Bart's schaal avontuur

Bij mijn weten niet hoor.... bij mijn weten gebruikt de JetRanger van Vario gewoon de staartaandrijving van de willekeurige SkyFox die je er in hangt.
Hetzij de tube, met een enkel lager in een spantje, hetzij de draad, die dan door een alu buisje met teflon binnenvoering gevoerd wordt, en waarbij de buis eventueel op een gegroefd balkje gelijmd wordt. Dat laatste had mijn star ranger tenminste....

De "big Jet Ranger" (benzine uitvoering in elk geval) heeft wel een articulated drive geloof ik....

Hallo,

Mijn skyfox is nu al redelijk ingevlogen. Ik begin nu stilaan aan de volgende stappen te denken (romp, flybarless,...)
Over het non-estab flybarless heb ik toch nog een vraag.
Enen een oude quote erbij halen:

Voor een tweeblads rotor (het wordt toch een JetRanger?) kan ik je aanbevelen, om, nadat je de heli eerst met gewone flybarkop ingevlogen hebt, en helemaal ingesteld hebt, gewoon de flybar te verwijderen (dus géén nieuwe speciale kop kopen), en de mixerarmen op de bladhouders te vervangen voor kogelkoppen rechtsstreeks in de bladhouder-armen. Dan hoef je verder alleen nog maar de servohevels in te korten tot ongeveer 60% van de lengte die ze hadden met de flybar, en twee nieuwe stuurstangen te maken.

Dat is mij op zich wel allemaal duidelijk, maar hoe zit dat met die meenemer. Als ik de flybar verwijder en dus ook de gebogen pushrods, dan heeft die meenemer vrij spel op en neer. Nu zie ik wel dat hij in elke positie nog wel verbinding maakt met het staafje dat uit de kop komt, maar het idee dat er in de kop iets zit dat vrij kan bewegen schrikt mij toch wat af. Of is het de bedoeling om meteen een andere (flybarless) meenemer te plaatsen?

Dat was ik er bij vergeten te vertellen.... daar heb je meerdere meenemers voor bij Vario.
bestelnummer 68/20 is erg goed, nummer 68/25 een stuk goedkoper en lichter maar iets minder lichtlopend, specifiek bedoeld voor electro i.v.m. gewicht, 68/50 is wat robuuster voor meerbladskoppen.

Maar als je geen bezwaar hebt, overbodig geworden onderdelen te modificeren, is het met een beetje inzicht vrij eenvoudig om een oude schaarcompensator te modificeren naar tuimelschijfmeenemer, door 1 van de armen weg te halen, en het schuifblokje in te zagen. Je kunt dan het schuifblok om de as klemmen, en het overgebleven armpje dient als meenemer. Je moet dan het uitstekende deel van het armpje inkorten uiteraard....

Alternatief behoud je beide armpjes, en boor je een paar extra gaatjes, waar je draad in tapt voor klembouten. Beide oplossingen zijn in het verleden met succes toegepast.

Je kunt ook de twee staafjes 2 mm, die het schuifblok geleiden vervangen voor stukken draadeind, en het schuifblok daarmee tegen het centraalstuk trekken.

Legio mogelijkheden....

Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb het ondertussen eens geprobeerd. Ik ben voor jouw eerste methode gegaan Bert. Nu wilde ik niks van mijn werkende kop beschadigen, zodat ik altijd terug kan.
Maar ik had nog deze liggen:
Bekijk bijlage 191934
Bekijk bijlage 191933

Dus ik heb 1 arm eraf gehaald, de andere ingekort en het schuifblok ingezaagd.
Vervolgens met een boutje en een nylock moer het geheel vastgeklemt op de as.
Dan de kop erop en alles zo gezet dat er geen binding is. Vervolgens de pushrods ingekort zodat ik terug 5 graden heb bij midstick. De servo armpjes moet ik nog inkorten, waardoor ik nu belachelijk veel max pitch heb.
Maar ik kon het niet laten om al eens voorzichtig te hoveren. Het was windstil en ik moet zeggen dat ik nog geen verschil gemerkt heb t.o.v met flybar. Maar ik heb natuurlijk nog niet rondgevmogen.
Eerst ga ik de balletjes op de servoarmpjes wat dichterbij zetten en dan voorzichtig proberen. Wordt alweer vervolgd...

Hoj,

Nog enkele foto's van het voorlopige resultaat:

flybarless2.jpg

en in detail:
flybarless3.jpg

flybarless4.jpg

Van dichtbij ziet het er nog wat slordig uit, maar het lijkt wel te werken.
Uiteindelijk zal ik toch naar de flybarless meenemer van Vario gaan, voorlopig kan ik toch al oefenen.

Ik vind trouwens enkel die 68/20 als passende meenemer (wel prijzig aan 60.20 Eur)
De 68/25 is op de website van Vario onbekend en de 68/50 is voor een 12mm as.
Maar das voor later.

Oh... het kan zijn dat 68/25 al uit het gamma verdwenen is, want mijn katalogus is een beetje oud.
Van 68/50 ben ik een beetje verbaasd, ik meende dat die ook gewoon voor 10 mm was... Maar nog eens kijkend, zie ik dat je gelijk hebt....

Vlieg niet te lang met die servo-armpjes, je moet dat ECHT inkorten, want de terugmeldkrachten zijn anders écht te groot (er mist immers een "overbrenging" van ongeveer 1:2?).

Zolang het windstil is, valt het inderdaad reuze mee, zeker als je de verzwaarde schaalbladen gebruikt (die zijn nl al geschikt voor non-E-stab flybarless), maar als er wind komt, ga je merken wat die flybar allemaal voor je deed.
Ook bij manouvres zoals afstoppen na landingsaanvlucht wil de heli uit zichzelf achterover komen en voelt het aanvankelijk nét alsof hij niet op "cyclic voorover" reageert.... gewoon blijven sturen (en iets verder doorduwen), en dan wen je daar gauw genoeg aan.
Wat van belang is, is dat je je manouvres ruim plant, en zo soepel en vloeiend mogelijk probeert uit te voeren, dus geen abrupte manouvres maken. Naarmate je er meer aan gewend raakt, kun je in toenemende mate gewoon alles doen wat je voorheen ook kon.

Oh ja.... ik zou WEL het linkje tussen armpje en binnenring vervangen voor het huidige type (kun je vast wel lenen van je werkende kop) want die is beduidend sterker dan het linkje wat je nu gebruikt....

Hallo,

Ik heb ondertussen wat verder gewerkt.
Ik heb de meenemer voorzien van een ander meeneem armpje.
Voor de bevestiging hiervoor heb ik een van die oude pushrods genomen (die waar slechte schroefdraad op zat).
old pushrod.jpg

Deze werd afgezaagd tot de gewenste lengte en voorzien van goede schroefdraad.
Vervolgens de witte meenemer arm met 2 nylock moertjes bevestigd.
Dan krijg je dit:
whitearm.jpg

Vervolgens heb ik de servo armpjes ingekort. ttz ik heb het balletje op het binnenste gaatje bevestigd:
shortarm.jpg

Dit zorgt e rook voor dat de swashplate veel minder op en neer gaat, waardoor de plaatsing van de meenemer makkelijker is, zonder binding.
Je krijgt nu ook niet die extreme pitch.
Er is wel een minpuntje. Doordat ik het balletje van de aileron / pitch servo's nu aan de buitenkant moest monteren (anders botst het tegen het servo huis) komen de pushrods van deze servo's wel erg schuin te staan:

schuine pushrods.jpg

Ik weet niet of dit nadelig is of niet.
Ik heb er eens mee rondgevlogen in de tuin en de heli vliegt verbazingwekkend goed. Helaas is het nog windstil (waar is die wind als je hem nodig hebt :weetnie:) dus ik merk nog niet zoveel van het verwijderen van de flybar. Alleen dat ik (zoals Bert reeds beschreef) wat meer forward cyclic moet geven op bepaalde momenten.
Ik vraag me alleen af hoe hij gaat reageren als er een plotse windvlaag uit een vreemde hoek komt.
Maar voorlopig gaat alles goed.

Ik heb even gekeken hoe ik dat bij mij heb, maar ik heb een lichte "Z" in die twee stuurstangen gebogen, zodat de links wat rechterop komen te staan. Kan helemaal geen kwaad verder, de heli waarbij ik dat gedaan heb, is al 16 jaar oud.... (EDIT: als je andere kogelboutjes gebruikt, met een lagere kop, kun je vermoedelijk wél de kogels aan de binnenkant monteren....)

Windvlagen merk je iets meer, maar niet eens zo zeer dat de heli erger aan de haal gaat, maar meer dat je, omdat de flybar er niet meer is, zelf iets verder moet sturen, vergelijkbaar met dat "wat meer forward" geven.
Ook ga je iets meer merken dat de heli bij wind (of voorwaartse snelheid) wat uit trim lijkt te raken: als je voorwaarts vliegt, krijgt hij de neiging wat achterover en naar rechts te komen.
Even zo goed, heeft hij dus bij wind van links de neiging wat rechts voorover weg te zakken, en bij wind van rechts naar links achterover. Niet heel ernstig, maar enigszins merkbaar.

Hou er rekening mee, dat de heli wat levendiger aanvoelt, en dat je al snel de neiging hebt de stuuruitslagen terug te schroeven in de zender. Niet te ver gaan, want anders heb je te weinig stuuruitslag om korte bochten te draaien, en dat kan heel nare verassingen opleveren: je gaat een iets vlotter bochtje vliegen bijvoorbeeld, en komt er dan achter dat je niet voldoende stuuruitslag hebt om hem op te vangen met "up" o.i.d..... Iets wat mij de allereerste keer non-E-stab overkwam....

Net nog even een vluchtje gemaakt en alles lijkt goed.
Dat levendiger aanvoelen, daar heb ik precies nog geen last van. Maarja het is hier dan ook wel windstil op het moment.
Maar het voelt al bij al inderdaad iets anders aan, dat wordt dus weer even wennen, maar niks onoverkomelijks.

Hoeveel cyclische uitslag heb je ongeveer? (als je bij nul pitch vol rol geeft, wat is dan de maximale uitslag van de bladen?)
Zou ongeveer 4 a 5 graden moeten zijn....

Hij mag best een beetje "kietelig" zijn op cyclic.

Bert,
Ik heb het net gemeten en ik heb ietsje meer dan 4 graden. Lijkt mij ok dan.

Maar wat het kan zijn is, omdat ik gewend ben om met kleinere heli's te vliegen, dat mijn stickuitslagen vanzelf niet zo groot zijn.
Als ik die "wat meer forward" geef, dan voelt het voor mij alsof ik die stick helemaal naar voor moet drukken, terwijl dat natuurlijk niet het geval is.

Het zal wel weer tussen de oren zitten zeker.:cool:

Zit het deels ook.... Goed voorbeeld is het afstoppen na de landings-nadering, en het daarop volgende vlak leggen. Dat voelt in het begin echt aan of de heli niet of niet goed op "cyclic voorover" reageert. Moest ik heel erg aan wennen, en ik heb wel eens een van mijn maten gevraagd tijdens die fase naar mijn sticks te kijken, wát ik nu precies moet doen, omdat het inderdaad aanvoelt alsof je wezenloos veel voorover moet geven. Maar het blijkt dat het maar zo aanvoelt, gewoon, omdat het "anders" is, maar in werkelijkheid druk je de stick maar heel weinig naar voren.

Gewoon vlieguren maken, en dan went het vanzelf....

Oh ja... Proficiat! Je vliegt nu de heli geheel ZELF.... precies als de "echten"....
Best wel een gaaf gevoel he?

Oh ja... Proficiat! Je vliegt nu de heli geheel ZELF.... precies als de "echten"....
Best wel een gaaf gevoel he?

Dankjewel Bert. Het voelt idd geweldig.
Nu alleen het er ook laten uitzien zoals de echten.
Ik ben aan het oefenen op hover taxiën. Dus heel traag centimeters boven het gras figuurtjes vliegen en proberen de heli hierbij zo stabiel mogelijk te houden. Valt niet mee, maar het is wel weer een leuke uitdaging.

Valt wel mee.... je vliegt stapvoets tot "sukkeldraftempo" en in het grondeffect.... Tenzij je echt heel grove stuurfouten maakt (bijvoorbeeld de zender uit je handen laten vallen of zo :D) is de kans op schade zéér gering.
ik doe dat ook heel veel, gewoon, omdat het leuk is en je supersoepel en vooruitdenkend moet sturen....

Ik heb in elk geval, toen ik begon met non-E-stab vliegen, precies hetzelfde gedaan, en er nooit schade mee gehad....

De grootste moeilijkheid zit hem in dat "sukkeldraftempo". Die heli wil nl steeds versnellen, vooral als je een bocht uitkomt. En die drift naar rechts is ook heel opvallend zo dicht bij de grond. Maar het verbetert met oefenen. Langzaam maar zeker, maar zeker langzaam :D

Als het goed is, merk je ook dat dat versnellen in de linker bocht anders is als in de rechterbocht....

Er zijn een aantal dingen die je kunt proberen: Ikzelf trim de heli heel lichtjes naar voren, ik vind het makkelijker de snelheid te regelen door continue wat aan cyclic te trekken, dan door rond het nulpunt te moeten sturen. Daarnaast heeft de heli wat minder de neiging op ongemakkelijke momenten wat stil te vallen.

Je kunt ook de tuimelschijf een graad of tien verdraaiing geven in de zender, je moet even experimenteren welke kant uit, want dat ben ik straal vergeten (vlieg met zowel links als rechts draaiende systemen :rolleyes:). Soms maakt dat de heli wat symmetrischer in zijn gedrag.

Maar wat je ook doet, het blijft vooral "véél oefenen"....

Enorm leuk om te lezen dat er nog eens iemand de moeite doet om het flybarless vliegen te proberen zonder de electronische rommel ertussen :D

succes ermee!

Didier

Back