rpm meting doet en de elektronika graag

Hallo Jaap,

Hiervoor heeft hij een digitale toerenteller (Vellerman kit) aangeschaft bestelcode K2625 en deze kost 32,50 euro.

http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=9060

Verder heeft ie een schakelaar tussen de 2 piezo staan zodat hij van de linkse naar de rechtse Piezo kan schakelen. Met een regelbare voeding bepaald hij het toerental.

Groetjes Robert

Hoi Robert,

Bedankt, ik ga gelijk ff snuffelen bij Piet in Arnhem die heeft ook veel op elek gebied en als ti het heeft koop ik het gelijk, zo niet bestel ik het via
Velleman, kheb al ff gekeken en lijkt me wel wat.

Kmoet mogge toch na Duitsland om onderdelen voor men turbo op te halen en kom ik langs Arnhem, dus kank ff kieken.

We zullen de tam tam gewoon ze`n werk laten doen hihi is een goede, ik doe mee.

Ma ik snap niet hoe je met een piezo een toeretal kan meten zoals je eerder schreef en hoe je een setje van valleman de rpm meet ma hoor ik mogge wel denk ik, als ze het hebben natuurlijk.

Zo niet spreek ik je weer aan hoor

Hallo Jaap,

Ik denk dat er een foutje is in de communicatie. De Piezo wordt alleen gebruikt om de onbelans te meten. Voor het toerental zit er een aparte optische sensor op de ballanceerbank. Ik heb het ff op de foto aangegeven in mijn eigen boerentaaltje :lol: hopelijk is het dan wat duidelijker.

Cnv0011%257E0.jpg

By the way ff tussendoor, heeft er iemand een adres waar je de turbinewielen,compressorwielen en lagers kunt bestellen? Het adres wat ik had is helemaal over gegaan op de 71 mm turbines dus ben zoekende naar een nieuw adres liefst ook nog een beetje in de buurt. Anders zal ik volgend jaar naar Spanje op vakantie moeten in de richting van Artes :oops:

Groetjes Robert

Back