Bart's schaal avontuur

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Bartvd, 27 sep 2014.

  1. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb ondertussen de cockpit onderdelen van een kleurtje voorzien.
    De zeteltjes heb ik uiteindelijl toch met spuitplamuur behandeld met de bedoeling een leder uitzicht te creëren. Daarna voorzien van 2 kleurtjes grijs:
     
  2. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    615201718380.jpg

    Dan de voetpedalen voorzien van kleur en een beetje weathering:
    6152017183830.jpg

    De collective stick:
    6152017184015.jpg

    En ook de rest van de onderdelen:
    615201718394.jpg

    Nu ik het zo nog eens bekijk heb ik waarschijnlijk wat overdreven met de voetplaten. Het zal een 2e hands heli worden:D
     

    Bijgevoegde bestanden:

    E.hof en AHoogendijk vinden dit leuk.
  3. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Nog een kkeine modificatie gedaan aan de collective. Ik heb een foto van een echte collective kpp verkleind, uitgeprint en op de mojne geplakt. Ziet er toch iets realistischer uit:
    6152017215430.jpg
     
  4. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,
    Vandaag weer een stapje verder gedaan met de cockpit. Ik zal al een tijdje te piekeren hoe ik de cockpit uitneembaar kon maken (om bij mijn verlichting te kunnen) zonder dat de fragiele schaaldelen zouden breken.
    Voor de pedalen heb ik het volgende bedacht:
    Eerst in dinne plasticc1rd een valse vloer gemaakt:
    616201721332.jpg
    Daarna, om vloerbeklesing te simuleren heb ik er een stukje grove schuurpapier opgelijmd:
    616201721349.jpg

    Dan alles in de primer en vervolgens een kleurtje erop:
    61620172146.jpg

    Het is lichtgrijs geworden. Dezelfde kleur als mijn zeteltjes. Hier gaan de zwarte pedalen goed op uitkomen denk ik. Eventjes proberen:
    616201721442.jpg
    Hier ben ik tevreden mee.

    Nog eventjes een dryfit in de heli ( dan zie je ook mzteen waarvoor dat gootje in het midden is):
    61620172150.jpg

    En met het middenstuk zie je er niks meer van:
    616201721512.jpg
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leuke creatieve oplossingen, Bart!

    Ontzettend gaaf om te zien hoe je uit "niets" iets ontzettend leuks maakt!
     
  6. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Het is ook ontzettend leuk om ye doen Bert. Vooral als het resultaat een beetje meevalt.
    (En anders begin je gewoon opnieuw:cool:)

    Ik heb ondertussen mijn pedaaltjes ingelijmd en voor de rest van de onderdeeltjes nog maar eens een dryfit:
    616201722437.jpg

    En van bovenaf:
    6162017224327.jpg

    Voor de stuurstang ven de pedalen heb ik in de middenconsole een putje gefreesd:
    6162017224344.jpg

    Als deze geschilderd is moet het lijken alsof die stuurstang doorloopt naar de andere pedalenset door een gat in de console.
     
    E.hof vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo gemonteerd ziet het er nog beter uit!

    Maar.... hoort dat niet een "dubbele bodem" te zijn? Die pedalen zitten origineel toch niet koud op de huid gemonteerd?
     
  8. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Ik heb er nog eens een closeup foto op nagekeken. En de voetplaten liggen inderdaad nog ergens op. Je ziet het vooral aan de ruiten.
    Gelukkig had ik ook al een dubbele bodem (om alles er nog te kunnen uithalen).
    Ik denk dat ik er kom als ik 4 stukjes vloerbekleding onder de voetplaten lijm.
    Maar dat is voor een andere keer.
     
  9. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Gisteren was nog eens een sombere dag.
    Ik ben weer gecrashed.:(

    Wat is er gebeurd:
    Ik liet de heli optoeren en dan naar een lage hover en vervolgens de heli naar mij toe gedraaid voor een hover-taxi. (iets wat ik wel vaker doe)
    Toen besloot ik hem nog eens neer te zetten. Hij stond toen +/- 45° nose in.
    Alles heel rustig, maar toen ik hem neerzette in het gras, welke nogal oneven was, zakte hij wat naar achter weg.
    Toen ik dat corrigeerde begon hij een trage kantelbeweging naar linksvoor.
    En toen kreeg ik een "brain-freeze". Ik probeerde nog wat tegen te sturen, maar het lukte niet en i.p.v. iets collective te geven en naar tail-in te sturen, raakte ik in paniek en vergat plots waar mijn TH zat.
    Gevolg: mijn heli begon het gras te maaien.:hammer:
    Het mechaniek heeft zich volledig losgerukt van de romp.

    Schade tot nu toe vastgesteld:
    Gestript binnentandwiel en een afgebroken servo-hoorn (van de staart). en de main blades gedelamineerd.
    De houten stoel, waar het mechaniek op stond is volledig kapotgetrokken (maar wel terug herstelbaar)
    De romp is ook gescheurd, met name rechts bovenaan tussen de voorruit en de zijruit van de deur (ruitjes zaten er nog niet in)
    Ik denk dat ik dat wel kan herstellen door er binnenin een glasvezelmatje te leggen, want dit is volgens mij geen dragende constructie.
    Verder is de bedrading van de verlichting losgetrokken en enkele schaaldelen aan gruizelementen (allemaal wel herstelbaar of hermaakbaar)

    De feathering shaft lijkt nog recht, maar ik zie wel wat vervorming aan de buitenkant van de as, dus die wordt ook vervangen.
    De lagers voelen nog allemaal ok aan.
    Ik heb de hoofdas eens laten draaien zonder kop en hij lijkt recht (natuurlijk was dat wel met het gestripte binnentandwiel, dus mooi draaien was het niet). Ik heb verder geen deftige mogelijkheid om de rechtheid te testen, dus ik ga voor alle zekerheid een nieuwe hoofdas bestellen.
    Alle servo's lijken ook nog te werken. als ik de servo's met de hand beweeg (zonder stroom) dan voel ik niks vreemds en met de sticks bewegen ze ook nog goed. Ik vermoed dat de energie geabsorbeerd is door de bladen en de losrukkende houten stoel.

    Ik ga de komende dagen eens rustig alles uit elkaar halen en verder onderzoeken of er nog bijkomende schade is.

    Misschien toch nog een vraagje. Ik had s-slag bladen van 720mm erop zitten van Derblattschnied. Nu heeft hij deze niet meer in voorraad, maar wel de 740mm bladen. Nu is mijn vraag kan ik die 740mm bladen gebruiken (een vlugge meting wijst erop dat er nog voldoende plaats is met de staartbladen, maar dat moet ik nog eens deftig nameten) Maar los van dat, wat is het merkbare verschil van iets grotere hoofdbladen? Gaat dat noemenswaardig meer vermogen vreten? (als alle andere zaken gelijkblijven) of juist minder (door evt lager toerental of zelfde toerental, maar minder bladhoek).
    Of kijk ik toch beter verder naar bladen van de juiste afmeting? Alle info is welkom.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    2 cm langere bladen is 4 cm meer rotor diameter, en da's best veel. Best een háártje toeren verminderen, maar wel opletten of de hekrotor het dan bijhoud (zou wel moeten gaan op zich).

    Je kunt natuurlijk ook gewoon de schaalbladen van Vario monteren....

    Bovenstaand verhaal is nu precies waarom ik nul neiging heb om nose-in te oefenen.... Ik heb dat (zo'n brain-freeze) al zo vaak gehad dat ik mijn heli's er niet meer aan waag :D
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die hoofd-as kun je over een glasplaat rollen. Als ie maar een haartje krom is zie je dat.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Pas daar mee op.... Spiegels zijn vaak goed, glazen salontafels perfect, maar gewoon ruitenglas is soms verrassend "onvlak"...
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt ! maar een slingerpatroon herken je snel op iets wat mooi vlak is.
    Als je niks voor handen hebt is de spiegel natuurlijk een uitkomst.
     
  14. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Hallo,

    Ik heb ze beiden eens op de glazen kookplaat gerold.
    De feathering shaft is duidelijk krom,
    De hoofdas zou nog wel eens goed kunnen zijn.

    Oordeel zelf:
    de feathering shaft:


    en de hoofdas:
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Zo kun je dat niet zien, je moet dat echt op ooghoogte doen en onder de as kijken waar licht doorkomt. En dan heel zachtjes met de hand de as rollen. Dus niet een zetje geven.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo klinkt het inddaad wel...
     
  17. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dat ga ik nog een keer proberen.

    Hmm. Ik zie dat die 740mm bladen hoewel op voorraad toch 15 tot 20 dagen levertermijn zijn (even lang als dat ze ze moeten maken). Ik ga ze eens e-mailen of ze nog die 720mm bladen kunnen maken.

    Als hij los is gaat het bij mij wel ok. Dan verlies ik hem ook nog wel eens, maar oo een of andere manier kan ik hem dan steeds weer redden. Maar op de grond is het een ander verhaal. Vandaar dat ik zoveel mogelijk probeer te oefenen. Maarja dan gaat het al eens mis. Ik ga nu verder oefenen met de 450.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2017
  18. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    Dat ga ik nog een keer proberen.

    Hmm. Ik zie dat die 740mm bkaden hoewel op voorraad toch 15 tot 20 dagen levertermijn zijn (even labg als dat ze ze mozten maken). Ik ga ze eens e-mailen of ze nog die 720mm bladen kunnen maken.

    Als hij los is gaat het bij mij wel ok. Dan verlies ik hem ook nog wel eens, maar oo een of andere manier kan ik hem dan steeds weer redden. Maar op de grond is het een ander verhaal. Vandaar dat ik zoveel mogelijk probeer te oefenen. Maarja dan gaat het al eens mis. Ik ga nu verder oefenen met de 450.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Ja, op de grond wil de heli zijn eigen weg vervolgen en reageert dan niet of nauwelijks op stuur input. Met een FBL systeem is dat zelfs nog erger.
    Niet de moed laten zakken maar snel herstellen en gewoon weer vliegen ermee !
     
  20. Bartvd

    Bartvd

    Lid geworden:
    11 sep 2011
    Berichten:
    577
    Locatie:
    Belgie, Massemen
    De moed laat ik zo gauw nog niet zakken hoor.

    Ik heb voor de hoofdas nog een ander truukje geprobeerd. Nl met een winkelhaak:
    6262017214735.jpg

    En dan tegen het licht houden en de lichtspleet bekijken terwijl je de as ronddraait.
    Door het draaien van de as sluit je eventuele oneffenheden in de winkelhaak uit.
    Dan ziet deze er nog ok uit. De feathering shaft is overduidelijk krom.
     

Deel Deze Pagina