Bart's trex 450 avontuur

Hallo,

Ik ben uit m'n winterslaap wakker geworden:p
Heb deze winter eventjes stilgelegen, maar ondertussen heb ik terug enkele vluchtjes met de 450 gedaan en ik ben weer mee met mezelf.
Was wel spannend de eerste vlucht, ik durfde enkel maar te hooveren, maar na enkele vluchtjes lukt het terug.
Ik kwam vandaag wel iets tegen met de DX9 wat ik niet verwacht had:
Ik heb m'n timer zo staan dat hij start als er throttle gegeven wordt.
Maar als je op het scherm van de range check blijft staan, dan start de teller niet.
Zo was ik vandaag al een tijdje aan het vliegen toen ik even landde om naar m'n tijd te kijken. toen ik de zender op normaal scherm zette, was de teller nog in de beginstand.
 
welcom back Bart !!!

het vliegen verleer je niet, ha ha
gelukkig maar,
zelf ook aardig wat gevlogen dit jaar,
maar niet altijd doet het weer mee,
maar word steeds beter !!!

Groet
Uwe

en suc6 met de timer ..
 
Dat van de timer klopt,heb ook een spektrum zender en de timer start idd niet als je op range test scherm staat. Als hij al gestart was blijft hij wel lopen. Maar best gewoon altijd pas opstijgen als je op het hoofdscherm staat :)
 
Ja, het is een kwestie van jezelf gewoon maken om steeds naar het hoofdscherm terug te keren. Niet zo erg maar je moet het wel weten anders kan je voor onaangename verassingen komen te staan.
 
Ondertussen vlieg ik hier weer bijna dagelijks een lipo leeg. Vandaag zelfs 3. 1 vanmorgen en 2 dzez avond.
En het gaat steeds beter. Nose-in landen lukt bijna iedere keer en steeds met meer gemak.
ook achteruit 8jes begint steeds beter te lukken, al is dit nog erg houterig. De truuk hier is de heli af te remmen met nose down.
ik heb bij het achteruit oefenen ook gemeekt dat mijn side-in hoveren met de neus naar rechts nog niet helemaal goed zit. Dus dat wordt verder oefenen.
ik heb zelfs al eens inverted gehoverd met de mcpx alleen het flippen lukt niet. Als ik hem omgekeerd vasthoud en dan laat gaan, dan lukt het al aardig. Maar nu is er een bladegrip gebroken dus die is ff grounded. Maar het was wel fun.
 
Ik kan alleen vliegen als het regent...
En wanneer ik niet kan vliegen, schijnt het zonnetje.

Prijs je gelukkig dat je in ieder geval wat vliegtijd krijgt...
 
het regent momenteel zo vaak, dat dit ondertussen wel zo'n beetje het geval wordt...
 
Het was weer een prachtig weekend om te vliegen.
Even mijn progressie laten zien:
Het is hier en daar nog slordig. het was niet mijn beste vlucht ooit, maar het vat zowat samen wat ik allemaal kan.
Volgende doelstellingen: alles op dezelfde hoogte en aan constante snelheid. (maar das niet gemakkelijk!)
[edit] en ook boterzachte landingen, die staan ook nog op het programma[/edit]
Reacties zijn altijd welkom.
 
Hallo,

Met het oog op het vliegend krijgen van mijn skyfox, en daarna er een schaalheli van te maken, ben ik weer iets nieuws aan het oefenen.
Nl. realistische stijg- en daalvluchten.
Stijgen gaat nog, maar dalen met constante daalhoek en snelheid is nog niet zo simpel.
Maar het is wel een leuke oefening.
 
Stijgen gaat nog, maar dalen met constante daalhoek en snelheid is nog niet zo simpel.
Maar het is wel een leuke oefening.

De truuk zit hem in de beheersing van voorover/achterover....

Je moet vóór je de daling in zet, een constante snelheid hebben, dus niet duiken, stijgen, versnellen of afremmen. Dat is iets wat je je aan moet leren tijdens het rondvliegen.

Dan is het zaak, de daling in te zetten met een volkomen vlak liggende rotorschijf, door simpelweg rustig pitch terug te nemen.
Als je flybarred vliegt, moet je tijdens de daling hééél lichtjes "elevator voorover" houden, omdat een flybarred heli van zichzelf tijdens een voorwaartse daling licht achterover wil vallen (is echt maar heel marginaal, maar voldoende om de heli snelheid te doen verliezen waardoor je hele daalvlucht er lelijk uit gaat zien, en in het ergste geval halverwege de mist in gaat). FBL heli's hebben hier, in elk geval in theorie, geen last van.

De hele kunst zit hem in het "point and shoot", als je begin goed is, hoef je alleen maar de sticks stil te houden tijdens de afdaling. Als je moet corrigeren, is de daalvlucht al niet meer recht, dus in dat geval de keuze maken: afbreken, of niet corrigeren en ergens anders uitkomen dan je eigenlijk gepland had. Dat hangt af van naar welke kant de "fout" uit loopt en hoe erg.....
 
Dat is exact het figuur wat ik het leukste vind om te doen met een schaal heli, de landingsvlucht.

Vooral met de iets under powerde Schluter MD500 was het fun. Op het moment dat de heli de overgang naar hover maakte wilde hij altijd weg rollen.

De heli was overigens uitgerust met standaard analoge servos en een ouderwetse tolgyro, uit hetzelfde bouwjaar als de heli, 1991. Werkt als een tierelier.

Moet wel zeggen dat de landingsvlucht met een zwaardere heli makkelijker is dan met een lichte, het gewicht werkt dan in je voordeel.

 
Laatst bewerkt:
Je moet vóór je de daling in zet, een constante snelheid hebben, dus niet duiken, stijgen, versnellen of afremmen. Dat is iets wat je je aan moet leren tijdens het rondvliegen.

Ja Bert, Dat is nog wel even oefenen.
Vooral als de heli de bocht uitkomt wil hij dikwijls versnellen.
En het feit dat ik in mijn tuin oefen met verschillende obstakels helpt daarbij natuurlijk niet.
Aan de andere kant, als het er eenmaal inzit en ik met obstakels goed kan vliegen, dan gaat het op een groot veld zeker lukken.
Oefenen dus. Gelukkig vind ik dat nog steeds leuk en gaat het nog niet vervelen.
 
Vooral als de heli de bocht uitkomt wil hij dikwijls versnellen.

Dat komt omdat je in een kleine tuin vliegt, en daardoor onder de "natuurlijke snelheid" van de heli.... Dan heeft het ding sowiso continue de neiging te versnellen....

Groet, Bert
 
Back
Top