Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Hallo Robert.
Dat is geen probleem , ik zorg wel dat er tekeningen op het forum komen.

Mijn bank is ongeveer het zelfde als de bank van Gerrit Jan.

Groetjes,
Martin.

Hallo Luc.
Ik vergeet helemaal te zeggen dat ik er nog 1 heb staan.

Die heb ik gekregen ,maar gebruik ik eigenlijk nooit,
We kunnen natuurlijk kijke of deze bank goed werkt, en dan kun je hem zo meenemen , heeft er toch iemand plezier van.

Groetjes,

Martin.

PS ik zal een foto plaatsen van het bankje.

Hallo Allemaal.

De beschrijving van mijn uitbalanceer bank ,en tekeningen staan nu op mijn draadje , hallo mede turbine bouwers.

Groetjes,

Martin.

Blijkt maar weer eens wat voor wereldgozer die Martin is! Op en top liefhebber en altijd voor iedereen en alles klaar staan. Kunnen we allemaal nog wat van leren denk ik zo.

Groetjes Robert

Hoi, heb nog effe diep gezocht in oude papieren en vond nog wat oude GTBA nieuwsletters die ik toen van iemand gekopieerd gekregen had. (niet gewoonlijk dit te publiceren maar het is al redelijk oud....) Hier werd het systeem van Dolf Schelvis besschreven wat ik toen zo mooi vond dat ik het meteen na moest maken. Het principe is exact hetzelfde zoals Martin besschreef, (Ik had de mijne nét af toen ik ook deze duitse tekeningen via een canadees onder handen kreeg) alleen de trappeze is omgekeerd. Het zaakje heb ik opgehangen in 0.3mm voelermaat strips, de lagers zitten in printplaat beugeltjes die afgewerkt zijn met siliconen brandstofslang waar de lagers in hangen. Bij mijn KJ66's en JG100 werkte dit prima maar bij de kleinere MW54 heb ik er iets meer moeite mee. Wellicht dat Martin's filter uitkomst bied... (@ Martin, verwacht compressortje ieder moment, heb al m'n balanceer spullekkess al in een kratje zitten ;)) Ook ik drijf de rotor aan met een electromotor via een snaar, echter de motor heb ik los van de balanceerbank in een poging om randtrillingen kwijt te raken. Misschien dat Martin's manier van lucht aanblazen een betere manier is.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-JKQVRBLV.jpg

GroteFoto-VIUDTZIX.jpg

Al eens eerder geplaatst, nogmaals;
GroteFoto-QFWXSP4N.jpg

GroteFoto-GWBOV3CL.jpg

balanseren as

vraagje, balanceren jullie de as iedere keer uit wanneer je er een nieuwe set lagers inzet.

Groeten
Gert-Jan Saarberg

Hallo allemaal.

Bij deze dan een foto van het filtertje , is niet scherp ,kreeg het niet voor elkaar, is zo,n klein dingetje.

Plus het schema.

Ik denk dat dit wel makkelijk na te maken is.

P1010393.jpg

Groetjes,

Martin.

Hoi Martin, klein vraagje over je schetsje, de waarde van de condensator moet zijn 10uF?
Daarnaast zie ik in je tekening dat de onderste stroom leidingen met een ringetje om de bovenste liggen...., heefd dat een functie als bijvoorbeeld "shielding" of is het gewoon zo getekend? (met andere woorden, het weerstandje ligt in serie en de condensator parallel, toch?

Groetjes,
Gerald

vraagje, balanceren jullie de as iedere keer uit wanneer je er een nieuwe set lagers inzet.

Groeten
Gert-Jan Saarberg

Hoi Gert-jan, ik deed dat in het verleden nooit bij mijn KJ66's maar bij de kleinere motoren denk ik wel dat het verstandig is om mét de nieuwe lagers te balanceren, wil het ook gaan proberen. Martin zal hier wel ervaring mee hebben.

Grt,
Gerald

Hoi Gerald,
Het schemaatje is niets anders dan een integratortje (laag doorlaat filter).
Ik heb hem uitgevoerd met 10 nanofarat (10 nF). Dit laat dus de lager ruis (hogere frequentie) minder door. De afscherming is niet nodig. Begint immers al bij de meetprobe van de scoop.

Het is altijd interessant om de as te kontroleren op onbalance, je zal er versteld van staan wat je soms tegenkomt. Ik ben in ieder geval nog nooit een 100% as tegengekomen.
Ik balanceer/kontroleer deze dus, al is het alleen maar de sport om het zo ideaal mogelijk te krijgen. (zowel 66 ers als 45 er)
Nodig is het niet, immers als je het met de wielen balanceerd en je laat deze ( zoals veelal het turbinewiel) op de as zitten en je markeert het compressor wiel incluis het vulringetje, dan is het ook prima.

Als eindcontrole neem ik de gebalanceerde as ( kompleet met lagers en wielen) bij een lager tussen de vingers ( hangt dan vertikaal) en blaas deze dan met compressorlucht (4 ato) aan (net zoals jij de motor opstart). Als je dan geen enkele trilling voelt,(alles "dood" blijft), dus vanaf hoge toerental rustig uit laten draaien en in het hele gebied geen enkele trilling voelt, dan zit je goed.

Zo doe ik het op dit moment wat bij mij tot het beste resultaat leidt.

groet,
Jacques.

ik wil niet bijdehand zijn, maar het is Farad. Het is de eenheid van lading opgeslagen in een condensator. Je zou zelf nog kunnen spelen met de waardes van de weerstand + condensator, als het product van de waardes maar gelijk is. Als je nog last van ruis hebt, kun je de waardes veranderen zodat je op een lagere kantelfrequentie uitkomt. Dat is de frequentie waarbij het filter gaat "blocken". Als je dus je toerental neemt, dat omzet naar een frequentie
( 20000 t/min = 20000/60 t/sec = 20000/60 Hz), kun je daarmee je R en C bepalen. je neemt eerst een waarde voor R of C, en dan moet je de frequentie gelijkstellen aan 1/(2*pi*R*C)
voorbeeld:

als ik neem R = 4,7 kilo Ohm:
Code:
20000          1                     2 * pi * R *20000
------  = -------------     ->   C=  -----------------
 60        2 * pi *R*C                      60
dan wordt mijn C dus 0,1 uF (micro Farad)

het is echter wel slim om bij je toerental iets bij op te tellen, omdat het filter eerder begint met verzwakken.
meer info is hier te vinden
volgens mij moet het kloppen zo :)

groetjes rik

Laatst bewerkt:
Ha ha Rik,
Ik had zo'n reactie wel verwacht. Het is alweer bijna 40 jaar geleden dat ik die formuletjes in mijn hoofd moest stampen en integratortjes en differentatortjes moest berekenen (goed gespeld?).
In ieder geval heb ik uiteraard ook geexperimenteerd met verschillende RC tjes, maar deze waarde werkt bij mij het beste om de lagerruis eruit te filteren.

Welke waarden gebruik jij dan in de praktijk en werkt dat goed?

groet,

Jacques

Hey Jacques, bedankt voor je uitleg, zal het ook eens proberen met dat filtertje, zal wel een wereld voor me opengaan denk ik. Moet trouwens mijn JG100 nodig balanceren denk ik, na anderhalf seizoen flink blazen in m'n F16 begint hij plugen op te blazen en ik meen ook een extra fluitje te horen bij laag vermogen, lijkt me tekeken van onbalans. (temperaturen en lager rundown time zijn gewoon goed)

Grt,
Gerald

plug

Hey Jacques, bedankt voor je uitleg, zal het ook eens proberen met dat filtertje, zal wel een wereld voor me opengaan denk ik. Moet trouwens mijn JG100 nodig balanceren denk ik, na anderhalf seizoen flink blazen in m'n F16 begint hij plugen op te blazen en ik meen ook een extra fluitje te horen bij laag vermogen, lijkt me tekeken van onbalans. (temperaturen en lager rundown time zijn gewoon goed)

Grt,
Gerald

Gerald welke plug gebruik je een rossi 8 heeft een wat dikker gloeispiraal en gaat langer mee.
gr GerritJan

Hoi Gerrit, die R8 gebruik ik ook en normaal doe ik er bijne een heel seizoen mee. Echter de afgelopen tijd gaan ze steeds sneller na elkaar kapot en ik vermoed als oorzaak ultrasone frequenties als gevolg van een kleine opkomende onbalans in de rotor. De winterinspectie zat er tóch aan te komen dus....doen we die maar wat eerder.;)

Ha ha Rik,
Ik had zo'n reactie wel verwacht. Het is alweer bijna 40 jaar geleden dat ik die formuletjes in mijn hoofd moest stampen en integratortjes en differentatortjes moest berekenen (goed gespeld?).
In ieder geval heb ik uiteraard ook geexperimenteerd met verschillende RC tjes, maar deze waarde werkt bij mij het beste om de lagerruis eruit te filteren.

Welke waarden gebruik jij dan in de praktijk en werkt dat goed?

groet,

Jacques

Hoi Jaques,

In de praktijk heb ik nog geen waardes, want ik moet nog steeds beginnen met de turbine, al heb ik inmiddels wel een draai en freesbank (link)
ik denk dat ik deze week of volgende week maar eens wat onderdelen voor mijn turbine ga bestellen bij wren. Het wordt nu winter, en dat betekend kerstvakantie :)

Groeten rik

p.s. je had het trouwens prima gespeld ;)

om even op dit draadje voort te borduren, (mag wel he jaap?)
waar moet een scoop om te balanceren aan voldoen?
en hoe sluit je zoiets aan op de balanceer bank?
groeten Gertjan

Hoi Gert Jan,

Een 2 kanaalscoop is prima. Hoeft geen high specs te hebben.
Je sluit 1 kanaal aan (die je dan ook als trigger gebruikt) op de sensor/oog, die naar een streepje/merkteken op de as kijkt. Die kijkt dan naar het toerental en de stand van de as tov het andere kanaal, die met een piezosensor ( speakertje van alarm waar geen electronica in zit) en deze detecteerd dus eventuele onbalans.

Gerald en Martin en GJ Broekhuizen hebben verschillende foto's op het forum geplaatst waar je scoopbeelden ziet.

Dus een redelijk normale 2 kanaalsscoop is prima. Wel zorgen dat er een setje goede probes (aansluitsnoeren) aanwezig zijn, alhoewel deze ook bij Conrad aan te schaffen zijn.

In het verleden heb ik wat collegabouwers geholpen met balanceren en die zijn nadien ipv een scoop een notebook gaan gebruiken. (middels geluidskaart).
Er zijn verschillende mogelijkheden om je notebook als scoop te gebruiken....

Mogelijk kunnen deze turbinebouwers zich melden en uitleg geven om dit middels een notebook te doen ipv een scoop. Notebook heb je waarschijnlijk al...

Anders hobbel je gewoon eens langs als je in de buurt ben. Ik woon naast Herman Buitelaar.
(bij wijze van spreken) Ik geloof dat iedereen, behalve ik, hun spullen daar halen...

groet,
Jacques.

offtopic:

goh jaques, dat was me nog niet op gevallen. anders was ik wel even langs komen hobbelen als je dat goed vind :p Doen we de volgende keer als ik naar buitelaar moet? Kan ik je spulletjes eens bewonderen :D

/offtopic

voor een scoopje kun je ook even rondzoeken op martplaats, er zwerven er genoeg rond. Probes zijn inderdaad heel belangrijk, geen goede probe kan signaal vervormen/verzwakken

groeten Rik

Tuurlijk Rik,
Altijd welkom. Geef even een seintje/PBtje als je in de buurt van Herman B. komt. Is gewoon leuk..

Ik wil best wel mijn adres/ kontakt gegevens op het forum zetten, maar er zitten ook wel eens mensen op het forum, die er niet horen...

see you,
Jacques

Back