Hallo,
Ik heb weer eens een ingeving gehad i.v.m. het vastzetten van de staartbuis. Ik hou nog steeds niet van een permanente lijmverbinding. Dus ben ik nog eens aan de slag gegaan met slagmoertjes en een extra spantje achterin de romp. En dan bevestigd met 2 m3 schroeven:
Op die manier zit de staartbuis vast met 3 schroeven in een driehoek.
Om te testen of hier beweging in zou zitten heb ik een stukje tape op de zijkant geplakt met daarop de maat geschreven:
Aan de zijkanten geeft een potloodstreepje aan of de tape verschoven zou zijn.
Dan uitbalanceren. Hier merk ik al op dat deze heli ontzettend staartlastig is. Ik moest 3 lipo's van m'n 450 in de neus leggen om in balans te zijn (dat zijn dus 3s lipo's) Ik schrijf alvast een vacature voor 2 obese piloten

Dat maakt dat het geheel nu ongeveer 6Kg weegt.
En dan voorzichtig hoveren.
Dat is duidelijk nogal anders dan de pod en boom versie. Ik merk meteen dat deze veel minder stabiel is. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog steeds non-estab vlieg en ik daar eigenlijk nog niet zo veel ervaring mee heb, dus dat kan het ook zijn.
Nu vloog ik in het begin ook nog niet op 100% (=1500rpm). Met 1500rpm valt het eigenlijk allemaal wel mee.
Enkel de staart is naar mijn gevoel héél gevoelig. Ik moet de gyro gain wel nog eens opnieuw afstellen.
Wat mij ook opviel is dat de motor veel heter wordt. Die heeft natuurlijk geen airflow meer.
Ik ben dan op zoek gegaan naar betere esc instellingen (pwm frequency en timing)
Men geeft aan dat voor deze motor best 12kHz en 5° timing gebruikt kan worden.
Nu kan ik bij mijn esc (Master Mezon 90) kiezen tussen 8 en 16, dus ik heb 16 gekozen.
Met 5° timing wordt de motor niet echt veel koeler.
Uiteindelijk heb ik hem op 16kHz en Auto timing gezet. Nu na 10min hoveren kan ik mijn vinger +/- 30sec op de motorcan houden voor het me te heet wordt.
Ik merk wel dat de alu motorhouder ook heel warm wordt, deze geleid dus wel de warmtevan de motor. Misschien kan ik hier een koelplaat op monteren.
Ondertussen heb ik 5 vluchten achter de rug (dat dus al bijna 1 vlieguur) en de staartbuis lijkt stand te houden. De tape is nog steeds even lang en onbeschadigd. En het spantje vertoont ook nog geen sporen van scheuren of breuk.
De laatste vlucht heb ik gefilmd, maar dat is nog aan het uploaden...