Bart's schaal avontuur

Ik denk net als Guyken, dat 1400 toeren niet zo'n heel groot probleem hoeft te zijn....
 
Nog niet perfect, maar toch al stukken beter, ik ben tevreden.
Ook niet perfecter maken: zo ziet het er héél natuurgetrouw uit. Mooie rustige inzet en afstop van de bewegingen. Een echte heli van dit type hangt ook niet met een megastrakke staart alsof die met betonspijkers tegen de muur genageld is.

Niks meer aan doen (qua gyro)
 
Voorlopig vlieg ik nog solo. En dan hoofdzakelijk in de tuin.
Het is voor mij nl. Niet zo simpel om in het weekend van huis weg te gaan. Ik heb nl 3 kleine kinderen en dat brengt natuurlijk veel gezamenlijk huiswerk met zich mee.
Voorlopic biedt mojn tuin nog voldoende mogelijkheden.
Ik heb ook nog geen geschikte club gevonden. Er is er een in de buurt, maar daar zitten enkel 3d piloten. En een andere, welke wel veel schaalvliegers heeft, heeft dan weer een gewichtsbeperking van 5kg. Dus dat wordt nog even verder zoeken. Op dit moment ben ik nog niet actief op zoek (ik heb toch nog veel bouwwerk, waaron ik mij kan uitleven) maar dat komt zeker wel.
 
Top , dat weten we dan ook weeral ;) De vraag gaat vooral naar de toekomst toe als je heli zal af zijn en wil gaan vliegen op bv Fly in van een of andere club . Dan heb je wel brevet nodig . Maar tot zolang ... Kijk maar eens naar het draadje Snake of the Saale Valley LOL , die man heeft meer plezier aan bouwen dan aan vliegen en zo heeft ieder zijn ding . Belangrijkste is plezier hebben .
 
De vraag gaat vooral naar de toekomst toe als je heli zal af zijn en wil gaan vliegen op bv Fly in van een of andere club . Dan heb je wel brevet nodig . Maar tot zolang ...

Het plan is om tegen die tijd een club gevonden te hebben waar ik mij volledig kan uitleven en die binnen een redelijke afstand ligt.
Waar vlieg jij trouwens Guyken?

Kijk maar eens naar het draadje Snake of the Saale Valley LOL , die man heeft meer plezier aan bouwen dan aan vliegen en zo heeft ieder zijn ding . Belangrijkste is plezier hebben .

Ja de draadjes van Bluebird, Stratus en Didier (en anderen) het ik allemaal gelezen, dat zijn de echt gedreven bouwers. Zover zal het bij mij waarschijnlijk niet gaan. Maar een goede mix tussen bouwplezier en vliegplezier, daar gaan we voor.:thumbsup:
 
Hallo,

@guyken: das eigenlijk niet zo ver bij mij vandaan. Ik kom misschien wel eens een kijkje nemen daar.

Ondertussen heb ik mijn bladen eens opgemeten (deze kwamen mee bij de deal v.d. skyfox) en ik stel vast dat ze 720mm zijn van bout tot tip. De gemeten rotordiameter is +/- 1620mm. Misschien kan mijn rotorsnelheid nog iets omlaag.
Ik heb eens rondgekeken naar schaalbladen en kwam deze tegen:
http://derblattschmied.com/epages/5...94ef4ea4/Categories/SSchlag_links/1Wahl/720mm

Deze lijken wel de juiste vorm te hebben voor een jetranger, en de prijs valt ook nog mee. Heeft iemand ervaring met dit merk?
 
Oh zeker kan die omlaag.... 1350 is het eigenlijke max voor die bladen.... (zo uit het blote hoofd, pin me niet vast...).
Ik vlieg die diameter met Vario schaalbladen zelfs maar met ongeveer 1100 toeren. Non-E-stab zelfs....
 
Hallo,

Vandaag is het ondenkbare gebeurd. Ik ben gecrashed:(

Bij het opstijgen begon de heli plots te draaien om zijn as (alsof de staart wegviel)
Ik trimde snel bij en het leek goed te gaan, maar even later begon het terug.
Toen maakte ik een cruciale fout door de heli te doen stijgen en ik probeerde controle te houden over een spinnende heli.
Uiteindelijk throttle hold erop en hij kwam met een smak in het gras terecht.
Schade: Landingsgestel is total loss.
1 link van swash naar rotor is gebroken
De bevestigingsboutjes van de staartvin zijn krom.
De romp heeft het overleefd. Evenals mijn staartbuisconstructie. Het lg heeft duidelijk de klap opgevangen. (deze stond nl in spagaatstand:confused:)
Toen ik ,hem op de werkbank zette en alle controls controleerde leek alles normaal te werken. Zeer vreemd.:weetnie:
Ik had een filmpje gemaakt, maar stond stomweg veel te veel ingezoomd:hammer:, waardoor er enkel een flard van de rotor te zien is.

Maar bij het enkele malen opnieuw bekijken van dat filmpje hoorde ik mijn zender doodleuk zeggen Normal mode. (ik heb een dx9 met voice alerts)

Nog even gechecked en bij normal mode stond hij op 70% throttle.
Das nog een oude waarde, ik gebruik normal mode enkel als dubbele veiligheid naast th.
Met een instelling: 0 - 70 - 70 -70 -70.
Met mijn huidige governor instelling van 1340 rpm komt dat dus op: 938 rpm.
In combinatie met wat wind ligt daar vermoedelijk mijn probleem.
Die staart draait dan natuurlijk ook veel te weinig toeren
Het eerste wat ik nu gedaan heb is mijn normal curve van 70 naar 90 gezet.
 
Laatst bewerkt:
Dit is mijn lg na de crash:
622016153057.jpg


Deze heeft gelukkig de klap opgevangen, maar is dus wel total loss.
Enkel de tredes zijn nog te redden.
 
Toch wel een heel goed geconstrueerd landingsgestel geweest, want het heeft blijkbaar uitstekend als buffer gediend. Beter dat, dan je hele romp aan flenters.

Met 950 toeren heb je inderdaad hoogstwaarschijnlijk een "overtrokken" hekrotor gehad (koppel van de hoofdrotor neemt toe omdat het vermogen wat de heli van de grond tilt gelijk blijft (vermogen is toeren maal koppel: toeren lager DWINGT het koppel hoger te zijn) en door het te lage toerental heeft de hekrotor niet de power om dat op te vangen....
 
Idd , beter landingsstel dan romp gebroken . Op school zouden ze zeggen : opnieuw ! En 1000 keer schrijven met linkerhand : ik moet mijn instellingen GOED zetten . :confused:
 
Nu moet je dus voor straf een nieuw landingsgestel maken. Beter dan een kapot geslagen staart ! want dat gebeurt 9 van de 10 keer met een rompheli.
 
Toch wel een heel goed geconstrueerd landingsgestel geweest, want het heeft blijkbaar uitstekend als buffer gediend. Beter dat, dan je hele romp aan flenters.

Moest ik het nu speciaal zo berekend hebben... Maar het was eerder, laten we zeggen, een geluk bij een ongeluk.
Maar ik kan nu tenminste wel met een gerust gevoel exact hetzelfde landingsgestel maken.

Met 950 toeren heb je inderdaad hoogstwaarschijnlijk een "overtrokken" hekrotor gehad (koppel van de hoofdrotor neemt toe omdat het vermogen wat de heli van de grond tilt gelijk blijft (vermogen is toeren maal koppel: toeren lager DWINGT het koppel hoger te zijn) en door het te lage toerental heeft de hekrotor niet de power om dat op te vangen....

Ik hoop dat het dat geweest is, dan heb ik tenminste een duidelijke reden en een methode om dat niet meer voor te hebben.

Idd , beter landingsstel dan romp gebroken . Op school zouden ze zeggen : opnieuw ! En 1000 keer schrijven met linkerhand : ik moet mijn instellingen GOED zetten . :confused:

Ze zouden waarshijnlijk ook zeggen: kom nog maar eens terug in september. Ik vermoed dat het zoiets zal worden tegen dat hij terug de lucht in gaat.

Nu moet je dus voor straf een nieuw landingsgestel maken. Beter dan een kapot geslagen staart ! want dat gebeurt 9 van de 10 keer met een rompheli.

Ja, het was een harde les. Het toont wel aan hoe makkelijk je nonchalant wordt (zeker als je daar al wat aanleg voor hebt ;)) naarmate de heli stabieler begint rond te tuffen.
 
Idd Bart . Zelfs nadat een heli volledig gebouwd en ingevlogen is, moet je nog regelmatig alles nazien . Vooral het mechanishe gedeelte dan .
Dit is maar en kleine tegenslag hoor . Keep on going .:cool:
 
Back
Top