Banden

Ja joh, doe lekker eigenwijs! Heb je die moer er nu al eens afgehaald en/of rechtstreeks op de as geslagen, zoals je inmiddels al -tig keer is geadviseerd?

heb ik al geprobeerd, maar dan kun je niet zo hard slaan. met een hamer krijg ik hem er niet af, ik moet het anders aanpakken.

die semtex he: van wiki:
'Semtex is een plastisch explosief materiaal. Het explosief wordt gebruikt voor het opblazen van gebouwen en ook voor bepaalde militaire doeleinden.'

Je hebt nu je wiel met draagarm los van de auto , ik heb in het filmpje gezien dat je een workmate hebt , draai je workmate zover open dat je draagarm er doorheen kan en je velg zoveel mogelijk aan de binnenkant ondersteund word door de platen van de w.m. draai nu je moer zover terug dat het schroefdraad weg is en dan neem je bv. een verleng stukje van een mini doppendoos , het vierkantje plaats je op de moer en met een hamer geef je een paar welgemikte tikken op het verlgstukje , en dan moet ie los komen , vergeet niet om het gat iets verder op te ruimen als je de velg eraf hebt ;)

Je hebt nu je wiel met draagarm los van de auto , ik heb in het filmpje gezien dat je een workmate hebt , draai je workmate zover open dat je draagarm er doorheen kan en je velg zoveel mogelijk aan de binnenkant ondersteund word door de platen van de w.m. draai nu je moer zover terug dat het schroefdraad weg is en dan neem je bv. een verleng stukje van een mini doppendoos , het vierkantje plaats je op de moer en met een hamer geef je een paar welgemikte tikken op het verlgstukje , en dan moet ie los komen , vergeet niet om het gat iets verder op te ruimen als je de velg eraf hebt ;)

ik zal het wel eens proberen. dankje

bankschroef uitdraaien zodat je wiel erbovenop ligt en dan met een slagpen je as uit je wiel tikken.

Zo vast dat je de as er niet meer met een hamer uit kunt tikken terwijl de velg ondersteunt wordt?
Maar goed, blijkbaar weten deze twee techneuten exact waar ze mee bezig zijn, dus zal ik me er niet langer mee bemoeien.

Hopelijk meer dan op je filmpje :rolleyes:
We kunnen wel op deze manier doorgaan, maar dat schiet niet echt op, vind je wel?
Je gaat mij niet vertellen dat een wiel wat op een normale manier is gemonteerd niet loskomt door een klein tikje op de as te geven terwijl het wiel wordt ondersteunt. Er is dus meer aan de hand, of we praten langs elkaar heen. Zolang jij niet met meer (bruikbare) informatie komt, zul je weinig goede tips krijgen.

Jah duh zo kan je inderdaad je velg kapot kloppen als je heel hard je best doet.
Ik zou zeggen: heel die moer eraf en dan met een staafje of zo rechtstreeks op je as kloppen. Anders kan het nog zijn dat je de schroefdraad kapot klopt als je op de moer nog meer kracht steekt.
Succes.

Ja joh, doe lekker eigenwijs! Heb je die moer er nu al eens afgehaald en/of rechtstreeks op de as geslagen, zoals je inmiddels al -tig keer is geadviseerd?

zelfde idee als met een slagpen op de as meppen en dat lukte al niet..

ik denk gewoon dat je harder moet mepppen.

Maar nogmaals; laat ons eens een foto zien van de binnenkant van de velg/band. Misschien kunnen we daar beter de details op zien. Voor hetzelfde geld is je wielmeenemer gewoon vastgevreten in je velg. (hoewel dat nog steeds niet de grote klemming kan verklaren?)

EDIT: we hebben het hier wel steeds over het losmaken van de velg, maar is de velg er in de eerste plaats wel gewoon goed overheen kunnen schuiven tijdens het monteren? Want als je de velg sowieso al erop hebt moeten meppen, dan zou dat ook veel verklaren.

ik heb hem er gewoon op kunnen zetten, het ging wel een beetje stroef maar ik heb hem er gewoon met m'n handen opgekregen.

ik zal dalijk proberen een foto te maken van de binnekant, maar dat is nog al moeilijk want de gele velg weerkaatst veel licht van de flister.

waar slaat dat nou weer op. het is niet dat hij zomaar een beetje stroef zit, hij gaat er echt niet af....

edit: fototjes

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Was ff een dolletje :mrgreen:

Als je nou zoveel mogelijk zooi wat in de weg zit en er zo af kan verwijdert , en de tips die gegeven zijn over de bankschroef/workmate toepast ,dan kan het haast niet anders als dat ie eraf komt , ik weet niet of je het binnen bij kamer temp. doet , of in een koude ruimte ? als het laatste het geval is zou ik eerst zorgen dat alles een beetje op temp. is anders weet je bijna van te voren dat het stuk gaat ;) succes !

Lijkt me inderdaad ook niet dat de wielmeenemer is vastgevreten ofzo. Toevallig ook niet de banden nog gelijmd terwijl de velgen al gewoon gemonteerd waren? (kwestie van een druppeltje lijm te hebben geknoeid o.i.d.)

Zo niet, haal je, zoals al eens gezegd, best de gehele draagarm en het wiel eens samen van de auto af. Dan kun je er al makkelijker aan werken.
Leg dan de band plat op je workmate, met de draagarm etc. naar onderen gericht en zodat de velg voldoende steun heeft op de workmate.
Verwijder de wielmoer en sla eens flink, maar beheerst, door met een zwaardere hamer. (op de wielas dus)

Sorry dat ik het zeg, maar ik zou me toch gaan afvragen of deze hobby wat voor je is. Als je al zoveel moeite hebt om een wiel eraf te krijgen.

M.v.g. Mark

Deze hobby is zeker wat voor mij. Ik wil alleen het wiel niet slopen want dan moet ik weer een nieuwe kopen. Het is me toch ook al gelukt om de arm te verwisselen. Ik ben niet dom hoor!

edit:
heb net met m'n vader even er na gekeken. We zijn samen flink op die as gaan steunen, langzaam kwam hij los.

eerst arm loshalen:
full

daarna
full

geen beschadigingen aan te zien
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit hier ook wel te lachen om de reacties,,,, Maar ik wil wel zeggen dat er eventueel een spraakverwarring kan ontstaan tussen behulpzame mensen van 30 tegen enthousiaste jongen van 15.
Joost, dom ben je zeker niet, maar je uitleg is niet altijd even duidelijk. Als het je uiteindelijk lukt dan heb je in ieder geval een blij gevoel over je. Keep on trying.....

edit: jippie gelukt. Je had je reactie aangepast toen ik aan het typen was.

Laatst bewerkt:
Back