Bart's schaal avontuur

Hallo,

Vandaag heb ik mij bezig gehouden met kleine spulletjes. Ik heb het plastic vormgeven d.m.v. knikkers enzo eens onder de loep genomen met volgend resultaat;

Een luchthappertje:
452016194210.jpg

En eventjes op z'n plaats gezet:
45201619484.jpg

Nu we toch bezig zijn heb ik een poging gedaan om anticollision light kapjet te maken.
Eerst een druppeltje balsa:
452016195038.jpg

Vervolgens uit een stuk plastic verpakking een lensje gedrukt:
452016194410.jpg

En een dryfit:
452016194432.jpg

Nu moet deze laatste nog eens over gedaan worden. Het plastic is nogal fragiel en je maakt ee snel een gat in. Maar na enkele keren proberen gaat het zeker lukken.

Bedankt voor het compliment.
Ondertussen heb ik een goed recept gevonden voor de lichtkapjes:
Knip een stukje heldere plastic uit een verpakking.
Zet de oven op 100°C
Leg het stukje plastic op het negatief (plankje met de druppelvorm uitgezaagd)
Leg in de oven tot het plastic begint te krullen.
En druk dan voorzichtig de balsa vorm door het gat.
Resultaat:
46201611926.jpg

Hier ben ik tevreden mee. Geen zwakke plekjes of gaatjes.
Nu nog van de juiste kleur voorzien en eens op zoek gaan of ik ledjes vind voor hierin.

Hallo,
Vandaag heb ik mij eens beziggehouden met de staart constructie.
Deze romp maakt gebruik van de articulated gearbox connectors omdag de staartas niet in lijn staat met de gearbox.
Die had ik er dus bij besteld, maar op de staart geeft dat bij mij nog een probleempje. De staaldraadkoppeling heeft nl. Een 4mm as en de articulated connector heeft een as van 5mm. Dus 2 lagertjes en het juiste tandwiel op de bestellijst gezet.
Aan de gearbox past het wel.

Volgend puntje is het slagmoertje in de staartbuis. Volgens de manual moet het zo:
48201616411.jpg

Maar ik vind dit vreemd. Ik heb dat moertje toch maar omgedraaid. Past perfect en veel makkelijker om epoxy aan te brengen zonder dat het in de qchroefdraad loopt.
Ik vind wel dat de staartbuis nogal flexibel zit, zo met slechts 1 schroefje.

Dan het lagerhuisje. Dit moet op een houten ringetje geschroefd worden, maar de binnendiameter heirvan is nogal groot, waardoor de schroefjes er nooit goed ingaan:
48201617475.jpg

Ik kan hen met 1 schroefje vastzetten, maar ik denk dat ik beter een nieuw ringetje maak met een kleinere diameter.

Ik denk niet dat die staart aan de romp vastgezet moet worden met uitsluitend dat ene boutje+inslagmoertje....

Ik denk dat dat bedoeld is als hulpmontage voor de verlijming, of uitsluitend ter bevestiging van dat spant wat voorin de staartbuis komt....

Daarvoor zou je eigenlijk even een wat groter stuk van de tekening moeten laten zien....

Ik heb dit:
48201621813.jpg

En dit:
48201621738.jpg

Wat mij doet denken dat dat spantje verder in de staartbuis zit. Maar als het vooraan zou zitten, dan is het wel veel makkelijker te positioneren. Ik zie niet direct een aanduiding van verlijming tss romp en staart, wat mij doet vermoeden dat beide later nog uit elkaar moeten kunnen. Maar ik ben natuurlijk geen expert.
[edit] de aanduiding k betekend hier epoxi verlijmen

Ik zie het.... Maar ik kan mij AB-SO-LUUT niet voorstellen dat de staartboom met uitsluitend dat ene boutje vast moet komen te zitten....

Zo op de tekening te zien, komt inderdaad die spant niet voorin de staartboom maar verderop.

Ik zou hier even contact over opnemen met Vario als ik jou was (of even bij Guy navragen...) maar ik ben er bijna 100% zeker van, dat daar méér moet gebeuren dan dat ene boutje....

bij de BT heb je ook zo situaties, waar het schroefje alleen voor fixatie zit, en de rest met epoxy geplakt moet worden...
goede tip van Bert, "de zaak maar navragen!"

Hallo,
Ik heb een e-mailtje richting Vario gestuurd.
Lijmen is in principe goed modelijk, er zit een verval in de staartbuis, dat in de romp gaat.
Maar dan is dat lagertje binnenin de staartbuis wel heel moeilijk toegankelijk. Dan moet dat spantje goed naar voren zitten.
Maar een knikkende staart kan natuurlijk ook niet. We zullen zien wat ze bij Vario zeggen.
Ik heb trouwens dat ringetje eens opnieuw gemaakt met een kleinere binnendiameter:
492016142010.jpg

Dit lijkt mij toch iets makkelijker te installeren zo. De binnendiameter us nu gelijk aan het gat v.h. lagerhuisje, dus groot genoeg.

Maar dan is dat lagertje binnenin de staartbuis wel heel moeilijk toegankelijk.

Nee hoor.... dat lagertje komt mee naar buiten als je de as er uit trekt (blijft achter die koppeling "haken"). Evenzogoed plaats je het weer terug door de as helemaal door te schuiven tot je het lagertje weer op zijn plek duwt met de tegenoverliggende koppeling, en dan de as weer rustig terugschuiven.
De plaatsing van het spantje is niet kritisch, zolang het maar NIET precies in het midden van de as uitkomt...

ALS je die staart gaat lijmen, niet vergeten de gelcoat goed weg te schuren op beide delen, anders hecht de UHU Plus niet goed....

O,

Daar had ik nog niet aan gedacht. :oops:Goed opgemerkt. Dan zal het idd lijmen worden vermoed ik. Maar eerst de onderdelen van de staart binnen krijgen. Dan kan ik alles op z'n plaats zetten.

Hmm, gaat hem toch niet worden denk ik.
De cardankoppelingen zijn te dik om door de opening van het lagerhuisje te gaan:
49201621858.jpg

Maar niet getreurd. Ik heb nl nog massas aluminium buisjes van diverse diameter liggen daarmee kan je dit maken:
49201621940.jpg

Een busje dat wel door dat lagerhuisje gaat:
49201621955.jpg

492016211017.jpg

Dit gaat lukken. Dus ik kan de staartbuis gewoon vastlijmen.

Ik zou net zeggen.... dan is het IETS meer werk, maar je krijgt nog steeds de hele boel gemonteerd, gedemonteerd en vervangen indien nodig...

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik dat specifieke lager nog nooit heb hoeven vervangen, in geen enkele heli....

In afwachting van enkele onderdelen om de staartvonstructie te vervolledigen, heb ik mij eens bezig gehouden met de verlichting.
Eerst de staart.
Ik heb uit afbraak een lichtkapje gevonden:
4162016155130.jpg

Dan uit aluminium een bevestigingskapje gemaakt:
4162016155159.jpg

Binnenin met isolatietape afgeplakt:
4162016155333.jpg

Met een passende led:
416201615532.jpg

Dan een dryfit:
4162016155412.jpg

Geeft licht genoeg en ik zit nog lang niet aan de max. Stroom voor de led.

Dan de voorbereidingen voor de spuitplamuur:
Aftekenen:
4162016155438.jpg

Een vormpje maken in karton:
4162016155453.jpg

En erop kleven:
4162016155524.jpg

Op dit moment zit ik halverwege het spuiten:
4162016155550.jpg

Wordt vervolgd...

Terwijl de staart langzaam vorm krijgt, heb ik de verlichting in de horizontal stabs aangepakt.
Ik heb geschikte keds gevonden. Aangezien dit kleine high brightness leds zijn, hebben deze een vorm van koeling nodig. Hiervoor is een soldeereiland voorzien om te koelen. Hier heb ik een stuk koperdraad aangesoldeerd:
4162016193245.jpg

Dit even uitgetest d.m.v. een labovoeding en dit lijkt ok. De led wordt niet noemenswaardig warm.
Vervolgens de vleugels geprepareerd met 2 gaatjes, 1 voor de led en 1 voor de bevestiging van de lens:
4162016193323.jpg

De andere kant mag het gat iets groter zijn:
4162016193413.jpg

En dan wordt het vissen naar het draadje:
4162016193455.jpg

En dan de volledige led:
4162016193515.jpg

Daarna was het kapje aan de beurt. Omdat ik de mogelijkheid wil houden om de leds te vervangen, heb ik een costructie bedacht.
Eerst uit een stukje plastic een houdertje maken:
4162016193550.jpg

Dit ziet er niet zo mooi uit, het is mijn eerst poging, maar als het ingebouwd is, zie je er niks meer van.
Hierop heb ik het kapje gelijmd en daarna spuitplamuur en primer gezet:
4162016192823.jpg

En in de vleugel:
4162016193625.jpg

En even een functionele test:
4162016193133.jpg

Dit ziet er voor mij ok uit. Toch heb ik nog een vraag. Eigenlijk moeten de lensjes zelf ook nog rood en groen gekleurd worden. Maar welke verf gebruik je hiervoor? Iemand een idee?

Back