Barry's Wobbler

Hallo vrienden,

Hier een verslagje over de bouw van een wobbler zonder naam. Dus daarom Barry's Wobbler.
Tekeningen heb ik gekregen van Peter.
Begonnen met een stuk afval van Aluminium opmaat te zagen:

Foto650-RGKYG37G.jpg


Het stuk overgebracht in de freesmachine om de langse en de kopse kanten op maat te maken:

Foto650-4HFJPZPO.jpg


Daarna van dikte brengen met een vlakfrees. Af en toe een spuitje WD-40 voor een mooiere finish:

Foto650-8YN8N6HS.jpg


Het werkstuk opgespannen op een vlak stuk MDF,en met de meetklok het stuk mooi recht opspannen:

Foto650-RMAKF86F.jpg



Met een kantentaster het punt opgezocht , om het werkstuk te boren & uit te fresen:

Foto650-ZRWMTSDZ.jpg


Daarna de tafel vastgezet en het gat geboord met de geschikte frees. Hiervoor is een 2-snijder gebruikt. Na het gat geboord te hebben meteen met de Z en de X as het stukje gefreesd:

Foto650-YHBGJSDJ.jpg


Het andere boorwerk is gedaan met de kolomboormachine , Iets ondermaats geboord & er dan met een ruimer doorgegaan:

Foto650-RVW8RIMR.jpg


Hier mijn set ruimers en mijn digitale schuifmaat:

Foto650-SCOHAJ4T.jpg


Begonnen aan het vliegwiel. Gemaakt van één of andere staalsoort. Zeer simpel draaiwerk , dus daar ga ik niet verder op in:

Foto650-OFNRD4GU.jpg


Vliegwieltje klaar:

Foto650-GHWWBOCZ.jpg



Toen maar begonnen aan de crank. Eerst kops vlakken , en dan naar 18mm afgedraaid:

Foto650-ZL7UFRHH.jpg


Eerst nog met de centerboor een gaatje gemaakt , om het werkstuk op de freesmachine uit te centeren. Dan op de freesmachine gemonteerd , en met dezelfde centerboor in de machine het werstuk uitgelijnd:

Foto650-3LFYUSC3.jpg


Geboord met een boor van 3.8. Dan 6mm opschuiven en boren met een boor van2.8.
Terug naar het nulpunt , 5.5mm naar links opgeschoven en met een 2-snijder van 4mm geboord & het stukje weggefreesd. Dan 11 mm naar rechts en dezelfde handeling:

Foto650-GV6ORONL.jpg


Dan ziet het er zo uit:

Foto650-XJLLGTB6.jpg


Daarna ingespannen en het stuk afgestoken:

Foto650-ASPIJLDR.jpg


Dan 2 stukjes zilverstaal van 3 & 4 mm genomen , kopjes gevlakt en in de crank gelijmd met Locktite. Wel kijken of de asjes perfect recht erin zitten. Hier ben ik dus iets van het plan afgeweken.

Foto650-4VNTMOVD.jpg


Alsook de bronzen lagerbus is klaar. Simpel draaiwerkje:

Foto650-CLPUJW3A.jpg


En zo ziet het er nu voorlopig uit:

Foto650-8KSWGGSN.jpg



Barry
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Barry , alleen zou ik de gaten in het aluminium plaatje geboord hebben op de freesmachine na het vlakfrezen , je kan makkelijk maat nemen met de kantentaster , hoef je ook niets af te tekenen en dan ben je tegelijkertijd ook zeker dat het haaks op de plaat geboord is .

Groeten jef
 
Barry,

ziet er goed uit. Ik zie nu hoe je bepaalde dingen doet, weer wat geleerd.:D
 
Heb nog niet stilgezeten. Aan de cilinder begonnen dus.
Ik had nog een stuk 20x20 liggen. Mooi toch.
Aan de slag ermee:

Foto650-GWI3M7ZH.jpg


En we hebben 16x12:

Foto650-VOUNUZQT.jpg


Dan een pin gemaakt , zoals Jef liet zien. Dit van een stukje Zilverstaal:

Foto650-SF4ZTSYX.jpg


Even de punt laten gloeien & dompelen in olie:

Foto650-4OK67P7Q.jpg


Foto650-HO4LLA7C.jpg


En dan bekomen we dit:

Foto650-CJDL4WZQ.jpg


Boeltje in de 4-klauw en uitcenteren maar. Ik zit er 2/100ste naast. Krijg het niet beter:

Foto650-U7OKOKCO.jpg


Later meer , ben het even beu nu.

Barry
 
Op 2/100ste is goed Barry , het zou best kunnen dat je stukje zilverstaal door het harden niet honderd procent rond/recht meer is .

Groeten Jef
 
Barry,

waarom heb je dat zilverstaal verhit? Heeft dat een toegevoegde waarde?

allemaal nieuwe dingen voor mij :confused:

hoe een eenvoudig wobblertje, de mens zo'n kennis kan brengen
 
Zo hard je de tip. De achterkant is niet nodig , dat er toch een meedraaiend centerpunt in zijn kontje komt.

Ik weet eigenlijk niet of dit wel nodig was??? Want dat ding gaat nooit hoge toeren draaien omdat je met de klauwplaat toch met de hand ronddraaid.

Zal er maar voor uitkomen...........het filmrolpotje smolt ineens & al die olie op de werkbank , gereedschappen en fototoestel vol Harley Davidson oil!!!

Weten we ook weer....

Barry
 
De punt moet niet gehard worden , voor niets nodig.
Trouwens op die manier uitklokken doe ik met een staaf zilverstaal van een 30 cm lang en diameter van ongeveer 5 mm waar een punt aangedraaid is .
Het andere uiteinde zet ik in de boorkop. De staaf kan zonder probleem buigen als het center nog niet helemaal uitgeklokt is.
Ik ben er zeker van dat het met een breinaald ook perfect gaat. Daar hoef je zelfs geen punt aan te draaien.
Waarschijnlijk is het uitklokken een kwestie van oefenen , zonet moest ik ook op die manier een stuk centeren , minder dan 0,01 mm binnen de 30 seconden.
Je moet telkens de naaldbeweging halveren , zet je klok ook horizontaal i.p.v. vertikaal. Zo kan je de ene klauw lossen en de andere aandraaien.
Als de klok vertikaal staat kan je maar één ( de bovenste) verstellen.
Dirk
 
Bedankt voor de gouden tips Dirk. Hier had ik zelf moeten opkomen.
Hier de cilinder opmaat gebracht , en geboord.Dan nog even met een 2-snijdende frees van 10mm erdoor gegaan:

Foto650-JPVOEMPC.jpg


En zo is deze klaar:

Foto650-JHP6XPB4.jpg


Dan de cilinder overgebracht naar de freesmachine,en mooi recht ingespannen natuurlijk met onderlegregels:

Foto650-HXHZGM68.jpg


Met de kantentaster bepaald waar de 2 gaatjes moeten geboord worden. Na het boorwerk er met een ruimertje erdoorheen:

Foto650-DLO8LTTE.jpg


Stuk Zilverstaal van 3mm genomen , een pietsje ondermaats gedraaid & er dan M3 schroefdraad op getrokken. Dit asje word naderhand in de cilinder gelijmd met Locktite:

Foto650-LAYAS8AA.jpg


En dan maar aan de piston begonnen. Deze word uit Brons gemaakt:

Foto650-IMFSE8JH.jpg


Word vervolgd.

Barry
 
Plaatje dat onder de volgende tekst staat.

Stuk Zilverstaal van 3mm genomen , een pietsje ondermaats gedraaid & er dan M3 schroefdraad op getrokken.
 
Luitjes,

uitklokken met een staaf zilverstaal van een 30 cm lang en diameter van ongeveer 5 mm waar een punt aangedraaid is, andere uiteinde in de boorkop. De staaf kan buigen als het center nog niet helemaal uitgeklokt is.
Ik ben er zeker van dat het met een breinaald ook perfect gaat. Daar hoef je zelfs geen punt aan te draaien.

Waarschijnlijk is het uitklokken een kwestie van oefenen , zonet moest ik ook op die manier een stuk centeren , minder dan 0,01 mm binnen de 30 seconden.
Je moet telkens de naaldbeweging halveren , zet je klok ook horizontaal i.p.v. vertikaal. Zo kan je de ene klauw lossen en de andere aandraaien.
Als de klok vertikaal staat kan je maar één ( de bovenste) verstellen.
Dirk

* Waarom kan het niet direct op het werkstuk? Dat zit er dan toch scheef in en kun je daarop meten?

* Hoe doe je dat uitklokken dan? Foto's wellicht van (enkel) stappen?

@ Barry: je gaat al en speer zeg, ziet er heel goed uit.
 
Peter

Rechtstreeks op het werkstuk gaat enkel als het rond is.
Bij andere vormen moet er eerst een centerpunt geslagen worden . Daar zet je dan de punt van de " breinaald" in. Het andere eind zet je in de boorkop. Nu plaats je de meetklok tegen de naald ( kort tegen het werkstuk ) en draait de klauw met de hand rond . Je zal zien dat de klok uitslaat. B.v.b. 1,8 mm. Draai nu tot de naald stilstaat op de max. uitslag. De klauw die hier tegenover staat draai je aan tot de naald 0,9 mm beweegt naar de andere uitslag. Uiteraard moet de tegenoverliggende klauw eerst een stukje achteruit anders zit er geen beweging in.
Herhaal dit een paar keer en de slag zal telkens kleiner worden.

Als het niet helemaal duidelijk is zal ik er misschien beter een filmpje van maken.

Dirk
 
Back
Top