Bart's trex 450 avontuur

@Student: das zo ongeveer hoe ik hem vlieg. Als ik side-in kom kijk ik naar de skids om te zien of hij schuin hangt. Ik probeer trouwens naar de gehele heli te kijken, maar soms gaat het zo snel daar geen tijd voor hebt.
Maar ik leer wel bij. Tot nu toe heb ik het gevoel dat ik bij iedere volgendz vlucht iets meer controle heb. Dus voortdoen iq de boodschap.

meer naar de staart kijken.
staat deze omhoog = heli gaat vlotter
omlaag, en hij remt af.

vaak zijn de bochten het probleem.
door iets teveel pitch om de bocht netjes te kunnen ronden, en te laat pitch minderen, pakt de heli door de bocht heen erg veel vaart op.
ALS dat het probleem is, oefenen om de bocht langzamer te maken. een bocht moet, ook langzaam vliegend, vloeiend zijn.
iig, dat vind ik altijd de kunst ;-)

en op tijd corrigeren.
sturen op een rustige rotor, zo klein mogelijke correcties om de heli op 1 plek te houden. en tegelijk zo weinig mogelijk.
gevolg is een zeer rustige heli, die dus niet opeens bij een iets te grote correctie ervandoor sprint.
Maar dat komt vanzelf ;-)
kost meestal heel veel oefening voor dat er een beetje inkomt
en

een veel doen. scheelt erg veel.

Ik heb dat dan maar meteen gedaan.
Deze avond nog een lipo leeggevlogen.
Terug lijntjes gevlogen, op het einde 180gr draaien en dan terugkeren.
alles zo rustig mogelijk proberen doen, de lijn zo strak mogelijk en de halve pirouettes ook mooi op 1 plaats.
Dat lukte nog niet 100%, maar dat verwacht ik ook nog niet.
Wel heb ik er ongelooflijk plezier van omdat ik toch al een behoorlijk gevoel van controle heb.:thumbsup:

als dat gevoel dan ook nog eens klopt :mrgreen:

vaak zijn de toeschouwers een goede graadmeter (zie je bij sommige clubs wel eens..)
als de toeschouwers of de spotter op zijn gemakje blijft staan, heeft de vlieger doorgaans het ding best onder controle
zie je de spotter of toeschouwers heel nerveus allemaal een kant opduiken als jij aankomt voor de landing, dan klopt je "controle"gevoel niet :mrgreen:

veel oefenen, goed je orientaties oefenen, liever wat langer in de hooverfase hangen dan meteen wild rondjes vliegen.
hooveren is een stuk belangrijker dan velen zich realiseren ;-)

Euh ja, voor toeschouwers is het voorlopig nog wat te vroeg.
Ik baseer mij op het feit dat de heli bijna altijd de kant op gaat die ik wil en het feit dat ik niet crash. (voorlopig toch nog)

Maar ik besef ook wel dat ik nog een lange weg af te leggen heb voordat mijn heli echt stabiel zal vliegen.
Ondertussen blijf ik oefenen. Zo ook vandaag nog een lipootje eruit geperst.
Was nu iets meer uitdaging vanwege de wind, maar alles bleef heel.

Hallo,

Ik heb vandaag weer goed gevlogen met de trex 450.
Ik had eindelijk nog eens de mogelijkheid en tijd om naar het grote veld te gaan.
Beetje vanalles gedaan, pirouettes, achtjes, rondjes,...

Ik heb ook een filmpje gemaakt van mijn escapades:

[URL="
[/URL]

Ik moet wel zeggen dat dat niet mijn beste vlucht was. Ik was duidelijk wat nerveus voor het filmpje. Maar het belangrijkste is: geen schade.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is weer een tijd geleden, maar ik ben bijna verhuisd.
Met dit prachtige vliegweer van de afgelopen dagen heb ik wel op m'n tanden moeten bijten. Maar het loonde wel. Deze namiddag toch nog een lipo leeg kunnen vliegen in de nieuwe tuin. Nog geen filmpje, maar wel een foto van de 450 die de nieuwe tuin ontdekt:

full

Nu kan ik achtjes vliegen in de tuin.:cool:

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,
Vandaag heb iets vreemds voorgehad. Ik heb ondertussen al verschillende keren gevlogen zonder problemen. Maar gisteren ochtend ging het toch mis. Even de orientatie/concentratie kwijtgeraakt en de heli in een lage struik geparkeerd :(
Het was heel zachtjes en bij lage headspeed (60% gov)
Visuele inspectie verraadde geen mankementen. Nog eventjes opgetoerd en een korte hover leerden dat de heli nog vloog, maar wel schudde. Dus ik dacht asjes krom.
Vandaag dus heli uit elkaar en mainshaft gecontroleerd door zachtjes te laten draaien zonder kop. Resultaat: as is kaarsrecht. Feathering shaft gecontroleerd door 1 blad eraf en aan de schroef draaien. Resultaat: ook recht.:confused: Alle schroeven gecontroleerd, deze waren ook nog recht. Servos manueel verdraaid ( zonder lipo) niks vreemds te voelen. Dan maar eens gehooverd en hij is quper strak. Ik hou hem in de gaten, maar er lijkt dus niks kapot. Heel vreemd.

Nog eventjes opgetoerd en een korte hover leerden dat de heli nog vloog, maar wel schudde. Dus ik dacht asjes krom.

Dan maar eens gehooverd en hij is quper strak. Ik hou hem in de gaten, maar er lijkt dus niks kapot. Heel vreemd.

Heb ik ook vrij kort geleden gehad, toen ik de Star Ranger in heel hoog gras parkeerde.... het schudden ging over toen ik de bladen (die behoorlijk onder de groene pulp zaten, voedergrassen plakken behoorlijk...) eens goed schoonmaakte...

Het kan ook goed, dat een van de dempers in het centraalstuk een beetje vreemd geschoten is, en door het testen (met name het draaien aan het schroefje van de feathering shaft) weer op zijn plek gekomen is.

Maar hou het inderdaad goed in de gaten....

Groet, Bert

ook maar goed de bladen controleren Bart,

soms is een stukje afgebroken en je hebt meteen een onbalans,
kunnen kleine dingen zijn,
controleer ook alle kabels, dat niet een los geschoten is,

ik had het ook, maar bij een van de volgende vluchten gingen
de servos zo als zij wilden,
of het nu servo's of fbl-systeem of kabels waren, weet ik niet.

Groet
Uwe

Ik zal het zeker nog eens grondig bekijken Uwe. Maar ik vermoed dat alles ok is. Ik heb gisteren nl nog 2 lipos gevlogen en niks vreemds te merken.
Ik heb nog wel 1 klein dingetje, maar sat heeft niets met de crash te maken, want dat was daarvoor net zo:
In rate mode zit er een héél kleine afstelfout in. Hij drift tegen torque in. Maar zo klein dat 1 trimtik hem de andere kant doet driften. Ook een halve slag v.d. links op de stuurstang is teveel. Niks erg, want bij het vliegen merk je er niks van, enkel bij hooveren moet je iets bijsturen. Nu is het wel zo dat als hij op de startplaat staat, dat hij dan de andere kant op drift. Dit begrijp ik niet. Let wel dit is enkel in rate mode. In hh trekt hij het gewoon bij.

Nu is het wel zo dat als hij op de startplaat staat, dat hij dan de andere kant op drift. Dit begrijp ik niet. Let wel dit is enkel in rate mode. In hh trekt hij het gewoon bij.

Dat laatste komt, omdat je geen Revo ingesteld hebt (of het is niet goed ingesteld).

Want op de startplaat heb je minder pitch (en dus minder rotorkoppel) en zonder Revo, probeert je hekrotor gewoon het koppel van hoover (waar je getrimd hebt) te compenseren.

Als je zo'n situatie hebt waarin een halve slag van de links al te veel is, gebruik ik meestal de "rotatie speling" van de ball links op de kogel. Meestal kan een linkje ongeveer 70-90 graden kantelen over de kogel, en aan ieder uiteinde een kogel betekent totaal bijna 180 graden stelmogelijkheid.
Ofwel, ik verdraai de linkjes een beetje, ZONDER ze van de kogel te wippen. Meestal krijg je dan de laatste kleine beetjes afwijking er wel uit....

Groet, Bert

Hallo, ik had idd nog geen revomix ingesteld. Ben begonnen met het finetunen van de staartlink. Ben er nog niet, want het is een wel erg secuur werkje. En dan begint het plots iets te waaien...
Maargoed ik kom er wel. Ik heb ook al eens geëxperimenteerd met revomix en het wordt idd beter. Maar ik veronderstel dat ik eerst de link in orde moet
Krijgen en dan de revomix instellen?

Back