Hallo,
Gisteren was nog eens een sombere dag.
Ik ben weer gecrashed.
Wat is er gebeurd:
Ik liet de heli optoeren en dan naar een lage hover en vervolgens de heli naar mij toe gedraaid voor een hover-taxi. (iets wat ik wel vaker doe)
Toen besloot ik hem nog eens neer te zetten. Hij stond toen +/- 45° nose in.
Alles heel rustig, maar toen ik hem neerzette in het gras, welke nogal oneven was, zakte hij wat naar achter weg.
Toen ik dat corrigeerde begon hij een trage kantelbeweging naar linksvoor.
En toen kreeg ik een "brain-freeze". Ik probeerde nog wat tegen te sturen, maar het lukte niet en i.p.v. iets collective te geven en naar tail-in te sturen, raakte ik in paniek en vergat plots waar mijn TH zat.
Gevolg: mijn heli begon het gras te maaien.

Het mechaniek heeft zich volledig losgerukt van de romp.
Schade tot nu toe vastgesteld:
Gestript binnentandwiel en een afgebroken servo-hoorn (van de staart). en de main blades gedelamineerd.
De houten stoel, waar het mechaniek op stond is volledig kapotgetrokken (maar wel terug herstelbaar)
De romp is ook gescheurd, met name rechts bovenaan tussen de voorruit en de zijruit van de deur (ruitjes zaten er nog niet in)
Ik denk dat ik dat wel kan herstellen door er binnenin een glasvezelmatje te leggen, want dit is volgens mij geen dragende constructie.
Verder is de bedrading van de verlichting losgetrokken en enkele schaaldelen aan gruizelementen (allemaal wel herstelbaar of hermaakbaar)
De feathering shaft lijkt nog recht, maar ik zie wel wat vervorming aan de buitenkant van de as, dus die wordt ook vervangen.
De lagers voelen nog allemaal ok aan.
Ik heb de hoofdas eens laten draaien zonder kop en hij lijkt recht (natuurlijk was dat wel met het gestripte binnentandwiel, dus mooi draaien was het niet). Ik heb verder geen deftige mogelijkheid om de rechtheid te testen, dus ik ga voor alle zekerheid een nieuwe hoofdas bestellen.
Alle servo's lijken ook nog te werken. als ik de servo's met de hand beweeg (zonder stroom) dan voel ik niks vreemds en met de sticks bewegen ze ook nog goed. Ik vermoed dat de energie geabsorbeerd is door de bladen en de losrukkende houten stoel.
Ik ga de komende dagen eens rustig alles uit elkaar halen en verder onderzoeken of er nog bijkomende schade is.
Misschien toch nog een vraagje. Ik had s-slag bladen van 720mm erop zitten van Derblattschnied. Nu heeft hij deze niet meer in voorraad, maar wel de 740mm bladen. Nu is mijn vraag kan ik die 740mm bladen gebruiken (een vlugge meting wijst erop dat er nog voldoende plaats is met de staartbladen, maar dat moet ik nog eens deftig nameten) Maar los van dat, wat is het merkbare verschil van iets grotere hoofdbladen? Gaat dat noemenswaardig meer vermogen vreten? (als alle andere zaken gelijkblijven) of juist minder (door evt lager toerental of zelfde toerental, maar minder bladhoek).
Of kijk ik toch beter verder naar bladen van de juiste afmeting? Alle info is welkom.