Ballast Tank / Prijzen

Discussie in 'Duikboten' gestart door jl-p, 4 jun 2011.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    [youtube]RGOFoBRU-Cg[*/youtube]
    de youtube code vanaf het = tekentje copieren en dan plakken
    wel het sterretje weg halen voor de /
    dan krijg je dit




    gr raf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    wat het ploffen van je baxterzak aan gaat zijn er met je boot twee problemen

    probl 1 hij zit verkeerd in elkaar
    je hebt niet goed naar de stroep gekeken
    dir heeft zijn stangen van onder en daar zitten de accu's in zodat het zwaarte punt van de boot heel laag licht wat een heel goede stabiliteit geeft

    jij hebt ze boven aan zitten en dat geeft dat je meer boot boven water hebt liggen zonder dat je der iets aan hebt

    probl 2 je hebt geen eind schakelaar op je baxterzak zitten
    als je zak vol is zou hij een schakelaar moeten bedienen die dan de pomp stopt
    een diode zorgt dan dat de pomp nog wel in de andere richting terug de zak kan leeg pompen

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2011
  3. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    limb
    Dag Johan,zoals Raf al gezegd heeft,staan de schaatsen van de stroep(doen dienst om de accus te herbergen)schuin naar onderen gericht.Dit om de stabiliteit van de sub te waarborgen.De sub kan niet schuin gaan hangen bij bruuske bewegingen(zie filmpje).het ballastsysteem werkt met een injectiespuit.in de spuit zit een vergrendeling zodat het moeilijk is om de zuiger eruit te trekken.Dit is echter niet voldoende omdat de slangenpomp zo een druk geeft,zodat deze eruit springt.Heb bovenop de spuit een veiligheid gezet in de vorm van een plexiplaatje met een ontluchtingsgat.Hierdoor kan de zuiger niet uit de spuit geduwd worden door de slangenpomp.De sub wordt hierdoor lichtjes onder druk gezet.Heb al een duik naar 5m kunnen doen,en het systeem doet het naar behoren.Gr,Mark
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Je zou ook een eindschakelaar achter de zuiger kunnen zetten die de pomp uitschakelt, zelfde principe als Raf voor de baxter zak aangeeft. Leuk om het "SRS-injectiespuit-duiksysteem" weer eens te zien!
     
  5. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    limb
    Dag Lex,wat bedoel je met SRS?Zal een foto maken van het injectie spuit systeem.Moet wel wachten op Raf,zodat hij de fotos kan posten op het forum.Ben niet zo een kei met computers.Groetjes,Mark.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Lex bedoelt het duiksysteem waar ik een paar jaar geleden mee op de proppen kwam. Toen nog een nog niet ontworpen idee. Maar gezien jouw ervaringen met computers zou het wel eens zo kunnen zijn dat jouw idee er eerder was dan die van mij. Niet dat dat iest uitmaakt, het idee werkt, en werkt goed! En daar draaid het om.

    @ Johan,

    Leuk om te zien dat je een sub hebt gebouwd. Die overigens ook nog werkt!!! Petje af, want de meeste hebben een idee, waar het dan ook bij blijft. Nu nog de puntjes op de I zetten. Veel plezier met je sub!

    (PS, ik ben ff niet zo actief in deze hoek, RC vliegtuigen slokken nu wat tijd op)
     
  7. wingerkees

    wingerkees

    Lid geworden:
    4 okt 2008
    Berichten:
    3
    Zelf duiktank maken.

    Hallo, zins kort ben ik bezig met een U47 aan het opknappen. Deze heeft enige weken op de bodem gelegen (door mijn voorganger). En ik heb het inmiddels weer hersteld tot een redelijk U47 van Robbe. Inmiddels ben ik zover dat ergevaren kan worden zonder werkende duiktank. Nu heb ik een proef opstelling gemaakt met pomp en schakelingen via de Zender/ontvanger. Maar hoe maak ik nu dat de pomp automatisch stop bij vol/leeg? Ik wil het hele proces van een goed werkende duikboot stap voor stap leren en niet zomaar alles in een keer aanschaffen. Dat is voor mij geen modelbouw.
    Wie kan mij helpen, liefst met een goed tekening.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
  9. wingerkees

    wingerkees

    Lid geworden:
    4 okt 2008
    Berichten:
    3
    Hoi Raf,
    Ik heb nu er gewoon een tank inliggen gemaakt van rond 75mm rioolpijp met een inhoud van 700ml. Zoals deze ook in dit forum is te vinden. De pomp aansluiting is ook vrijwel indentiek. Lex heeft inderdaad mooie systemen. maar waar moet ik beginnen? Met de RVS voelerset?. Ik wil graag stukje voor stukje het opbouwen. Om het goed te leren.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    hallo

    koop een bts van norbert bruggen en je hebt meteen heel je sturing met failsafe en water voeler
    de onderste draad gaat naar je messing vul nippel onder in de tank
    je endere draad gaat naar je ontluchting darm waar je een stukje messing tussen zet op ongeveer 4 cm van je ontluchtings nippel
    raakt nu het water dit stukje stopt je pomp
    heb je geen rvs sensoren en dergelijke nodig

    Modell-Uboot-Spezialitäten

    de bts kost 45 euro als je naar mol kan komen dan brengt norbert hem zo mee kost het je geen port kosten en kan je ook meteen eens kijken wat er allemaal kan opgebied van duikboten

    gr raf
     
  11. blubblub

    blubblub

    Lid geworden:
    1 aug 2011
    Berichten:
    34
    afdichten van een model onderzeeboot

    hallo mensen,


    Kan iemand mij vertellen hoe je de afdicht rubbers maakt of koopt om een modelonderzeeer water dicht te maken. ik bedoel daarmee als je een onderzeeer op de waterlijn door zaagt en dan de gaten die je in het alluminum worden gezaagd en daar tussen het plexiglas en het alluminum komt rubber.
    hoe wordt dat gedaan.

    bedankt.:confused:
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.620
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Blubblub,

    Meestal wordt daar neopreen rubber voor gebruikt. De dikte is een beetje afhankelijk van de grote van de deksel en de tussenruimte van de bouten. Je kunt het bij een handel in afdichtingen halen, aan één kant zelfklevend werkt vaak handig.

    Je legt de plaat neopreen dan op de werkbank met de deksel er op. Dan kun je met een mesje de contouren van de deksel snijden. Daarna pons je de gaten meteen door. Een messing buisje van de goede diameter die je naar binnen toe scherp slijpt/vijlt werkt goed. Even een tik met een hamer en je hebt je gaten. Hou die gaten één tot twee mm kleiner dan de bevestigingsbouten van het deksel, dan dicht dat goed af. Vervolgens snij/knip je op de gewenste breedte het binnendeel eruit. Hoe breed hij moet worden hangt weer af van de grote en de hoeveelheid bouten.

    Bij zelfklevend neopreen kan het dan op de romp geplakt worden waarna je de bovenkant dik invet met siliconenvet oid. Bij niet zelfkleven beide zijden invetten. Deksel erop en de bouten aandraaien tot het neopreen samengedrukt is en je weerstand gaat ondervinden. Dit is een beetje een gevoelskwestie, beter in het begin te los dan te vast waarmee je het zaakje uit z'n fatsoen perst.

    (PS wij hebben hier de gewoonte om af te sluiten met je naam, dat is even wat prettiger)
     

Deel Deze Pagina