Bart's schaal avontuur

Het is dat ik XT90 connectoren heb, dus dat wordt nog even verder zoeken.

Maar eerst iets anders nu: het landingsgestel.
Ik ben nog steeds op zoek naar een goed kleurschema. Ik heb er al enkele gevonden en allemaal zijn het high skid versies.
Persoonlijk vind ik dit ook het mooist.
Helemaal anders dan het meegeleverde landingsgestel van Vario.

Dit wil ik dus ook veranderen.
Eerst moeten er buisjes geplooid worden, dus heb ik na veel meten en passen en foto's te bekijken, een plooimal gemaakt:
plooimal.jpg

Vervolgens 2 buisjes geplooid:
beugels.jpg

De onderste is vooraan en de bovenste is de achterbeugel, deze laatste is hoger, omdat hij in een gleuf in de romp gaat.

Die gleuf moet er bij mij dus ook in. Eerst heb ik hiervoor een extra spantje in de stoel gezet om voor de stevigheid te zorgen die ongetwijfeld verloren gaat als je in de romp zaagt:

spant.jpg

Gelukkig wordt bij deze romp ook een stoel bijgeleverd voor het extreme mechaniek. Dus er is hout over.

Vervolgens de sleuf zelf.
Eerst aftekenen:
aftekenen.jpg

En dan, toch wel met een bang hartje de zaag in de romp:
gleuf.jpg

Vervolgens een pvc U-profiel erin:
profiel.jpg

En dan het profiel bijvijlen, schuren en inlijmen met epoxy:
afgevijld.jpg

en van binnen:
binnenkant.jpg

Nog eventjes een dry fit:
dryfit1.jpg

Als je goed kijkt zie je de schaduw van de spantjes en kan je zien dat de achterste beugel (in z'n) gleuf) tussen 2 spantjes zit.
Hier wordt later het plastick blok tussengelijmd waar de beugels aangeschroefd worden.

De foto is eigenlijk van een foute hoek genomen, je ziet de gleuf niet, daarom nog een close-up:
closeup.jpg

Volgend punt zal zijn: de beugels op de skids monteren, maar das voor later.

• Like
Reactions: MDM
Heel mooi gedaan Bart, zien er strak uit, die beugels!

Zou wel even een matje over de volle lengte aan de binnenkant van de romp leggen over dat U-profiel, want PVC en Epoxy zijn vaak slecht met elkaar te verlijmen.... Op die manier voorkom je dat de boel losscheurt bij een wat minder gelukte landing....

mooi mooi!

Komt bekend voor dat probleem, gelukkig dat we zo'n dingen zelf kunnen oplossen hé, zo ziet de heli er weer een stuk realistischer uit..

grtz,

Didier

@didier: ik moet toegeven dat ik het idee bij u gepikt heb:cool:. De uitvoering is natuurlijk niet van het zelfde niveau als bij u, maar het is ook nog maar mijn eerste schaalromp.
Maar het is wel fantastisch wat je van een forum als dit allemaal kan leren.:koud:

• Like
Reactions: MDM
Landing gear deel 2,

De beugels moesten nog bevestigd worden aan de skids. Als ik zo naar de meegeleverde skids kijk, dan vind ik die van m'n trainer toch beter geschikt:

trainergear.jpg

Deze hebben de jusite vorm. Dus andere skids in de trainer en met deze rode aan de slag.

Voor de bevestiging had ik een idee. Als je de meegeleverde plastic beugels afzaagd en ze zodanig bijvijlt tot je stulpjes krijgt, dan kunnen de buisjes van het langingsgestel eroverheen geschoven worden, dus aan de slag:
Lijntjes aftekenen:
plasticcutlines.jpg

Zagen:
plastikstrut2.jpg

En bijvijlen:
plasticstrut.jpg

Dan de beugel eroverheen passen:
plasticrear.jpg

Komt goed denk je dan, maar bij de vierde strut gebeurde het, iets teveel kracht erop gezet en hij brak af.
Hmm, dus waar ik eigenlijk al voor vreesde is gebleken: veel te zwak.

Er moest dus een nieuwe methode bedacht worden.
Na wat rondneuzen her en der kwam ik met de volgende oplossing:
neem een vol aluminium staafje dat net in de beugels past en zaag er 4 stukjes vanaf:
alustick.jpg

Past perfect:
alustickintube.jpg

Boor vervolgens een gat (schuin) in de skids, zodat het staafje tot aan de grond kan doorlopen:
stickinskid.jpg

en werk daarna een beetje af met de vijl:
filed.jpg

Vervolgens heb ik ook een grotere buis gekocht, die over de beugels past en hier 4 stukjes van afgezaagd:
alusocks.jpg

Als je het voorgaande in elkaar schuift, bekom je het volgende:
aludryfitclose.jpg

En het geheel:
aludryfit.jpg

Daarna alles vastgelijmd met epoxy voor metaalverbindingen:
aluepoxy.jpg

Zo dit kan nu een nachtje drogen en dan schuren en afwerken.

Had je niet een nóg mooier resultaat gekregen als je die laatste stukjes kunsstof weggelaten had, en in de skids ook per skid 2 stukjes massief geplaatst had waar je het gat door en door in kon boren? Dan krijg je een massieve pen in een (ter plaatse) massieve skid, zonder dat het lijkt of je skids sokjes dragen....

Net nog een detail bekeken. Misschien kan ik de kunststof sokken nog doorzagen. Ze zitten er niet voor de stevigheid, maar omdat er bij de echte ook iets zit. Alleen niet helemaal rond de skid. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Ah, OK, dat wist ik niet, dat er bij de echte ook zoiets zit.... in dat geval heb ik niks gezegd... :D

Vanmorgen nog even tijd gehad voor een modificatie.

Hier is een foto van de echte:
reallgcloseup.jpg

Die van mij is nu zo geworden:
bartlgdetail.jpg

Hij moet nog wat mooier afgewerkt worden. Ik moet ook nog even kijken of ik het plastic nog wat dunner kan maken, want nu oogt hij nog wa te dik, maar dat ga ik eerst eens uitproberen met de weggezaagde stukjes. Anders gaat hij er volledig af en probeer ik de spuitplamuur methode. Of ik laat het zo. Daar ben ik nog niet uit.

Vanmorgen nog even tijd gehad voor een modificatie.

Hij moet nog wat mooier afgewerkt worden. Ik moet ook nog even kijken of ik het plastic nog wat dunner kan maken, want nu oogt hij nog wa te dik, maar dat ga ik eerst eens uitproberen met de weggezaagde stukjes. Anders gaat hij er volledig af en probeer ik de spuitplamuur methode. Of ik laat het zo. Daar ben ik nog niet uit.

Dan zou ik denk ik een dun stukje plaat nemen, ik heb het in verschillende diktes hiervoor.
Dit is inderdaad een beetje dik.

Groeten, Arie

Hallo,

Ik heb gisteren een poging gedaan om de sokjes van mijn landingsgestel dunner te maken.
Na een tijdje vlijtig gedremeld, gevijld en geschuurd te hebben bekwam ik dit resultaat:
flatsocks.jpg

Het gaat de goede richting uit.

Hallo,

Ik heb nog een detail gemaakt. Nl de voorste beugel van het landingsgestel zit natuurlijk niet rechtsreeks op de romp gemonteerd, maar op 2 blokken. Die heb ik gemaakt uit het plastic van de originele landingsbeugels die bij de kit zaten:
blokjes.jpg

En dan is er natuurlijk ook een plaatje nodig voor aan de andere kant. Dit heb ik gesneden uit een kunststof plaat:
plaatje.jpg

Na wat afwerking, gaatjes en vijsjes erin krijg je het volgende resultaat:
onderkant.jpg

Ik heb nog net een foto van ed heli in het gras kunnen nemen, voor dat hier de hel losgebarsten is in de vorm van een onweer:
heliingras.jpg

Hmm, ik moet dringend het gras eens maaien, maar Ik ben wel alvast tevreden met het resultaat.
Volgende stap wordt de trede en dan kan ik aan de versteviging aan de binnenkant beginnen.

Laatst bewerkt:
Ik heb net nog even gemeten en hij staat inderdaad een stuk te hoog. Weer iets dat ik tijdens het bouwen uit het oog verloren heb.:oops:
Alleen, om dit te verhelpen moet ik de beugels inkorten en dat is een zodanige klus (de beugels hebben een verschillende hoek), dat ik vrijwel kan herbeginnen.:frustie:
Nu is het ook wel zo dat de beugels niet helemaal perfect geplooid zijn. Dus ik denk dat ik het voorlopig zo laat en later eens nieuwe beugels maak. Of een compleet nieuw landingsgestel.
Laat ik deze nu de "Bart Van Damme extra high skids" noemen. Speciaal voor als het gras nog niet gemaaid is:cool:

Ach mooie fotomodellen hebben ook lange benen . Het is maar een landingsgestel en hoeveel werk daarin kruipt . Als ik jou was zou ik ofwel een bestaand (passend ) stel ergens vinden of toch niet te lang wachten om het aan te passen . Waarom , wel hoe meer je de heli gaat afwerken hoe moeilijker het wordt om de romp te manipuleren . t'Is maar een gedacht hé . Voor de rest bewonder ik je wel hoe je alles zelf probeert te maken . Top .

Back