balast kiel dwarsgetuigde 3 master

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Marc w, 3 dec 2018.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Een andere suggestie. De Black Pearl heeft waarschijnlijk naast dwarsgetuigde zeilen ook andere zeilen (kluiver, spanker). Deze zeilen iets groter dan op schaal uitvoeren, i.p.v. motor. Roer vergroten zat wss al in de planning. Ik weet niet in hoeverre je trouw wilt blijven aan de gekozen schaal... Aan de andere kant, hoeft het niet te zeilen als een IOM of MM :)
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Laat ik beginnen met de beamen dat jullie gelijk hebben, een motor hoort eigenlijk niet thuis op dit schip.
    En dan helaas de reden om wel een motor te plaatsen.
    Ik zou willen varen wanneer ik het wil ( tijdens een georganiseerde activiteit ) de wind en windrichting kan ik helaas niet reserveren.
    Manoeuvreren met dit soort schepen is zeer moeilijk met enkel de zeilen, het is mijn eerste schip en ik wil een beetje op save spelen met de motor er bij.
    De zeilers die actief zijn op het forum RCGroups varen met hun drie masters allemaal op een groot meer of aan de kust , helaas heb ik geen van beide zonder minimum 2u auto te rijden.

    Waarom deze rare constructie? Als de motor samen met de balast op 30 cm onder de kiel hangt heb ik mogelijk(zeer waarschijnlijk) niet voldoende druk op het roer om te sturen en is alles nutteloos. Wel onder het schip om het gewicht zo diep mogelijk te houden.
    De gekozen motor heeft hetzelfde vermogen als een van mijn slepers, hij is ongeveer dezelfde grootte en kan mij in een roeibootje deftig trekken zonder overbelast te geraken.
    Mijn broer heeft ooit in een bootje achter een stuurloze zeiler gehangen met minder zeil opp en de wind dreef heb gewoon het riet in, het vermogen ga ik dus zeker nodig hebben.

    Al bij al maak ik het me best moeilijk, maar ik wil straks na 2 jaar bouwen niet bij de eerste te water lating mijn snorkel moeten gaan halen op haar op te duiken.
    Ik hoop van harte dat na enkele maanden varen ik een andere kiel maak zonder motor er in omdat alles toch veel beter gaat dan ik nu durf dromen.
    Tot later, Marc
     
  3. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Marc, ik zou eigenlijk eens langs moeten komen met de santisima, dan kan je er eens mee varen en ervaring opdoen.

    Druk op het roer om te sturen, niet nodig. Met het vergrootte roer en het bezaanzeil als extra roer is ze goed bestuurbaar.

    Als de wind verkeerd zit kan zelfs de motor met al die zeilen het schip niet besturen. Dikwijls draai ik zelf achterwaarts omdat de motor hen niet voorbij zijn voorwaarts draaipunt krijgt.

    En als de reddingsboot er niet is, dan vaar ik niet. Er is nog geen enkele keer geweest dat de reddingsboot ze niet is moeten gaan terughalen.

    Wil je een bocht maken dan moet elk zeil op hoofd en voormast andrs tov elkaar staan. Maar jij staat aan de oever en het schip is 20meter verder, je ziet de stand van uw zeilen niet meer en je komt in de problemen. Daarom dat de mannen op rcgroup graag in een bootje zitten. Dichtbij hun schip om.de stand van de ra,s re zien en om ze te gaan redden.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik vrees dat juist door het monteren van de redelijk kolossale motor, het vaargedrag gaat tegenvallen.
     
  5. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    Dit is nog een mail met DanL uit 2012 over zijn motors achterkant roer.

    misschien heb je er iets aan.

    Re: motor on the rudder
    Lucc,
    The motors I used were from a surplus store. They are made by Faulhaber. Dimensions approx. 25mmD x 50mmL. They are sealed motors and run with very low current (they are high efficiency).

    Here is the Faulhaber motor product page:
    http://www.faulhaber.com/servlet/com...66/i86089.html

    The drive shaft seals are from a RC submarine parts supplier:
    Mikes' Subworks.
    http://www.mikessubworks.com/page1.html

    Please let me know if you need more information.

    spijtig genoeg werken de links niet meer,maar misschien ken je de motors

    Re: motor on the rudder
    lucc
    more detail in this post, and some pictures too.
    The final design was simple - PVC pipe endcaps were epoxied over the two ends of the motor. One cap was drilled for the submarine shaft seal. Thw wires were passed through a hole in that endcap and also sealed with epoxy.
    No water gets to the motor.



    dit zijn de motors van ray, 1 is genoeg denk ik (gevonden op pag 93 van DANL)

    Test fit outboard drives
    Made the motor brackets, and test fitted them to the rudder extension. Do you think they are too low, or too far aft?
    Images





      • [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina