Bart's schaal avontuur

Hallo,

Gisteren ben ik naar de Tempel geweest met dit als resultaaat:
tempel.jpg

En zoals Bert reeds zei, die flybar was inderdaad ingekort:
flybar.jpg

Ik ben al een beetje begonnen met in elkaar steken en er blijven toch nog lijken uit de kast vallen:
Omdat er slechts 3 pushrods voor de servo's bij waren had ik een vierde besteld.
Maar toen ik de balhoofdjes eraf schroefde en ze alle 4 naast elkaar legde bekwam ik dit (onderaan is de goede):
pushrods.jpg

Dit is echt levensgevaarlijk! Ik mag er niet aan denken dat ik daarmee zou gaan vliegen zijn.
Nu ik het zo eens bekijk lijkt het wel alsof die bovenste 2 stukjes van die flybar geknipt zijn en er een poging gedaan is om schroefdraad te snijden.

Ook de schroeven waarmee de bladhouders vast zaten:
headscrews.jpg

Die linkse is afgezaagd!
Dit had ik gelukkig reeds gezien en die had ik al mee besteld.

Ik heb de staartrotor voorzien van die ontbrekende ringetjes en terug samen gestoken, maar het is nog niet naar mijn zin. Hij draait niet soepel. Ik kan hier echter geen verkeerde dingen meer zien, behalve dat beide lagerschaaltjes van het druklager zeer stroef zitten in de bladhouder, wat volgens mij niet goed is. Ik ga die lagertjes ook maar bestellen.

De hoofdrotor is ook nog niet zonder problemen. Toen ik alles samenstak zoals het hoort, dan zaten de bladhouders muurvast.
Eventjes gekeken en toen zag ik het: de 4 radiaal lagers in de kop zijn alle 5mm dik i.p.v. 4mm. Dat worden dus ook 4 nieuwe lagers.

Zo nu ga ik eerst maar een weekje op vakantie, daarna zien we wel weer...

Die linkse is afgezaagd!
Dit had ik gelukkig reeds gezien en die had ik al mee besteld.

Niet alleen is die afgezaagd, maar hij is ook van de verkeerde materiaalsterkte: bij kleine imbusbouten is er geen ruimte om een hardheidsindicatie in de kop in te slaan, en gebruikt men de ribbeltjes om aan te geven dat het een hogere staalkwaliteit is. Die "afgezaagde" is gewoon kwalitiet 8.8 en dat is niet de juiste. Die had makkelijk kunnen breken bij te hoge toerentallen....

Het is heel jammer dat dit gebeurt, het geeft het merk een onterechte nare bijsmaak. Origineel zijn deze heli's zo ongeveer zo perfect als een modulair ontworpen constructie maar kan zijn....

Groet, Bert

Het laat ook zien dat helikopters in verkeerde handen kunnen vallen,
En zo`n figuur staat dan op de club vlakbij de pits dat ding op te toeren.
Je moet er toch niet aan denken. Het lullige is dat je de ellende niet ziet bij een visuele inpectie.
Ik heb veel gezien kwa onkunde, maar dit slaat echt alles.

Yep heeft in de handen van een knoeier gezeten . :rolleyes: Niet opgeven Bart . Straks ken je de mechaniek van buiten en heb je goede heli . Toch even opmerken dat iemand die zoiets verkoopt er wel had mogen bijzeggen dat er manco's waren . Dit voor iedereens veiligheid . Laten we er even vanuit gaan dat hij in de handen valt van een even grote bricoleur LOL .

Het is heel jammer dat dit gebeurt, het geeft het merk een onterechte nare bijsmaak. Origineel zijn deze heli's zo ongeveer zo perfect als een modulair ontworpen constructie maar kan zijn....

Ik begrijp wel dat deze knoei-dingen niet van Vario komen, dus voor mij geen nare bijsmaak.
Ik twijfel wel of de vorige eigenaar echt zo'n knoeier is (en in mijn ogen toch met de veiligheid een serieuze loop neemt) of dat hij moedwillig iets bij elkaar geflansd heeft om er vanaf te zijn. Ik weet het gewoon niet. (heeft trouwens nog niets van zich laten horen)

Maar ik geef niet op. Ik ga door tot hij perfect is. (of mijn bankrekening leeg is:D)

.... ik denk bijna, dat da iemand al zijn "verzamel-stukjes" bij elkaar gehaald heeft,
en wat rot rot rot verkoopt heeft, jonge jonge, dat kan toch niet,
maar voor jou Bart, ik zou als "nieuwbee"schaalvlieger niet zo beginnen, zuur , maar war !

Tja,
Ik heb een gok gewaagd en ben een beetje verkeerd uitgedraaid. Als ik het geweten had, dan had ik beter een nieuwe skyfox trainer gekocht. Maar goed ik krijg hem wel vliegend.

Leergeld moet iedereen wel eens betalen.
Het voornaamste is, dat je de mechaniek nu van binnen en van buiten kent.
Het Chouffeke smaakte heerlijk. ;)

Dat is dan weer de andere (positieve) kant van Vario: je krijgt een SkyFox, hoe oud ook, hoe "verouderd" ook, ALTIJD weer aan het vliegen met onderdelen van het huidige assortiment, en dat kun je van de aziatische merken helaas lang niet altijd zeggen, daar moet je soms je halve heli weggooien omdat het ontwerp té ingrijpend gewijzigd is van het ene modeljaar op het andere.

Of het economisch lonend is, is een heel ander verhaal, d losse onderdelenvan een heli bij elkaar zijn nu eenmaal véle malen duurder dan een complete heli...

Groet, Bert

Het Chouffeke smaakte heerlijk. ;)
Het was je van harte gegunt.
Ik heb de connectortjes van de servo's iets bijgetrimd zodat ze in mijn spectrum ontvanger passen.
De opstaande randjes weggeknipt en vlakgevijld en 2 schuine kantjes eraan en ze passen perfect en je merkt vanzelf als je ze verkeerd steekt.
Alles getest met een AR9020 ontvanger en werkt perfect. Connectors zitten mooi vast.

Hoi guyken,
Het ligt eventjes stil wegens andere hobby/werkzaamheden. Ben nl ook nog geluidsman bij een muziekgroepje en bovendien is het nogal druk op het werk. Maar ik doe op m'n gemakje voort. (En ondertussen spaar ik centjes voor m'n volgende bestelling bij Vario)
Mijn boodschappenlijstje groeit langzaam.
Heb laatst het hoofdtandwielhuis uit elkaar gehaald. Ik had het oude vet verwijderd en toen bleek er nogal veel speling te zitten in de kroontandwielen. Bovendien draaide het op een bepaald punt zwaar. Dus die worden ook vernieuwd...

Ik had het oude vet verwijderd en toen bleek er nogal veel speling te zitten in de kroontandwielen. Bovendien draaide het op een bepaald punt zwaar. Dus die worden ook vernieuwd...

Hoewel het de kosten niet zijn (ongeveer 25 euro voor het setje) zou ik toch éérst even kijken of ze goed uitgeshimd zijn. Deze tandwielen moet je namelijk zelf als bouwer door middel van vulplaatjes de tandspeling instellen.
Daarnaast, als er een zwaar punt in zit, zou dat eigenlijk moeten betekenen dat de tandspeling goed is.
Deze tandwielen lopen namelijk van nature nooit 100% zuiver vanwege de knelboutjes. Als beide "hoge punten" tegenover elkaar zitten krijg je dat zware punt, en de oplossing is simpel: het zware punt markeren op beide tandwielen, en dan een van beide tandwielen 180 graden draaien. Dan zou het over moeten zijn. Onder normale belasting en voldoende smering hebben die tandwieltjes een levenduur van ergens om en nabij de 100 vlieguren, en dat is best wel veel....

Als je ze wel vervangt: Denk er om dat het tandwieltje met bestelnummer 42 een 6 mm boring heeft, en als je dat té vast zet, trek je het zo in tweëen.
Ik gebruik overal hardstalen imbussleutels, behalve expliciet bij DAT tandwiel, daar gebruik ik die ouderwetse 90 graden gebogen Imbussleuteltjes...

.. wat Bert schreef,
shims moeten juist zitten,

het is even gefrutsel, omdat ze aan 2 kanten zijn,
haal je de ene kant een weg, heb je ook aan de andere kant speling,
en weer kijken, waar moet dat volgende schijfje heen,

maar als het maar passt en goed werkt, en je de grond niet raakt met de heckrotor,
zullen ze echt heel lang mee gaan, 100 uren is wel wat !!

Groet
Uwe

Hoewel het de kosten niet zijn (ongeveer 25 euro voor het setje) zou ik toch éérst even kijken of ze goed uitgeshimd zijn. Deze tandwielen moet je namelijk zelf als bouwer door middel van vulplaatjes de tandspeling instellen.
Daarnaast, als er een zwaar punt in zit, zou dat eigenlijk moeten betekenen dat de tandspeling goed is.
Deze tandwielen lopen namelijk van nature nooit 100% zuiver vanwege de knelboutjes. Als beide "hoge punten" tegenover elkaar zitten krijg je dat zware punt, en de oplossing is simpel: het zware punt markeren op beide tandwielen, en dan een van beide tandwielen 180 graden draaien. Dan zou het over moeten zijn. Onder normale belasting en voldoende smering hebben die tandwieltjes een levenduur van ergens om en nabij de 100 vlieguren, en dat is best wel veel....

Als je ze wel vervangt: Denk er om dat het tandwieltje met bestelnummer 42 een 6 mm boring heeft, en als je dat té vast zet, trek je het zo in tweëen.
Ik gebruik overal hardstalen imbussleutels, behalve expliciet bij DAT tandwiel, daar gebruik ik die ouderwetse 90 graden gebogen Imbussleuteltjes...

Volgens mij hadden ze toch wel teveel speling. Als je de ene as vasthield, kon je de andere toch wel wat heen een weer draaien. En dat hoge punt voelde je pas als je ook weer die ene as tegenhield en dan aan de andere draaide.

Ik zeg hadden, want nu zijn ze stuk. De imbusjes zaten nl. zo erg vast dat zelfs met verwarmen ze geen krimp gaven.
Het enige dat bewoog was mijn Wiha imbusschroevendraaier, die is nu helisch:hammer::

imbus.jpg

Dus beter uitshimmen kon ik ook niet meer. Ik heb er dan maar de dremel in gezet. Er zaten wel shimmetjes tussen maar alles wat zo verroest dat ik er toch liever nieuwe in zet.
Bovendien zat er een koperen ring tussen, welke niet in de handleiding staat:

ring2.jpg

met volgende afmeting:

ring1.jpg

Misschien waren die tandwieltjes dan ook niet de juiste?

Ik ben natuurlijk nogal wild geweest met de dremel en heb mijn as beschadigd :oops::

damagedaxel.jpg

Nu zat er een reserve asje bij, welke dan weer wel overeen komt met de handleiding nl:

reserveas.jpg

Maar uiteraard niet met mijn hub:

hub.jpg

Ik kan nu op zoek gaan naar die as met dat gat erin (zodat mijn hub past) maar ik denk dat ik dan beter een andere hub aanschaf.
Op die manier heb ik dan toch beetje bij beetje precies datgene dat overeenkomt met de handleiding.

Vario geeft aan dat die imbusjes met sterke threadlock vast moeten zitten (vandaar dat ik ze waarschijnlijk niet loskreeg) , maar - gezien ik er electro van maak - komt bij mij volgende vraag op: Is medium trheadlock echt niet sterk genoeg hiervoor?

Vario geeft aan dat die imbusjes met sterke threadlock vast moeten zitten (vandaar dat ik ze waarschijnlijk niet loskreeg) , maar - gezien ik er electro van maak

Da's raar.... want sterke borglak veroorzaakt dat je moet slopen om de boel te vervangen.
Ik zet deze tandwieltjes ALTIJD met de gewone lichte Loctite vast, dat is méér dan genoeg, er is er bij mij nog nooit een losgekomen in nu in totaal toch 20 jaar SkyFox-achtigen te vliegen. En dan kun je de boel nog eens demonteren als het nodig is.
Sterker nog: ik heb NERGENS de sterke borglak in gebruik....

Dat koperen ringetje, dat kwam denk ik van achter de horizontale uitgaande as?
Hoe het kan, weet ik niet, maar het hoort er volgens mij absoluut niet. Volgens mij hoort die ring in het hekrotor mechaniek thuis. Heel vreemd, want het zou gewoon domweg niet mogen passen...

Of je een nieuwe naaf, of een "oude" tussenas (met gat, dus...) bestelt is een beetje lood om oud ijzer, maar volgens mij is het oude systeem niet meer te krijgen.

Dat koperen ringetje, dat kwam denk ik van achter de horizontale uitgaande as?
Hoe het kan, weet ik niet, maar het hoort er volgens mij absoluut niet. Volgens mij hoort die ring in het hekrotor mechaniek thuis. Heel vreemd, want het zou gewoon domweg niet mogen passen...
Nee Bert, het kwam van de vertikale as (net boven de shims en onder het lager).
Ik zal zien als het tandwiel er is of die ring nog nodig is of niet.

Wat de loctite betreft dit zegt de handleiding:
manual3.jpg

de aanduiding (Sh) staat dan weer vooraan in de handleiding:
manual2.jpg

Maar goed, ik ben blij dat het bij jou met gewone loctite ook goed is, want ik demonteer ook liever dan slopen, maar ik wil natuurlijk niet dat hij in de lucht uit elkaar valt.:cool:

Bijlagen

• manual1.jpg
    manual1.jpg
    50 KB · Weergaven: 184
Back