Hallo,
Het is alweer eventjes geleden dat ik gepost heb, maar er is weer nieuws.
Ik ben er eindelijk toe gekomen om de 450 verder te herstellen.
Ik had al opgemerkt dat mijn swashplate lager niet meer goed was (zandkorrelgevoel bij het draaien) Dus een nieuwe swashplate gemonteerd.
Doordat het seasaw stuk (middenstuk van de flybar kooi) kapot was en een lager in het hoofdblok eruit geslagen had, heb ik meteen een nieuw hoofdblok gemonteerd. Hier zaten nieuwe dampers bij en die waren ook wel nodig. De oude waren helemaal uitgesleten langs de buitenkant.
Dat verklaart meteen ook het feit dat ik eerder al voelde dat er speling op de bladegrips zat, terwijl de feathering spindel toch stevig vast zat. Nu is de speling weg. Maar ik heb wel vastgesteld dat de lagers in de hoofdrotor ook niet meer zo fris zijn.
Bij het monteren van een nieuwe staartas merkte ik ook dat de lagers ook hier aan vervanging toe zijn. Dus toch maar nieuwe lagers besteld.
1 van mijn cyclic servo's heeft vermoedelijk ook gestripte tandjes (hij voelt niet meer soepel als je de hoorn met de hand beweegt)
Daarom heb ik nieuwe servo's besteld. Ik ben gegaan voor deze: Savox SH-0257MG (Helaas in nalevering).
Omdat ik toch lagertjes moest bestellen heb ik ook nog eens tandwielsetjes voor m'n ds410mg bijbesteld, dan kunnen die servo's nog voor iets anders dienen als de savox servo's toekomen.
Conclusie: crashen als je net door je lagers zit is een kostelijk geval.
Langs de andere kant, had ik niet gecrashed, dan vloog ik nu nog rond met die versleten lagers.
Hopelijk komt alles nog begin volgende week binnen, want vrijdag vertrek ik voor 10 dagen Gardameer (met gezin en zonder heli

).
Ik moet nu nog eens leren om mijn vluchten goed bij te houden (vooral vliegtijden dan) zodat ik een beetje zicht krijg op de levensduur van de onderdelen en welke slijtgevoelig zijn.
Ik denk dat dit voor mij alleen kan lukken als ik invulformuliertjes maak die bij m'n zender zitten. Anders komt het er niet van. (want ik ben zo iemand die voor het werk nog gauw een lipootje leegtrek in de tuin en dan is er weinig tijd voor administratie)
Alleen nog effe uitzoeken wat er allemaal op moet staan en in welke vorm het beste werkt voor mij.