Bart's schaal avontuur

Eigenlijk niet echt. Het mechaniek staat op de stoel en die heeft enkele spantjes, waarop hij rust. (die gaan dan naar de onderkant van de romp) De blokken v.h. landingsgestel vallen hier tussen. Daarom wil ik het matje over de blokken leggen. Maar misschien is het toch beter om het andersom te doen. Dus toch eerst het matje en dan de blokken en dan een houten blokje op de plastic blokken monteren, zodat hierdoor alle krachten doorgegeven worden.

Nee hoor, niet om eigenwijs te doen, maar Vario construeert op een paar uitzonderingen na (hoofdzakelijk de heli's met wiel-onderstel) hun rompen zodanig dat de mechaniekdrager op het landingsgestel afsteunt, en niet op de rompbodem. Gegarandeerd dat er in die houten draagconstructie een paar dwarbalkjes zitten die precies op de beugels van het landingsgestel rusten. Er worden normaliter nooit krachten doorgegeven via de rompbodem, want dat zou tot bijvoorbeeld kleine scheurtjes in de gelcoat kunnen leiden.

Maar nu ik nog eens beter kijk: ik heb de indruk dat je die kunststof blokken op de foto ondersteboven hebt liggen: volgens mij horen die met de twee "nokjes" naar beneden te liggen (die "nokjes" zijn toch licht hol aan de bovenkant?)
 
@brutus: Ik heb de manual (ongeveer) gevolgd, daar zie je het volgende:


manual1.jpg

De nokjes zitten naar boven. Natuurlijk zijn hier de beugels plat, dus das logisch dan.

en met spanten erbij:
manual2.jpg


Als het geheel goed aan elkaar gelijmd is, vormt misschien wel 1 geheel, maar het is toch anders dan als er een blokje op het plastic blok zou zitten.
Bij het extreme mechaniek is het blijkbaar wel zo:
manual3.jpg
 
Inderdaad die spanten tegen de blokken aan lijmen, dan kan je altijd nog een matje binnen de spanten leggen over de blokken heen, dan is het 1 geheel, en de romp hangt daar wel aan vast.

Ik zou nu geen matje over de blokken doen, want dan moet je de spanten weer aanpassen.


Groeten,
Arie
 
Op die tekening staan de spanten inderdaad net voor en achter de blokjes, maar vormen twee spanten een doosconstructie, waarbij de feitelijke rompbodem niet belast word (de spanten staan min of meer "op" de beugels).

Als jij nu de blokjes onder de glasmat stopt, druk je de spanten als het ware wat uit elkaar, want ze komen dan op blokje + glasmat te staan. Je krijgt dat namelijk nooit helemaal strak, de glasmat zal voor en achter het blokje de boel gaan afronden

Als je éérst de glasmat doet, en daarna de blokjes, zul je mischien de onderkanten van de spanten iets af moeten schuinen, maar vormen spanten, bodem en blokjes wel weer 1 geheel.

Aan de achterkant, waar je date U-profiel in de romp ingelaten hebt, zou ik zelfs tussen de spanten een paar in de lengterichting geplaatste schotjes lijmen die mooi strak op het U-profiel rusten en doorlopen tot de bovenplaat, zodat op die manier de krachten van een wat hardere landing rechtsstreeks naar boven geleid worden, en niet via de verbinding van U-profiel met de romp.
 
Ik heb inmiddels jullie advies gevolgd en de blokken er weer afgehaald en het matje er zo ingelegd:
3232016174227.jpg

Op deze manier is het beter te passen rond het profieltje.
Aangezien ik er een volledige cockpit wil inzetten heb ik de houten plaat (die door de kockpit loopt op de verkeerde hoogte) afgezaagd. Hierdoor heb ik niet meer dezelfde construktie. Dit los ik op door 2 kunststof blokjes te maken en op het landingsblok te schroeven:
3232016174212.jpg


Dit kan dan tegen het enige overblijvende spant geschroefd worden:
3232016185519.jpg


Ik heb hier dan niet meer die doosconstructie, maar de blokjes die, hopelijk, de krachten overbrengen.

Aan de achterkant, waar je date U-profiel in de romp ingelaten hebt, zou ik zelfs tussen de spanten een paar in de lengterichting geplaatste schotjes lijmen die mooi strak op het U-profiel rusten en doorlopen tot de bovenplaat, zodat op die manier de krachten van een wat hardere landing rechtsstreeks naar boven geleid worden, en niet via de verbinding van U-profiel met de romp.
Das een uitstekend idee Bert, dat ga ik doen.
 
Dit kan dan tegen het enige overblijvende spant geschroefd worden:
3232016185519-jpg.206188


Ik heb hier dan niet meer die doosconstructie, maar de blokjes die, hopelijk, de krachten overbrengen.

Zolang de verbinding tussen het spant en de blokjes stevig is, moet dit probleemloos werken....
 
Ik heb het meteen al geprobeerd. Eventjes een dryfit gemaakt:

3232016193736.jpg


De bovenkant is de achterkant van de heli. Daar zit een spantje van eigen fabrikaat, omdat de achterste beugel bij mij meer naar achter geplaatst is. De buitenste dwarsspantjes staan op het u-profiel en de binnenste dwarsspantjes staan op het landingsgestel blok. Alles steunt aan de bovenzijde tegen de bodemplaat van de stoel.
 
Tegen de tijd dat je deze heli af bent, ben je minstens halverwege met Didier naar de kroon te steken.... :D

Zonder gekheid, iedere verdere stap is je resultaat ook steeds beter....

Je bent idd zeer goed bezig..dat zien we graag:)
Ik ben blij dat ik inspirerend werk voor anderen... leuk leuk :thumbsup:

grtz,

Didier
 
Bedankt,

Didier, jij bent idd een grote inspiratiebron voor mij. Maar eigenlijk is het gehele fotum een grote bron van inspiratie en hulp:worship:. Ik hoop dat ik op een dag ook anderen kan aansteken in deze prachtige hobby.:thumbsup:
 
Hallo,
Ik heb ondertussen de stoelconstructie al wat verder afgewerkt:
324201619576.jpg


Het spantje dat normaal in de cockpit zou zitten heb ik naar het midden (onder het gat) geplaatst. Dit is de plaats waar later de lipos komen te staan. De plastic blokjes van enkele posts geleden zijn elk met 2 schroefjes in het voorste spant geschroefd. Hier komt ook nog epoxy op.
Daar heb ik trouwens nog een vraag over. Op een andere website las ik dat je de houten platen moet doordrenken met epoxy d.m.v. een verdunner. Doen jullie dat ook zo? En welke verdunner wordt er dan gebruikt?
Of worden enkel de verbindingen gelijmt?
Ik ga hiervoor ook uhu plus endfest 300 gebruiken,maar die moet ik nog halen.
 
Dat wordt gedaan om het brandstofbestendig te maken, is bij jou dus niet van toepassing. Ik deed dat ook met 24 uurs epoxy. Gewoon met een kwastje, verdunner heb ik nooit gebruikt.
 
Yup.... gewoon blank hout, lijmen met UHU plus is voldoende voor jou.
Het hout wordt wel wat sterker als je het insmeert met lamineer epoxy, maar strikt genomen is het niet noodzakelijk.
 
Vandaag ben ik begonnen aan de kokers boor de lipos. Hier kwam ik alweer een probleem tegen. Als de lipos op de plaat van de stoel staan, dan zijn ze net iets te hoog. Het doghouse sluit niet mooi aan en zal gegarandeerd losschieten als ik dit met magneetjes monteer. Bovendien wil ik mij ook niet vastpinnen op de maat van mijn huidige lipos. Daarom heb ik de stoel nog wat aangepast:
3302016131247.jpg


Ik heb het derde spantje achteraan (die meest naar het midden) weggelayen en er een bijgezet vooraan. Vervolgens de plaat ingezaagd en 2 verbindingsplankjes gemaakt zodat ik 2 doosconstructies kreeg. Hierin passen de lipos die nu tot onderaan de romp kunnen zakken. Nu is er plaats genoeg.
3302016132142.jpg

De zijplaatjes kan je hier niet zien, die zitten onder de alu profieltjes.
Onder de lipos ga ik nog iets mouse achtig plakken, maar ik weet nog niet wat.
 
Mooi opgelost zo ! Je kan het evt. bekleden met dat zelfklevende klittenband, de zachte kant dan.
 
Back
Top