Oei....
Hier gaat de economie een beetje een rol spelen... Het moet heel gek gaan wil je een Vario niet meer luchtwaardig kunnen krijgen, maar veel van deze kleine details kunnen wel heftig op het budget drukken.
Punt 1: de druklagers in de kop: inderdaad is het lager met de rolletjes OF een heel oud type (ben niet zeker, maar volgens mij gebruikten ze deze types héél lang geleden als standaard), OF er heeft iemand giga zitten rotzooien.
Het druklager met de kogels is wat tegenwoordig gebruikt wordt. Maar daar mist inderdaad, de tweede lagerschaal (diegene met het iets grotere gat).
Ik vind om heel eerlijk te zijn, dit een beetje schandalig, dat iemand dit zonder met de ogen te knipperen durft te verkopen.... Ik snap niet hoe mensen, zelfs "niet-heli kenners" zelfs maar kunnen denken dat het OK is de boel zo in elkaar te flansen...
Die zwarte aanslag op de rotoras ben ik ook ooit wel eens tegengekomen bij een tweedehandsje, ik weet niet hoe het komt, maar als je de as weer goed schoon kunt poetsen, is er weinig aan de hand. Maar pas op, de as moet daar ter plaatse nagenoeg als een spiegel zijn. Zie je putjes van corrosie, dan is het finito, heb je een nieuwe as nodig. Die zijn gelukkig relatief niet erg duur, maar toch gauw 25 euro.
Overigens, je had beter staalwol, of "Scottish Brite" kunnen gebruiken. Schuurpapier is wel een beetje érg ruw. Maar als je voorzichtig gedaan hebt met een fijne korrelgrootte, kan het wel. De maat van die as is namelijk nogal belangrijk....
Het vrijlooplager mag gerust gesmeerd worden, maar dan met een drupje schone machine-olie (geen motor-olie voor auto's, maar motorolie voor motorfietsen mag wel), niet meer. ZEKER géén vet, óók géén speciaal "one-way grease".
Schoonmaken v/h vrijloop:
Gewoon doorspoelen met remmenreiniger, een paar keer de as er in ronddraaien (ook in blokkeer-richting, zodat de rollen bewegen en eventueel vuil loskomt), en opnieuw uitspoelen. Paar keer herhalen, laten drogen, en daarna stofdicht verpakken tot aan de montage.
Bij montage, 1 à 2 drupjes machineolie in het lager, de as inwrijven met wat olie op een lapje, en monteren. Verder uitsluitend wat aan doen als de heli uit elkaar moet. Zolang je niet demonteert, is dit voldoende smering voor minstens 2 seizoenen intensief vliegen in brandstof-configuratie, maar meestal doe ik er verder niks aan als de boel niet uit elkaar hoeft voor andere redenen.
Moet de heli uit elkaar, dan moet je wel de boel opnieuw schoonmaken, want meestal trek je bij demonteren wat vuil uit het binnentandwiel mee naar boven.
Het druklager onder de dom-plaat is niet per sé noodzakelijk, bij mijn weten was het een latere aanpassing door Vario, de eerste serie SkyFox had dat niet, en de Cub (8,5 cc uitvoering) heeft het nooit gehad als standaard. Achteraf plaatsen is simpel, dus moet je je nu nog geen zorgen over maken: bij afgebouwde heli kun je door losmaken van de domplaat, en uitklinken van de drie stuurstangen aan de swashservo's de gehele hoofdrotor wegnemen en het lager alsnog plaatsen.
Die swashplate, wegkeilen, die is afkeur.
Het middelste kogelgewricht zit NIET geklemd d.m.v. kogels van de binnenring, maar hoort door een klempassing op zijn plek te zitten.
Als je de boel goed schoonmaakt, en je gebruikt de juiste Loktite, kun je de gok nemen en die binnenkogel terugplaatsen. Voor mezelf zou ik dit, afhankelijk van hoe goed de passing nog is, wel aandurven, maar ik kan dat vanaf hier niet beoordelen, en weet niet hoe jouw technische vaardigheden zijn, dus ik raad het (sterk) af. Helaas is die tuimelschijf een behoorlijk prijzig onderdeel. Ik heb er niet meer een liggen, dus als je die van Rene over kunt nemen, DOEN! Want de nieuwprijs is een dealbreaker (had je bijna net zo goed een nieuwe SkyFox kunnen kopen....).
Nu maar hopen dat je in je hekrotor verder geen gekke dingen tegen komt, maar ik word hier wel een beetje somber van...
Tweede hands is altijd tricky natuurlijk, maar laat me één ding zeggen: dit is
niet wat Vario verkoopt! Dit was
ooit een pracht heli, die door een stuk onbenul vakkundig verziekt is. In originele conditie zijn het weliswaar verouderde ontwerpen, maar toch wel erg goed functionerende apparaten....
Dit is... tsja...
Sorry voor het negatieve einde, maar ik word hier altijd wat droevig van...
Groet, Bert