Baleniera Olandese 1:60 Sergal

Het werd tijd om de stevens en kiel te vervangen. Heeft me een goed deel van de dag zoet gehouden, maar ik ben tevreden met het resultaat.

full

Voorsteven en kiel zijn voorzien van sponning en vallen in elkaar. Moet alleen nog een beetje bijgeschuurd worden.

full

Het lijntje in de achtersteven is erin gesneden om een las te suggereren. Bij de kiel ging het even fout. De zaagsnede liep te ver door. Maar omdat hier straks de zandstroken overheen lopen heb ik er een opvullatje in gelijmd. Sprongetje in kiel is alleen maar nodig om deze hoger te laten lijken aan het eind van de zandstroken. Voor de rest heb ik alleen de zichtbare delen gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks het werk aan de andere fluit ligt deze nog niet helemaal stil. Het eerste berghout zit net op zijn plek. Volgens de bouwbeschrijving zou deze over de tweede laag heen gelijmd moeten worden. Maar ik heb hem liever op de eerste laag. Met iets dikkere latjes (3x3) die minstens een halve dag hebben liggen weken heb ik de vorm er aardig ingekregen.

full

De zandstroken zitten er ook al op dus ik kan weer gaan meten. De eerste paar lagen is nog recht toe recht aan, daarna wordt het verjongen. En omdat ik het schip heb verlengd zijn de plankjes te kort om uit 1 stuk te plaatsen dus moet ik nog even kijken hoe ik de lassen ga plaatsen.

Ik ben ook aan het testen geweest met de kleur voor het onderwaterschip. Onderstaand resultaat is een combinatie van 2 lagen matt white met daaroverheen een laag zijdeglans transparante interieur lak naturel eiken.

full

Ik denk dat dat hem wordt. Voordeel is dat ik het blanke hout en onderwaterschip in ieder geval 1 laag in zijn geheel kan schilderen zonder af te hoeven plakken. Op de foto lijkt het iets donkerder. Met de kwast is het een beetje streperig. Maar als ik de lengte van de plankjes volg, dan lijkt me dat niet storend. We zullen zien.

dat ziet er goed uit erik .
het wit doe ik ook zo meestal eerst wit en dan een laagje novita 1 er over , krijg je een gelige onderkant die tog wit is .

moet er achteraan nog een furtuning bij op komen erik ? of zit dit van hoogte.

het lijkt me wat wijnig maar dat is puur gevoel.

berghout 3 mm is op het oog te breed maar als ik naar je schaal kijk komt het tog goed uit met 8 duim brete.

Daar ben ik nog naar aan het kijken. De eerste beplanking zit op hoogte. Het is ook wat minder dan ik had gehoopt. Ik moet nog wat verjongen waar de potdeksels verspringen. Hopelijk gaat het dan wat beter ogen.

Complimenten hoor Erik, je ziet zelden dat iemand in zo'n korte tijd zoveel know how heeft wat modelbouw betreft. Ik zei het al eerder, je hebt het echt in de vingers!

Wat schilderen en strepen betreft, hoe fijnere haren aan je kwast en hoe meer haar per oppervlak des te minder of helemaal geen strepen. Deze kwasten zijn vaak wat duurder, maar zijn zeker de aanschaf waard. Ik koop mijn kwasten meestal in hobbywinkels en niet in modelbouwwinkels.

Bedankt Piet. Ik heb al een paar van die kwastjes aangeschaft. Alleen meer voor het detail werk. Voor de grote vlakken zal ik eens naar een wat grotere kwast op zoek gaan

De eerste plankjes zitten er op. Voor de las heb ik een soort stans sjabloon in elkaar geprutst met een paar stukjes breekmes.

full

Het eerste stuk plank lijm ik in zijn geheel op de romp. In het tweede deel druk ik voor het weken met een stukje lego op de mesjes zodat deze alvast de lasvorm heeft. Na het weken laat ik het in vorm drogen en steek dan het andere deel van de las in de eerste plank uit. De tweede dient dan als sjabloon en laat me wat vrijheid om de positie van de las te bepalen. Door de vorm van de romp zou het toch al lastig zijn het geheel van 1 lat te maken.

full

Ik heb de las met een drukpotlood nog wat geaccentueerd.

Strakke naad ;) Dit handige trucje had ik een maand of twee eerder moeten weten bij m'n berghouten. Staat genoteerd voor de volgende keer.:D

hoi erik nu ik zelf aan een fluit begonnen ben vraag ik me af of het berghout juist loopt.

bij veel tekeningen zie je het rahout juist boven het gat zitten van de roerpen.
waar nu je bovenste berghout zit.

nu vraag ik me af wat juist is of zouden er verschillende manieren zijn.

user38049_pic183573_1394661352_zps404b0fb9.jpg

de zwarte lijn is waar ik denk het raahout moet zitten wat je zo ook eerst gemaakt hebt met de eerste beplanking dacht ik.
nu vraag ik me af waarom je het nu veranderd hebt en waarom.
ik zag dat de fluit van willem vos het berghout ook zit zo je het nu hebt geplaatst, komt dit beter uit ? of wat is de gedachten gang er achter

Ik heb deze afbeelding als inspiratie gebruikt en de plank/berghout verdeling daarop aangepast.

full

Ik ben niet al te veel afgeweken van m'n eerste beplanking. Er zit iets meer zeeg in. Ik heb er even het rahout (denk ik) opgeklemd. Hier komt potdeksel van het grote dek op.

full

Ik wilde iets lager gaan zitten, want op de meeste schilderijen zie je da walvisvaarders vanaf hun middel op het dek staan. Vond ik ook mooier ten opzichte van de sergal tekening. Bij mij is het meer een vloeiende lijn. Bij sergal loopt het potdeksel bij het dek recht en buigt alleen voor en achterzijde waardoor je nogal eens een soort knik ziet.
Wat je al aangaf is dat er weinig ruimte meer is voor de vertuining.
Ik heb er een platte uitslag van gemaakt.

full

Ik zou wat meer vertuining kunnen krijgen als ik afwijk in verdeling t.o.v. boeg. Daar ben ik nog niet over uit.

Blijf een SCHITTEREND model zo'n fluit.
Kun je aangeven hoeveel zij nu langer is geworden t.o.v. het originele bouwpakket.
Heb gezocht of het ergens stond, maar kon het niet vinden:(

Bericht 16 ;) Ik heb het 1 tussensegment verlengd. Net geen 10cm. Wat een behoorlijke spant afstand is. Je voelt de eerste laag beplanking nog wel eens bewegen als je er een punaise in drukt. Ik probeer zoveel mogelijk deze t.p.v. de spanten erin te drukken, maar soms ontkom ik er niet aan.

het is prima hoor erik ik vroeg me het gewoon af.
zag ook dat het bij de zeehaen zo gedaan is het berghout.
verspringen van 1 plank in de fortuning is ook goed .

Back