Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die linkse is afgezaagd!
Dit had ik gelukkig reeds gezien en die had ik al mee besteld.
Het is heel jammer dat dit gebeurt, het geeft het merk een onterechte nare bijsmaak. Origineel zijn deze heli's zo ongeveer zo perfect als een modulair ontworpen constructie maar kan zijn....
(heeft trouwens nog niets van zich laten horen)
Het was je van harte gegunt.Het Chouffeke smaakte heerlijk.![]()
Ik had het oude vet verwijderd en toen bleek er nogal veel speling te zitten in de kroontandwielen. Bovendien draaide het op een bepaald punt zwaar. Dus die worden ook vernieuwd...
Hoewel het de kosten niet zijn (ongeveer 25 euro voor het setje) zou ik toch éérst even kijken of ze goed uitgeshimd zijn. Deze tandwielen moet je namelijk zelf als bouwer door middel van vulplaatjes de tandspeling instellen.
Daarnaast, als er een zwaar punt in zit, zou dat eigenlijk moeten betekenen dat de tandspeling goed is.
Deze tandwielen lopen namelijk van nature nooit 100% zuiver vanwege de knelboutjes. Als beide "hoge punten" tegenover elkaar zitten krijg je dat zware punt, en de oplossing is simpel: het zware punt markeren op beide tandwielen, en dan een van beide tandwielen 180 graden draaien. Dan zou het over moeten zijn. Onder normale belasting en voldoende smering hebben die tandwieltjes een levenduur van ergens om en nabij de 100 vlieguren, en dat is best wel veel....
Als je ze wel vervangt: Denk er om dat het tandwieltje met bestelnummer 42 een 6 mm boring heeft, en als je dat té vast zet, trek je het zo in tweëen.
Ik gebruik overal hardstalen imbussleutels, behalve expliciet bij DAT tandwiel, daar gebruik ik die ouderwetse 90 graden gebogen Imbussleuteltjes...
Vario geeft aan dat die imbusjes met sterke threadlock vast moeten zitten (vandaar dat ik ze waarschijnlijk niet loskreeg) , maar - gezien ik er electro van maak
Nee Bert, het kwam van de vertikale as (net boven de shims en onder het lager).Dat koperen ringetje, dat kwam denk ik van achter de horizontale uitgaande as?
Hoe het kan, weet ik niet, maar het hoort er volgens mij absoluut niet. Volgens mij hoort die ring in het hekrotor mechaniek thuis. Heel vreemd, want het zou gewoon domweg niet mogen passen...