Bart's trex 450 avontuur

Hoi,

ik moet het toch zeggen,
'doe niks met revo bij een 450er , die je in HH mode vliegt,

vlieg je uitsluitend in normaal mode,
en je wil wat experimenteren,
dan is het wel interessant,
voor al als je dan grotere heli's in een kleed wil vliegen.

Groet
Uwe

Ik veronderstel dat in de dx6i geen mogelijkheid zit om enerzijds in rate mode met revomix te vliegen en door 1 switch te verzetten in hh zonder revomix te vliegen. Tenzij ik bbb normal mode in combinatie met rate doe en idle-up met hh. Maar das mosschien vergezocht. Ik moet ook zeggen dat hh of rate geen groot verschil is bij mn 450.
Schaal spreekt mij wel aan (mn portomonee nog niet:cool: ) en ik vind experimenteren wel leuk, zolang ik er iets van opsteek.

met instellen ben je wel beperkt bij een Spectrum 6 zender,
da moet je aardig wat uitvinden,
zelfs als het geen grot verschil is bij jou 450er
(waar ik serieus over twijfel)
is het voor de gyro wel een verschil,
wat hij aan input krijgt.

Ik veronderstel dat in de dx6i geen mogelijkheid zit om enerzijds in rate mode met revomix te vliegen en door 1 switch te verzetten in hh zonder revomix te vliegen. Tenzij ik bbb normal mode in combinatie met rate doe en idle-up met hh. Maar das mosschien vergezocht. Ik moet ook zeggen dat hh of rate geen groot verschil is bij mn 450.
Schaal spreekt mij wel aan (mn portomonee nog niet:cool: ) en ik vind experimenteren wel leuk, zolang ik er iets van opsteek.

Sommige zenders kun je Revo middels vrij toewijsbare schakelaar in en uit schakelen. Als je die functie toewijst aan de schakelaar waarmee je ook van rate naar HH schakelt, dan is er niks aan de hand.
Maar lang niet alle zenders kunnen dat, en een dX6i denk ik niet dat die zo uitgebreid is....

Groet, Bert

Volgens mij heb je ook helemaal geen revo nodig, ik vlieg al heel lang met 450 helietjes en heb het nooit nodig gehad ! Dat je staart een zwiepje geeft bij het loskomen is heel normaal. De huidige gyro`s zijn in rate mode snel zat om dit op te vangen.
Als je toch wegdraai problemen hebt is er iets anders loos.
Maar mijn 450 draait ook weg als ik vol pitch geef, blijkbaar houdt hij het dan gewoon niet bij maar revo heb ik nooit ingesteld. Dat was vroegah, met de tol gyro`s.

mvg René

Afhankelijk van hoe hard je klimt natuurlijk, maar onze 450jes staan uitermate tam afgesteld (we waren het beu ze tussen de roosters van de TL-bakken in de gymzaal weg te moeten peuteren), en zonder Revo draaien ze weg als je klimt of daalt.... met Revo moet je heel goed opletten om het verschil met HH te merken.

Het is niet per sé noodzakelijk om ReVo te gebruiken, maar het scheelt meer dan je denkt.... Maar het is ook heel erg een kwestie van wat je gewend bent: ik bedoel maar, het is strikt gezien niet eens noodzakelijk een gyro te gebruiken....

Ik ben zelf zodanig gewend handmatig een hoop te corrigeren dat ik voor het controleren van die Revo curve echt héél bewust de hand van de linkerstick af moet houden om te voorkomen dat ik onbewust corrigeer....

Groet, Bert

Eventjes los van de revo discussie. Ik heb vandaag mijn eetste geslaagde nosein landing gemaakt.:banana: Wel in hh (ik wilde geen risico nemen). En geslaagd wil zeggen: zonder schade. Het zag er nog niet uit. Maar hij stond wel op z'n plaat.

Klasse! Dat doe ik je na 30+ jaar vliegen, nog steeds niet na....

Groet, Bert

leuk,

landen in nose in is echt 'n risico ook voor mij,
ik hou het bij nose in hover en vliegen en nose in inverdet en naar stal-turns,

Groet
Uwe

Bedankt voor het compliment Bert, maar er zijn waarschijnlijk nog een miljoen zaken over helivliegen waar jij alles van weet en ik nog niet eens van gehoord heb.
Ik heb iig al heel wat van jou (en ook van andere forumleden) geleerd.
Ik hoop dat ik op een dag ook zo behulpzaam kan zijn naar anderen toe.

goed bezig!

Ikzelf doe mn landingen doorgaans ook gewoon tail in..
Gewoon voor de zekerheid, net wat sneller in de reflexen lijkt het
Er zullen er niet veel zijn die het je zo nadoen iig.

Bedankt mannen,

Dat gevoel is inderdaad super. Maar we zijn er nog lang niet.
Iets waar ik bijvoorbeeld nog moeite mee heb, en dan ook veel aan het oefenen ben is bochtjes naar mij toe als de heli aan mijn linkerkant vliegt.
Dus de heli komt van rechts naar links ver voor mij gevlogen en dan moet ik naar mij toe draaien en zo de bocht nemen om dan van links naar rechts voor mij uit weer weg te vliegen.
Ik heb altijd schrik om fout uit te komen en de heli tegen mezelf te knallen.
Ik oefen het nu langzaam met tail based turns. Maar ik moet meestal de snelheid eruit halen en schuif nog veel weg ook. Maar das oefenen.

Gisteren ben ik nog eens gecrashed. Ik was stall turns aan het oefenen en kwam ik aan volle snelheid plots de grond tegen.:(
Schade:
Bladen
Flybar krom
Staartbuis geknikt
Staartas krom
1 servogear (servos moet ik verder nog testen)
Seasaw holder en z'n lagers in het headblock

Hij is ondertussen voor een groot deel reeds herbouwd, maar ik mis nog enkele zaken.

Het ziet er zo naar uit dat ik mijn reflexen bij hoge snelheid nog veel moet oefenen.

Hallo,

Het is alweer eventjes geleden dat ik gepost heb, maar er is weer nieuws.
Ik ben er eindelijk toe gekomen om de 450 verder te herstellen.
Ik had al opgemerkt dat mijn swashplate lager niet meer goed was (zandkorrelgevoel bij het draaien) Dus een nieuwe swashplate gemonteerd.
Doordat het seasaw stuk (middenstuk van de flybar kooi) kapot was en een lager in het hoofdblok eruit geslagen had, heb ik meteen een nieuw hoofdblok gemonteerd. Hier zaten nieuwe dampers bij en die waren ook wel nodig. De oude waren helemaal uitgesleten langs de buitenkant.
Dat verklaart meteen ook het feit dat ik eerder al voelde dat er speling op de bladegrips zat, terwijl de feathering spindel toch stevig vast zat. Nu is de speling weg. Maar ik heb wel vastgesteld dat de lagers in de hoofdrotor ook niet meer zo fris zijn.
Bij het monteren van een nieuwe staartas merkte ik ook dat de lagers ook hier aan vervanging toe zijn. Dus toch maar nieuwe lagers besteld.
1 van mijn cyclic servo's heeft vermoedelijk ook gestripte tandjes (hij voelt niet meer soepel als je de hoorn met de hand beweegt)
Daarom heb ik nieuwe servo's besteld. Ik ben gegaan voor deze: Savox SH-0257MG (Helaas in nalevering).
Omdat ik toch lagertjes moest bestellen heb ik ook nog eens tandwielsetjes voor m'n ds410mg bijbesteld, dan kunnen die servo's nog voor iets anders dienen als de savox servo's toekomen.

Conclusie: crashen als je net door je lagers zit is een kostelijk geval.
Langs de andere kant, had ik niet gecrashed, dan vloog ik nu nog rond met die versleten lagers.

Hopelijk komt alles nog begin volgende week binnen, want vrijdag vertrek ik voor 10 dagen Gardameer (met gezin en zonder heli:cool:).

Ik moet nu nog eens leren om mijn vluchten goed bij te houden (vooral vliegtijden dan) zodat ik een beetje zicht krijg op de levensduur van de onderdelen en welke slijtgevoelig zijn.
Ik denk dat dit voor mij alleen kan lukken als ik invulformuliertjes maak die bij m'n zender zitten. Anders komt het er niet van. (want ik ben zo iemand die voor het werk nog gauw een lipootje leegtrek in de tuin en dan is er weinig tijd voor administratie)

Alleen nog effe uitzoeken wat er allemaal op moet staan en in welke vorm het beste werkt voor mij.

Wat betreft de vluchttijden bijhouden: Ik heb hiervoor gewoon een klein notitieblokje waar ik de datum, lipo nummer en vluchttijd in invul. Zodra ik de betreffende lipo weer oplaad schrijf ik daar ook nog het aantal mAh achter.

Deze gegevens voer ik zo af en toe in in een excel sheet met wat simpele formules om totale vluchttijd, aantal vluchten, gem. vluchttijd etc. uit te rekenen.

In dezelfde Excel sheet heb ik bij de 450 een tweede blad waarin ik onderhoud, schade etc bijhoud (bij de 450 staat hier tot nu toe gelukkig alleen nog maar "main shaft spacers geplaatst" in ;-))

Van de V120 houd ik alleen de vluchttijden en mAh bij. Onderhoud vind ik daarbij niet zo interessant om vast te leggen.

Ik heb ook de "rc-log lipo & flight log" android app geprobeerd, dat was niet zo mijn ding, maar wie weet vind jij die wel handig.

Hoi Floriske,

Ja die android apps kunnen mij ook niet echt bekoren. Ze hebben allemaal wel iets, maar als het er op aan komt is het gebruiksgemak niet wat het moet zijn.
En als je aan het vliegen bent wil je zo min mogelijk tijd in het administratieve stoppen. Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat je een en ander bijhoud.
Daarom dacht ik richting invulformuliertjes.
Ik zoek er verder op en als ik iets gevonden heb dat mij ligt, laat ik het wel zien.

De methode die het vlotste en makkelijkste werkt, is zorgen dat je je LiPo's bij één model houd, en een goede gemiddelde vlucht-duur vaststelt (gewoon een LiPo of 5 bijhouden hoe lang je precies vliegt, en dat als gemiddelde bepalen) en dan streepjes zetten op je LiPo.

Zelf heb ik de gewoonte om vaste vliegtijden aan te houden (timer op de zender) zodat iedere vlucht min of meer even lang duurt)

Zie je in een oogopslag hoeveel vluchten er op zitten, en weet je dus ook hoeveel tijd...

Als je LiPo's door elkaar gebruikt, of dezelfde LiPo's in meerdere heli's, tsja....

Voor die specifieke omstandigheid heb ik bij één heli waarvan ik wil weten hoe de hekrotor-aandrijving zich houd na ombouw, gewoon een stukje van 5 cm papieren schilderstape op de romp-onderkant geplakt, en die ene heli turf ik dáár.... (toevallig weet ik dat die heli 32 vluchtjes van ruwweg 8,5 minuut achter de kiezen heeft sinds ombouw, en dus 272 minuten ofwel 41/2 uur....

Best wel goed voor een zelfgemaakte flex-as hekrotor aandrijving....

Groet, Bert

Ach, ik hou het normaal totaal niet bij..
Alleen de teller op mn zender zegt er iets over, en die getallen staan 25 tot50% hoger dan de werkelijke vliegtijd.

Nu heb ik een redelijk scherp gehoor op alternatieve geluiden
En ik haal iedere heli eens per jaar volledig uit elkaar, waarbij ik de lagers een keer check.
Tot nu toe heb ik alle versleten lagers op die manier ondervangen

En daarnaast, de 450 is niet zo kritisch met zn lagers
Ik heb nu al 2 jaar geen lagers meer vervangen. De vliegtijden zijn daar an sich ook wel naar.. gok misschien een uur of 5 vliegtijd vorig jaar.

In het begin hield ik vanalles bij, dat is verwaterd tot de lipo ladingen bijhouden en dan is het uiteindelijk verwaterd tot niets meer bijhouden.
Aangezien ik nog een beginner ben (goed half jaar met de 450, maar wel veel vluchten door het goede vliegweer tot nu toe) hor, zie en ruik ik nog niet zo goed als er iets niet meer 100% is. Vandaar dat ik toch een poging wil doen om de zaken opnieuw bij te houden.
Maar dan moet hij toch eerst hersteld zijn.
Gisteren en vandaag nog een poging gedaan om te hooveren, maar ik denk dat mijn servo's (originele ds410m) nu wel echt gaar zijn. Mijn heli schudt en beeft als een parkingsonpatient.
De elevator servo heeft enorm veel speling. De andere 2 minder, maar ook nog teveel naar mijn zin.
Als de nieuwe tandwielen en lagers toekomen dan zal ik nog een poging wagen, maar ik vrees dat de servo's versleten zijn.
Ik hoop dat de savox servo's die ik besteld heb na mijn vakantie binnen zijn, daar vestig ik nu al mijn hoop op.
De rest van de heli is hersteld, gecontroleerd, fouten uitgehaald (hoofdas was nog krom en feathering shaft zat niet correct gemonteerd), nogmaals gecontroleerd en volgens mij ok.
Bladspoor lijkt mij ook ok. (gechecked door op ooghoogte te hooveren en naar de rotor te kijken)

Back